کد خبر: ۲۱۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰
مشکلات گوارشی یکی از مشکلاتی است که تقریباً همه افراد در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند بنابراین آشنایی با درمان‌های خانگی به وی‍ژه زمانی که امکان دسترسی به پزشک وجود ندارد، سودمند است.
ناطقان: هضم نادرست غذا معمولاً با ناراحتی‌های گوارشی از جمله نفخ، سوزش معده، دردهای شکمی، تهوع و استفراغ همراه است. اما در این صورت لازم نیست تا بلافاصله به سمت داروخانه‌ها و داروهای شیمیایی بروید، زیرا بعضی از گیاهان تأثیر عالی بر بهبود این ناراحتی‌ها دارند.

سلامت دستگاه گوارش، سلامت افراد را به همراه دارد. اختلال در دستگاه گوارش، نه تنها بدن را از مواد مغذی محروم می‌کند، بلکه سبب تجمع مواد زائد در بدن می‌شود. برخی گیاهان و دمنوش‌های گوارش گیاهی در این راستا کمک شایانی به رفع مشکلات دستگاه گوارش می‌کند.

دمنوش هل

هل تقویت‌کننده معده و ضد نفخ است و ترشی معده را تا حد زیادی برطرف می‌کند. دمنوش هل ضمن آن که به هضم و گوارش بهتر غذا در معده کمک می‌کند، سبب رفع بوی نامطبوع موادی مانند سیر و پیاز در دهان می‌شود.

عصاره متانول موجود در هل اسید معده را کاهش داده و به درمان معده درد، سوزش سردل، حالت تهوع و یبوست کمک می‌کند.

دانه‌های هل را بکوبید و در یک فنجان آب جوش (80 درجه) بریزید، بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، دمنوش هل آماده است، می‌توانید از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

دمنوش سنبل‌الطیب

اگر به ناراحتی معده، یبوست، نفخ، گرفتگی، تهوع یا سوء هاضمه دچار هستید، آنتی اکسیدان‌های موجود در دمنوش ریشه سنبل‌الطیب به عملکرد بهتر عضلات کمک کرده و اسپاسم‌های دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. این امر سبب حرکات طبیعی روده و کاهش اذیت و ناراحتی می‌شود.

مثل تهیه بیشتر جوشانده‌ها و دمنوش‌ها، سنبل‌الطیب را در قوری می‌ریزیم و می‌گذاریم دست کم ۱۵ تا ۲۱ دقیقه در آب جوش با در بسته، بماند تا دم بکشد. ریشه‌ها معمولاً زمان بیشتری از برگ لازم دارند تا زمان دم کشیدن عصاره را به آب بدهند. می‌توانیم بخشی از ریشه را پودر کنیم تا زمانی کمتری برای دم کشیدن ببرد.

دمنوش بهارنارنج

بهارنارنج علاوه بر تاثیر آرام ‌بخشی که بر سیستم عصبی بدن دارد، تقویت‌کننده دستگاه گوارش بوده و اشتهاآور و ضد سرفه نیز است.

ابتدا به میزان یک قاشق غذاخوری بهار نارنج را در قوری ریخته، سپس آب با دمای ۸۰ درجه ( نزدیک به جوش آمدن ) را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد.

در صورت تمایل می‌توانید، از نبات یا عسل به عنوان شیرین کننده استفاده کنید.

دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه یکی از بهترین آرام‌بخش‌های گیاهی است که نوشیدن دم کرده آن بعد از غذا، به هضم غذا نیز کمک می‌کند. این گیاه مشکلات گوارشی مانند گاز معده و نفخ را کاهش می‌دهد. برگ‌های بادرنجبویه سبب بهبود سیستم ایمنی بدن و کنترل زخم معده می‌شود.

برای دم کردن بادرنجبویه از آب با دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه را درون قوری ریخته و آب را بر روی آن بریزید. برای دم کشیدن بادرنجبویه حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. می‌توانید برای شیرینی این دمنوش از عسل استفاده کنید.

مصرف این گیاه باید به شکل روزانه حدود ۱.۵ تا ۴.۵ گرم باشد. برای اثر بخشی این دمنوش بهتر است آن را یک یا دو ساعت قبل از غذا میل کنید.

دمنوش نعناع

نعناع، ضد نفخ، مقوی معده و خوشبوکننده دهان است. از این رو نوشیدن دمنوش نعناع برای رفع دردهای روده و معده و سوء‌هاضمه بسیار مفید است. درد ناشی از نفخ و گاز معده با نوشیدن دمنوش نعناع کاهش می‌یابد، به همین ترتیب، زمانی که دچار نفخ شدید شده‌اید و دل درد دارید، دمنوش نعناع سبب کاهش و بهبود این وضعیت می‌شود.

برای تهیه دمنوش نعناع 2 قاشق غذاخوری برگ نعناع تازه یا خشک شده را در یک قوری یا لیوان دمنوش بریزید، یک لیوان بزرگ آب جوش به آن اضافه کنید و درب قوری یا لیوان دمنوش را روی آن قرار داده و اجازه دهید به مدت 10 الی 15 دقیقه دم بکشد، سپس در فنجان بریزید و میل کنید، در صورت تمایل می‌توانید دمنوش نعناع را با کمی عسل یا نبات شیرین کنید.

 دمنوش پوست پرتقال

دمنوش پوست پرتقال، کمک به هضم بهتر و سریع تر غذا، مؤثر در درمان گاز و نفخ، حالت تهوع، استفراغ و سوزش سر دل.

ابتدا پوست پرتقال را طوری جدا کنید که قسمت سفیدی داخلی آن کاملاً از پوست نارنجی جدا شود، چرا که آن پوست سفید رنگ دمنوش را تلخ می‌کند. سپس آن را شسته و در آب سرد بگذارید تا تلخی آن گرفته شود. بعد آن‌ها را روی پارچه تمیزی پهن کرده و بگذارید روی بخاری تا کاملاً خشک شود و دمنوش خود را با پوست پرتقال خشک شده تهیه کنید. در این صورت دمنوش شما خوشمزه‌تر خواهد شد. سپس آب را جوش آورده پوست پرتقال‌ها را داخل قوری ریخته و به همراه چوب دارچین به مدت نیم ساعت دم بگذارید. می‌توانید هنگام سرو داخل فنجان‌ها نبات بیندازید تا دمنوش‌تان خوشمزه‌تر شود.

دمنوش چای سبز

برای درمان ریفلاکس معده چای سبز بخورید. برای بهتر اثر کردن این نوشیدنی بهتر است آن را به همراه لیمو یا عسل یا شیر بادام یا با عصاره آلوئه ورا بنوشید.

برای هر نفر 1 قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، یک لیوان آب داغ با دمای 80 تا 85 درجه به آن اضافه کنید.

درب قوری را به مدت 7 تا 8 دقیقه بگذارید. سپس آن را بنوشید. چای سبز مانند چای سیاه نیازی به دم‌کردن روی حرارت ندارد.

دمنوش بابونه شیرازی

بابونه شیرازی از موثرترین دمنوش‌های گیاهی برای دردهای عصبی معده است. فقط کافی است چهار قاشق مرباخوری بابونه شیرازی را با یک لیوان آب دم کنید. این دمنوش را باید صبح‌ها ناشتا بنوشید. نیم ساعت بعد از نوشیدن این دمنوش توصیه می‌شود حتما صبحانه بخورید.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین