کد خبر: ۲۱۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
محققان انگلیسی توانستند با استفاده فناوری "چاپ سه بعدی" صدای یک مومیایی ۳ هزار ساله را بازسازی کنند.
ناطقان: به نقل از سی‌نت، همه ما می‌دانیم که چاپ سه‌بعدی به عنوان ابزاری برای کمک به حفظ آثار باستانی و به اشتراک گذاشتن تاریخ و فرهنگ استفاده می‌شود.

ولی این طور به نظر می‌رسد که می‌توان از این فناوری برای حفظ صدا هم استفاده کرد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه "یورک" و" رویال هالووی لندن" با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، مجرای صوتی یک مومیایی ۳ هزار ساله را بازآفرینی کردند.

تیم تحقیقاتی پروژه از طریق ترکیبی از "سی‌تی‌ اسکن" و فناوری "چاپ سه بعدی" مجرای صوتی این مومیایی را که به یک کاهن مصر باستان تعلق داشت، بازسازی کردند.

بدن این مومیایی در موزه شهر " لیدز"(Leeds) انگلیس نگهداری می‌شود.

به این ترتیب محققان دانستند که صدای این کاهن مومیایی در زمان حیات آن تقریبا چگونه بوده است.

این صدا با استفاده از مجرای صوتی چاپ سه‌بعدی شده با یک حنجره الکترونیکی ساخته شد. صدای تولید شده از این مدل هم یک صدای واحد بود.

بنا به گفته محققان پروژه، روشی که برای تولید این صدا استفاده شد، قادر به تولید گفتار در حال انجام نخواهد بود ولی می‌تواند صدای باستانیان را بازسازی کند.

باید گفت دو عامل در موفقیت این پروژه تاثیر گذار بودند. اول اینکه دستگاه صوتی هر فرد منحصر به فرد است و دیگر اینکه به دلیل فرآیند مومیایی شدن، دستگاه صوتی این کاهن بافتی نرم داشت.

نتایج این مطالعه در مجله "Scientific Reports" انتشار یافت.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین