کد خبر: ۲۱۸۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
رئیس‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه رایزنی‌ها با آلمان در خصوص مسائل منطقه افزایش خواهد یافت گفت، تداوم روابط دوستانه آنکارا با برلین به نفع منطقه نیز است. صدراعظم آلمان نیز در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا آتش‌بس شکننده در لیبی را به آتش‌بس پایدار تبدیل کنیم.
ناطقان:  به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کاخ وحدالدین استانبول با اشاره به روابط دوستی دیرینه دو کشور اظهار کرد: در این زمینه که ادامه دوستی دیرینه بین ترکیه و آلمان علاوه بر دو کشور به نفع منطقه نیز خواهد بود هم عقیده هستیم.

وی افزود: در دیدار با صدراعظم آلمان روابط دوجانبه، مسائل منطقه بویژه آخرین تحولات لیبی و سوریه را مورد ارزیابی قرار دادیم. مصمم هستیم تا همکاری‌های موجود بین دو کشور ترکیه و آلمان را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، انرژی و گردشگری توسعه دهیم.

اردوغان در ادامه تصریح کرد: ترکیه و آلمان در خصوص مساله مهاجرت بخش بزرگی از بار اروپا را به دوش گرفته‌اند. اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی باید در زمینه کمک‌رسانی به سوریه بیشتر و سریعتر عمل کنند؛ این یک مسؤولیت انسانی است.

وی گفت: اتحادیه اروپا تعهد کمک ۶ میلیارد یورویی به پناهجویان داده بود که حتی سه میلیارد یوروی آن را هم سازمان‌های مدنی پرداخت نکرده‌اند. ما تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم. خانم مرکل اظهار داشتند که در زمینه ساخت اردوگاه برای اهالی ادلب کمک خواهند کرد.

اردوغان افزود: حدود ۴۰۰ هزار تن در استان ادلب در نتیجه حملات دولت سوریه به سمت مرزهای ترکیه روانه شده‌اند. اوایل ماه جاری میلادی کشور سعی کرد مانع از عبور حدود ۲۵۰ هزار سوری از مرزهایش شود آنها از ادلب گریخته‌ بودند.

اردوغان تاکید کرد: حل مشکلات از طریق گفتمان سیاسی برای ترکیه و آلمان حائز اهمیت است. طرف‌های درگیر را به خویشتنداری و عقل سلیم فرا می‌خوانیم.

رئیس جمهوری ترکیه اظهار کرد: به افزایش مذاکرات خود با آلمان در راستای مسائل منطقه ادامه خواهیم داد. طی روزهای اخیر تنش در ایران و عراق تشدید شده است. عراق نباید اجازه دهد تا فضای آشوب و تنشی جدید در این کشور ایجاد شود.

اردوغان خاطرنشان کرد: با توجه به روابط دیرینه ۵۰۰ ساله‌ای که با لیبی داریم، نمی‌توانستیم درخواست آنها را رد کرده و نادیده بگیریم. سربازان ما به آموزش نظامی در لیبی ادامه خواهند داد. روابط دیرینه ترکیه با لیبی و دعوت آنها این را ایجاب می‌کند.

وی با تاکید بر حمایت ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی گفت: قبل از هر چیزی من باور نکرده و باور نمی‌کنم که حفتر ۵۵ ماده توافقنامه یا حداقل آتش‌بس را پذیرفته باشد. به اصطلاح پذیرفتن ۵۵ ماده توافقنامه با امضا کردن آن تفاوت دارد. حفتر هنوز این توافقنامه را امضا نکرده است.

اردوغان تصریح کرد: دولت‌های امارات متحده عربی و مصر از حفتر حمایت تسلیحاتی می‌کنند. همچنین مزدوران شرکت روسی "واگنر" پشت این مساله هستند. در زمینه مبارزه با تروریسم از فردی ناشناس حمایت نمی‌کنیم بلکه از ارتش فائز السراج حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: حمایت از دولت وفاق ملی لیبی یک ترجیح نیست بلکه ضرورتی است که قطعنامه شماره ۲۲۵۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاب می‌کند.

اردوغان تاکید کرد: فائز السراج، رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی را تنها نخواهیم گذاشت و از وی حمایت خواهیم کرد.

صدراعظم آلمان نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان در کاخ وحدالدین استانبول اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا آتش‌بس شکننده در لیبی را به آتش‌بس پایدار تبدیل کنیم.

مرکل ضمن اشاره به کنفرانس برلین درباره لیبی گفت: بندهایی که در کنفرانس برلین با محور لیبی پذیرفته شدند، در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب خواهند شد.

صدر اعظم آلمان تاکید کرد: از روند ساخت خانه‌های موقت برای آوارگان سوری که از ادلب گریخته و به ترکیه پناه آورده‌اند حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در دیدار با جناب اردوغان گفتیم که آماده هستیم برای کسانی که از ادلب می‌گریزند کمک‌های مادی ارائه دهیم. معتقدم که اتحادیه اروپا علاوه بر حمایت سه میلیارد یورویی، سه میلیارد یورو کمک بیشتر به پناهندگان ارائه دهد.

اردوغان در دیدار با مرکل نسبت به احتمال تبدیل لیبی به سوریه‌ای دیگر هشدار داد. مرکل مجتمع جدید دانشگاه ترکیه- آلمان را هم افتتاح کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز جمعه ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن) به دعوت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، وارد استانبول شد. به گزارش آناتولی، ملاقات اردوغان و مرکل  در کاخ وحدالدین استانبول بدون حضور رسانه‌ها حدود یک ساعت و بیست دقیقه به طول انجامید. اردوغان و مرکل درباره مناسبات اقتصادی دو کشور و تحولات سوریه و لیبی تبادل نظر کردند.

به گزارش تلویزیون دولتی آلمان، رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با مرکل درباره وخیم شدن اوضاع در دریای مدیترانه و لیبی هشدار داد. اردوغان درباره "سوریه‌ای شدن لیبی" هشدار داد و گفت که اگر جلوی حملات خلیفه حفتر علیه دولت "قانونی" لیبی که از طرف جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده گرفته نشود، این احتمال وجود دارد که لیبی هم به سوریه‌ای دیگر تبدیل شود.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که جامعه جهانی باید از بحران سوریه درس بگیرد و اجازه ندهد فاجعه سوریه در خاک لیبی تکرار شود. او همچنین گفت اگر نخواهیم داعش و القاعده در لیبی قدرت بگیرد هر چه زودتر باید مشکلات لیبی را حل کرد.

مرکل جمعه (چهارم بهمن) مجتمع جدید دانشگاه "ترک-آلمانی" استانبول را افتتاح کرد. این دانشگاه سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد. صدراعظم آلمان در مراسم گشایش مجتمع جدید دانشگاه ترک-آلمانی استانبول سخنرانی کرد و این دانشگاه را به عنوان نماد اتحاد دو کشور توصیف کرد و گفت که این دانشگاه نمونه خوبی از همکاری بین آلمان و ترکیه است.

مرکل ضمن تاکید بر لزوم آزادی علوم و آموزش و پرورش گفت که با افتتاح مجتمع جدید دانشگاه ترک -آلمانی حدود پنج هزار دانشجو جذب خواهد شد. او در ادامه افزود که همکاری‌های علمی ترکیه و آلمان قدمت تاریخی دیرینه‌ای دارد.

دیدار اردوغان به تأیید رسانه‌های آلمان و ترکیه در فضایی دوستانه انجام گرفت. خود اردوغان هم مرکل را "دوستی با ارزش" خطاب کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه با تقدیم آیینه‌ای سنتی به عنوان هدیه، مرکل را غافلگیر کرد. به گزارش رسانه‌های ترکیه، این آینه به "آینه دربارعثمانی" مشهور است که به طور اختصاصی توسط شرکت معروف پاشاباغچه ترکیه ساخته شده و ارزشش حدود ۴۰۰ یورو است.

نشست خبری مشترک سران آلمان و ترکیه هم در استانبول برگزار شد. اردوغان در این نشست گفت ترکیه و آلمان در خصوص مسئله مهاجرت بخش بزرگی از بار اروپا را به دوش گرفته‌اند.

آنگلا مرکل هم اعلام کرد که کشورش آماده است به کسانی که از ادلب می‌گریزند کمک‌ مادی کند. مرکل همچنین تاکید کرد که باید کوشید تا آتش‌بس شکننده در لیبی به آتش‌بس پایدار تبدیل شود.

صدراعظم آلمان با  نمایندگان جامعه مدنی و روزنامه‌نگاران ترکیه نیز ملاقات کرد. رسانه‌های آلمان گزارش دادند که مرکل پیش از سفر خود به ترکیه با دنیز یوجل هم دیدار کرده است.

دنیز یوجل خبرنگار ۴۴ ساله ترک‌تبار آلمانی است که بیش از یک سال در ترکیه زندانی بود و ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ آزاد شد. یوجل به "عضویت در یک سازمان تروریستی"، "انتشار تبلیغات تروریستی" و همچنین "سوءاستفاده از اطلاعات" اعلام شده متهم شده بود. بازداشت یوجل بین دو کشور ترکیه و آلمان اختلاف بزرگی پدید آورده بود.

ترکیه اعلام کرده بود که یوجل یک سری اطلاعات را که یک گروه هکر به نام "رد هک" در اختیار او گذاشته بود منتشر کرده است. یوجل درباره دیدار خود با مرکل گفته است که صدراعظم روز تولدش را به او تبریک گفته و با او در مورد آزادی بیان و مشکلات حاکمیت قانون در ترکیه صحبت کرده‌ است. یوجل به مرکل گفته است که کانال‌های ارتباطی با ترکیه باید باز باشد.

به گفته یوجل ترکیه بخشی از شورای اروپا است و باید به قوانین آن پایبند باشد. به گفته یوجل او در مورد مشکلات روزنامه‌نگاران به ویژه پیرامون پرونده‌های زندانیان آلمانی با صدراعظم صحبت کرده است. مرکل هم در دیدار با یوجل گفته است که او بر این باور است که روابط ترکیه و اتحادیه اروپا باید بهبود یابد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین