کد خبر: ۲۱۸۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: بیشترین زائران در فصل بهار به مشهد سفر می کنند که از این میان ۲۰ درصد از کل زئران را تهرانی ها تشکیل می‌دهند.
ناطقان: محمدصادق براتی امروز در نشست خبری خود در محل دفتر معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به شهادت سردار قاسم سلیمانی، افزود: شهادت سردار سلیمانی به همه نشان داد که نحوه عملکرد مسؤولان می‌تواند سهم بسزایی در اعتماد عمومی داشته باشد.

براتی با اشاره به طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استاندار، ابراز کرد: این طرح مورد توجه همگان به خصوص نخبگان قرار گرفت لذا در همین مدت کوتاهی که از اجرایی شدن این طرح می‌گذرد کارنامه بسیار خوبی را برای خود رقم زده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات کارگروه ملی زیارت، گفت: اقدامات صورت گرفته در این کارگروه تا امروز بسیار خوب بوده است لذا شاهد برنامه‌های خوبی چه از نظر کیفی و چه کمی در ۱۰ ماهه اول سال جاری بوده ایم.

وی با بیان اینکه هنوز به نقطه ایده آل نرسیده ایم، ابراز کرد: با تلاش‌های استاندار خراسان رضوی کارگروه ملی زیارت دوباره فعال شد، این کارگروه به مدت دو سال و نیم به علت تغییر در ساختار دفتر ریاست‌جمهوری متوقف بود و جلساتش برگزار نمی‌شد، اما از تیرماه امسال دوباره فعال شد.

براتی ادامه داد: موضوعی که سال‌های گذشته پیگیری کردیم، اما به سرانجام نرسید، هدف شدن خراسان رضوی در مراسم عظیم اربعین حسینی بود که خوشبختانه با پیگیری‌های لازم، این مسئله حل شد و در حال حاضر استان ما به‌عنوان چهارمین استان هدف به این مجموعه اضافه شد. این موضوع علاوه بر اختصاص بودجه، باعث ایفای نقش استان در برنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان در زمینه اربعین حسینی می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۸۰ درصد از زائران غیرایرانی که قصد شرکت در راهپیمایی اربعین را دارند از خراسان رضوی عبور می‌کند، لذا ما میزبان درصد زیادی از زائران غیر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی هستیم.

براتی با بیان اینکه خراسان رضوی در ستاد اجرایی خدمات سفر نیز حضور دارد، اظهار کرد: ما سالانه بیش از ۳۵ میلیون زائر و گردشگر در خراسان رضوی داریم لذا باید در ستاد اجرایی خدمات سفر نیز نقش مؤثری را ایفا کنیم. با پیگیری‌های انجام شده ما عضو ثابت ستاد اجرایی خدمات سفر کشور هستیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به حذف بودجه زیارت در ردیف بودجه‌ای سال ۹۹، عنوان کرد: در ردیف بودجه‌ای زیارت هرساله مبلغ ۱۵ میلیارد تومان اختصاص داشت که متأسفانه در دوسال گذشته این مبلغ دریافت نشده است.

وی گفت: مطابق آمار پژوهشی در سال ۹۸، ابراز کرد: بیشترین زائران در فصل بهار به مشهد سفر می‌کنند که از این میان تهران با ۲۰ درصد در رتبه اول، اصفهان با ۱۱ درصد در رتبه دوم، آذربایجان شرقی با ۹ درصد در رتبه سوم و مازندران و کرمان در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

براتی بیان کرد: ۳۴ درصد زائران هفته‌ای یک بار و ۲۸ درصد نیز به‌صورت ماهانه به حرم مطهر مشرف می‌شوند، همچنین میانگین حضورشان در حرم، ۶۲ دقیقه است. زمان تشرف مجاورین ۳۶ درصد شب، ۲۴ درصد صبح، ۲۳ درصد هم عصر است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ۴۱ درصد از زائران سالی یکبار به حرم مشرف می‌شوند، افزود: ۱۹ درصد هر چندسال یکبار، ۱۴ درصد سالی دوبار، ۹ درصد هر دوسال یکبار و ۶ درصد برای بار اول به مشهد مشرف شده اند. رضایت‌مندی زائران از خدمات شهری ۸۶ درصد و مجاوران ۸۱ درصد است.

وی در ادامه اشاره‌ای به رفتار اقتصادی زائرین کرد و افزود: ۲۱ درصد از زائران کالایی نمی‌خرند و و بقیه برای خرید به بازارهای سطح شهر مراجعه می‌کنند لذا مطابق آمار ۴۰ درصد از آنان از کیفیت اجناس راضی هستند.

براتی با اشاره به اینکه ۶۲ درصد از زائران فقط کالای ایرانی خریدند، اظهار کرد: نظارت و کنترل قیمت‌ها، رسیدگی و نظارت بیشتر به محل اقامت، کنترل ترافیک اطراف حرم، افزایش امکانات رفاهی و تفریحی و افزایش پارکینگ در سطح شهر از انتظاراتی است که مردم از مسئولان و دست اندرکاران حوزه زیارت دارند.
منبع: مهر
برچسب ها: زائران ، مشهد ، تهران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین