کد خبر: ۲۱۹۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
یک روزنامه عبری‌زبان در بیان جزئیاتی تازه از طرح موسوم به «معامله قرن» نوشت که برای اجرای این طرح چهار سال دوره مقدماتی در نظر گرفته شده است.
ناطقان: بحث جنجالی طرح «معامله قرن» بار دیگر سر زبان‌ها افتاده و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده است که روز سه‌شنبه همراه با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این طرح را رونمایی خواهد کرد.

در این میان روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت احارانوت» به جزئیات تازه‌ای از این طرح به نقل از منابع اسرائیلی اشاره کرده و نوشته است که این طرح یک دوره چهار ساله مقدماتی دارد و دولت آمریکا به این جمع‌بندی رسیده است که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اجرای این طرح را نخواهد پذیرفت، اما ممکن است جانشین وی آن را بپذیرد.

به نوشته پایگاه خبری «آناتولی»، این روزنامه نوشت که طبق این طرح کشور فلسطینی بدون ارتش و حاکمیت در ۷۰ درصد مساحت کرانه باختری و به پایتختی شهرک «شعفاط» در شمال شرق بیت‌المقدس تشکیل خواهد شد.

به گفته منابع اسرائیلی، طرح به اصطلاح صلح آمریکا از رژیم صهیونیستی می‌خواهد تا حاکمیت ۳۰ الی ۴۰ درصد منطقه «ج» را به کشور فلسطین واگذار کند.

طبق پیمان «اسلو-۲» به سال ۱۹۹۵، کرانه باختری رود اردن به سه منطقه «الف»، «ب» و «ج» تقسیم شد. منطقه الف ۱۸ درصد کرانه باختری را در بر می‌گیرد و کاملا تحت کنترل تشکیلات خودگردان اداره می‌شود. منطقه «ب» ۲۱ درصد کرانه را شامل می‌شود؛ مدیریت غیر نظامی آن با تشکیلات خودگردان و مسئولیت امنیت آن با رژیم صهیونیستی است. اما منطقه «ج» ۶۱ درصد کرانه باختری است و چه از لحاظ اداری و نظامی در اختیار اسرائیل قرار دارد.

به گفته منابع اسرائیلی، در طول اجرای «معامله قرن» ساخت شهرک جدید در منطقه «ج» متوقف می‌شود اما با این حال صهیونیست‌ها می‌توانند به فعالیت‌ها در شهرک‌ها ادامه دهند، بدون آنکه دست به توسعه شهرک‌ها بزنند. اسرائیل همچنین باید سه هزار شهرک‌نشین را در ۶۰ نقطه جابه‌جا کند و کنترل آن‌ مناطق را به فلسطینی‌ها بدهد.

دولت جدیدالتأسیس فلسطین نیز بدون ارتش خواهد بود و همچنین کنترلی بر حریم هوایی یا مبادی مرزی و گذرگاه‌ها نخواهد داشت. همچنین صلاحیت امضای قرارداد با کشورهای خارجی را ندارد.

طرح «معامله قرن» همچنین پیشنهاد خواهد کرد تا میان کرانه باختری و غزه تونلی بعنوان گذرگاه امن ساخته شود و ارتش صهیونیستی نیز به طور کامل به عبور و مرور و انتقال کالا نظارت داشته باشد.

به نوشته یدیعوت احارانوت، این طرح از دولت فلسطین می‌خواهد تا کنترل خود را بر نوار غزه اعمال کرده و جنبش حماس و جهاد اسلامی را خلع سلاح کند.

شهر بیت‌المقدس همچنان تحت اشغال رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند. تمامی اماکن مقدس و مسجد الاقصی نیز تحت کنترل این رژیم خواهد بود. این اماکن اکنون به طور مشترک میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها اداره می‌شود.

در این طرح اشاره‌ای به تقسیم بیت‌المقدس نشده است و فلسطینی‌ها صرفا می‌توانند کنترل تمامی آن‌چه که خارج از دیوار حائل قرار گرفته را در دست داشته باشند.

در برابر تمامی این‌ها، دولت آمریکا در طرح «معامله قرن» پیشنهاد کرده است که ۵۰ میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های توسعه به کشور جدید التأسیس فلسطین داده شود.

اما نکته قابل توجه اینکه به نوشته یدیعوت احارانوت، منابعی در کاخ سفید گفته‌اند که این مبلغ را قرار است دولت سعودی و دیگر دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس بپردازند.
منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین