کد خبر: ۲۱۹۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات 12 متهم یک پرونده ارزی در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.
ناطقان:  قاضی موحد در ابتدای جلسه ضمن اعلام رسمیت دادگاه، گفت: حمیدرضا مرادی، محمد نائینی تهرانی، امیرخسرو علایی، سعید علی زاده، مرتضی فلاح اشتری، علی اصغر علیزاده، پویا کریمی، علی اکبر سلطان علیان، رکسانا سپهری زاده، شیوا شاهین فر، شرکت تضامنی لیلا میرزایی با نمایندگی لیلا میرزایی و شرکت میعاد سازان با نمایندگی سید هادی حسینی متهمان این پرونده هستند.

در ادامه جلسه دادگاه امیر حسین اعلایی آرایی نماینده دادستان با اشاره به متهمان پرونده گفت: حمیدرضا مرادی متهم ردیف اول، محمد نائینی تهرانی متهم ردیف دوم، امیرخسرو علایی متهم ردیف سوم و سعید علیزاده متهم ردیف چهارم همگی متهم به مشارکت در اخلال نظام ارزی به صورت عمده از طریق خرید و فروش ارز دولتی در بازار آزاد به میزان ۱۱ میلیون دلار و کسب منفعت به میزان بیش از ۶۱ میلیارد تومان هستند.

وی ادامه داد: مرتضی فلاح اشتری فرزند احمد به معاونت در اخلال نظام ارزی و تسهیل وقوع جرم و در اختیار قرار دادن حساب خود و جابجایی وجوه شرکت میعادسازان و مشارکت در اخلال نظام ارزی از طریق خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۲۳۸ میلیون دلار و کسب دو میلیارد تومان منفعت متهم است.

نماینده دادستان ادامه داد: علی اصغر علیزاده متهم ردیف ششم به معاونت در اخلال نظام ارزی از طریق تسهیل وقوع جرم و جابجایی وجوه و حساب سازی برای شرکت میعاد سازان مهر کیش متهم است. متهم ردیف هفتم پویا کریمی به معاونت در اخلال نظام ارزی و تسهیل وقوع جرم و فروش ارز دولتی و جابجایی وجوه فروش حاصل از ارز متهمان ردیف اول تا چهارم متهم است. متهم ردیف هفتم علی اکبر سلطان علیان که خود وکیل دادگستری است به معاونت در اخلال نظام ارزی و تهیه مقدمات جرم از طریق شناسایی بانک های عامل و معرفی متهمان به این بانک‌ها متهم است.

اعلایی آرایی ادامه داد: رکسانا سپهری زاده متهم ردیف هشتم پرونده به معاونت در اخلال عمده نظام ارزی و تهیه مقدمات جرم و ایجاد تغییرات در شرکت های صوری خریداری شده متهم است. همچنین متهم ردیف نهم شیوا شاهین فرد به معاونت در اخلال عمده نظام ارزی و تهیه مقدمات جرم و معرفی خود به عنوان مدیرعامل شرکت شهاب سپید و امضای دسته چک و تحویل آنها به متهمان در این پرونده متهم است.

نماینده دادستان بیان کرد: شرکت تضامنی لیلا میرزایی با نمایندگی لیلا میرزایی به اتهام مشارکت در اخلال نظام ارزی توسط متهم فلاح اشتری و شرکت میعاد سازان مهر کیش با نمایندگی هادی حسینی به اتهام مشارکت در اخلال نظام ارزی در این پرونده حضور دارند.

اعلایی آرایی نماینده دادستان اضافه کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز در سال ۹۷ بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت لیلا میرزایی و میعادسازان کیش با ادعای واردات ارز اخذ کرده‌اند، اما اهلیت کافی نداشته‌اند. مبلغ ۱۱ میلیون دلار در رابطه با شرکت میعادسازان دریافت کرده و از طریق شرکت‌های کاغذی، ارز را در بازار آزاد فروخته‌اند.

وی ادامه داد: نقش متهم اصلی پیدا کردن بانک‌های عامل بوده است. او با همکاری سعید علیزاده برای دریافت ارز دولتی یک شرکت فاقد فعالیت را پیدا می‌کند و اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و اساسنامه آن را تغییر می‌دهد و حساب‌سازی‌هایی برای این دو شرکت انجام می‌دهد تا آنها را فعال نشان دهد.

اعلایی آرایی خاطرنشان کرد: متهم ردیف دوم مدیرعامل اسمی شرکت میعادسازان بوده است. پس از دستگیری متهمین او مدت‌ها متواری بود و سپس بازداشت شد.

نماینده دادستان درباره متهم ردیف سوم بیان کرد: نقش او ثبت سفارش و اخذ ارز بوده است. متهم علیزاده در خارج از کشور خریدار ارز شرکت میعادسازان بود.

اعلایی آرایی افزود: متهم علی اکبر سلطان علیان وکیل دادگستری است و با تعدادی از بانک‌های سمنان آشنایی داشته است. متهمین بعد از مراجعه به شعب بانک در سمنان نام او را می‌بردند.

نماینده دادستان اظهار کرد: آنچه مسلم است آقای مرادی با تشکیل یک شبکه سازمان یافته از طریق خرید و فروش ارز دولتی در بازار آزاد و تغییر شرکت‌های صوری، پرداخت رشوه، حساب‌سازی و... به شبکه بانکی مراجعه کرده است. او مدعی تمایل به واردات کالا شده و وجوه ارزی دولت را به تاراج برده است و با مبلغ ۳۰ میلیون دلار موجب اخلال عمده گردیده است. زمان تامین ارز برای شرکت میعادسازان در اردیبهشت ۹۷ و به مبلغ ۴۹۵ هزار یورو بوده و قیمت ارز در بازار آزاد مبنای منفعت حاصله قرار گرفته است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین