کد خبر: ۲۱۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
آیا تابه حال برای شما پیش آمده که به تفاوت‌‌های موجود بین اسناد ملکی و اوقافی کنجکاو شوید. املاک اوقافی فقط به اداره املاک و موقوفات کشور تعلق ندارند و حتی قرار بر این هم نیست که معارض داشته باشند، املاک موقوفی قبلا به شخص یا اشخاصی تعلق داشته و بعدا ملک خود را وقف کرده و اداره اوقاف این املاک را با شرایط اقساط ۹۹ ساله به نفرات دیگری واگذار ‌‌می‌کند.
ناطقان: آیا تابه حال برای شما پیش آمده که به تفاوت‌‌های موجود بین اسناد ملکی و اوقافی کنجکاو شوید. املاک اوقافی فقط به اداره املاک و موقوفات کشور تعلق ندارند و حتی قرار بر این هم نیست که معارض داشته باشند، املاک موقوفی قبلا به شخص یا اشخاصی تعلق داشته و بعدا ملک خود را وقف کرده و اداره اوقاف این املاک را با شرایط اقساط ۹۹ ساله به نفرات دیگری واگذار ‌‌می‌کند. خرید یک ملک موقوفی مستلزم پرداخت مبلغی به عنوان قسط است، این مبلغ متناسب با شرایط درآمدی شخص تعیین شده که در نهایت به شماره حساب بانکی اداره موقوفات واریز ‌‌می‌شود. پرداخت این مبلغ به طور یقین شرایط زندگی را برای او دشوار نخواهد کرد.

قیمت املاک موقوفی در مقایسه با املاک شخصی ارزان است و براحتی ‌‌می‌توان در این املاک، ساختمان‌‌هایی را ساخت، این نوع املاک برای اقشار کم درآمد بهتر است و به باور برخی‌‌ها، نمازخواندن در این املاک مجاز نیست، در حالی که زندگی در این املاک هیچ مشکلی ندارد و اگر به فرض هم مشکلی را برای ملک متصور ‌‌می‌شوید کاملا آگاه باشید که مدیران اداره اوقات باید نسبت به رفع مشکل تصوری شما، اقدام کنند. شرکت‌‌های ساخت و ساز ‌‌می‌توانند با پرداخت عوارض به اداره اوقات در این نوع املاک ساخت و ساز کنند و شما ‌‌می‌توانید با استعلا‌‌می‌ از ساخت و ساز در این املاک باخبر شوید.


اسناد ملکی و اوقافی
تفاوت‌‌های اسناد ملکی و اوقافی

۱٫ همه اسناد ملکی باید به صورت شش دانگ تنظیم شده باشد، ششدانگ ملک به صورت یک جلد یا بیشتر تنظیم ‌‌می‌شود، ششدانگ بودن ملک را نشان ‌‌می‌دهد. در صورتی که به صورت سهام مشخص شده، مجموع سهام باید ششدانگ را نشان دهد.
۲٫ حدود اربعه و مشخصات کامل ملک در سند مشخص ‌‌می‌شود. مثلا حد غرب و شرق، جنوب و شمال، قطعات مجاور یا خیابان‌‌های دسترسی نیز نشان داده شوند.
۳٫ سند ملکی به منزله شناسنامه ملک تلقی ‌‌می‌شود و باید اسا‌‌می‌مالکین بر روی آن قید شود.
۴٫ همه اسناد یک شماره پلاک ثبتی دارند که در اداره ثبت اسناد و املاک، مشخصات و سوابق ملک بوسیله این شماره پلاک ثبتی مشخص ‌‌می‌شود.
۵٫ شماره قطعه مشخص کننده سندی است که در نقشه تفکیکی اداره ثبت اسناد و املاک مشخص و تعریف شده است.
۶٫ صفحه ملاحظات سند نشانگر اطلاعات مه‌‌می‌مانند شماره پلاک یا اصلاحات دیگری است که در ملک به وقوع پیوسته است.
۷٫ مالکان ‌‌‌نمی‌توانند براساس اسناد اوقافی مالکیت خود را بر ملک‌‌ها، مشخص کنند، مالکان باید با کسب اجازه از اداره اوقاف، نسبت به نقل و انتقالات ملک اقدام کرده و مالکیت خود را به ثبت برسانند.
۸٫ مالکان باید هرسال مبلغ مشخصی را به اداره اوقات پرداخت کنند.
۹٫ اعتبار اسناد ملکی و اوقافی نسبت به متفاوت است، ارزش و اعتبار اسناد اوقافی در مقایسه با سندهای ششدانگ کمتر است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین