کد خبر: ۲۱۹۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
انسان در لحظات سخت و استرس یا فشار واکنش نشان میدهد و وقتی دچار یأس و ناامیدی مطلق می شوید خواندن دعا کمک بزرگی در برطرف شدن مشکلات و گرفتاری های شدیدش میکند.
ناطقان: هنگام رویارویی با مشکلات چه دعایی بخوانیم؟در شرایط کنونی که جوامع به سمت صنعتی شدن حرکت می کنند و در بسیاری از موراد، صنعتی شده اند، می توان گفت که در جوامع مسلمان، افراد راه هایی را برای برطرف کردن مشکلات خود در نظر می گیرند.

در این میان خواندن دعا نقش مهمی در برطرف شدن مشکلات به ویژه گرفتاری های شدید دارد.

در گزارش زیر به دعاها و شماری از آن ها که برای برطرف کردن مشکلات مورد توجه قرار گرفته اند، اشاره می کنیم.
درمان و شفا از قرآن

خداوند به صراحت و روشنی تمام می فرماید:و نُنَزِّلُ مِنَ القُرآنِ ما هُوَ شِفاءٌ و رَحمَهٌ للمُؤمِنینَ؛ و از قرآن آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان نازل می کنیم. (إسراء، آیه82)

شِفا از «شفی» به معنای اِشراف و تحت اختیار در آوردن چیزی است. از آن رو، به درمان بیماری و دست یابی به عافیت و سلامت شِفا گویند؛ زیرا وقتی شخصی به جهت مُشرف شدن بر مَرَض و سپس غلبه بر آن و رسیدن به کناره سلامتی از غلبه و چیرگی بیماری رهایی یافته باشد گویی با درمان بیماری و رهایی از مرگ، جسم و جان خود را تحت اشراف خود گرفته است. از این رووست که به درمان از بیماری شفا گفته شده و شفا به عنوان اسم برای بهبودی و صحّت به کار گرفته شده است.

به هر حال، شفا به معنای تحت اشراف و اختیار در آوردن جسم و جان و چیرگی بر دشمنی است که می کوشد تا بر جسم و جان غلبه یافته و اختیار آن را در دست گیرد.این عمل درمانی را از همین رو شفا می گویند. در آیات قرآنی برای بیان این مفهوم و مقصود، واژگانی غیر از شفا چون بُرء و کشف از ضرر نیز به کار رفته است. برء نیز به معنای برائت و رهایی و آزادی است.
آیه به جهت نجات از سختی ها

گویند در شدائد و سختی ها و در مهمات عظیمه قرائت (آیة الکرسی دوازده مرتبه نافع است و تخلف ندارد.)
رفع اندوه و گرفتاری ها

امام سجاد سلام الله علیه فرمودند:هرگاه در رابطه با امری اندوهگین شدید، نظیف ترین لباس خود را پوشیده و وضو بگیرید و بر بلندی چهار رکعت نماز بگذارید:

دو رکعت اول:

رکعت اول بعد از حمد سوره زلزال و در رکعت دوم بعد از حمد سوره اذا جاء نصرالله.

دو رکعت دوم:

در رکعت اول بعد از حمد سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سوره قل هو الله احد بخوانید.

بعد از سلام آخر دست ها[ی نیازتان را] به آسمان بلند نموده و این دعا را بخوانید:

اَللّـهُمَّ اِنّی اَسْأَلُکَ بأسمائک الَّذی اِذا دُعیتَ بِهِ عَلی مَغالِقِ اَبْوابِ السَّمآءِ لِلْفَتْحِ بِالرَّحْمَةِ انْفَتَحَتْ، و َاِذا دُعیتَ بِهِ عَلی مَضآئِقِ اَبْوابِ الاَْرْضِ لِلْفَرَجِ انْفَرَجَتْ، و أسألک بأسمائک التی َاِذا دُعیتَ بِهِ عَلَی العُسْرِ لِلْیُسْرِ تَیَسَّرَتْ ، و َاِذا دُعیتَ بِهِ عَلَی الاَْمْواتِ لِلنُّشُورِ انْتَشَرَتْ،
صلّ علی محمد و آل محمد و اقلبنی بقضاء حاجتی.

حضرت فرمودند:در این هنگام قسم به خداوند، شخص قدمش را بر نمی دارد مگر این که خداوند حاجت روایش می کند. (الصحیفة السجادیة الجامعة، ص 119، دعا 58)

دعا
دعای رفع گرفتاری
دعایی برای گرفتاری از بیان آیت الله بهجت

اگر می خواهید مسیر بندگی تان رحمانی باشد، باید به سوی اهل بیت علیهم السلام بیایید و نه به سمت بندگی شیطان. هر فردی که برای هر گرفتاری و هر گره کوری نزد حضرت آیت الله بهجت می آمد، ایشان ذکر حدیث کساء را سفارش می کردند.

برخی اوقات خانواده های مذهبی دامن امام رضا و امام حسین را رها می کنند و به دام شیّادان و شیطان باز ها می افتند. همچنین گروهی از افراد هستند که در گرفتاری ها جزع و فزع می کنند، ولی ایوب پیامبر این گونه نبود و با خداوند متعال بسیار زیبا سخن می گفت.

هنگامی که ایوب راه های شیطانی را کنار زد، تمام نعمات الهی به او برگردانده شد؛ بنابراین فراسوی مصیبت ها، بیماری ها و گرفتاری ها امتحانات الهی است که جوهره بندگی انسان را مشخص می کند.

دستورالعملی از امام صادق علیه السلام

مرحوم آیت الله مرعشی نجفی دستور العملی را در وصیت نامه خود نوشته اند که دستاورد یکی از تشرفاتشان به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و من با کمی تفاوت آن را بارها نقل کرده ام و آن خواندن سوره یاسین پس از نماز صبح ، سوره نبأ پس از نماز ظهر، سوره عصر (و به روایت من سوره نوح) پس از نماز عصر، سوره واقعه پس از نماز مغرب و سوره ملک پس از نماز عشاء است و تقدیم و اهدای آنها به شریک القرآن صاحب العصر والزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که بهترین نوع عرض ارادت وادب به محضر امام حی و منتظر علیه السلام در هر روز است و اما دستورالعمل امام صادق علیه السلام:

امام صادق علیه السلام فرموده اند با خواندن سوره یاسین پس از نماز صبح ، سوره فتح پس از نماز ظهر، سوره نبأ پس از نماز عصر، سوره ملک پس از نماز مغرب و سوره واقعه پس از نماز عشاء عمرا پریشان نمی شوید.



نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین