کد خبر: ۲۲۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
سرطان یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ و میر در جوامع صنعتی است که روز به روز در حال افزایش است.
ناطقان: سرطان یک بیماری نیست بلکه یک اصطلاح کلی برای نشان دادن ۱۰۰ بیماری است که اقدام به تکثیر غیر طبیعی سلول‌ها در بدن می‌کند. میلیون‌ها سلول در بدن انسان وجود دارد که با قرار گرفتن در کنار هم اندام‌های مختلف بدن انسان را تشکیل می‌دهند. نقش ژن‌های داخل هر سلول رساندن دستور‌های لازم به نواحی مختلف بدن است اگر این سلول‌ها به درستی دستورات را صادر نکنند عملکرد سلول‌های داخلی بدن غیر طبیعی شده و پس از مدتی گردش سلول‌های غیر طبیعی در خون تبدیل به توده، تومور بدخیم یا سرطان‌ها می‌شوند.

کمبود گلبول‌های قرمز علامت بروز سرطان است که بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد. سرطان به دو دسته بدخیم و خوش خیم تقسیم شده و با علائمی مانندخستگی، ضعف، تنگی نفس، کبودی بیش از حد یا خود به خودی (کبودی غیر عادی نتیجه‌ی تعداد کم پلاکت‌ها و یا مشکل لخته شدن خون است)، ضعف شدید سیستم ایمنی بدن، خونریزی غیر معمول، پتشی (خون‌ریزی ناشی از پارگی رگ‌های کوچک زیر پوست)، لثه‌های متورم و بزرگ شده، احساس پف کردن یا پر بودن، ناراحتی یا درد در قسمت بالایی سمت چپ شکم، تب، لرز، تعریق شبانه، سردرد ضربان دار، رنگ پریدگی شدید، درد استخوان، ورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی و عفونت‌های مکرر در بازه‌ی زمانی مشخص خود را نشان می‌دهد. در ادامه به مناسبت هفته مبارزه با سرطان برخی از سرطان‌های شایع میان افراد را می‌خوانید.

قاسم فخرایی چشم پزشک و مدیرگروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک درباره سرطان چشم گفت: سرطان چشم به دو دسته داخل و بیرون چشم در میان کودکان و بزرگسالان تقسیم بندی می‌شود.

او افزود: سرطان شبکیه چشم در میان کودکان با علائمی مانند تاری دید و سفیدی ریفلکس مردمک خود را نشان می‌دهد.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به سرطان ملانوم چشم اظهار کرد: سرطان ملانوم چشم درمیان بزرگسالان و افراد بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتد که تنها رمز موفقیت برای درمان این نوع سرطان مراجعه سریع به پزشک و استفاده از پلاکت‌های رادیو اکتیو است. و در صورتی که دیر به پزشک مراجعه شود تنها راه درمان آن تخلیه چشم خواهد بود.


فوق تخصص خون و سرطان کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک درباره سرطان خون گفت: سرطان خون شایع‌ترین نوع سرطان در کودکان است که بیشترین  افراد مبتلا به آن در سنین بین ۲ تا ۵ سالگی هستند.
سرطان خون با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟

او افزود: درمان سرطان خون در کودکان تا بیش از ۵۵ درصد از طریق دارو انجام می‌شود و این بیماری با علائمی مانند تب، درد‌های استخوانی، درد‌های مفاصلی، بالا و پایین بودن گلبول‌های سفید و کمبود تغذیه خود را نشان می‌دهند.


ابوالقاسمی در پایان گفت: درمان سرطان خون از طریق شیمی درمانی تا حدود ۳ سال ادامه پیدا می‌کند و در صورتی‌که کودک تا این ۳ سال فوت نشود می‌توان گفت خطر مرگ به حداقل رسیده است.

شهرام آگاه استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک درباره سرطان دستگاه گوارش گفت: سرطان دستگاه گوارش مانند سرطان ریه و روده یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین سرطان‌هایی است که باعث مرگ و میر انسان در جوامع امروزی می‌شود.

او افزود: سرطان‌های خوش خیم دستگاه گوارش از طریق آندوسکوپی درمان می‌شوند تا جلوی سرطان‌های پیشرفته‌تر را بگیرند.
کدام سرطان ها در کشور ما منجر به مرگ و میر می شوند؟

آگاه با اشاره به سرطان‌هایی که در ایران منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن و مرگ و میر می‌شوند، اظهار کرد: در کشور ما سرطان‌های عمده گوارشی مانند سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سرطان مری باعث کاهش توانمندی افراد و افزایش مرگ و میر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: علائم و روش‌های درمانی سرطان روده بزرگ/ یبوست‌های ناگهانی را جدی بگیرید

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره علائم ابتلا به سرطان معده گفت: کاهش وزن، بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ از علائم ابتلا به سرطان معده هستند که افراد باید با مراجعه سریع به پزشک نوع سرطان خود را تشخیص دهند.

آگاه در پایان یادآوری کرد: پزشکان با شناسایی نوع سرطان بیماران تشخیص به چگونگی روند بهبود درمان می‌ دهند؛ اگر فرد بیمار به عمل جراحی نیاز داشت باید مراحل شیمی درمانی آغاز شود.

فرزانه خدا قلی زاده کارشناس ارشد تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک درباره سرطان گفت: سرطان یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ و میر در جوامع صنعتی است که روز به روز در حال افزایش است.

او افزود: سرطان‌ها بیماری‌هایی هستند که از تکثیر غیر طبیعی سلول‌های بدن شروع می‌شوند و از آنجایی که بدن انسان از میلیون‌ها سلول ساخته شده است این سلول‌ها در کنار هم باعث ساخت بافت‌های جدید و غیر طبیعی می‌شوند.

خدا قلی زاده با اشاره به مفهوم واژه جدید «کارسینوژن» اظهار کرد: کارسینوژن یک عامل فیزیکی، شیمیایی یا ویروسی است که سبب ایجاد سرطان می‌شود و برخی ویتامین‌ها مانند: ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم و کاروتنوئید‌ها مهارکنندگان کارسینوژن غذایی هستند.

او افزود: تغذیه و رژیم درمانی مسئول ۳۵ درصد عوامل سرطان هاست و چاقی خطرناک‌ترین عامل بروز سرطان‌ به میزان ۶ درصد است.

خدا قلی زاده درباره تاثیر مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C در پیشگیری از سرطان‌ها گفت: مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند فلفل شیرین سبز و زرد، نارنگی، پرتقال، لیمو شیرین کلم بروکلی، توت فرنگی و طالبی در پیشگیری از سرطان‌ها نقش بسیاری دارند.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E مانند بادام، روغن آفتاب گردان، مغز‌های مخلوط، روغن کانولا و روغن ذرت به علت خواص آنتی اکسیدانی به راحتی از سرطان جلوگیری می‌کند.

خدا قلی زاده اظهار کرد: سلنیوم یک ماده مغذی دیگر است که در پیشگیری از سرطان نقش مهمی دارد. غلظت سلنیوم بستگی به محتوی سلنیوم آب و خاکی دارد که ماده غذایی در آن رشد کرده است. گوشت حیوانات دریایی، گوشت ماهیچه، غلات، لبنیات، میوه و سبزیجات تازه منابع غنی سلنیوم هستند.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: سلنیوم موجود در قارچ ۵ درصد، تن ماهی ۵۷ درصد و جو ۸۳ درصد است.

خدا قلی زاده درباره مصرف مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن گفت: مصرف مواد غذایی مانند: انواع کلم ها، زرد چوبه به دلیل کورکومین، هویج، انار، گیلاس، گوجه فرنگی و میوه و سبزیجات تازه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ خطر سرطان‌های کولون و پروستات را کاهش می‌دهند.
کدام نوع صیفی جات در جلوگیری از سرطان نقش زیادی دارد؟

خدا قلی زاده با اشاره به تاثیر مصرف کلم‌ها برای جلوگیری از بروز سرطان اظهار کرد: انواع کلم‌ها به علت اینکه حاوی مقدار زیادی ایزوتیوسیانات هستند بیشترین خاصیت ضد سرطانی را دارند. همچنین مصرف سبزیجات غیر نشاسته‌ای هم مانند: اسفناج، گوجه فرنگی و فلفل اثر محافظتی زیادی در برابر سرطان‌های دست، سرطان دهان، سرطان حنجره یا حلق و مری دارند.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: مصرف سبزیجات سبز و زرد رنگ اثر محافظتی زیادی در برابر سرطان معده دارند و بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از بروز سرطان به حساب می‌آیند.

خدا قلی زاده ادامه داد: مصرف حداقل ۳ واحد سبزی و دو واحد میوه ۸۰ گرمی در طول روز برای پیشگیری از ابتلا به سرطان توصیه می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به فواید روغن زیتون اظهار کرد: اسید اولئیک موجود در روغن زیتون خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سینه را در بانوان کاهش می‌دهد.
پیشگیری از سرطان با مصرف مواد غذایی

خدا قلی زاده تصریح کرد: مصرف برخی مواد غذایی مانند: گوجه فرنگی، توت فرنگی، گریپ فروت، انگور، آلوی قرمز، پرتقال، هلو، اسفناج، آووکادو، شلغم، کلم برکلی، کلم بروکسل، گل کلم، پیاز، سیر و تره فرنگی برای پیشگیری از سرطان بسیار مفید هستند و مصرف آن‌ها به صورت روزانه توصیه می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به تاثیر «استرس» بر افزایش شانس ابتلا به بروز سرطان گفت: استرس یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث ایجاد سرطان می‌شود و ممکن است باعث بدخیم شدن سرطان هم شود.

خدا قلی زاده افزود: بروز سرطان با چاقی، کاهش دریافت منابع کلسیمی یا فیبر، مصرف بیش از حد گوشت قرمز یا مواد غذایی شیرین، فست فودها، غذا‌های سرخ شده رابطه مستقیم دارد.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به رژیم‌های غذایی پرچرب اظهار کرد: رژیم‌های غذایی پرچرب شانس ابتلا به سرطان‌های سینه، کلیه، الدومتر رحم، کولون، رکتوم، کیسه صفرا و پانکراس را افزایش می‌دهد.

خداقلی زاده ادامه داد: کباب کردن گوشت پرچرب در حرارت بالا باعث تشکیل مواد سرطان زا می‌شود و ماده شیمیایی یا صنعتی بیسفونل موجود در بطری‌های پلاستیکی و فلزی هم شانس ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهند.

خداقلی زاده در پایان گفت: مصرف بیش از حد قند‌های ساده باعث افزایش قند خون، ترشح انسولین و سایر هورمون‌های محرک رشد شده و می‌تواند شانس ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین