کد خبر: ۲۲۰۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
روز پنجشنبه ( 17 بهمن ) در ورزشگاه آزادی شهرآورد 91 برگزار می شود.
ناطقان: در آستانه شهرآورد 91 که روز پنجشنبه در ورزشگاه آزادی برگزار می شود، استقلال و پرسپولیس یک وجه مشترک احتمالی خواهند داشت. وجه مشترکی چون بازی با دو مهاجم که انگار هم فرهاد مجیدی به آن علاقه دارد و هم یحیی گل‌محمدی. مربیانی که در بازی‌های اخیر هم چنین روشی را به کار گرفته و در اجرای آن موفق هم بوده‌اند.

ابتدا ترکیب احتمالی پرسپولیس را مرور می‌کنیم. یحیی گل‌محمدی مثل دو بازی قبل برابر تراکتورسازی و نفت آبادان، از سیستم 2-4-4 خطی استفاده خواهد کرد. درون دروازه علیرضا بیرانوند انتخاب یحیی خواهد بود. دروازه‌بانی که بعد از صحبت‌هایی که مبتی بر انتقالش در نیم فصل وجود داشت و البته تا تابستان در پرسپولیس ماند، در دو بازی اخیر نمایش کم‌نقصی ارائه داده و دروازه‌اش را بسته نگه داشته تا از زیر سایه رادوشوویچ خارج شده و دوباره به دروازه‌بان اصلی پرسپولیس تبدیل شود.

برای خط دفاع، شجاع خلیل‌زاده با اخطاری که مقابل نفت آبادان دریافت کرد از حضور در شهرآورد محروم شد. او که در بازی‌های اخیر زوج کم‌اشتباهی را همراه با جلال حسینی تشکیل داده بود، باید از تلویزیون این دیدار حساس را تماشا کند و جای خود را به حسین کنعانی‌زادگان بدهد. مدافع ملی‌پوشی که شاید اگر در هر تیمی جز پرسپولیس بازی می‌کرد، یک مدافع ثابت بود اما حالا باید منتظر فرصتی باشد تا بتواند به ترکیب اصلی برسد که از بخت خوب او شحاع محروم شده و در حساس‌ترین بازی فصل می‌تواند زوج مرکز خط دفاع پرسپولیس را همراه با جلال حسینی تشکیل بدهد.

برای دفاع راست مهدی شیری یکی از باثبات‌ترین بازیکنان این فصل پرسپولیس بوده که در قریب به اتفاق بازی‌ها در ترکیب اصلی قرار گرفته و بازی‌های کم‌نوسانی هم ارائه داده. در دفاع چپ هم از وقتی گل‌محمدی به پرسپولیس آمده، جای محمد انصاری تثبیت شده و او جلوتر از محمد نادری در ترکیب قرار گرفته. اتفاقی که در شهرآورد 91 هم شاهد آن خواهیم بود و انصاری می‌تواند یکی از یازده بازیکن ثابت پرسپولیس باشد.

کمال کامیابی‌نیا بعد از پایان دوران آسیب‌دیدگی که طولانی هم بود، با نظر گل‌محمدی که سابقه همکاری با او را در نفت تهران هم دارد، به یکی از بازیکنان اصلی پرسپولیس تبدیل شده و بد هم کار نکرده. کمال زوج هماهنگی با احمد نوراللهی در مرکز خط میانی پرسپولیس تشکیل داده که در شهرآورد هم تیم دو بازیکن از امیدهای ویژه یحیی برای برتری مقابل هافبک‌های استقلال نظیر علی کریمی، مسعود ریگی و آرش رضاوند هستند.

مهدی ترابی در راست و وحید امیری در چپ وینگرهای پرسپولیس در روش 2-4-4 انتخابی یحیی گل‌محمدی هستند. دو بازیکنی که جزو ستاره‌های پرسپولیس در این فصل و بخصوص بازی‌های اخیر بوده و نشان داده‌اند برای هر مدافعی خطرناک هستند. امیری مقابل تراکتورسازی یکی از بهترین بازی‌های خود را انجام داد و ترابی هم در طول فصل موثرترین بازیکن پرسپولیس بوده تا امیدواری هواداران در شهرآورد به ساق‌های او باشد.

در خط حمله بعید است یحیی دست به زوج علی علیپور و کریستین اوساگونا بزند. بخصوص که استقلال با سه مدافع بازی می‌کند و دوندگی اوساگونا می‌تواند مدافعان حریف را خسته کند تا علیپور نیر نهایی را بزند و دروازه حسین حسینی را باز کند. روی نیمکت ذخیره‌های پرسپولیس هم بشار رسن جدی‌ترین گزینه تعویض محسوب می‌شود، البته به شرطی که شرایط حضور او در زمین مهیا باشد.

در نقطه مقابل فرهاد مجیدی نشان داده که تصمیمی برای تغییر سیستم بازی استقلال ندارد. او راه استراماچونی را می‌رود و به همین دلیل استقلال را در سه بازی اخیر با روش 2-5-3 راهی زمین کرده. در این روش جایگاه حسین حسینی مستحکم است. دروازه‌بانی که با حضور مجیدی احیا شده و البته اختلاف سطح بسیاری با ذخیره‌اش- پورحمیدی – دارد.

برای خط دفاع استقلال بازیکنان مصدوم بسیاری دارد که دو تا از آنها به این بازی حساس نمی‌رسند. سیاوش یزدانی مدت‌هاست که به دلیل آسیب‌دیدگی در ترکیب قرار نمی‌گیرد و عارف غلامی هم در بازی‌های اخیر به همین دلیل از جضور در زمین محروم شده. با توجه به بازگشت محمد دانشگر و حضور روزبه چشمی و شاهین طاهرخانی، این سه بازیکن خط دفاع استقلال را در شهرآورد تشکیل خواهند داد. روزبه به عنوان مدافع آخر و پوششی بازی خواهد کرد، طاهرخانی به عنوان یارکوب سمت چپ وارد زمین می‌شود و دانشگر همین وظیفه را در سمت راست ایفا خواهد کرد.

یکی از دغدغه‌های البته شیرین فرهاد مجیدی، انتخاب پیستون چپ استقلال است. میلاد زکی‌پور و هرویه میلیچ در اوج آمادگی قرار دارند و هر کدام که در ترکیب قرار گرفته‌اند نمایش کم‌نقصی ارائه داده‌اند. در آخرین بازی استقلال مقابل نفت مسجدسلیمان و به دلیل کمبود بازیکن، مجیدی از زکی‌پور و میلیچ به طور همزمان استفاده کرد. در این روش زکی‌پور مدافع-هافبک سمت جپ بود و میلیچ هافبک میانی سمت چپ. زکی‌پور پاس گل اول استقلال را به ارسلان مطهری داد و میلیچ هم درخشید اما برای شهرآورد احتمال حضور مدافع کروات بیشتر از زکی‌پور است. در سمت راست هم که جایگاه وریا غفوری تثبیت شه و علی دشتی نمی‌تواند تهدیدی برای کاپیتان محبوب استقلال باشد.

در مرکز خط میانی و با توجه به اینکه فرشید اسماعیلی به تازگی از بند آسیب‌دیدگی رها شده و مشخص نیست آیا به شهرآورد می‌رسد یا نه، فرهاد مجیدی از مثلث علی کریمی به عنوان هافبک دفاعی، مسعود ریگی و آرش رضاوند به عنوان بازوهای او استفاده خواهد کرد. فرشید باقری هم گزینه جانشین این سه بازیکن خواهد بود، البته اگر به هر دلیلی نتوانند در این بازی به میدان بروند که بعید است چنین اتفاقی رخ بدهد.

آسیب‌دیدگی شیخ دیاباته یکی از خبرهای تلخی بود که فرهاد مجیدی شنید. او روی درخشش و آمادگی مهاجم اهل مالی استقلال برای موفقیت در شهرآورد حساب ویژه‌ای باز کرده بود اما او احتمالا به این بازی حساس نمی‌رسد تا زوج ارسلان مطهری و مهدی قائدی وارد زمین شوند و در ترکیب اصلی استقلال به میدان بروند. به هر دلیلی اگر دیاباته آماده حضور در شهرآورد شود، او به ترکیب برمی‌گردد و ارسلان مطهری روی نیمکت می‌نشیند.

رقابت دو تیم با این همه بازیکن آماده، رقابت جذابی از آب درمی‌آید. البته به شرطی که دو تیم جانب احتیاط را کنار بگذارند و برای موفقیت به آب و آتش بزنند. این بازی نکته ویژه دیگری هم دارد. پرسپولیس سخت گل می‌خورد و استقلال به آسانی گل می‌زند. برای تماشای یک بازی جالب، همین یک نکته کافی است. 

ترکیب احتمالی پرسپولیس( 2-4-4 )

دروازه‌بان: علیرضا بیرانوند

مدافعان میانی: حسین کنعانی‌زادگان، جلال حسینی

مدافعان کناری: مهدی شیری، محمد انصاری

هافبک‌ها: کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی، وحید امیری، مهدی ترابی

مهاجمان: کریستین اوساگونا، علی علیپور

ترکیب احتمالی استقلال( روش 2-5-3 )

دروازه‌بان: حسین حسینی

مدافعان: روزبه چشمی، شاهین طاهرخانی، محمد دانشگر

هافبک‌ها: علی کریمی، مسعود ریگی، آرش رضاوند، هرویه میلیچ( میلاد زکی پور )، وریا غفوری

مهاجمان: ارسلان مطهری، مهدی قائدی


منبع:جماران
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین