کد خبر: ۲۲۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
سو هاضمه می‌تواند به دلیل وجود مشکلات گوارشی باشد، اما در بیشتر مواقع با تغییر روش زندگی می‌توان آن را درمان کرد.
ناطقان: سو هاضمه یک مشکل رایج در بین مردم است که دلیل مشخصی ندارد. سو هاضمه به احساس ناراحتی در ناحیه بالای شکم یا قفسه سینه گفته می‌شود که باعث درگیری معده، مری و روده کوچک فرد مبتلا می‌شود. این عارضه مشکلی شایع است که مشخصات آن بین افراد متفاوت بوده و  ممکن است دائمی یا موقت باشد. احساس پری شکم با خوردن اولین لقمه‌های غذا، نفخ، سوزش شکم، درد معده و ایجاد تهوع، استفراغ خونی، ترش کردن غذا و کاهش اشتها و وزن از علائم وجود سو هاضمه است.

سو هاضمه می‌تواند ناشی از مشکلات گوارشی باشد. اگر دلیل آن وجود بیماری دیگری نباشد، با تغییر شیوه زندگی از بین می‌رود. این بیماری می‌تواند ناشی از عواملی مانند سبک زندگی و رژیم غذایی نادرست یا مصرف دارو‌ها باشد، اما در اکثر مواقع علت آن مشخص نیست.

راه‌های جلوگیری از سوء هاضمه
علل ایجاد سو هاضمه

عواملی مثل مصرف بیش از حد کافئین یا الکل، سیگار کشیدن، مصرف دارو‌های خاص از جمله دارو‌های ضد التهابی و غیر استروئیدی مانند ناپروکسن، استیل سالیسیلیک اسید و ایبوپروفن، مشکلات مربوط به اعصاب و حرکات دستگاه گوارش که باعث تهوع، استفراغ، نفخ، احساس سیری زودرس و هم چنین تخلیه تاخیری معده می‌شود و هم چنین حساس شدن معده به کشیدگی که برای نگهداری غذا در آن اتفاق می‌افتد؛ باعث بروز سو هاضمه می‌شوند.
علائم ابتلا به سو هاضمه

احساس درد یا ناراحتی معده و تشدید آن هنگامی که نقاط خاصی از شکم را فشار می‌دهید، مصرف طولانی مدت مسکن ها، سابقه زخم معده، سوزش سر دل، وجود درد در قسمت راست و وسط شکم که می‌تواند به قسمت پشت و بین شانه‌ها هم برسد و با تهوع، تورم و احساس خستگی همراه است، بروز اسهال یا یبوست و به هم خوردن روده، کاهش سریع وزن، تهوع مداوم و بلع سخت از علائم سو هاضمه هستند. افراد بالای ۵۵ سال سن، در صورت داشتن این مشکلات احتمالا نیاز به اندوسکوپی پیدا می‌کنند. درمورد سو هاضمه نوع درمانی که بیمار دریافت می‌کند، به علائم و نشانه‌های بیماری که دارد وابسته است. در برخی موارد دارو تجویز شده و در مواردی با تغییر رفتار و شیوه زندگی درمان می‌شود.

راه‌های جلوگیری از سوء هاضمه
توصیه‌های غذایی برای درمان درد‌های شکمی

۱. معده خالی برخی مواقع می‌تواند باعث ایجاد درد‌های شکمی شود بنابراین خالی نگه داشتن میوه و حذف وعده‌های غذایی اشتباه است. افرادی که سو هاضمه دارند، وعده‌های غذایی را در حجم کم و به دفعات بیشتر مصرف کنند.

۲. غذا‌هایی نظیر غذا‌های پر ادویه و چرب، نوشیدنی‌های کربناته، کافئین و الکل باعث ایجاد درد‌های شکمی می‌شوند. اگر سو هاضمه دارید از خوردن آن‌ها پرهیز کنید.

۳. غذا را آهسته و کامل بجوید.

۴. دریافت بیش از حد هوا از طریق دهان منجر به نفخ و تولید گاز در معده می‌شود. انجام فعالیت‌هایی مانند: سیگار کشیدن، با سرعت غذا خوردن، جویدن آدامس، نوشیدن با نی و مصرف نوشابه‌های گازدار می‌تواند در نهایت منجر به درد‌های شکمی و سو هاضمه شود.

۵. بیماری که سو هاضمه و درد‌های شکمی دارد حداقل تا ۲ ساعت ژس از صرف وعده غذایی نباید دراز بکشد.

۶. استرس روزانه خود را کاهش دهید.

۷. ورزش و فعالیت بدنی ممکن است به کنترل و رفع علائم بیماری کمک کند. برای شروع ورزش حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر علائمی نظیر استفراغ با رگه‌های خونی، کاهش وزن شدید، مدفوع تیره رنگ و قیری، کوتاهی تنفس و دردی که به فک، گردن و بازویتان کشده می‌شود دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین