کد خبر: ۲۲۱۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
غم‌انگیزترین اتفاقی که می‌تواند برای لباسهای زیبای شما بیافتد این است که بعد شستشو سایز خود را از دست بدهد.
ناطقان: موضوع در شستشوی چنین پارچه هائی این است که ساختار‌های مولکولی مواد موجب از میان رفتن ویژگی کشش سطحی مایعات می‌شوند، مانند مواد شوینده که با شکستن کشش سطحی آب موجب نفوذ مواد پاک کننده و آب به درون پارچه شده و پارچه را تمیز می‌کنند.

البته شکسته شدن کشش سطحی مایعات تنها تا نقطه بحرانی (CMC) صورت میگیرد و پس از آن کشش سطحی ثابت می‌ماند. این موضوع بخصوص در پارچه‌های پنبه ائی و کتانی در بعضی از موارد باعث آب رفتن پارچه میشود.

کشش سطحی (به انگلیسی: Surface tension) ‏ ویژگی‌ای در مایع‌ها است که باعث می‌شود لایه بیرونی آن‌ها به صورت ورقه‌ای کشسان عمل کند. این همان ویژگی‌ای است که موجب ربایش دو سطح مایع به یکدیگر می‌شود؛ مانند دو قطرهٔ آب که همدیگر را می‌ربایند و قطرهٔ بزرگ‌تری می‌سازند. کشش سطحی کمیتی است که بعد نیرو در واحد طول یا انرژی در واحد سطح دارد و در فیزیک معمولاً با \gamma نشان داده می‌شود. کشش سطحی را همچنین می‌توان مقدار کار لازم برای ایجاد واحد سطح مشترک جدید در نظر گرفت.

حالا اصل مطلب:ساختار‌های مولکولی مایه از میان رفتن ویژگی کشش سطحی مایعات می‌شوند، مانند مواد شوینده که با شکستن کشش سطحی آب مایه رفتن مواد پاک کننده و آب به درون پارچه شده و پارچه را تمیز می‌کنند البته شکسته شدن کش سطحی مایعات تنها تا نقطه بحرانی (CMC) صورت میگیرد و پس از آن کشش سطحی ثابت می‌ماند بنابراین بکاگیری از غلظت‌های بالای ساختار‌های مولکولی مانند مواد شوینده مایه شکسته شدن بیشتر کشش سطحی نمی‌شود؛ و در بعضی از موارد همین باعث آب رفتن پارچه میشود
برچسب ها: آب رفتن ، پارچه ، شستشو
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین