کد خبر: ۲۲۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
برای چهارمین روز پیاپی طوفان شن و تندباد مردم شهر ریگان و فهرج را خانه نشین کرده و ۱۶۳ نفر با مشکل تنفسی حاد مواجه شده‌اند.
ناطقان: در حالی که تمام توجه‌ها به شمال کشور و بارش برف در استان‌های شمالی معطوف است در استان کرمان و شهرستان‌های شرقی بحران زندگی مردم را تهدید می‌کند.

از چهار روز قبل طوفان شدید با سرعت ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت در شهرستان‌های ریگان و فهرج زندگی مردم را مختل کرده است و علیرغم تلاش راهداران اما رفت و آمد مردم با مشکل جدی مواجه شده است.

راه‌های فرعی اکثر روستاها بسته شده و رفت و آمد در جاده‌های اصلی به سمت بندر چابهار و شهر زاهدان به سختی انجام می‌شود.

بنا به بررسی‌ها خبرنگار مهر و به گفته مردم محلی ریگان و فهرج دید افقی در این شهرها و روستاهای اطراف به شدت کاهش یافته و مردم سعی می‌کنند با استفاده از ماسک در سطح شهر رفت و آمد کنند با این وجود ۱۶۳ نفر تاکنون به دلیل مشکلات تنفسی حاد به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

خانه‌ها مملو از شن شده است

زهرا ابراقی یکی از ساکنان ریگان می‌گوید: در معابر شهر و حیاط خانه‌های مملو از شن شده و ذرات شن به درون خانه‌ها نفوذ کرده است.

وی می‌گوید: چهارمین روز متوالی است که فرزندانمان در خانه مانده‌اند و آلودگی هوا به شدت افزایش یافته و امکان اینکه فرزندانمان را به مدرسه بفرستیم وجود ندارد.

وی گفت: شدت باد به حدی است که به باغ‌ها و نخلستان‌ها خسارت زده، جاده‌های فرعی و اصلی دچار شن گرفتگی شده و امکان رفت و آمد وجود ندارد.

چهار روز است که خورشید را ندیده‌ایم / ‏‬ از آسمان خاک می بارد

علی کسماری یکی از ساکنان فهرج است که به خبرنگار مهر می‌گوید: میزان آلودگی در فهرج بسیار بیشتر از ریگان است اما کسی به این شهرستان محروم توجه نمی‌کند.

وی با گلایه از اینکه بیش از نیمی از سال ما درگیر با طوفان شن هستیم می‌افزاید: چهار روز است که خورشید را ندیده‌ایم و آسمان مملو از شن است و از آسمان خاک می بارد.

وی بیان کرد: اکثر مردم دچار سرفه شده‌اند و امکان نفس کشیدن در فضای باز وجود ندارد و چند دقیقه پس از حضور در فضای باز لباس‌ها و وسایلمان مملو از شن می‌شود.

بحران در ریگان ادامه دارد

فرماندار ریگان نیز به خبرنگار مهر گفت: جلسه ستاد بحران تشکیل و همه دستگاه‌ها در آماده باش هستند و به مسافران توصیه می‌کنیم تا فروکش کردن طوفان مسافرت خود را به تاخیر بیاندازند.

امین باقری افزود: صدها نفر با مشکل تنفسی مواجه شده‌اند و برخی از بیماران برای درمان تخصصی به شهرستان‌های مجاور مراجعه کرده‌اند و وضعیت در روستاهای دور افتاده بحرانی است.

فرماندار ریگان ابراز امیدواری کرد از فردا از شدت طوفان کاسته و از شدت آلودگی کاسته شود.

باقری ادامه داد: راه دسترسی به ۸۳ روستا بسته است و وضعیت شهرستان بحرانی است.

شاخص آلودگی در فهرج به ۲۴ برابر حد استاندارد رسیده است

مدیرکل محیط زیست استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: شاخص آلودگی هوا در شهرستان فهرج به ۳۴ برابر و در ریگان ۱۴ برابر حد استاندارد است.

مرجان شاکری افزود: طی روزهای اخیر اکثر شهرستان‌های استان درگیر وزش باد شدید بوده‌اند اما میزان آلودگی در شرق استان بیشتر بوده است.

طی روزهای اخیر اکثر شهرستان‌های استان درگیر وزش باد شدید بوده‌اند اما میزان آلودگی در شرق استان بیشتر بوده است

وی افزود: طرح مبارزه با ریزگردها در منطقه جازموریان و شرق کرمان در دست مطالعه است و امیدواریم با پایان خشکسالی و اتخاذ تصمیمات مقتضی از شدت ریزگردها و طوفان شن در شرق و جنوب کرمان کاسته شود.

راه ارتباطی ۲۸ روستا به دلیل سیل بسته است

این در حالیست که اداره کل هواشناسی استان کرمان پیش بینی کرده وزش باد تا فردا صبح در استان کرمان ادامه داشته باشد و سرعت آن تا ۹۵ کیلومتر در ساعت برسد.

همچنین گزارش‌ها از وقوع سیلاب در جنوب کرمان حکایت دارد و مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: روز گذشته سیل راه ارتباطی ۲۸ روستا را مسدود کرده که همگی در شهرستان رودبار جنوب واقع شده‌اند.

هیچ گونه خسارت جانی گزارش نشده است

مجید سعیدی بیان کرد: در شهرستان ریگان، فهرج، رودبار جنوب، انار، شهربابک، شهداد در گیر طوفان هستیم و وزش باد شدید در شهر کرمان نیز مشاهده می‌شود.

وی افزود: اما بارندگی در شهرستان‌های جنوبی رخ داده که بیشترین بارندگی در رودبار جنوب روی داده است.

مردم ریگان نگران هستند که مانند چند روز قبل آب‌های سطحی ناشی از سیل در جنوب کرمان موجب سیل در روستاهای طوفان زده شهرستان ریگان شود

وی از تلاش برای بازگشایی راه روستاهای سیل زده خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه تا کنون خسارت جانی به دلیل طوفان و سیل در کرمان گزارش نشده است اما از مردم می‌خواهیم تدابیر لازم را رعایت کنند.

وی در خصوص شهر کرمان نیز گفت: خوشبختانه با رعایت نکات ایمنی در شهر کرمان با وجود اینکه سه روز گذشته سرعت وزش با در این شهر به ۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد اما خسارت جدی گزارش نشده است.

طبق آخرین اخبار بارندگی‌های امروز در جنوب کرمان منجر به بسته شدن برخی از راه‌های روستایی چهار شهرستان شده و راه اصلی رودبار به ایرانشهر هم بسته شده که در حال بازگشایی است.

هم اکنون مردم ریگان نگران هستند که مانند چند روز قبل آب‌های سطحی ناشی از سیل در جنوب کرمان موجب سیل در روستاهای طوفان زده شهرستان ریگان شود.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین