کد خبر: ۲۲۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
بارش سنگین برف در چند روز گذشته موجب ایجاد شرایط بحرانی در استان گیلان شده است که در ادامه آخرین جزئیات مربوط به این استان را می‌خوانید.
ناطقان: بارش سنگین برف در استان گیلان که طبق گزارشات دریافتی در برخی مناطق ارتفاع آن به 2 متر نیز رسید علاوه بر انسداد راه‌ها باعث قطعی برق، آب و گاز شد.

گرفتار شدن تعداد زیادی مسافر در جاده قزوین به رشت و محدوده امامزاده هاشم به سراوان موجب ترافیک شدید و اخلال در روند امدادرسانی شد اما در حال حاضر با تلاش امدادگران و نیروهای جهادی بخشی از این مشکلات برطرف شده است.

90 درصد راه‌های اصلی روستایی گیلان تا پایان امروز بازگشایی می‌شود

طبق آخرین اعلام مجموعه راهداری گیلان، تلاش‌های نیروها و اکیپ‌های امدادرسانی برای رفع انسداد کلیه محورهای اصلی و فرعی ادامه دارد؛ از طرفی 90 درصد راه‌های اصلی روستایی استان نیز تا پایان امروز بازگشایی می‌شود.

همزمان با بارش برف در اقصی نقاط گیلان نخستین مشکلی که در منطقه پدید آمده و موجبات اخلال در عبور و مرور را فراهم کرد بحث انسداد راه‌ها بود بر همین اساس مجموعه راهداری گیلان اعلام کرده علاوه بر محورهای اصلی 90 درصد راه‌های اصلی روستایی استان تا پایان امروز بازگشایی می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان، با بیان اینکه مجموعه عوامل این دستگاه برای بازگشایی راه‌های اصلی و فرعی تلاش زیادی انجام دادند اظهار داشت: در حال حاضر کلیه محورها و شریان‌های اصلی استان گیلان به غیر از جاده پونل به خلخال و اسالم به خلخال باز است.

محمدرضا نازک‌کار از بازگشایی 90 درصد راه‌های اصلی روستایی استان گیلان تا پایان امروز خبر داد و عنوان کرد: همزمان با بارش برف سنگین و کولاک شدید در سراسر گیلان 53 گروه و اکیپ راهداری به همراه 320 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین در بحران برف اخیر تلاش‌های زیادی برای بازگشایی راه‌های استان انجام دادند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با تأکید بر اینکه محور اسالم به خلخال هم تا یک ساعت آینده باز می‌شود خاطرنشان کرد: علاوه بر انجام بی‌وقفه عملیات مربوط به برف‌روبی جاده‌ها پاشیدن مقادیر زیادی شن و نمک در سطح راه های گیلان از جمله اقداماتی بود که تویط راهداری از همان ساعات اولیه بارش برف انجام شد.

نازک‌کار آماده‌باش 28 راهدارخانه برای کاهش مشکلات بارش برف در  گیلان را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه ماشین‌آلات بخش خصوصی نیز جهت بازگشایی راه‌ها با راهداری همکاری کردند ابراز داشت: حجم بارش برف و کولاک در استان گیلان بسیار زیاد بود بنابراین بازگشایی راه‌های اصلی در اولویت کار راهداری قرار گرفت.

 پس از وزش باد گرم شدید در گیلان آن هم در چند روز متوالی اداره کل هواشناسی گیلان از تغییر الگوهای جوی و نقشه‌ها خبر داد و اطلاعیه‌های مکرری مبنی بر بارش برف سنگین و بروز کولاک شدید در استان منتشر کرد.

متعاقب اخطاریه‌های صادر شده هواشناسی، مجموعه مدیریت بحران گیلان به همراه کلیه دستگاه‌های ذیربط و مسئول تشکیل جلسه داده و امکانات، تجهیزات و سطح آمادگی نیروهای خدماتی و امداد و نجات مورد بررسی قرار گرفته و دستورات لازم از سوی استاندار گیلان صادر شد.

اما با وجود تمام این بحث‌ها شدت بارش برف در اقصی نقاط گیلان آن‌چنان بود که نتوانست از انسداد راه‌های اصلی استان جلوگیری به عمل آورد؛ به همین علت و متعاقب مسدود شدن جاده‌های اصلی و فرعی و عدم امکان خدمات‌رسانی اداراتی نظیر توزیع برق، آب و فاضلاب شهری   آب و فاضلاب روستایی، خدمات آب و برق تعداد زیادی از مشترکان قطع و ارتباط با آنان تا ساعت‌ها و حتی تا چند روز به ویژه در مناطق روستایی ناممکن شد.

وصل شدن برق 232 هزار مشترک گیلانی؛ مشکل مابقی مشترکان در حال برطرف شدن است

بارش برف و کولاک شدید برق حدود 250 هزار مشترک را در سراسر گیلان قطع کرد و با توجه به سفر وزیر نیرو به استان و تلاش‌ها برای رفع مشکلات، همزمان با رفع انسداد راه‌ها هم‌اینک برق 232 هزار مشترک گیلانی وصل شده است.

بارش برف سنگین مشکلات زیادی را در گیلان ایجاد کرد که یکی از آن‌ها قطع برق و انسداد راه‌ها بود؛ به طوری‌که در همان ساعات اولیه بارش‌ها برق حدود 250 هزار مشترک را در سراسر گیلان قطع شد اما طبق اعلام شرکت توزیع برق با رفع موانع موجود هم‌اینک برق 232 هزار مشترک گیلانی وصل شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان امروز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکل نیروهای این شرکت برای رفع قطعی برق مشترکان انسداد راه‌ها بوده است اظهار داشت: با هماهنگی‌هایی که در ساعات گذشته اتفاق افتاد و همزمان با بازگشایی راه‌ها تلاش زیادی برای وصل شدن جریان برق مشترکان به انجام رسید.

جمشید طالبی قطع جریان برق چیزی حدود 250 هزار مشترک استان گیلان به علت بارش برف سنگین را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: با توجه به حضور وزیر نیرو و معاون رئیس‌جمهور و بازگشایی جاده‌های مسدود شده با برف، شرکت توزیع برق استان گیلان موفق شد با رفع مشکلات، برق 232 هزار مشترک استان را وصل کند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر از یک میلیون و 460 هزار خانوار گیلانی فقط برق 18 هزار مشترک قطع است تصریح کرد: با توجه به اقدامات و تمهیدات اندیشیده شده 280 گروه از شرکت توزیع برق که 80 گروه آن از استان‌های معین هستند در تلاشند تا برق بقیه مشترکان گیلانی در اسرع وقت وصل شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان بسته بودن 60 درصد راه‌های روستایی استان و عدم دسترسی به این روستاها را دلیل اصلی وصل نشدن برق این روستاها دانست و خاطرنشان کرد: درصورت بازگشایی راه این دسته از روستاها بلافاصله گروه‌های شرکت توزیع برق گیلان، برق مشترکان روستاهای باقیمانده را وصل می‌کنند.

پس از صدور اخطاریه‌ها و اعلام هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر بارش سنگین برف در استان‌های شمالی کشور از جمله در گیلان و کاهش محسوس دما، بسیاری از استان‌ها تحت تأثیر این سامانه بارشی قرار گرفتند و میزان بارش‌ها به‌حدی بود که ارتفاع برف در برخی مناطق گیلان به بیش از 2 متر نیز رسید.

قطعی گسترده آب شرب در بخش شهری و روستایی و قطعی خطوط برق مشترکان از جمله مشکلاتی بود که در آغازین ساعات بارش برف شاهد وقوع آن در سراسر استان گیلان بودیم؛ از طرفی کلیه شرکت‌های خدمات‌رسان نظیر آبفای، آبفار و شرکت برق علت عدم رفع مشکل مشترکان را بسته بودن راه‌ها اعلام کردند.

بهره‌گیری از ظرفیت 7 استان برای حل مشکل گیلان؛ مسئولان استانی از بحران برف درس عبرت بگیرند

معاون رئیس جمهور با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت 7 استان برای حل مشکل گیلان گفت: وضعیت فعلی باید درس عبرتی برای مسئولان استان باشد تا آمادگی بیشتری در آینده برای مقابله با بحران‌ها داشته باشند.

محمدباقر نوبخت شامگاه پنجشنبه در حاشیه سومین جلسه ستاد بحران استان گیلان در رشت در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات ایجاد شده ناشی از بارش برف سنگین در این استان اظهار داشت: برای رفع مشکلات این چند روز وزرای راه و شهرسازی و نیرو به گیلان آمدند و اقدامات لازم برای بازگشایی راه‌ها و به‌ویژه برقراری جریان آب و برق انجام دادند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برای رفع مشکلات ایجاد شده در گیلان از ظرفیت سایر استان‌ها نیز بهره بردیم تصریح کرد: در سال‌های اخیر استان‌های شمالی کشور برف‌های سنگین زیادی را تجربه کردند اما تفاوت امسال با سال‌های گذشته این بود که شرایط فعلی گستردگی زیادی داشت و قطع گسترده برق و آب خانوارهای شهری و روستایی باعث به‌وجود آمدن مشکلات عدیده برای مردم استان شد.

وی با اشاره به اینکه برای رفع قطعی برق نیاز به دسترسی به سایت‌های برق داشتیم اما به‌دلیل بارش برف سنگین و مسدود بودن راه‌ها چنین امکانی فراهم نشد گفت: برای باز کردن راه‌های اصلی و فرعی گیلان از ظرفیت 7 استان کشور استفاده کردیم و در حال حاضر روند بازگشایی جاده‌های مسدود شده خوب است.

نوبخت از انسداد راه‌های 588 روستای گیلان به‌علت بارش برف خبر داد و با بیان اینکه راه 240 روستا بازگشایی شده و برای بازگشایی سایر مسیرها هم در حال تلاش هستیم افزود: هم اکنون برق حدود 26 هزار مشترک قطع شده که دستورات لازم برای رفع مشکل داده شده است و وضعیت قطعی آب نیز در در حوزه شهری 505 خانوار و در حوزه روستایی نیز 34 هزار خانوار از نعمت آب محروم هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه عمده مشکلات استان گیلان تا فردا حل می‌شود خاطرنشان کرد: از تلاش نیروهای نظامی و بخش خصوصی به‌ویژه پیمانکاران و همچنین نجابت و صبوری مردم استان قدردانی می‌کنم و امیدوارم که تا روز شنبه وضعیت گیلان به حالت عادی برگردد اما وضعیت فعلی باید درس عبرتی برای مسئولان استان باشد تا آمادگی بیشتری در آینده برای مقابله با بحران‌ها داشته باشند.

بازگشایی 70 درصد از راه‌های روستایی گیلان؛ مشکل قطعی برق مشترکان برطرف می‌شود

استاندار گیلان با بیان اینکه بارش برف چند روزه اخیر استان از حیث وسعت و میزان در 15 سال اخیر بی‌سابقه بوده است گفت: 70 درصد از راه‌های روستایی گیلان باز شد از طرفی مشکل قطعی برق تمام مشترکان به‌زودی برطرف می‌شود.

ارسلان زارع شامگاه پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بارش برف و کولاک چند روز گذشته استان گیلان از حیث وسعت و میزان در 15 سال گذشته بی‌سابقه بوده است اظهار داشت: در حال حاضر 70 درصد از راه‌های روستایی گیلان باز شده است.

استاندار گیلان بازگشایی راه‌های فرعی پس از پایان روند باز کردن جاده‌های مواصلاتی استان را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: تا صبح امروز تنها 35 درصد از راه‌های روستایی استان گیلان که به‌علت بارش برف مسدود بود باز شده اما میزان آن هم‌اینک به 70 درصد افزایش پیدا کرده است.

زارع افزایش امکانات، ماشین‌آلات و اکیپ‌های راهداری را اصلی‌ترین مؤلفه در بازگشایی تعداد زیادی از راه‌های روستایی گیلان دانست و تصریح کرد: امیدواریم با تلاش تمام عوامل تا فردا شب تعداد بسیار زیادی از جاده‌های روستایی استان گیلان باز و برای تردد مردم مهیا شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان یخبندان روز شنبه و بحث تعطیلی مدارس و ادارات را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: روز شنبه یخبندان آن‌چنانی در سطح استان گیلان نداریم بنابراین علاوه بر عدم تعطیلی ادارات بر اساس گزارشات هواشناسی تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باز است.

وی با تأکید بر اینکه برف و کولاک شدید بیش از 14 هزار کیلومتر از مساحت استان گیلان را در بر گرفته است اظهار داشت: بر اثر بروز این وضعیت سخت، مشکلات بسیار عدیده‌ای برای مردم استان گیلان و روند خدمات‌دهی دستگاه‌های مختلف از جمله برق و آب آشامیدنی شهری و روستایی ایجاد شد.

استاندار گیلان قطعی برق 250 هزار مشترک در سطح استان گیلان به‌علت بارش برف سنگین را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه‌روزی عوامل امدادی و خدماتی تعداد مشترکان فاقد برق در گیلان هم‌اینک به 26 هزار نفر رسیده و تا فردا این مشکل در بسیاری از نقاط استان برطرف می‌شود.
منبع: تسنیم
برچسب ها: بحران ، برف ، گیلان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین