کد خبر: ۲۲۱۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
دعا کردن تنها سلاح مومن است و تنها راهی است که می تواند از خداوند نیازهای خود را درخواست نماید.دعا کردن آداب و اصولی دارد که با رعایت آن شرایط استجابت نیز فراهم می شود.
ناطقان: گرچه درهای رحمت الهی، همواره به سوی بندگانی که صادقانه و مخلصانه او را می خوانند، باز است و خداوند، به آنها وعده پاسخ داده است اما آنچه باید برای ما مهم می باشد، اصل استجابت دعاها است.دعا کردن و طلب نیاز از سوی بندگان خداوند شرایطی دارد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد.



آداب و شرایط دعا کردن

1 - حضور قلب .

2 - خضوع و فروتنی .

3 - امیدواری .

4 - شناخت خدا و اعتقاد به قدرت او و علم او به نیاز.

5 - امیدواری به خدا و قطع امید از دیگران .

6 - پرهیز از گناه به ویژه ستم مالی و آبرویی به مردم .

7 - گریستن . روایت شده است :((بین بهشت و جهنم ، گردنه ای است که کسی از آن عبور نمی کند، مگر کسانی که از ترس خدا، خیلی گریه کرده باشند.))

8 - سپاس و ستایش خداوند.

9 - ذکر نامهای خدا که مناسب دعایش می باشد و نیز گفتن نعمتهای خداوند و شکر آن ، بیان گناهان و آمرزش خواستن برای آنها.

10 - درنگ و عجله نکردن و اصرار و پافشاری در دعا. زیرا خداوند درخواست کننده لجوج را دوست دارد و حداقل پافشاری این است که دعای خود را سه بار تکرار کرده و خواسته خود را سه بار بگوید.

11 - پنهان دعا کردن . زیرا هم فرمان خداوند را که می فرماید:((در پنهان دعا کنید)) اجابت کرده و هم از آفت ریا دور می ماند. روایت شده است :((دعای پنهانی ، برابر با هفتاد دعای آشکار است )).

12 - شریک ساختن دیگران در دعا .

13 - با دیگران دعا کردن . دعا در جمع نیز باعث اجابت است . بهترین جمعیت برای دعا، چهل نفر است . چهار نفر هم می توانند هر کدام ده بار دعا کنند و اگر نتوانست در جمع دعا کند، خود نیز می تواند چهل بار دعا کند.

14 - تضرع در دعا به همراه قلب خاضع و بدن متواضع و چاپلوسی . خداوند به حضرت موسی (علیه السلام ) وحی کرد:((موسی ! هنگامی که مرا می خوانی ترسان باش ، صورت خود را خاک آلوده کن و با اعضای مهم بدنت ، برایم سجده کن ... قلبت را با ترس از من بمیران . زنده دل و کهنه لباس باش ...))

15 - صلوات فرستادن بر محمد (صلی الله علیه و آله و سلم ) و آل او (علیهم السلام ) در اول و آخر دعا باعث اجابت دعا است.

16 - پاکدلی و روی آوردن با تمام وجود به خداوند.

17 - دعا کردن قبل از بلا.

18 - شریک نمودن دیگران در دعا و قبل از خود، آنان را دعا کردن .

19 - بلند کردن کف دستها هنگام دعا.

20 - در دست داشتن انگشتری عقیق یا فیروزه . از امام صادق (علیه السلام ) روایت شده :((هیچ کف دستی به سوی خدای متعال بلند نشده است که نزد او محبوبتر باشد از کفی که انگشتر عقیق در آن است .))

21 - صدقه دادن قبل از دعا، باعث اجابت دعا می گردد.

22 - انتخاب اوقات مخصوصی برای دعا، مثل شب و روز جمعه ، بین ظهر و عصر روز چهارشنبه برای نفرین کردن کفار، وقت نماز عشاء، یک ششم اول از نیمه دوم شب ، آخر شب تا طلوع فجر، بین طلوعین ، سه شب قدر در ماه رمضان که برترین آن شب بیست و سوم است ، شبهای احیاء که عبارتنداز:شب اول رجب ، نیمه شعبان ، عید فطر و قربان و روز عرفه ، فطر و قربان ، هنگام وزیدن بادها، باریدن باران ، از بین رفتن سایه ها و ریختن اولین قطره خون مقتول مؤ من ، هنگام اذان ظهر و از طلوع فجر تا طلوع خورشید، بعد از نمازهای واجب ، وتر، فجر و نماز ظهر و مغرب .

23 - مکانهای خاص نیز به اجابت دعا کمک می کنند. مانند:((راءس ‍ الحسین و مکانی که زیر گنبد آن قرار دارد)).

24 - حالات عالی مانند رقت قلب .

25 - طهارت ، نماز و روزه .
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین