کد خبر: ۲۲۱۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: رژیم‌های کتوژنیک به علت ایجاد عوارض طولانی مدت مورد تایید متخصصان نیست.
ناطقان: دکتر شیما عبداللهی، اظهارکرد: رژیم‌های کتوژنیک به طور معمول برای درمان بیماری صرع به ویژه نوع مقاوم به درمان آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که این رژیم بر پایه افزایش سطح اجسام کتونی در خون است.

وی افزود: با وجود اینکه انواع مختلفی از رژیم کتوژنیک وجود دارد، این رژیم به طور معمول یک رژیم محدود از چربی، با مقدار کافی پروتئین و مقادیر محدود کربوهیدرات است.

عبداللهی ادامه داد: با محدود کردن کالری، بدن از چربی‌ها به عنوان سوخت انرژی استفاده کرده و به دنبال آن کاهش وزن رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سرعت کاهش وزن در این رژیم بیشتر از رژیم‌های متعادل است، بیان کرد: این رژیم نه تنها مزیتی بر رژیم‌های متعادل کاهش وزن ندارد، بلکه به دلیل عوارض ایجاد کننده مورد تایید نیست.

این پزشک متخصص توضیح داد: مدت کوتاهی پس از پیروی از این رژیم عوارضی نظیر خستگی، تضعیف عملکرد ذهنی، یبوست، مشکلات خواب، حالت تهوع و کاهش عملکرد ورزشی در فرد ایجاد می‌شود.

وی تشکیل سنگ‌های کلیوی و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را از عوارض رژیم‌های کتوژنیک اعلام و اضافه کرد: اگر چه بسیاری از این عوارض با وجود ادامه رژیم طی چند هفته از بین می‌رود، اما عوارض طولانی مدت آن نگران کننده است.

عبداللهی همچنین احتمال ناباروری و قطع قاعدگی را از عوارض این رژیم برشمرد و خاطرنشان کرد: با قطع این نوع رژیم وزن از دست رفته به سرعت افزایش می‌یابد که سهم بیشتری از این افزایش وزن به بافت چربی مرتبط است.

وی تاکید کرد: از رژیم‌های غیر معمول بدون مشورت با کارشناسان و متخصصان تغذیه به دلیل عوارض و عواقب جبران ناپذیر پیروی نکنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین