کد خبر: ۲۲۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
زبان چینی در نزد همگان سخت‌ترین و عجیب‌ترین زبان دنیا هست، زبانی که الفبا ندارد و هرکسی نیز قادر به یادگیری آن نیست.
ناطقان: زبان ماندرین چینی «Mandarin» در سراسر دنیا توسط بیش از یک میلیارد نفر صحبت می‌شود که این موضوع آن را به پراستفاده‌ترین زبان دنیا تبدیل کرده هست. اما این تنها نکته‌ی دیدنی در مورد این زبان پیچیده و پراستفاده نیست و واقعیت‌های دیگری در مورد این زبان وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. یادگیری زبان ماندرین در عین سادگی گرامر و کلمات به علت نداشتن الفبا و تعدد کاراکتر‌ها چالش برانگیز هست. برای آشنایی اکثر با این زبان باستانی با ادامه‌ی متن همراه باشید.

۱- زبان ماندرین یکی از ۶ زبان رسمی سازمان ملل به شمار می‌آید

زبان ماندرین همراه با زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی و اسپانیایی جزو ۶ زبان رسمی سازمان ملل به شمار می‌آیند.

۲- کشور‌هایی که از این زبان بهره گیری می‌کنند

جدای از چین، در کشور‌های تایوان، اندونزی و سنگاپور نیز از زبان ماندرین بهره گیری می‌شود. به طور واضحی بیشترین جمعیت بهره گیری کننده از زبان ماندرین در کشور چین سکونت دارند، زیرا ماندرین زبان رسمی کشور چین هست و این کشور نیز بیشترین جمعیت را در دنیا دارد. این زبان باستانی از قرن ۱۴ میلادی زبان رسمی این کشور بوده هست.

۳- گرامر زبان ماندرین بسیار ساده هست

گرامر زبان ماندرین در مقایسه با زبان‌های فرانسوی و انگیسی اصلا دشوار و پیچیده نیست. در زبان ماندرین نیازی به مشخص کردن جنسیت وجود ندارد و وجه‌های جمع و مفرد نیز تفاوتی با هم نخواهند داشت. همین طور فعل‌های آن نیازی به صرف کردن نداشته و زمان‌های فعلی بسیار دشوار نیستند.

۴- باور نکردنی هست، اما زبان ماندرین الفبا ندارد

زبان ماندرین الفبا ندارد و از نماد‌هایی که به ان‌ها کاراکتر‌های چینی گفته می‌شود برای رساندن منظور بهره گیری میکند. این کاراکتر‌ها در واقع نماد‌هایی میباشند که قدیمی‌ترین سیستم نوشتاری دنیا به شمار می‌آیند. در حال حاضر در زبان چینی در حدود ۱۰٫۰۰۰ نماد وجود دارد و همه‌ی ساله بر تعداد این نماد‌ها افزوده می‌شود.

۵- یادگیری زبان ماندرین ذهن شما را تقویت خواهد کرد

بر زمینه تحقیقات انجام گرفته، افرادی که زبان چینی ماندرین یاد می‌گیرند از هر دو نیمکره‌ی مغز خود برای اینکار بهره گیری می‌کنند، درست برخلاف کسانی که برای یادگیری زبان انگلیسی تنها از نیمکره‌ی چپ مغز خود کمک می‌گیرند. برای تشخیص تفاوت بین کلمات چینی به هر دو نیمکره‌ی مغز نیاز هست.

زیرا طرز ادا کردن کلمات با معنای متفاوت در این زبان چنان شبیه هست که فرد برای تشخیص تفاوت آن‌ها به همکاری هر دو نیمکره نیاز دارد.

۶- کلمات مربوط به اندازه و مقدار در زبان ماندرین بسیار پیچیده میباشند

کلمات خاصی در مورد مقدار و اندازه در زبان چینی ماندرین وجود دارد که برای توصیف مقدار و اندازه‌ی اسم‌ها ادا می‌شوند. برای مثال اگر در این زبان بخواهید بگویید «شش بادکنک» باید از یک کلمه‌ی خاص به جای عدد ۶ بهره گیری کنید که با سیستم شمارش در زبان‌های دیگر کاملاً متفاوت هست. به عبارت دیگر برای هر دسته‌ای از اشیاء و موجودات کلمات شمارشی جدایی وجود دارد که با هم متفاوت میباشند.

۷- در زبان چینی یک سیستم نوشتاری رومی نیز وجود دارد

یک سیستم نوشتاری با الفبای رومی نیز در زبان چینی وجود دارد که به آن «Pinyin» گفته می‌شود. این شیوه‌ی نوشتاری در تشخیص تلفظ صدا‌ها بسیار خوب هست.

۸- زبان ماندرین صوت‌های پیچیده‌ای دارد

زبان ماندرین ۴ نوع صوت دارد و به علت این تنوع هر کلمه ممکن هست ۴ معنای متفاوت داشته باشد که بر زمینه صوت ادا شده تشخیص داده میشوند. گرچه یک صوت پنجم نیز وجود دارد که به علت خنثی بودن اغلب به حساب نمی‌آید. در زبان ماندرین یک شعر مشهور با عنوان «施氏食狮史 Shī shì shí shī shǐ» وجود دارد

که به معنای «شاعر شیرخور «شیر درنده» در غار» هست و ۱۲۰ کاراکتر دارد. دیدنی اینکه تمامی این کاراکتر‌ها تلفظی یکسان ««shi» یا «شی»» دارند.

۹- چرا این زبان را ماندرین می‌نامند

شاید از خود بپرسید که چرا برای زبان چینی اسم «ماندرین» گزینه شده هست. دیدنی اینکه تعداد زیادی از چینی‌ها نیز علت این نامگذاری را نمیدانند. ماندرین در زبان انگلیسی به معنای «مقام رسمی امپراطوری چین» هست. این اسم از واژه‌ی «mandarim» در زبان پرتغالی گرفته شده که از واژه‌ی «menteri» در زبان مالایی آمده و این واژه نیز به نوبه‌ی خود از واژه سانسکریت «mantrin» به معنای «وزیر یا مشاور» گرفته شده هست.

۱۰- زبان ماندرین یکی از زبان‌هایی هست که سریع‌ترین رشد را داشته است

مردم زیادی در سراسر دنیا برای یادگیری این زبان علاقه نشان داده اند، زیرا چین به دومین قدرت اقتصادی برتر دنیا و بهترین قدرت اقتصادی نیمکره‌ی شرقی زمین تبدیل شده هست و دانستن زبان چینی به کسانی که در حوزه‌ی تجارت فعالیت دارند بسیار کمک خواهد کرد. از این رو تعداد زیادی از مردم حتی از کشور‌های غربی نیز به یادگیری زبان ماندرین روی آورده اند. در ایالات متحده نیز این زبان بعد از زبان اسپانیولی بیشترین متقاضی برای یادگیری را به خود اختصاص داده هست.

۱۱- افراد مشهور نیز به زبان ماندرین علاقه نشان می‌دهند

روز به روز بر تعداد افراد مشهوری که این زبان را یاد می‌گیرند افزوده می‌شود. اخیراً نیز مارک زاکربرگ، موسس و مدیر عامل فیسبوک، در حالی‌که با تعدادی از دانشجویان دانشگاه پکن به زبان چینی صحبت می‌کند دیده شده هست. همین طور کوین رود، اولیه وزیر سابق استرالیا و تیموتی گَیتنر، معاونت سابق وزارت خزانه داری ایالات متحده نیز چینی صحبت می‌کنند که نفر دوم در دانشگاه پکن تحصیل کرده هست. حتی شاهزاده ویلیام نیز اخیراً گفتگو‌ای به زبان ماندرین انجام داده و به زبان چینی برای شهروندان این کشور سال خوبی را آرزو میکند.

۱۲- زبان ماندرین واقعا عجیب و غریب هست

کاراکتر‌های زبان ماندرین را میتوان از راست به چپ، چپ به راست و حتی از بالا به پایین نیز نوشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین