کد خبر: ۲۲۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در حال حاضر چهار بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری هستند اما احتمال ابتلای آنها به این ویروس بسیار ضعیف است.
ناطقان: حمیدرضا رشیدی‌نژاد، عصر یکشنبه در نشست خبری با محوریت کرونا ویروس با تاکید بر لزوم کاهش دغدغه جامعه ناشی از شیوع کرونا ویروس جدید بیان داشت: باید با مستندات علمی و واقعی به موضوع بیماری کرونا ویروس نگاه ویژه داشت و از دامن زدن به شایعات اجتناب کنیم.

وی افزود: ویروس کرونا، یک ویروس از نوع جدید است و طبیعتاً رفتار جدیدی هم دارد که قابل انتظار نیست و اگر گاهی مطلبی عنوان می‌شود و روزی دیگر چیز دیگری بیان می‌شود، دال بر کتمان و کذب نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: دانشگاه علوم پزشکی اختیار دارد که بخشی از فعالیت آموزشی خود را تعطیل کند که در این خصوص نیز با مشورتی که سایر دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها از این دانشگاه گرفتند، مدارس و دانشگاه‌های سراسر استان کرمان تا پایان هفته تعطیل شدند ضمن آنکه تاکید می‌شود که دانشگاه علوم پزشکی تنها با توجه به شرایط موجود، به استاندار و دستگاه‌های ذیربط مشاوره داده و تعطیلی یا عدم تعطیلی منوط به تصمیم مقامات ذیصلاح است.

رشیدی در خصوص تأخیر در اعلام تعطیلی مدارس کرمان تصریح کرد: مطالبات مردمی از روز گذشته و امروز نسبت به تعطیلی مدارس زیاد بود همچنین برخی والدین فرزندان خود را به مدرسه نفرستاده بودند اما از سویی نگرانی وجود داشت که با تعطیلی مدارس نگرانی‌ها در جامعه بیشتر شود بنابراین با در نظر گرفتن همه جوانب اقدام به اعلام تعطیلی مدارس کردیم.

وی یادآور شد: جلسه ویدئو کنفرانسی با وزارت کشور در راستای موضوع نگرانی جامعه از شیوع کرونا ویروس داشتیم که خوشبختانه در کرمان این بیماری خوب مدیریت شده ضمن اینکه پیش از این هم دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با پیشگیری آموزش‌هایی برای مردم ارائه کرده بود و کلیپ‌های خوب و علمی در دانشکده‌ها پخش و منتشر شده بود و نیز امکانات بیمارستانی را هم به دلیل تجربیات گذشته تجهیز کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با شایعات حضور بیماران در بیمارستان‌ها خاطرنشان کرد: کمیته‌ای داریم که بیمارستان‌ها را پایش می‌کند همه دغدغه مسئولان دانشگاه این است که کمترین آسیب، عوارض و بیماری را در سطح استان داشته باشیم ضمن اینکه نگرانی در این خصوص هم طبیعی است لذا درمان بر اساس مراقبت‌های پزشکی است.

رشیدی در ارتباط با بازار پرنده فروشی و امکان انتقال بیماری از این طریق عنوان کرد: از آنجا که منبع ویروس در خود کشور چین بازار حیوانات بوده، نکته اول اینکه مردم اقدام به خرید پرنده نکنند و نکته دوم اینکه درصدد انتقال این پرنده فروشی‌ها به جای دیگری هستیم.

وی در ارتباط با وجود کارگران چینی در استان یادآور شد: دسته اول کسانی هستند که مسافرت نرفتند و مهمان هم نداشتند و گروه دوم افرادی که تازه آمدند که تحت مراقبت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: کسانی که از خارج وارد کشور می‌شوند به ویژه کشور چین می‌توانیم گیت‌هایی در مبادی ورودی قرار دهیم و این افراد را مورد پایش قرار دهیم اما در خصوص مسافرین داخلی نمی‌توانیم همه افراد را مورد پایش قرار دهیم.

وی به تعداد افراد بستری مشکوک به این بیماری در کرمان اشاره کرد و افزود: تعداد اندکی افراد وجود داشتند که از قبل بستری بودند یکی دو نفر هم مسافر بودند که حالشان خوب است ضمن اینکه تاکنون در کرمان مواردی از بیماری ثابت نشده و یا علائم بالینی که با شرح حال بیمار مطابقت کند وجود نداشته و افرادی هم که مراجعه کردند به صورت سرپایی با توصیه‌های بالینی مداوا شده‌اند.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد از موارد بیماری خفیف است و ۲۰ درصد شدیدتر بوده که از این آمار ۵ درصد امکان اینکه شدیدتر شود وجود دارد این آمار بر اساس نوع رفتار بیماری در چین به دست آمده است.

استفاده از ماسک تنها برای بیماران ضروری است

رشیدی در مورد کمبود ماسک و گران شدن نرخ آن به چند برابر قیمت در داروخانه‌ها عنوان کرد: وقتی چنین اتفاقاتی حادث می‌شود مردم در اثر هیجانات ناشی از بیماری به داروخانه‌ها برای تهیه ماسک هجوم می‌آورند و طبیعتاً در اثر تعداد تقاضای زیاد با کمبود عرضه مواجه خواهیم شد.

رشیدی خاطرنشان کرد: هیأت بازرسی دانشگاه به همراه تعزیرات حکومتی و نماینده‌ای از قوه قضائیه برای بررسی اوضاع به داروخانه‌های سطح شهر مراجعه کرده‌اند و در صورت مشاهده هر گونه تخلفی با آنان برخورد خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هجوم مردم باعث کمبود ماسک در داروخانه‌ها شده اما امیدواریم محموله دانشگاه بیاید و به محض ورود در بسته جامع به مراکز بهداشتی تحویل داده می‌شود ضمن اینکه ماسک برای کسانی است که دچار بیماری شدند و نیز کسانی که از آنها مراقبت می‌کنند و همچنین برای تیم پزشکی لازم است در عین حال رعایت فاصله بهتر از ماسک زدن است.

وی ادامه داد: آب و صابون همیشه در دسترس است و فعلاً کمبودی نیست و طرز شستن صحیح دست‌ها نیز بهترین کمک در جهت پیشگیری و یا انتقال این بیماری است.

میزان ابتلای بیماری در کودکان و افراد زیر ۲۲ سال بسیار ناچیز است

رشیدی با بیان اینکه در کرمان هیچ فردی به دلیل ابتلاء به کرونا فوت نشده است، اظهار داشت: کلاً درصد ابتلای این بیماری در کودکان بسیار پایین است همچنین پس از بررسی‌های صورت گرفته در کشور چین هیچ فرد زیر ۲۲ سال، مبتلا به این ویروس نشده‌اند.

وی بیان کرد: آرامش روانی در جامعه بسیار مهم است که باید به آن توجه شود ضمن اینکه این بیماری از طریق هوا آلودگی ایجاد نمی‌کند اما از طریق سرفه یا عطسه زدن این بیماری منتقل می‌شود در خصوص دمای محیط نیز معمولاً در محیط‌های سردتر انتقال این بیماری بیشتر است ولی حدس ما این است با گرم شدن هوا از شدت این بیماری کاسته خواهد شد.

رشیدی افزود: راه دیگر انتقال از طریق اشیا می‌باشد زیرا این ویروس توانایی انتقال بین ۲ تا ۹ روز را دارد و به گفته متخصصان اشیا نیز می‌توانند ناقل ویروس باشند همچنین
در کسانی که قبلاً مبتلا شدند این افراد پس از بهبودی نسبت به بیماری مصون خواهند شد و تنها این افراد در دوره بیماری می‌توانند ناقل باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم فردی دچار کرونا شده که بتوانیم ثابت کنیم و تاکنون هیچ موردی مثبت گزارش نشده ست.

رشیدی با بیان اینکه در خصوص تجمعات در سطح استان تصمیماتی گرفته شد، گفت: تجمعات باید کم شود همچنین در رابطه با اجتماعات و جلسات اداری، ما بعضی جلسات اداری را که مربوط به دستگاه خودمان است تا حد امکان برگزار نمی‌کنیم اما در این مورد دستگاه‌ها و سازمان‌ها دیگر تصمیم با خودشان است ضمن اینکه ما توصیه‌های بهداشتی و مراقبتی را ارائه کردیم، اما تصمیم آن با متولیان امر و مسئولان ذیربط است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: با پاستوریزه کردن لبنیات این ویروس از بین می‌رود ضمن اینکه کامل پختن غذاهای گوشتی نیز باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

تاکنون ۴ بیمار بستری با شک ضعیف به کرونا بستری شده‌اند

رشیدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا در کرمان امکان آزمایش کرونا ویروس وجود دارد، گفت: نمونه‌گیری‌ها از کل کشور به دو مرکز (بیمارستان پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه تهران) ارسال می‌شود به دلیل اینکه سازمان بهداشت جهانی کیت آزمایشگاهی را تنها در اختیار این دو دانشگاه به خاطر داشتن زیرساخت‌های لازم، گذاشته اما استان کرمان هم آمادگی لازم برای انجام آزمایشات را دارد و درخواست کیت نیز داده‌ایم.

وی اظهار داشت: در سطح استان کرمان بیمار فوت شده به دلیل کرونا نداشته‌ایم ضمن اینکه سه مورد بستری‌های کوتاه مدت به خاطر شک ابتلاء به این ویروس در بیمارستان‌ها داشتیم که تشخیص آنها منفی و ترخیص شدند و در حال حاضر ۴ مورد بیمار با شک ضعیف در شهر کرمان بستری هستند که در این خصوص نمونه‌های آزمایش این افراد دیروز به تهران فرستاده شده ولی هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم همچنین یک مورد مشکوک هم در بم داشتیم که خوشبختانه جواب آزمایش منفی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بخش عفونی بیمارستان افضلی‌پور برای تشخیص و بستری بیماران مشکوک به ویروس کرونا در نظر گرفته شده لذا پیش بینی شده که اگر تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش پیدا کند، در بیمارستان پیامبر اعظم یک بخش آماده شود و بیمارستان افضلی‌پور به عنوان پشتیبان عمل کند ضمن آنکه بخش‌های خصوصی را در جریان قرار دادیم تا اگر با بحران روبرو شدیم همه دست به دست بدهیم تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین