کد خبر: ۲۲۲۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
استاندار قم گفت: اعلام آمار ۵۰ فوتی براثر کرونا در قم صحت ندارد و آمار موثق از سوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌شود که مبنای تصمیم گیری‌های خرد و کلان است.
ناطقان: بهرام سرمست بعد از ظهر دوشنبه در حاشیه جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با تمهیدات استانداری در ارتباط با بیماری کرونا، گفت: برای نخستین بار روز چهارشنبه از ابتلای دو بیمار مطلع شدیم که در قم بستری بودند و بر اثر این بیماری فوت کردند که در این چند روز ستاد زیستی، ستاد بحران و ستاد امنیت قضائی مشترک ایجاد شد.

وی با بیان اینکه برحسب گزارش‌هایی که از دانشگاه علوم پزشکی استان قم به دستمان رسید، تمام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام شد، تصریح کرد: بلافاصله شورای تأمین استان تشکیل شد. اساس و محور تمام اقدامات بر اساس اخبار و آمار دستگاه متولی سلامت که دانشگاه علوم پزشکی است که به استانداری می‌رسد و بر همان اساس تصمیم گیری انجام می‌شود.

استاندار قم با اشاره به گزارش‌های واصله از سوی دانشگاه علوم پزشکی و دغدغه‌های این نهاد، بیان کرد: تعطیلی مراکز آموزشی، حوزوی، دانشگاهی و مراکز فرهنگی از جمله تصمیم‌هایی بود که برای پیشگیری از شیوع این بیماری گرفته شد و مورد اجرا قرار گرفت.

مردم از رفت و آمد غیرضروری پرهیز کنند

سرمست ادامه داد: با استفاده از تریبون رسانه‌ها از مردم تقاضا کردیم در محل‌هایی که ازدحام جمعیت وجود دارد پرهیز و از ترددهای غیرحضوری خود داری کنند.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه‌ای که از سوی استانداری برای محل‌های مرکز تجمع مردم در نظر گرفته شد، بیان کرد: رعایت الزامات ضرورت‌های بهداشتی ابلاغ و منعکس شده است و همچنین در ارتباط با شیوع و گسترش این بیماری در سطح جامعه نیز آموزش‌های لازم داده شده است.

استاندار قم، همچنین با اشاره به آموزش‌هایی که به مردم برای پیشگیری از ابتلای به این ویروس، بیان کرد: در این راستا کارگروه‌های تخصصی برگزار شد تا بتوانیم این مسئله را مدیریت و از شیوع آن جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه شهر ووهان چین با آن امکانات وسیعی که در اختیار دارد، حدود ۲ ماه است که با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کند، عنوان کرد: علی رغم تمام اقدامات و محدودیت‌هایی که از مرکز کانون انتشار این ویروس در چین صورت گرفت اما این ویروس به کشورهای دیگر جهان از جمله ایران نیز سرایت کرد.

سرمست با بیان اینکه انتشار این ویروس در ایران از قم شروع شد، گفت: منشأ بروز این ویروس تا کنون از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشخص نشده و نتوانسته‌اند به جمع بندی نهایی دست یابند تا بتوانیم به صورت واضح اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه در مدیریت استان فراتر از بحث منشأ با یک فرآیند فزاینده‌ای مواجه هستیم که رشد آمار بستری شدگان و فوتی‌ها و حساسیت‌های لازم را به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، گفت: دو بیمارستان برای قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا ویروس آماده شده و همچنین دو بیمارستان دیگر نیز به صورت رزرو آماده می‌شود.

به این زودی نمی‌شود کرونا را در قم مهار کرد

استاندار قم اضافه کرد: پیش بینی‌ها حاکی از این نیست که به این زودی بشود مسئله را مهار کرد که در این راستا سناریوهای گوناگون را پیش بینی کردیم که به صورت گام به گام در حال مدیریت این مسئله هستیم.

وی اضافه کرد: از وزارت بهداشت و درمان برای مهار این مسئله درخواست کمک کردیم و در این زمینه رئیس جمهور و معاون ایشان تماس‌هایی داشتند که مقرر شد نیازمندی‌ها و الزاماتی که وجود دارد را برآورد کنیم به همین دلیل در روز نخست از مشخص شدن این بیماری از دانشگاه علوم پزشکی آمار خواسته شد که در سطح ملی پیگیری شود.

سرمست با اشاره به دلایلی که باید مطالبات و نیازهای مربوط به مقابله و مهار کرونا باید به صورت خاص در سطح ملی انجام شود، گفت: تصور ما این است که مسئله مقابله با ویروس کرونا بعد فرا استانی پیدا کرده و باید از ظرفیت‌های ملی برای مدیریت این موضوع بهره برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش در ارتباط با بارش‌ها و سیلابی که در استان قم پیشرو است، گفت: در کنار جلسات ستاد بحران و پیشگیری از کرونا جلسه پیشگیری از سیل هم برگزار شد.

استاندار قم اضافه کرد: علاوه بر این به صورت شبانه روزی از سوی شورای معاونین و افراد ذیربط موضوع پیگیری و رصد کردن هستیم و به صورت شبانه روزی در جریان گزارشات قرار می‌گیریم.

وی با بیان اینکه فرماندار به صورت خاص در این زمینه کار می‌کند، گفت: معاونان استاندار و دستگاه‌های ذیربط نیز در حال انجام اقدامات لازم هستند.

سرمست اضافه کرد: در بحث تجهیزات و مواد بهداشتی نیز پیگیری‌هایی صورت گرفته و کارگروه تنظیم بازار فعال است.

وی بیان کرد: در این مدت درگیر برگزاری انتخابات هم بودیم که در نهایت صحت و سلامت برگزار شد که این نشان می‌دهد مدیریت استان قم انتخابات را به نیکی برگزاری کرد.

استاندار قم با اشاره به اینکه برخی پیشنهاد تعویق برگزاری انتخابات را داشتند که به اصرار قم در زمان مقرر انتخابات برگزار شد و از کل کشور هم بهتر از دیگران برگزار کردیم و امنیت و سلامت انتخابات را به همراه حضور پرشور مردم را داشتیم و در کنار این حجم عملیات بحث پیشگیری از ویروس کرونا را نیز داشتیم.

مردم در پیشگیری از کرونا مسئولان را یاری کنند

وی افزود: با توجه به اهمیت انتشار کرونا ویروس از مردم انتظار داریم مسئولان را در پیشگیری از این بیماری یاری کنند.

سرمست اضافه کرد: همه اعضای دانشگاه علوم پزشکی به صورت فداکارانه برای مقابله با این ویروس وارد میدان شده‌اند که باید از ایشان قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز درگیر این بیماری شده است، خاطر نشان کرد: برای ایشان آرزوی سلامتی داریم و دنبال این هستیم که برای پیشگیری از این ویروس تمام ظرفیت‌های خود را به کار بگیریم و از ظرفیت‌های ملی نیز استفاده کنیم.

استاندار قم اضافه کرد: از مردم انتظار داریم دستوراتی که برای پیشگیری داده می‌شود را جدی گرفته و از ترددهای غیر ضروری پرهیز کنند و اخبار را نیز از صدا و سیما، رسانه‌های موثق و دانشگاه علوم پزشکی پی گیری کنند.

آمارهای دقیق مربوط به کرونا باید از دانشگاه علوم پزشکی بیان شود

وی ضمن تقدیر از اطلاع رسانی رسانه‌ها، عنوان کرد: از رسانه‌ها درخواست داریم اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند.

سرمست در پاسخ به خبرنگاری که در ارتباط با آمار دقیق فوتی‌ها و بیمارها بیان کرد: این آمار را باید از دستگاه متخصص پی گیری کرد و ما نیز بر اساس همان آمارهای دستگاه تخصصی در این زمینه تصمیم گیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تصمیم گرفتن در ارتباط با کرونا ویروس نمی‌شود بر اساس گفته‌ها و گمانه زنی‌ها باشد، گفت: اگر آقای امیرآبادی در این زمینه ادعاهایی داشته است باید خودش پاسخگو باشد و مستندات ارائه کند و من از جانب ایشان نمی‌توانم پاسخگو باشم.

استاندار قم اضافه کرد: یک خلط آماری وجود دارد و کسی که در سایه بیماری کرونا فوت می‌کند با کسی که در سایه آنفولانزا فوت می‌کند و می‌تواند این آمارها ناشی از فوتی‌های چند روز گذشته باشد ولی اینکه همه این افراد بر اثر کرونا باشند صحیح نیست و نمی‌توانیم چنین آماری را قبول کنیم.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی به ما آماری که آقای امیرآبادی می‌دهد نداده است و معتقد هستم شفافیت باید همیشه وجود داشته باشد و افراط و تفریط در مدیریت بحران به ما کمک نمی‌کند.

سرمست اضافه کرد: ما برای جامعه اطمینان بخشی، واقع بینی و هشدار را داریم و حداکثر موفقیتی که می‌توانیم داشته باشیم با کمک مردم است و باید توجه داشت ماهیت این بیماری چگونه است و قدرت شیوع خیلی بالا است و تمام ادارات باید بر روی آگاهی بخشی و مراقبت‌های مردمی توجه داشته باشند.

قرنطینه تبعات اجتماعی و بار فرهنگی و روانی به همراه دارد

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر لزوم قرنطینه شدن قم گفت: به لحاظ مدیریتی تصورم این نیست که قرنطینه راهکار مناسبی باشد و تبعات اجتماعی و بار فرهنگی و روانی برای قم به همراه دارد.

استاندار قم با بیان اینکه از مردم انتظار داریم با رعایت بهداشت فردی به کنترل این بیماری کمک کنند، افزود: تجربه کشور چین در خصوص قرنطینه موفق نبوده و در ابتدای انتشار خبر شیوع کرونا در قم هم موضوع قرنطینه مطرح شد و نظرها نیز متفاوت بود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در قم قرنطینه که عملاً امکان‌پذیر نیست را اجرا کنیم، باید جامعه هدف را روشن کنیم ولی برای همه جمعیت نمی‌توان قرنطینه را اجرا کرد.

سرمست در پاسخ به سوالی در خصوص تعطیلی حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران عنوان کرد: اصلاً بنای بستن نداریم و نظرمان مبتنی بر نظر تخصصی مسئولان بهداشتی و درمانی است و اعتقادمان این بوده که اگر طبق تشخیص این مسئولان امکان توسعه، تسری و شیوع این بیماری در اجتماعات بیشتر و از مدیریت نیز خارج می‌شود، تعطیلی مستلزم هماهنگی‌هایی است که با تولیت‌های این اماکن مقدس انجام شود که در این خصوص موارد منتقل‌شده است.

وی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بر این است که ازدحام‌های مختلف اعم از جشن، تشییع‌جنازه و مسابقه‌های ورزشی را به حداقل برسانیم، چرا که محور و اساس برنامه‌ریزی‌های ما سلامتی مردم است، مقرر شده تا تولیت‌های حرم و جمکران ملاحظات بهداشتی را اعمال کنند.

استاندار قم تصریح کرد: باید دنبال راهکاری برویم که امکان‌پذیر، کارآمد و مؤثر باشد، قم به لحاظ جغرافیایی در نقطه مواصلاًتی ۱۷ استان کشور قرارگرفته و یک نقطه زیارتی و یک جهان شهر به شمار می‌آید، از این‌رو اگر می‌شد راهکار قرنطینه را اتخاذ کرد در همان اوایل ما اتخاذ می‌کردیم.

سرمست با تأکید بر اینکه بهترین اقدام این است که مردم در خانه‌ها بمانند، گفت: مردم باید خودشان را از هرگونه اجتماع دور نگه‌دارند و حداقل حضور را داشته باشند و بهترین و به رسمیت شناخته شدن ترین راه نیز همین است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌ای برای قرنطینه قم نداده و حتی مسئولان بهداشتی استان نیز چنین توصیه و درخواستی را نداشتند.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین