کد خبر: ۲۲۲۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۰
آش شلغم یکی از انواع آش‌های پرخاصیت در ایران است، این آش به‌دلیل وجود شلغم و پیاز فراوان دارای ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B و C و A است.
ناطقان: این روز‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و اپیدمی شدن این بیماری خطرناک باید سعی کنید از موادغذایی مناسبی که شما را در برابر این ویروس مصون می‌کند، تغذیه نمایید.

آش شلغم یکی از انواع آش‌های پرخاصیت در ایران است، این آش به دلیل وجود شلغم و پیاز فراوان دارای ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B و C و A است. این ویتامین‌ها برای جلوگیری و درمان بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی و درد مفاصل بسیار مفید بوده و استفاده درمانی و دارویی دارد.

برای تهیه آش شلغم با گوشت می‌توانید حدود ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را با ۱ عدد پیاز رنده شده و نمک و فلفل و زردچوبه خوب ورز بدهید و به صورت قلقلی‌های کوچک در آورده و قلقلی‌ها را داخل روغن با پیاز‌ها کمی تفت دهید و سپس به آش اضافه کنید.


آش شلغم یکی از انواع آش‌های است که می‌تواند تنوعی برای خوردن شلغم و بهره بردن از خواص شگفت انگیر و بی نظیر آن باشد. گیاه شلغم سرشار از ویتامین C بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در نتیجه برای پیشگیری و درمان انفلونزا و سرماخوردگی بسیار مفید می‌باشد و بدن را در برابر ویروس‌ها مقاوم می‌نماید.

آش شلغم برای سرماخوردگی بسیار مناسب است. در حالی که طعم بی نظیر و دلچسبی دارد. این آش مانند یک داروی قوی اثر می‌کند و بسیار خوش طعم است. آش شغلم را می‌توانید با کوفته ریزه تهیه کنید.

این آش در فصل زمستان برای پیش غذا مناسب است. در دستور تهیه این آش شما می‌توانید از گوشت چرخکرده استفاده کرده و حتی می‌توانید گوشت را از مواد حذف کرده، سویا را جایگزین آن نمایید. یا بدون اضافه کردن جایگزینی، گوشت را از مواد اولیه آش شلغم حذف کنید. آش شلغم بدون گوشت، همچنان خواص فوق العاده خود را داشته باشد.
طرز تهیه آش شلغم بدون گوشت

مواد لازم:

شلغم نگینی خرد شده ۵۰۰ گرم
عدس یا ماش نصف پیمانه
برنج نیم دانه نصف پیمانه
پیاز بزرگ ۲ عدد
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
اسفناج، گشنیز، تره و جعفری (سبزی آش) ۳۵۰ گرم پاک کرده
آب یا عصاره‌ی گوشت ۸ الی ۱۰ لیوان
طرز تهیه:

ابتدا پیاز‌ها را رنده کرده و آن را با روغن سرخ کنید، سپس به آن کمی زردچوبه اضافه کنید، بعد از آن عدس یا ماش را اضافه کرده و بگذارید تا مواد به جوش بیاید، زمانی که عدس یا ماش نیم پز شدند برنج نیم دانه را اضافه کنید، اگر آب آن کم شده بود آب گوشت یا عصاره‌ی گوشت را با آب جوش به آش اضافه کنید.

در این مرحله سبزی و شلغم‌های خرد شده را اضافه کنید. سپس به میزان لازم نمک و فلفل و زردچوبه را به آش اضافه کنید، و اجازه بدهید تا آش شلغم جا بیفتد. در انتها آشت را در ظرف مورد نظر ریخته و آن را با نعنا داغ و کشک تزیین کنید.
آش شلغم

آش شغلم آشی سالم و مقوی برای روز‌های سرد زمستان است و معمولا بچه‌ها به خوردن شلغم به تنهایی علاقه نشان نمی‌دهند با تهیه آش شلغم می‌توانید کودکانتان را از خواص این گیاه بهره‌مند کنید.
مواد لازم:

شلغم ۳۰۰ گرم
عدس ۱۰۰ گرم
نخود و لوبیا ۱۰۰ گرم
گندم پرک شده ۱۵۰ گرم
سبزی آش ۴۰۰ گرم
نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
کشک، پیاز داغ و نعنا داغ به مقدار لازم
طرز تهیه:

نخود و لوبیا رو از شب قبل بخیسانید، سپس نخود و لوبیا و عدس را می‌گذاریم بپزد. اگر مایل باشید می‌توانید آب حبوبات را یک الی دو بار عوض کنید. شلغم‌ها را خوب شسته و خرد میکنیم و بعد از اینکه حبوبات نیم پز شد به آنن‌ها اضافه میکنیم. بعد از پختن حبوبات و شلغم، سبزی آش را اضافه کرده و میگذاریم حدود ۱۰ دقیقه بپزد.

سپس گندم پرک را اضافه میکنیم به همراه نمک و فلفل و دارچین و زردچوبه و با گوشتکوب برقی خوب میکس می‌کنیم تا موادمان کاملا یکنواخت شود.

حدود ۱۵ دقیقه میگذاریم که بجوشد. البته باید دقت داشته باشید که آش ته نگیرد. نکته مهمی که باید اشاره کنیم در هنگام میکس کردن مواد آش باید توجه کنید که تیکه‌های شغلم خیلی له نشود و در آش دیده شود.

در انتها نعنا داغ و پیاز داغ را اضافه کرده و آش تان را با کشک تزیین کنید. نوش جان
نکات مهم در پخت آش شلغم:

آش شلغم یکی از انواع آش‌های است که می‌تواند تنوعی برای خوردن شلغم و بهره بردن از خواص شگفت انگیر و بی نظیر آن باشد.
- برای چاشنی آش شلغم می‌توانید از کشک یا سرکه یا آبغوره استفاده کنید.

- در تهیه آش شلغم می‌توانید آب گوشت و یا عصاره‌ی گوشت را حذف کنید.

- کسانی که دچار سرماخوردگی و یا آنفلوانزا هستند می‌توانند در حین تهیه این آش از یک عدد پیاز بزرگ استفاده کرده و دقت کنند که آن را خیلی کم تفت دهند و پیاز را به هیچ عنوان سرخ نکنند. همچنین می‌توانند پیاز را اصلا تفت نداده و از نعنا داغ نیز استفاده نکنند.

- بعضی افراد برای تهیه آش شلغم مایل‌ند بجای عدس یا ماش از لپه استفاده می‌کنند این کار در طعم آش تفاوتی ایجاد نمی‌کند و کاملا سلیقه‌ای است.

- برای پخت آش شلغم می‌توانید شلغم‌ها را پوست بگیرید یا با پوست خرد کنید.
طرزپخت آش این شلغم خوشمزه با گوشت

برای تهیه آش شلغم با گوشت می‌توانید حدود ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را با ۱ عدد پیاز رنده شده و نمک و فلفل و زردچوبه خوب ورز بدهید و به صورت قلقلی‌های کوچک در آورده و قلقلی‌ها را داخل روغن با پیاز‌ها کمی تفت دهید و سپس به آش اضافه کنید.

البته باز هم اشاره می‌کنم برای افرادی که سرماخوردگی دارند بهتر است اصلا از سرخ کردنی استفاده نکنند و حدود یک ساعت قبل از پخت آش گوشت را قلقلی کرده و به آش اضافه کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین