کد خبر: ۲۲۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
اگر شما هم اختلال عمومی اضطراب و یا همان GAD را تجربه می‌کنید احتمالاً دچار اضطراب مزمن و مداوم نیز خواهید بود.
ناطقان: یکی از رایج‌ترین اختلالاتی که هر فردی می‌تواند دچار آن شود اختلالات اضطرابی است. این اختلال چیزی فراتر از استرس‌ها و اضطراب‌های روزمره‌ای است که ممکن است در زندگی هر فردی رخ دهد، تا جایی که تمام زندگی او را تحت تاثیر قرار داده و از او فردی بی‌قرار و نگران می‌سازد که در بسیاری از مواقع شکننده نیز می‌شود.

اگر شما هم اختلال عمومی اضطراب و یا همان GAD را تجربه می‌کنید احتمالاً دچار اضطراب مزمن و مداوم نیز خواهید بود. در نتیجه به احتمال زیاد بسیاری از نزدیکانتان نیز شما را به عنوان فردی عصبی و یا نگران می‌شناسند و همین موضوع نیز شما را تا حدودی کلافه کرده یا اعتماد به نفستان را کاهش داده است.

اگر چنین ویژگی‌هایی داشته باشید غالباً در رابطه با زندگی روزمره خود استرس دارید و نگرانی‌هایتان باعث می‌شود که از رفتار‌های متناسب و منطقی خارج شوید. این نوع از اختلال اضطراب علاوه بر آنکه می‌تواند فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های روزمره شما را تحت تأثیر خود قرار دهد می‌تواند بر روی حافظه شما نیز تأثیرات خود را داشته باشد. در نتیجه دامنه تاثیرات منفی آن نیز خیلی بیشتر از چیزی خواهد بود که تصورش را دارید.

حافظه افراد می‌تواند تحت تأثیر شرایط استرسی آن‌ها قرار گرفته و نوعی اختلال خلقی برایشان به وجود آورد. وجود اختلالات استرسی می‌تواند در زندگی روزمره افراد تأثیر گذاشته و باعث شود که عملکرد حافظه آن‌ها کاهش پیدا کند. در ادامه در این رابطه بیشتر برایتان خواهیم گفت.

به طور کلی می‌توان گفت که چندین سیستم حافظه در مغز ما وجود دارد که هرکدام ظرفیت‌های مختلفی برای عملکرد خود دارند. برای مثال سیستم حافظه بلندمدت ما به ما کمک می‌کند تا اطلاعات و وقایع مربوط به گذشته‌های دور را به خاطر بسپاریم، این در حالی است که سیستم حافظه دیگری به نام حافظه کار به ما کمک می‌کند که در کار‌های روزمره و فعال خود بتوانیم از ذهنمان کمک بگیریم.

حافظه کار اهمیت بسیاری در زندگی هر فردی دارد و می‌تواند مشکلات بسیاری را به طور مؤثر حل کرده و بخش‌هایی از اطلاعات را نیز تحت مدیریت خود قرار دهد. زمانی که این سیستم نتواند به شکل مستحکمی فعالیت کند، منجر به خطا شده و مشکلات بسیاری را در انجام وظایف به صورت مطلوب ایجاد می‌کند. علاوه بر این‌ها ایجاد مشکلاتی در روند تمرکز و حافظه نیز می‌تواند اختلال بسیاری را در زندگی ایجاد کند که همگی این‌ها به نوعی تحت تأثیر نگرانی و اضطراب خواهند بود. به همین دلیل هم هست که یکی از تاثیرات استرس دائمی در افراد آن است که احساس می‌کنند که تمرکز و حافظه‌شان کمی ضعیف‌تر از گذشته عمل می‌کند.

این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلاتی جدی و اساسی در زندگی روزمره و شخصی افراد شود. در اثر اختلال اضطراب حافظه کاری افراد به مراتب تضعیف شده و باعث می‌گردد که مسائل ساده و یا مهم روزمره‌شان را از یاد ببرند. در نتیجه مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری در زندگی آن‌ها رخ خواهد داد.

فراموشی و یا عدم تمرکز در این افراد حتی در ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین مسائل نیز نمود پیدا می‌کند. برخی از نمونه‌های مشکلات حافظه ناشی از اختلال اضطراب را می‌توانیم اینگونه مثال بزنیم:

به خاطر نمی‌آورید که اتومبیل خود را در کدام خیابان و یا پارکینگ پارک کرده‌اید.
اغلب اوقات وسایلی مثل کلید و یا تلفن همراه خود را گم می‌کنید.
موارد بسیاری را در مکالمات خود تکرار می‌کنید، چراکه به خاطر نمی‌آورید که پیش از این نیز در رابطه با آن‌ها صحبت کرده‌اید.
مشکل در فراخوانی مسیر‌ها و یا اطلاعاتی که شخصی به شما می‌دهد خواهید داشت.
لیست و وسایلی را که تصمیم به خرید آن‌ها از فروشگاه دارید به یاد نمی‌آورید.

مشکلات حافظه با اختلال GAD

تحقیقات بسیاری انجام شده که نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی میان حافظه کاری و اضطراب وجود دارد. این مطالعات بیان می‌کنند که وقتی افراد اضطراب و استرس را آن هم در سطح بالا و پیشرفته‌ای تجربه می‌کنند، در معرض شکل‌گیری و ایجاد محدودیت‌هایی در ظرفیت حافظه کاری‌شان قرار خواهند گرفت.

این موضوع به آن معناست که افرادی که دچار استرس و نگرانی‌های زیاد، دائمی و مزمن هستند توانایی استفاده از راه‌های حل مسئله و مهارت تصمیم‌گیری در رابطه با مسائل پیچیده را ندارند و یا در آن‌ها ضعیف عمل خواهند کرد.

روش‌های درمان تأثیرات اختلال اضطراب بر حافظه

اگر شما هم دچار اختلالات اضطرابی یا همان GAD هستید احتمالاً تا به حال مشکلات حافظه و تمرکز خود را نیز احساس کرده‌اید. در نتیجه باید به دنبال راه‌های معالجه و درمان ریشه این مسئله و استرس باشید تا کمتر در زندگی روزمره‌تان دچار مشکل شوید. به طور کلی عوامل بسیاری می‌توانند در این رابطه مؤثر باشند. بهتر است که شما به دنبال راهکار‌هایی درمانی باشید که به شکل تخصصی بر بهبود اختلالات اضطرابی تمرکز دارند.

مراجعه به روانشناس و روان‌پزشک در این زمینه می‌تواند کمک شایانی به شمار آید. معمولاً مشاوران و متخصصین می‌توانند با ارائه مهارت‌هایی جهت مقابله با مسائل و کاهش استرس‌های ناشی از قرارگیری در موقعیت‌های مختلف بسیار کارآمد و مفید باشند. علاوه بر این شما می‌توانید با مراجعه به متخصصین با دریافت و آموزش ترفند‌هایی برای افزایش و تقویت حافظه خود به منظور یادآوری جزئیات، درمانی اساسی‌تر نیز داشته باشید تا بتوانید به راحتی به زندگی روزمره‌تان بازگردید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین