کد خبر: ۲۲۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
وزیر بهداشت:
سعید نمکی با بیان اینکه مردم باید در جریان روند آتی باشند، گفت: از مردم تمنا می‌کنم بیشتر همراهی کنند و به ما در کاهش آلودگی کمک کنند و به هر جا موردی را ابلاغ می‌کنیم تبعیت شود خوشبختانه با هوشمندی مردم و به صحنه آمدن همه دست اندر کاران و خبررسانی همه دستگاهها و اشراف مدیران ما این پیک و خیز آتی بیماری را هم به خوبی کنترل می کنیم.
ناطقان:  سعید نمکی در حاشیه برگزاری جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ضمن سپاسگزاری ویژه از مقام معظم رهبری بابت دلجویی و تفقد از همکاران و قدردانی از کادر درمانی و همه آنها که در اطلاع رسانی به مردم کمک می‌کنند، گفت: امروز نشستی را در ستاد ملی مدیریت کرونا داشتیم و تصمیمات خوبی در این نشست گرفته شده است.

هفته سختی را در پیش داریم

وی افزود: در سراسر کشور بخش‌های بیمارستانی آماده است و امکانات و تجهیزات لازم را به میدان آورده ایم اما واقعیت این است که هفته سختی را در پیش داریم و با بررسی اپیدمیولوژیک از رصدهای ملی و بین المللی روند را به گونه ای می‌بینیم که پیک اصلی بیماری در هفته و روزهای آتی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه این امر به معنای وحشت مردم نیست و قرار نیست خودمان را ببازیم اظهار کرد: خوشبختانه با هوشمندی مردم و به صحنه آمدن همه دست اندر کاران و خبررسانی همه دستگاهها و اشراف مدیران ما این پیک و خیز آتی بیماری را هم به خوبی کنترل می کنیم.

وی با بیان اینکه مردم باید در جریان روند آتی باشند، گفت: از مردم تمنا می‌کنم بیشتر همراهی کنند و به ما در کاهش آلودگی کمک کنند و به هر جا موردی را ابلاغ می‌کنیم تبعیت شود.

نمکی با اشاره به اینکه امروز در ستاد ملی به جمع بندی‌هایی رسیدیم گفت: اولا مقرر شد در ترددها سخت‌گیری کنیم. به قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم و آن را به عنوان روش علمی نمی‌شناسیم، اما در صدد تشدید کنترل بر ایاب و ذهاب مردمی هستیم که به مسافرت می‌روند. خواهش ما به حداقل رساندن ترددهاست. اگر هم ضرورتی وجود دارد با اطمینان کافی از اینکه مورد مشکوکی در بین مسافرانشان نیست به سفر بروند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در ورودی و خروجی هر کدام از شهرها اگر مورد مشکوکی ببینیم قطعا به قرنطینه ۱۴ روزه خواهیم برد. با نیروهای مسلح به جمع بندی رسیدیم، آنها که همواره در کنار ما بودند به همکاری ارزشمندشان ادامه دهند و در ایجاد فضا و تخت های بیمارستانی برای موارد اورژانسی و ظرفیت جدید و ضدعفونی کردن معابر که نیازمند امکانات ویژه هستیم به ما کمک کنند. از کمک نیروهای پزشکی و پرستاری و خدماتی نیروهای مسلح نیز بهره مند خواهیم شد.

وی اضافه کرد که مقرر شد برای تمام دانشگاههای علوم پزشکی برای گرفتن نیروهای جدید و دور زدن برخی قوانین دست و پاگیر مجوزی صادر شود تا بتوانند نیروهایی را  در مدت کوتاه و برای این پروژه جذب کنند.

اجازه به دستگاه‌ها برای ارائه مرخصی و دورکاری به کارمندان

نمکی با بیان اینکه قرار شد ساعات کار ادارات با تفویض اختیار به ستاد استانی مبارزه با کرونا با نظر استانداران مقامات محلی و با اعلام دانشگاه های علوم پزشکی انجام شود، ادامه داد: قرار شد استانداران محترم و ستاد استانی حق داشته باشند که در تأخیر دو ساعته یا کوتاه کردن زمان خدمت رسانی، به شرط اینکه خدمات مردم معطل نماند تصمیم‌گیری کنند. ضمن اینکه قرار شد کارمندانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند بتوانند از چرخه کار اداری به سمت دورکاری رفته و حضور فیزیکی نداشته باشند.

به گفته وزیر بهداشت، همچنین طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مقرر شد با تشخیص پزشک معتمد دستگاه‌ها و سازمان‌ها بتوانند به گونه‌ای با مرخصی یا دور کاری، اقدامات مورد نیاز را انجام دهند.

تعطیلی کلیه مدارس کشور و آموزش از راه دور به دانش آموزان

وی در رابطه با تعطیلی مدارس نیز با بیان اینکه شب گذشته تا دیروقت درگیر صحبت با استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش استانها بودیم، گفت: پیش از این قرار بود مدارس استان هایی که در آنها بیماری شناسایی نشده را تعطیل اعلام نکنیم اما با مستنداتی که ارائه شد قرار شد که مدارس کل کشور از این تصمیم تبعیت کنند و فعلاً در سراسر کشور مدارس را تعطیل اعلام کنیم. ضمن اینکه وزارت آموزش و پرورش با کمک صدا و سیما و دیگر دستگاه‌های مرتبط بتوانند آموزش مجازی و آموزش از راه دور را برای دانش آموزان فراهم کنند که مشکلی در ادامه تحصیل آنها وجود نداشته باشد.

مرخصی به زندانیان کم خطر، دارای مشکلات مالی و بیماران مزمن

وی با بیان اینکه همچنین قرار شده است تا سامانه راه اندازی شده ۴۰۳۰ را نیز به شکل گسترده و تکمیل تر با کمک وزارت ارتباطات تکمیل کنیم گفت: این اقدام انجام می‌شود تا مردم بتوانند دسترسی سهل الوصول تری به این سیستم داشته باشند. تصمیم دیگری که اتخاذ شد نیز این بود که قرار شد در زندان ها با کمک همکاران ما زندانی های کم خطر، آنهایی که مشکلات مالی دارند و آنهایی که مشکلاتی از قبیل بیماری های مزمن دارند با تشخیص همکاران من و معاونت امور بهداشتی، پس از اطمینان از بی خطر بودن این افراد از مرخصی استفاده کنند.

ماسک و مواد ضد عفونی به اندازه کافی در دسترس مردم قرار می‌گیرد

وزیر بهداشت افزود: تولیدات ماسک و مواد ضد عفونی را در کل کشور تسریع کردیم تا نیاز ما را در بخش دولتی و.. برآورده کند که الان تقریبا به این نقطه قابل اطمینان رسیده ایم. خوشبختانه امشب نیز قرار است یک هواپیما حامل ماسک‌های "ان ۹۵ " و لباسهایی که به آنها نیاز داریم بارگیری و به ایران برسد. ما ماسک و مواد ضد عفونی را که در اختیار داروخانه‌ها قرار نمی‌گرفت را آزاد خواهیم کرد تا با نظارت انجمن داروسازان و سازمان تعزیرات به اندازه کافی در دسترس مردم باشد که در مجموع این تصمیمات مثل قبل باید به نظر رئیس جمهور تقدیم شود که قطعا این را تایید خواهند کرد؛ البته این مصوبات را مکتوب خدمت آقای روحانی تقدیم کردم و امیدوارم پس از ابلاغ بتوانیم به اجرا درآوریم.
نمکی گفت: در رابطه با دانشگاه‌ها تصمیم پریروز ما جاری است و کلاس‌های دانشگاه‌ها تا آخر هفته تعطیل است، اساتید و پرسنل حضور خواهند داشت و به شکل مجازی و آموزش از راه دور امور آموزش و پژوهش دنبال خواهد شد.

برگزاری بازی‌های فوتبال بدون تماشاچی

وی افزود: کلیه ورزشگاه‌ها، فضاهای عمومی، اجتماعات و ...  طبق روال گذشته در طول هفته آینده نیز تعطیل خواهد بود و بازی‌های فوتبال و سایر بازی‌ها در یک هفته آینده اگر قرار باشد برگزار شود فقط بدون تماشاچی برگزار خواهد شد.

به گفته وزیر بهداشت، این روند را دنبال خواهیم کرد و مواردی مانند اعتکاف از مواردی بوده که بنده با مسئول کشوری هم صحبت کردم و تصمیم  برگزاری آن را نداریم و این را ابلاغ کرده‌ایم و همچنین مواردی که قبلا اعلام کردیم نیز استمرار خواهد داشت.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین