کد خبر: ۲۲۳۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: ماه رجب و مضامین ادعیه آن بیانگر پیام امید برای بندگان است. امید به بخشش گناهان، امید برای کسب فضیلت در پیشگاه خدا، امید به نزدیکی و بندگی امید، به برآمدن حاجات و امید به سعادت و رستگاری. ماه رجب ماهی خاص و ویژه است که در آن موحدان می‌دانند برای برآورده شدن حاجات باید به درگاه خداوند متوسل شوند.
ناطقان: میر احمدرضا حاجتی کارشناس علوم قرآنی پیرامون اعمال ماه رجب گفت: ماه رجب فرصت ارزشمندی برای کسب فضیلت است، فرصت‌هایی که در این ماه برای عبادت مطرح شده در ماه‌های دیگر دیده نمی‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: ماه رجب از جمله اعیاد مومنین و بهار ذکر الهی است، این بهار معنوی همراه با سلوک دل و روایتگر و بیانگر ارزش‌های نهفته در این ماه است، ماه رجب ماهی است که رحمت الهی همانند باران بر سربندگان خود می‌بارد و ملائک پروردگار در آسمان بندگان را به عبادت و دعا به درگاه خداوند برای بخشش گناهان و برآورده شدن حاجات هدایت می‌کنند.


حاجتی با اشاره به پیام ماه مبارک رجب تاکید کرد: ماه رجب و مضامین ادعیه آن بیانگر پیام امید برای بندگان است. امید به بخشش گناهان، امید برای کسب فضیلت در پیشگاه خدا، امید به نزدیکی و بندگی، امید به برآمدن حاجات و امید به سعادت و رستگاری، ماه رجب ماهی خاص و ویژه است که در آن موحدان می‌دانند برای برآورده شدن حاجات باید به درگاه خداوند متوسل شوند و دست نیاز به سوی پرودگار دراز کنند.

وی پیرامون مهمترین ادعیه ماه رجب بیان کرد: یکی از مهمترین ادعیه‌ ماه رجب همان دعای «مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» است که از زبان «امام صادق (ع)» نقل شده است: «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ، یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ، یا مَنْ یُعْطى‏ مَنْ سَئَلَهُ، یا مَنْ یُعْطى‏ مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ‏ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً، اَعْطِنى‏ بِمَسْئَلَتى‏ اِیَّاکَ، جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِ الْأخِرَةِ، وَ اصْرِفْ عَنّى‏ بِمَسْئَلَتى‏ اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الْأخِرَةِ، فَاِنَّهُ‏ غَیْرُ مَنْقُوصٍ مااَعْطَیْتَ، وَ زِدْنى‏ مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ؛ اى که براى هر خیرى به او امید دارم و از خشمش در هر شرى ایمنى جویم. اى که مى‏‌دهد عطاى بسیار در برابر  طاعت اندک، اى که عطا کنى به هرکه از تو خواهد، اى که عطا کنى به کسى که از تو نخواهد و نه تو را بشناسد از روى نعمت بخشى و مهرورزى، عطا کن به من به خاطر درخواستى که از تو کردم، همه خوبى دنیا و همه خوبى و خیر آخرت را بگردان از من به خاطر همان درخواستى که از تو کردم، همه شر دنیا و شر آخرت را، زیرا آنچه تو دهى چیزى کم ندارد یا کم نیاید و بیفزا بر من از فضلت اى بزرگوار».

حاجتی به بزرگی و عظمت دعای «مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» اشاره و تصرح کرد: در دعای «مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» عظمت خداوند و لطف او به بندگانش گوش‌زد شده و همه را برای تمسک به پروردگار فرا می‌خواند، این دعا رحمتی بی منتها است که همه خلق را در بر گرفته و به آنها یادآوری می‌کند پس چه خسران وقتی ما چنین پروردگاری را داریم و دست نیاز و بندگی خود را به سوی آن دراز نمی‌کنیم.

وی به حدیثی از «پیامبراکرم (ص)» پیرامون جایگاه دعا در ماه رجب اشاره و اظهار کرد: پروردگار سبحان به «پیامبر گرامی اسلام (ص)» در سوره فرقان آیه ۷۷ می‌فرمایند: «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ ۖ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَامًا، بگو که اگر دعای شما و ناله و زاری و توبه شما نبود خدا به شما چه توجه و اعتنایی داشت؟ که شما کافران آیات حق را تکذیب کردید و به کیفر همیشگی آن گرفتار خواهید شد». این مهم نشان می‌دهد که جایگاه دعا برای بندگان تا چه میزان مهم است اگر دعایتان نباشد پروردگارم به شما ارجى و قدری نمی‌گذارد.

حاجتی خاطرنشان کرد: بهترین راه برقراری ارتباط بندگان با خداوند همین دعا است، دعا در ماه رجب امری مهم و ارزشمند است. دعا به گفته «پیامبر اکرم (ص)» سلاح انبیاء است، سلاحی که در سخت‌ترین شرایط همراه انبیاء بوده و به واسطه آن کارهای بزرگی انجام شده است. ثمرات بزرگ توحیدی، درس‌های دینی، نبوت امامت، عدل و معاد که با تعمق باید از آنان استفاده کرد.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین