کد خبر: ۲۲۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
در این مطلب قصد داریم دستورالعمل تهیه آش سبزی شیرازی را به شما عزیزان آموزش دهیم.
ناطقان: آش سبزی یکی از آش‌های سنتی و بسیار قدیمی بخصوص در شیراز است که اغلب به عنوان نذری مورد استفاده قرار می‌گیرد این آش با پیاز داغ و روغن داغ و آبلیمو و نان سنگک سرو می‌شود.

آش سبزی شیرازی به دلیل وجود گوشت گوسفندی و حبوبات بسیار مقوی بوده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه یک روز زمستانی محسوب می‌شود. امیدواریم این آش خوشمزه را تهیه کرده و از خودن آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

مواد لازم آش سبزی شیرازی:
گوشت سردست گوسفندی با استخوان ۵۰۰ گرم
سبزی (تره، ترخان، شوید) ۴۰۰ گرم
نخود ۱۰۰ گرم
عدس ۱۰۰ گرم
لوبیا قرمز ۱۰۰ گرم
برنج نیم دانه ۱۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
پیاز داغ ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
ترخان خشک ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه آش سبزی شیرازی:

برای تهیه آش شیرازی اصیل، ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس کنید و آب حبوبات را خالی کنید و باز روی آن آب بریزید و با کمی نمک روی حرارت قرار بدهید تا بپزند. عدس‌ها را هم جدا بپزید.

گوشت را در یک قابلمه دیگر با یک عدد پیاز و کمی زردچوبه و فلفل قرمز و یک لیتر آب بپزید. برنج را هم جداگانه بپزید.

سبزی‌ها را پس از پاک کردن و شستن خرد کنید و کاملاً تفت بدهید تا بپزند. پس از اینکه حبوبات کاملاً پخت، آن‌ها را به برنج پخته و سبزی‌ها را هم اضافه کنید. گوشت که کاملاً پخت، آن را از قابلمه بیرون بیاورید و استخوان آن را جدا کنید و گوشت آن را بکوبید و به همراه آب آن به آش اضافه کنید و بگذارید چند جوش بزند.

در یک قابلمه کوچک کمی روغن را داغ کنید و نیمی از پیاز داغ را به همراه کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت بدهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و آن را به صورت داغ در آش در حال جوشیدن بریزید. ترخان خشک را خرد کنید و سپس خیس کنید و به آش اضافه کنید. ⅓ از آش را در ظرف دیگری بریزید و آن را کاملاً بکوبید و سپس به آش اضافه کنید. (می توانید همه مواد آش را با هم خوب بکوبید که کشدار‌تر می‌شود) و خوب هم بزنید پس از چند جوش آش کاملاً جا می‌افتد و می‌توانید آن را در ظرف مناسب بکشید و با پیاز داغ تزئین کنید.

نکاتی برای طرز تهیه اش سبزی:

• بهترین گوشت برای این آش گوشت گردن یا گوشت سردست می‌باشد.

• همیشه برای پخت هر نوع آش مدت زمان زیادی را در نظر بگیرید و در تمام طول مدت پخت آش، از شعله خیلی کم استفاده کنید تا مواد به آرامی بجوشند و آش کامل جا بیفتد.

• گوشت را با گوشتکوب دستی بکوبید و از ریش ریش کردن آن با دست یا خرد کردنش با گوشتکوب برقی پرهیز کنید.

• به جای تره، می‌توانید از تره فرنگی نیز استفاده کنید.

• دقت کنید حبوبات آش به خوبی پخته شوند.

• آش باید تا جایی پخته شود که مواد خوب له شده باشند.

• می‌توانید برای راحتی و زودتر پختن آش بعضی از مواد آش را از شب قبل آماده کنید.

• در مراحل آخر پخت مرتب باید آش را هم بزنید. راز اصلی خوشمزه شدن و کشدار بودن این آش هم زدن آن است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین