کد خبر: ۲۲۳۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
کاهش دامنه نوسان در بازار سرمایه از پنج به دو درصد، دومین تصمیم مهمی بود که سازمان بورس پس از افزایش حجم مبنا گرفت و زمان اجرای آن را از امروز ( ۱۷ اسفند) اعلام کرد. اما این تصمیم به اجرا نرسید و توسط وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای عالی بورس که در جریان تصمیم هیات مدیره سازمان بورس نبوده، منتفی شد. با این حال به نظر می رسد بورسی‌ها همچنان بر درستی تصمیم‌شان مصمم هستند و دلیل آن را کنترل رشد هیجانی شاخص اعلام کرده‌اند.
ناطقان:  چهارشنبه شب بود که سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین شرکت فرابورس اطلاعیه‌ای اعلام کردند که "به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران مقرر شده دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران از روز شنبه (۱۷ اسفندماه) به دو درصد کاهش یابد. همچنین در این اطلاعیه تاکید شده بود که تابلو قرمز بازار پایه فرابورس ایران کماکان دارای دامنه نوسان یک درصد است و تغییرات دامنه نوسان در مقاطع زمانی سه ماهه از زمان اجرا قابل بازنگری خواهد بود".

واکنش وزیر اقتصاد

عمر این تصمیم که واکنش‌های زیادی را از سوی سهام‌داران در پی داشت، به دو روز هم نرسید و روز جمعه، وزیر اقتصاد دستور منتفی شدن تصمیم مذکور را صادر کرد.

فرهاد دژپسند در نامه‌ای خطاب به شاپور محمدی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - نوشت که نظر به شرایط جاری کشور با استناد به جمع‌بندی شورای عالی بورس که اتخاذ تصمیم در شرایط حساس و فوری را در اختیار وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان نظر شورا قرار داده است و با توجه به مشورت صورت گرفته با اکثریت اعضای شورای عالی بورس، باتوجه به حساسیت‌های موجود در شرایط کنونی اقتصاد و لزوم مدیریت و تعادل بازارهای مالی و حوزه‌های اقتصادی کشور، ضروری است مصوبه هیات مدیره آن سازمان در خصوص کاهش دامنه نوسان به دو درصد، فعلا منتفی شود و از روز شنبه (۱۷ اسفند)، دامنه نوسان در بورس و فرابورس به روال عادی بازگردد.

واکنش رئیس کل بانک مرکزی

همچنین عبدالناصر همتی - رئیس کل بانک مرکزی - به تصمیم وزیر اقتصاد برای بازگشت دامنه نوسان بازار سرمایه به روال قبلی واکنش نشان داد و گفت: از دغدغه رییس سازمان بورس و تلاش‌ها برای مدیریت بازار در شرایط حساس کنونی اقتصاد به عنوان یک عضو شورای عالی بورس قدردانی می‌کنم. نظرات کارشناسان بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی در دو روز گذشته علیرغم تنوع، سازنده و قابل تقدیر بود.

ارجح این است که این‌گونه تصمیمات مهم در شورای عالی بورس نیز طرح و با بررسی همه ابعاد آن و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور اتخاذ شود. یکی از راهکارهای مدیریت روند بازار سرمایه، استفاده دولت از فرصت عرضه اولیه سهام و نیز برنامه‌ریزی برای افزایش درصد سهام شناور شرکت‌های مهم است. اقبال به بازار سرمایه را نیک پنداریم و با افزایش عرضه سهام عمق بیشتری به آن بدهیم.

دفاع بورسی‌ها

بنابراین پس از گفته‌های دژپسند و همتی درباره کاهش دامنه نوسان بازار سرمایه و اینکه اتخاذ این تصمیم در شورای عالی بورس که ریاست آن بر عهده وزیر اقتصاد است، مطرح نشده است، فرابورس این تصمیم را طی اطلاعیه‌ای منفی اعلام کرد و دامنه نوسان در این بازار همچون قبل برقرار است.

اما فرابورس در این اطلاعیه همچنان تاکید کرده که تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی در فرابورس ایران، با توجه به رشد هیجانی اخیر شاخص فرابورس ایراناتخاذ شده بود که به نظر می‌رسد چنین رشدی با عوامل بنیادی اقتصاد همخوانی ندارد.


منبع: ایسنا
برچسب ها: بورس ، ناطقان ، نوسان ، شاخص
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین