کد خبر: ۲۲۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
در آستانه تحویل سال 1399 شبکه های رادیویی در فضایی سرشار از شور و شادمانی با برنامه های متنوع، صدای خوش نوروز را به گوش شنوندگان، خواهند رساند. شبکه‌های رادیویی در مجموع با 3330 برنامه، 236 عنوان و به مدت 1981 ساعت به موضوع نوروز 1399 می پردازند.
ناطقان: جشن نوروز، طلیعه بهار طبیعتی است که در دل خود رسم و رسومی کهن را به یادگار نهاده است. این جشن بزرگ که بخشی از سرمایه اجتماعی و فرهنگ ما ایرانیان را در خود جای داده است،  وجه تمایز ایرانیان و فارسی زبانان در سراسر دنیا معرفی می شود و آداب و رسوم گره خورده در تار و پود تعاملات انسانی باعث نزدیک تر شدن انسانها به یکدیگر و ایجاد هویتی متفاوت از سایر مردم جهان می گردد که همه به آن مفتخریم. پاس داشت و حراست از این سرمایه عظیم و انتقال آن به آیندگان از وظایف رسانه های جمعی و خصوصا رسانه ملی است.

شبکه‌های رادیویی در مجموع  با 3330  برنامه، 236 عنوان و به مدت 1981 ساعت به موضوع نوروز 1399 می پردازند.

ایجاد فضایی شاد و نقد مسائل اجتماعی توسط هنرمندان به زبان طنز، بررسی مهمترین رویدادهای سال "1398 " ، معرفی میراث فرهنگی و تاریخی شهرهای مختلف ایران، نگاهی به اقتصاد ایران در سال گذشته، امثال و حکم و داستان های قدیمی، خوانش اشعارحافظ و سعدی، معرفی کتاب های مفید و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ، ادبیات شفاهی و موسیقی های مربوط به نوروز و بهار، آیین‌های ایرانیان در هنگام تحویل سال نو، آیین های نوروزی و بهار در کشورهای فارسی زبان و حوزه فرهنگی نوروز، معرفی اماکن تاریخی ثبت شده در یونسکو، یادمان های دفاع مقدس و ایجاد فضای معنوی، توجه به سیره اخلاقی اهل بیت متناسب با ایام مذهبی، معرفی اماکن ورزشی و تفریحی در استانها، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درباره رویدادهای مهم ورزشی، نمایش، نکوداشت طلیعه بهار، نگهداری از طبیعت به عنوان یک وظیفه ملی، دید و بازدید و صله رحم و فواید آن در جامعه، گردشگری در تهران، توجه به اماکن تفریحی و ورزشی در نوروز، نوروز پیوندی جاودان میان ایرانیان، ارائه راهکارهای تحقق شعار سال 99 از طریق گفتگو با مسئولان و کارشناسان صاحب نظر، گفتگو با کارشناسان شاخص رادیو و پیشنهاد ایشان برای گذران ایام تعطیل در نوروز، گفتگو با جهادگران بسیجی و راویان گروه های جهادی و بیان خاطرات آنها از این فعالیت، پاسخ به سؤالات تربیتی در حوزه خانواده، اعمال و فضایل ماه رجب، آداب زیارت و نحوه زیارت رفتن، صداقت در گفتار و رفتار، سبک زندگی اسلامی ایرانی در قالب داستان و قصه گویی، حماسه12 فروردین به روایت اسناد و سبک زندگی اسلامی ایرانی در قالب داستان و قصه گویی، اقتصاد بهینه و خانواده، بهره گیری از ظریفت های طنز با محوریت آداب و رسوم ایرانی، پرداختن به اخلاق شهروندی، محیط زیست و گردشگری در قالب طنز و پخش ترانه های شاد و متنوع از اقوام ایرانی از مهمترین موضوعات مطرح در برنامه های نورورزی رادیو، خواهد بود.

رادیو ایران و "صبح عید با شما"

برنامه "صبح عید با شما" در ایام نوروز از رادیو ایران، ساعت 9:30  به روی آنتن می رود. ایجاد فضایی شاد و نقد مسائل اجتماعی توسط هنرمندان صبح جمعه با شما به زبان طنز از محورهای این برنامه است."فرش بنفشه" از دیگر برنامه های این شبکه است که از شنبه تا جمعه و از ساعت 17:00 با موضوع ترویج مهربانی و نوع دوستی و ایجاد فضایی با نشاط و امید بخش در ایام نورز و توجه به حفظ محیط زیست ضمن یادآوری برخی نکات اخلاقی و اجتماعی به روی آنتن می رود.

رادیو جوان با" تازه شو"

"راهیان نور " مستندی در خصوص یادمان های دفاع مقدس که به باز خوانی و روایت هشت سال دفاع مقدس می پردازد. این مستند فرصتی ست تا فارغ از اتفاقات دنیای امروز با توجه به فرهنگ جبهه، برای بهبود زندگی راه های موثری را بیابیم و تأملی متفاوت در سرمایه های معنوی هشت سال دفاع مقدس برای یادآوری همه ی آنچه که ما را به هم نزدیکتر می کنند .این مستند هر روز ساعت 19 به سمع مخاطبان می رسد . "موج جونی " این برنامه سفیر رادیو جوان ست که در برهه های مختلف و در شرایط سخت و آسان در کنار جوانان ایرانی بوده است  و با حضور در شهرها ی ایران فرصت دید و بازدید رادیویی را برای مخاطبانش در تمام ایران فراهم می کند .این برنامه ساعت 20 به روی آنتن می رود.

"تازه شو " این برنامه فرصتی را فراهم می کند تا خانواده های ایرانی با توجه به قابلیت های درون خانواده لحظات مفرحی را بسازند .در این برنامه به خانواده های ایرانی پیشنهادهایی ارائه می شود تا بتوانند در کنار هم و در خانه بهترین لحظات را ساخته و تجربه کنند و در ایام نوروز هر روز ساعت 15 به روی آنتن می رود.

رادیو گفتگو در "سلسله موی دوست"

مجله صبحگاهی "شو پنجره بگشا" با هدف ایجاد فضای شاد و مفرح، تولید و پخش می شود. در این برنامه آیتم های متنوعی مثل مسابقه های تلفنی با حضور دانشجویان و تهیه گزارش هایی با دانشجویان، طراحی شده است.
این برنامه هر روز از ساعت 10 تا 12 به سمع مخاطبان می رسد.

برنامه "سلسله موی دوست" مستندی است بر محور حدیث «سلسله الذهب» با هدف تبیین «قول سدید» و گام برداشتن در مسیر توجه به معارف اهل بیت علیهم السلام. این برنامه هر شب ساعت 20 از روزهای پایانی ماه رجب شروع شده و تا نیمه شعبان برای مخاطبان تولید و پخش می شود.

رادیو پیام  و "104 ثانیه با بهار"

در نوروز 99 برای اولین بار یک بخش 10 دقیقه ای با عنوان "ایران من" در ساعت 10:30 پخش می شود که روزانه با یکی از مراکز صدای استانها ارتباط استودیو به استودیو برقرار می شود. این برنامه با هدف تعامل بیشتر با استانها و اطلاع از برنامه ها و مراسم های آنان خواهد بود . فضای مجازی و رادیو نمای شبکه هم در آن ساعت مبادرت به پخش عکسهای آن استان خواهد کرد . "ایران در سالی که گذشت" برنامه ای تولیدی است که به بررسی مهمترین رویداد های سال 98 خواهد پرداخت . همچنین برنامه های "104 ثانیه" با موضوع بهار و نوروز تولید و پخش می شود.

رادیو آوا و "ترانه های نوروزی"

رادیو آوا ویژه برنامه تحویل سال را متناسب با حال و هوای شهادت امام موسی کاظم (ع) و آغاز سال پخش خواهد کرد. سایر بخشهای رادیو آوا نیز با پخش ترانه های نوروزی و مناسبتی در ایام نوروز به وظیفه انتقال پیام خود از طریق موسیقی خواهد پرداخت .

رادیو ورزش در "خیابان بهار/پلاک 92"

" خیابان بهار / پلاک 92" برنامه ای است که در ایام نوروز از ساعت 9 از رادیو ورزش پخش می شود .این برنامه، با چهره های شاخص و مطرح ورزشی ، نمایش و طنز گفتگو می کند و به معرفی اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری، می پردازد.
همچنین برنامه " عصر بهاری" از ساعت 17 با  پخش قطعات نمایشی ،گزارش از استان ها، خاطرات نورورزی، معرفی کتاب و تغذیه در ایام  نوروز برای علاقه مندان پخش می شود.

رادیو سلامت و "کافه 30"

برنامه  " بهارستان"  هر روز ساعت 10 صبح به سمع مخاطبان می رسد .در این برنامه با بررسی اینکه چگونه در عید خوش بگذارنیم همراه مخاطبان خواهد بود.

"کافه 30 " دیگر برنامه ای است که از این شبکه در جهت تبین مهارت های ارتباطی و یا مهارت های زندگی در شرایط مختلف از ساعت 17 پخش می شود.

رادیو فرهنگ و "هفت سین ایرانی"

" ساز نوروز" مجله ای ادبی است که هر روز در ایام نوروز از ساعت 6:30 به سمع هموطنان خواهد رسید. این برنامه با استفاده از فضای نمایشی یک شهر فرهنگ رادیویی را به همراه پخش آیتم های نورزی ، ایجاد خواهد کرد.
"هفت سین"  نیز ویژه سال تحویل، مروری بر تاریخ سال تحویل و آیین های ایرانیان در هنگام تحویل سال نو خواهد بود.

رادیو تهران در "پارک شهر"

" تهران من" برنامه ای است که از ساعت 10 به روی آنتن می رود.در این برنامه با تاکید بر نشاط و دورهمی های خانوادگی، بخش هایی از برنامه های طنز سالیان گذشته رادیو و تلویزیون، مسابقه و همچنین بررسی مهمترین تحولات سال برای مخاطبان پخش می شود.
"پارک شهر" نیز با ایجاد فضایی شاد و مفرح در قالب مسابقه به منظور ایجاد سرگرمی، گفتگوهای شنیدنی و برقراری ارتباط با هنرمندان و دید و بازدید رادیویی دو خانواده به صورت تلفنی، برای شنوندگان نوروزی پخش خواهد کرد.

رادیو معارف  و "سلام بهار"

"عطرصبح " در ایام نوروز اعمال و فضایل ماه رجب و شعبان را با نگاهی به ضرورت استفاده بهینه از فرصت های ایجاد شده در بهار را بیان و اعمال و فضایل ماه رجب و شعبان را بازگومی کند. این برنامه هر روز ساعت 6:45 به روی آنتن این شبکه می رود.

"سلام بهار" با پویش # حال_خوب و با هدف ایجاد فضای پرنشاط معنوی و عبادی با رویکرد سبک زندگی اسلامی به روی آنتن می رود و راه های رسیدن به حال خوب را بازگو می کند. ساعت پخش این برنامه 9:30 است .

رادیو نمایش و "کافه سیار"

"آه به خاطر بلقیس" داستان سه دوست قدیمی است که در میان بازار چلوکبابی دارند. جمشید قصد ازدواج دارد و عاشق بلقیس شده و بارها به خواستگاری او می رود. ولی شرط بلقیس برای ازدواج، داشتن کارت پایان خدمت است .این نمایش رادیویی از ساعت 8:45 به روی آنتن می رود.
"کافه سیار" نمایشی است که در آن بهار و نیما چند روز مانده به نوروز با هم ازدواج می کنند و فولکس پدربزرگشان را رنگ می کنند و آن را مبدل به کافه ای سیار می کنند و در ایام نوروز برای ماه عسل به بندرعباس می روند. در مسیر خود با تبلیغات در فضای مجازی و جذب مشتری، هزینه سفر و زندگی خود را تأمین می کنند .این نمایش رادیویی از ساعت 6:15 پخش می شود.

رادیو اقتصاد به وقت بهار

این شبکه رادیویی برنامه های "سکه تمام بهار"  و " اقتصاد به وقت بهار " را برای مخاطبان در ایام نوروز پخش می کند. این دو برنامه به ترتیب ساعت 6 و 17 به روی آنتن می روند. پرداختن به شعار سال  و  اقتصاد در نوروز از موضوعات مورد توجه در این برنامه هاست .

رادیو قرآن در بهارستان قرآن

"بهار قرآن- بهارستان قرآن " (ویژه نوروز) ، لحظاتی شاد و معنوی را همراه با قرائت قرآن کریم برای شنوندگان ایجاد می کند .قرائت قرآن از سوی شنوندگان همراه با دریافت جایزه به انضمام تصحیح قرائت ها توسط استادان قرائت قرآن خواهد بود. در فواصل این برنامه آیتم هایی برای تنوع و ایجاد فضایی بانشاط پخش می شود. این برنامه، ساعت 11 به روی آنتن می رود.

"سینما و قرآن " برنامه ای است که ساعت 6:40  از رادیو قرآن پخش می شود. رابطه سینما و قرآن ، بازشناسی فرصتهای هنر سینما برای انتقال مفاهیم قرآنی و تاثیر آن بر مخاطب ایرانی در کنار بررسی فیلم های مطرح قرآنی در ایران و جهان، گفتگو با چهره های شناخته شده سینمایی از موضوعات این برنامه است.

رادیو صبا و "پیک شادی"

"پیک شادی" از ساعت 06:45 و همچنین "عسلخند"  دیگر برنامه رادیو صباست که از ساعت 10:30 از آنتن این شبکه پخش می شود. در این برنامه ها به بهره گیری از ظرفیت های طنز با محوریت آداب و رسوم، نوروز ، دید و بازدید، سفرهای نوروزی، اخلاق شهروندی، محیط زیست، گردشگری و پخش ترانه های شاد و متنوع از اقوام ایرانی پرداخته می شود.

ایرنصدا و "ایام خانه تکانی"

" ایام خانه تکانی " برنامه ای است با بخش های مختلف که عبارتند از: خانه تکانی، اشتباه سینا کوچولو، مامان می خواد خونه تکونی کنه، نظم و ترتیب، کفش علی کوچولو، خانواده ی خرچنگ ها، سوت سوتک من کجاست؟ کتاب قصه امیر، خونه تمیز و مرتب ، مادربزرگ چی می دوزه؟ که برای ایام نوروز تهیه شده است و به روی سایت ایرانصدا می رود.

همچنین پایگاه کودک برای ایام عید سال 99 تدارک ویژه ای دیده است و با 24 عنوان برنامه به استقبال سال نو می رود که عبارتند از: اخ دلم، وای دلم، ماهی قرمز، بادکنک های جشن، محیط بانی، هفت سین، سفر به مشهد، زنبور کوچولو و تعطیلات توی خونه مادربزرگ.

مخاطبان رادیو می توانند علاوه بر گیرنده های رادیویی از طریق سایت شبکه های رادیویی، رادیو نما،گیرنده های دیجیتال و همچنین برنامه کاربردی تلفن همراه رادیو قابل دریافت از www.iranseda.ir ، شنونده برنامه های نوروزی رادیو باشند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین