کد خبر: ۲۲۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰
آیا تاکنون به صدمات ناشی از ورزش فکر کرده اید؟ تا به حال ورزشکار معروفی را دیده اید که در اوج افتخار و آمادگی جسمانی به دلیل صدمات ورزشی خانه نشین شده و یا مجبور به کناره گیری از ورزش شده باشد؟
ناطقان: آثار و فوايد ورزش بر كسي پوشيده نيست اما اينكه انجام فعاليت‌هاي ثمربخش بايد به چه نحوي باشد تا صدماتي را در پي نداشته باشد جاي تامل دارد. هم‌اكنون در سطح جامعه كم نيستند سالن‌ها و ورزشگاه‌هايي كه در آنها مربي بدون توجه به آناتومي بدن افراد يك نسخه واحد را براي همگان مي‌پيچد كه اين اقدامات نتيجه‌اي جز بروز صدمات، لطمات و در نتيجه دوري از ورزش را در پي دارد.

 

اغلب لطمات و صدمات بر سلامتي افراد به دليل عدم آمادگي بدني، گرم نكردن بدن پيش از شروع فعاليت ورزشي، استفاده از تكنيك‌هاي نادرست و نيز ماهيت خود رشته ورزشي اتفاق مي‌افتد.

 

عوامل داخلی :

عوامل داخلی با ساختمان بدن مانند سن ، قدرت عضلانی و… در ارتباط است . آماده سازی بدنی و تمرینات ورزشی برخی از این عوامل را تغییر می دهند.

 

عوامل داخلی موثر بر آسیب های ورزشی :

افزایش دامنه حرکتی مفصل یا کاهش آن به طور مادرزادی.

انحراف قسمت جلوی پا به داخل یا خارج ، صاف بودن کف پا ، قوس زیاد کف پا.

غیر طبیعی بالا یا پایین قرار گرفتن کشکک زانو.

سن ، جنس ، ساختار بدنی ، قدرت عضلانی ، ضعف عضلانی ، سفتی عضلانی.

اختلاف طول اندام تحتانی.

 

 

عوامل خارجی :

عواملی مانند :کفش ورزشی ، زمین تمرین یا مسابقه ، روش تمرینات و…هستند با منشاء خارجی که در آسیب ورزشی دخالت دارند.

 

عوامل خارجی موثر بر آسیب های ورزشی :

روش های آموزش و تمرین ورزشکاران ، افزایش حجم و روش تمرینات.

تمرین فاقد برنامه ریزی صحیح ، تغییر ناگهانی روش تمرینات.

بازی خشونت آمیز ، سطح زمین ورزشی ،تجهیزات ورزشی (کفش نامناسب)

گرم نکردن بدن قبل از تمرین و مسابقه؛ آب و هوای سرد و گرم.

 

اگر از هر یک از آنها بپرسید که صدمات ورزشی چیست؟ به شما پاسخ خواهند داد که «بخشی از ورزش است». بخشی جداناپذیر از ورزش که در حالت حرفه ای جدی تر، شدیدتر و بیشتر بروز می کند.

 

صدمات ورزشی به دو دسته عمومی تقسیم می شوند. دسته اول، صدمات خارجی حاد (Acute Traumatic) هستند. این دسته از صدمات به دلیل ضربه ناشی از وارد آمدن نیروی مخالف ایجاد می شوند. صدمات خارجی حاد شامل موارد ذیل است:

 

ـ شکستگی: تَرَک استخوان و یا خرد شدن یک استخوان.

 

ـ کبودی و کوفتگی: که از نظر پزشکی آزردگی نسج بدون پارگی پوست (Contusion)نامیده می شود و ناشی از ضربه مستقیم است که تورم و خونریزی در ماهیچه ها و دیگر بافت های بدن را باعث می شود.

 

ـ کشیدگی: هر نوع کشش یا پارگی ماهیچه و تاندون (تاندون بخش انتهایی ماهیچه و متصل به استخوان است).

 

ـ پیچیدگی: کشیدگی یا پارگی رباط ها؛ رباط ها دسته ای از الیاف فیبرند که استخوان ها و غضروف ها را به هم پیوند داده و موجب استحکام مفاصل می گردند.

 

ـ خراشیدگی؛

 

ـ زخم ناشی از پارگی: پارگی پوست که معمولاً عمیق است و نیاز به بخیه زدن دارد.

 

گروه دوم صدمات ورزشی، صدمات ناشی از استفاده بیش از حد یا مزمن هستند. این نوع صدمات در طول پاره ای از زمان بروز می کنند و معمولاً نتیجه تکرار تمرینات مثل دویدن، ضربات در تنیس یا زدن ضربه

 
آسیب های ورزشی, پیشگیری از آسیب های ورزشی, صدمات ورزشی

صدمات ورزشی

 

سرویس در والیبال و تنیس است و شامل موارد زیر است:

ـ شکستگی ناشی از فشار: شکستگی های ریز در سطح استخوان که بر اثر تکرار بیش از حد حرکات مثل پریدن بازیکنان بسکتبال به وجود می آید.

 

ـ التهاب تاندون ناشی از کشش مداوم؛

 

ـ التهاب کیسه زلالی: التهاب کیسه زلالی واقع در شانه، ساعد و زانو.

 

اغلب صدمات ناشی از حرکات تکراری، اهمیت کمتری نسبت به صدمات خارجی حاد دارند. ممکن است تشویق شوید که درد مچ دست یا سوزش و التهاب زانوهایتان را نادیده بگیرید اما هیچ گاه فراموش نکنید که صدمات غیر جدی به معنی اهمیت کم آنها و یا از بین رفتن و محو شدن آنها نیست. اگر هر نوع صدمه ای را بدون درمان رها کنید ـ به ویژه صدمات حاد خارجی ـ به احتمال زیاد و به مرور زمان، حادتر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین