کد خبر: ۲۲۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
مصرف مریم گلی به صورت عرق یا روغن که از برگ‌های این گیاه گرفته می‌شوند بسیار معروف هستند. گرفتن عصاره‌ی برگ های مریم گلی از دوران قدیم در روم باستان و عصر یونان استفاده می‌شده است. آن‌ها از برگ‌های مریم گلی برای درمان مارگزیدگی و افزایش قدرت باروری زنان استفاده می‌کردند.
ناطقان: مریم گلی گیاهی است که قرن‌ها به عنوان یکی از مواد آشپزی محبوب و درمان پزشکی طبیعی استفاده شده است. معنی اسم این گیاه (Sage) «امن» و «خوب شدن» یا «شفا یافتن» است که بومی جنوب اروپا و منطقه‌ی مدیترانه است. همچنین، یک بوته‌ی خوش بو دارد و از کرک‌های نرم پوشیده شده است. این گیاه تا ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. این گیاه در اواخر بهار یا تابستان به خصوص در آب و هوای گرم شکوفه می‌کند در نور آفتاب رشد می‌کند.


مریم گلی به خاطر رایحه‌ی خوبش به عنوان عطر در صابون‌ها استفاده می‌شود و همچنین طعم فلفلی آن را می‌توان در پودرهای تمیز کننده‌ی دندان احساس کرد.

به علاوه، مصرف مریم گلی به صورت عرق یا روغن که از برگ‌های این گیاه گرفته می‌شوند بسیار معروف هستند. گرفتن عصاره‌ی برگ های مریم گلی از دوران قدیم در روم باستان و عصر یونان استفاده می‌شده است. آن‌ها از برگ‌های مریم گلی برای درمان مارگزیدگی و افزایش قدرت باروری زنان استفاده می‌کردند. در حالی که در چین، از عصاره‌ی برگ‌های مریم ‌گلی برای بهبود سیستم گوارشی و کمک به حل مشکلات مربوط به قاعدگی استفاده می‌شده است. در نتیجه، این نوشیدنی‌ها واقعا یک پتانسیل فوق‌العاده دارند که مکملی برای سلامتی بدن به شمار می‌روند چون دارای فایده‌های پزشکی بسیاری هستند.

برای اطلاع بیشتر از خواص عرق مریم گلی برای سلامتی به خواندن این مقاله تا انتها ادامه دهید.
۱. به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند

خواص عرق مریم گلی برای سلامتی آن است که منبع آنتی اکسیدان به حساب می‌آید. بدن انسان واقعا به مواد مغذی آنتی اکسیدانی برای حفظ سلامت بدن نیازمند است. در واقع، آنتی اکسیدان به بدن ما کمک می‌کند از خود در برابر خطر ابتلا به بیماری‌ها محافظت کند. چیزی که حتی از این هم مهمتر است نحوه‌ی ممانعت آنتی اکسیدان از رشد سلول‌های سرطانی است. پس، آن‌ها همچنین رادیکال‌های آزاد و مواد سمی محیط بدن را از بین می‌برند. در نتیجه،‌ انتخاب عرق مریم گلی به عنوان یک نوشیدنی ایده‌ی فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود که آرزوی داشتن بدنی سالم‌تر را دارید.

 ۲: به عنوان ضد میکروب عمل می‌کند

دفاع در برابر باکتری‌ها چیزی است که بدن ما به آن نیاز دارد. با مصرف خوراکی‌های دارای مواد مغذی عالی که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، به بدنمان کمک می‌شود که مانع حضور باکتری‌ها و ویروس‌ها بشود. به عنوانی یکی از هزاران گزینه، شما می‌توانید عرق مریم گلی را انتخاب کنید چون در مبارزه با باکتری‌ها بسیار کارآمد است که همین امر از بدن شما تا حدود بسیار زیادی محافظت می کند.

بنابراین، چه چیزی باعث می‌شود عرق مریم گلی خواص ضد باکتریایی داشته باشد؟ خب، پاسخ داده شده است که عرق مریم گلی حاوی اسیدهای فنولیک است که استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کُلی، و سایر عفونت‌های قارچی مبارزه می‌کنند. حتی عرق مریم گلی حاوی تانن بالا نیز هست که به درمان اسهال کمک می‌کند.

۳. به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کند

عرق مریم گلی نه تنها خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد بلکه نقش خود را به عنوان یک عامل ضد التهاب نیز خوب ایفا می‌کند. در نتیجه، اگر به طور منظم عرق مریم گلی مصرف می‌کنید نیازی نیست نگران خطرات ابتلا به التهابات باشید. همچنین، اگر بتوانید از التهاب پیشگیری کنید، آن‌گاه از دست بیماری‌های خاصی مانند اختلال عملکر قلبی و برخی از مشکلات تنفسی خلاص خواهید شد.
 ۴: از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند

عرق برگ‌های مریم گلی فایده‌ی دیگری هم دارد و آن مبارزه با رادیکال‌های آزاد است. با داشتن خواص آنتی اکسیدانی، عرق مریم گلی به جلوگیری از شکل گیری رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد از قرار گرفتن در محیط بد آلوده به مواد سمی به وجود می‌آیند. در نتیجه، اگر می‌خواهید رادیکال‌های آزاد را از بین ببرید، توصیه می‌شود به طور منظم عرق مریم گلی بنوشید. در نتیجه، بدن‌تان از هر گونه آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد در امان خواهد ماند.
۵. منبع مواد مغذی ضروری است

عرق مریم گلی به خاطر برخورداری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری فایده‌های بسیار بزرگی برای سلامتی دارد. این اجزاء شامل ویتامین A، B1، B2، B3، C و E هستند. همچنین، مواد معدنی موجود در آن کلسیم، آهن، پتاسیم، و منیزیم هستند. به علاوه، مزایای این عرق گیاهی با فلاونوئیدها که ماده‌ی اصلی آنتی اکسیدانی هستند تکمیل می‌شود.

 ۶: به عنوان آرامش بخش عمل می‌کند

به نحوی که این مقاله عرق را توصیف می‌کند، عرق مریم گلی به عنوان یک آرامش بخش خوب شناخته می‌شود. این عرق گیاهی در درمان عصبانیت و سرگیجه نقش ایفا می‌کند. در واقع، این عرق اثری تسکین دهنده دارد  و مصرف یک فنجان از آن شما را در تمام طول روز آرام می‌سازد.

۷. افسردگی را درمان می‌کند

این مورد از خواص عرق مریم گلی به مورد قبلی مربوط می‌شود که گفته شد عرق مریم گلی خاصیت آرامش بخش دارد. اگر به خاطر مواجهه با ضرب‌العجل‌ها و مشغله‌های کاری روز سختی داشته‌اید به خودتان یک وقت استراحت بدهید. نفسی طولانی و عمیق بکشید و یک فنجان عرق مریم گلی بنوشید. به راستی، این کار به شما در رهایی از اضطراب و بهبود روحیه کمک خواهد کرد. در نتیجه، آرام‌تر خواهید بود و از حضور استرس و افسردگی جلوگیری خواهید کرد. بعد، بدن و ذهن‌تان مجددا شارژ خواهد شد و کارتان را دوباره با روحیه‌ای جدید شروع خواهید کرد و عرق مریم گلی همان تقویت کننده‌ی سلامتی شما است.
۸: بی‌خوابی را درمان می‌کند

اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید پس برای داشتن خوابی خوب و آرام قبل از رفتن به رختخواب یک فنجان عرق برگ مریم گلی بنوشید.
۹. به عنوان یک اشتها آور عمل می‌کند

اگر یک روز دیدید که برای خوردن انگیزه و اشتهای لازم را ندارید در حالی که کارهای زیادی هست که می‌توان انجام داد، یک فنجان عرق مریم گلی بنوشید. در این مورد، عرق مریم گلی انتخاب فوق‌العاده‌ای برای نوشیدن است چون داروی اشتها آور محبوب شما خواهد بود. به علاوه، ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق‌العاده‌ی موجود در عرق مریم گلی قطعا نیاز شما به مواد مغذی را برطرف خواهد کرد.
۱۰: به کاهش وزن کمک می‌کند

اگر دلتان می خواهد بهترین بدن ایده‌آل را داشته باشید، پس سعی کنید کمی ورزش کنید و همزمان بهترین خوراکی‌ها را مصرف کنید. در حالی که ورزش کردن می‌تواند با بهبود وضعیت عضلات شما را سالم‌تر کند، مصرف بهترین خوراکی‌ها در رژیم غذایی، نیازهای شما به مواد مغذی را برآورده می‌کند. در واقع، چون این عرق گیاهی به عنوان اشتهاآور عمل می‌کند، مهم است که برای جذب مواد مغذی مورد نیاز مراقب دستگاه گوارش خود باشید. به علاوه، این عرق با جلوگیری از جذب عناصر چربی غیرضروری به مبارزه با چاقی کمک می‌کند.

۱۰ گام اساسی تا کاهش وزن که همه باید بدانند


۱۱. سطح کلسترول را کنترل می‌کند

یکی از مصارف معمول عرق مریم گلی آن است که به کاهش کلسترول بد در بدن شما کمک می‌کند. در نتیجه، اگر می‌خواهید سطح کلسترول خود را کنترل کنید، پس توصیه می‌شود به عنوان یکی از گزینه‌های نوشیدنی خود عرق مریم گلی مصرف کنید.
۱۲. از سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند

سرطان مسئله‌ی بزرگ و خطرناکی است. این چیزی است که اکثر مردم فکر می‌کنند. بسیاری از آدم‌ها از این بیماری رنج می‌برند و به سختی می‌توانند از آن نجات پیدا کنند. روی درمان‌ها و پیشگیری‌های بسیاری توسط پژوهشگران مطالعه شده است تا داروهای بیشتری برای این بیماری مزمن تولید کنند. در نتیجه، یکی از آن‌ها اشاره کرده است که مصرف عرق مریم گلی به صورت منظم ممکن است مانع رشد سلول‌های سرطانی شود چون حاوی مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای است.

این مزیت همچنین به وجود رزمارینیک اسید مربوط می‌شود که باعث کمک به فرایند مرگ زودهنگام سلول‌ها و ممانعت از رشد و تکثیر سلول‌های سرطان روده می‌شود. در جمع‌بندی باید بگوییم که، همیشه برای کسانی که در جستجوی چیز خوبی هستند راهی وجود خواهد داشت.
۱۳. از خطرات ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری می‌کند

خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی، و آنتی اکسیدانی خوب عرق مریم گلی را به یکی از مواد خوراکی قدرتمند برای حفظ سلامتی بدن تبدیل می‌کند. به علاوه، این نوع عرق در جلوگیری از خطرات ابتلا به بیماری قلبی با ممانعت از التهاب قلب نیز نقش دارد.
 ۱۴: از دیابت جلوگیری می‌کند

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مطالعه‌ی تزریق عرق مریم گلی به موش‌ها حاکی از ارتباط آن با افزایش سریع سطح گلوکز در حیوانات عادی است. نتیجتا، معروف است که استفاده از این نوع متفورمین که نوعی داروی درمان دیابت نوع ۲ است سطح گلوکز خون را در بدن پایین می‌آورد. بنابراین، عرق مریم گلی قدرت جلوگیری از خطر ابتلا به دیابت را دارد.
۱۵. از مشکلات کلیه جلوگیری می‌کند

عرق مریم گلی که اثر ادرارآوری دارد برای زدودن مواد سمی از بدن و جلوگیری از مشکلات کلیه مفید است.

 ۱۶: سلامت کبد را افزایش می‌دهد

طبق یکی از مطالعات، نشان داده شده است عرق مریم گلی سطح آنتی اکسیدان‌ها را در کبد افزایش می‌دهد. این نوع عرق از چربی‌های کبد محافظت و از آسیب مواد سمی به کبد جلوگیری می‌کند.
۱۷. تب و سرماخوردگی را درمان می‌کند

عرق مریم گلی به خاطر دارا بودن نقش ضد التهابی در درمان تب و سرماخوردگی موثر است. مصرف یک فنجان عرق مریم گلی برای رهایی از تب و سرماخوردگی مفید است. در نتیجه، برای مقابله با تب، سرماخوردگی و میگرن لازم است از عرق مریم گلی استفاده کنید.
خواص عرق مریم گلی ۱۸: گلو درد را درمان می‌کند

گلو درد وقتی حادث می‌شود که التهابی در ناحیه‌ی گلو اتفاق می‌افتد. در چنین موقعی، چون عرق مریم گلی به عنوان یک ضد التهاب شناخته می‌شود، پس به بدن کمک می‌کند گلو درد را درمان و از التهاب جلوگیری کند.
۱۹. از سوء هاضمه جلوگیری می‌کند

عرق مریم گلی، به مانند اکثر انواع عرق‌ها که برای سلامتی بدن مفید هستند، فایده‌های بسیار زیاد و متنوعی برای شما دارند از جمله جلوگیری از سوء هاضمه. عصاره، تنتور، و روغن معطر مریم گلی در طب به عنوان داروهای دستگاه گوارش و برای درمان بیماری‌های دهان و گلو استفاده می‌شوند. همچنین عرق مریم گلی در تحریک ترشحات گوارشی فوقانی، حرکات روده، جریان صفرا، و عملکرد پانکراس نقش دارد. در نتیجه، عرق مریم گلی از ناراحتی‌های گوارشی-روده‌ای جلوگیری می‌کند و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.
۲۰. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

این نوع عرق گیاهی، از طریق مبارزه با معده درد، حالت تهوع و تقویت آنزیم‌های گوارشی در بهبود سلامت دستگاه گوارش نقش ایفا می‌کند. در نتیجه، در بهبود حرکت روده‌ها و ممانعت از نفخ تاثیر دارد.
۲۱. تنش عضلانی را کاهش می‌دهد

عرق مریم گلی فایده‌های بسیار زیادی برای سلامتی شما دارد. یکی از این فایده‌ها آن است که می‌توانید از آن برای کاهش تنش عضلانی استفاده کنید. این عرق یک گزینه‌ی درمانی است که به زدودن احتقان مخاطی در مجراهای تنفسی من جمله در حملات آسمی کمک می‌کند.
۲۲: حافظه را تقویت می‌کند

شما می‌توانید برای بهبود رشد مغزی میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از مواد مغذی هستند مصرف کنید. به عنوان مثال، عرق مریم گلی، می‌تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد و حافظه را تقویت کند. همچنین، به شما اجازه‌ی تمرکز بهتر می‌دهد، ذهن‌تان را پاکسازی می‌کند، و حس تشخیص‌تان را شدت می‌بخشد که این‌ها همه از فایده‌های عرق مریم گلی هستند. همچنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف مریم گلی فرایند یادآوری و سرعت توجه را تقویت می‌کند.
۲۳. بیماری آلزایمر را درمان می‌کند

با شنیدن اطلاعاتی درباره‌ی بیماری آلزایمر ممکن است نگران شوید که در آینده به این بیماری دچار شوید. عرق مریم گلی نوشیدنی قدرتمندی است که به ایمن شدن در برابر نقصان مغز کمک می‌کند، و از پیر شدن انتقال دهنده‌های عصبی جلوگیری می‌کند. به علاوه، عرق مریم گلی در درمان بیماری آلزایمر نیز نقش دارد چون می‌تواند حافظه را بهبود ببخشد. بنابراین، مطالعات نشان داده‌اند عرق مریم گلی به خاطر داشتن این مزیت ممکن است به پیشگیری از این بیماری مزمن کمک کند.


۲۴. عوارض و مشکلات یائسگی را کاهش می‌دهد

عرق مریم گلی در کاهش گرگرفتگی‌های داغ مربوط به یائسگی موثر است. نحوه‌ی عملکرد عرق مریم گلی از طریق متعادل کردن هورمون‌ها با اثر استروژنی خود است. بعد، به زنانی که از گرفتگی‌های قاعدگی، دردهای تخمدان رنج می‌برند و به تنظیم قاعدگی‌های تاخیری یا ناکافی نیاز دارند کمک می‌کند. همچنین، مصرف عرق مریم گلی به طور منظم به کاهش علائم یائسگی من جمله علائم روانشاسی و ادراری کمک می‌کند. در نتیجه، ممکن است قبل از شروع چرخه‌ی قاعدگی برای تنظیم سیستم تناسلی به نوشیدن عرق مریم گلی یک بار در هفته نیاز داشته باشید.
۲۵. تولید شیر را در پستان کاهش می‌دهد

در کمال تعجب، عرق مریم گلی فایده‌ای دارد که به کاهش تولید شیر در پستان کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر کودکی دارید که از شیر گرفته شده است، می‌توانید با نوشیدن عرق مریم گلی فرایند شیردهی را متوقف کنید.
 ۲۶: خون را پاکسازی می‌کند

به عنوان یک سم زدا، عرق مریم گلی برای کمک به پاکسازی خون و توقیت گردش خون مفید است. پس با داشتن چنین کارکردی، سموم بدن را خواهد زدود.
۲۷. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

باور بر این است که عرق مریم گلی برای بهبود سلامت پوست مفید است. این داروی گیاهی در پاکسازی خراش‌ها و زخم‌های پوستی و رفع ورم نقش دارد. نتیجتا، سرعت فرایند ترمیم زخم‌ها، بریدگی‌ها، و جراحات را افزایش می‌دهد. بنابراین، این فایده‌ی مریم گلی به درمان مشکلات پوستی من جمله اگزما و پسوریازیس از طریق آرامش‌بخشی به پوست مربوط می‌شود. به علاوه، شما می‌توانید از برگ‌های مریم گلی به عنوان تونری برای پوست چرب خود استفاده کنید. فقط کافی است یک قاشق مریم گلی را به آب جوش اضافه کنید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه خیس بخورد. بعد بگذارید سرد شود و با یک کهنه روی صورتتان بمالید.

 ۲۸: سلامت مو را بهبود می‌دهد

استفاده از شامپوی ترکیبی عرق مریم گلی و چای سیاه به بهبود رشد مو و تیره کردن موهای جوگندمی کمک می‌کند. بنابراین، استفاده از این ترکیب بی‌نقص به عنوان شوینده‌ی مو پوست سرتان را درمان خواهد کرد و از دست شوره‌ی مو خلاص می‌شوید. به عنوان توصیه،‌ می‌توانید یک مقدار مریم گلی و برگ‌های چای سیاه را با هم مخلوط کنید و آن‌ها را داخل آب جوش بریزید،‌و بعد از آن به عنوان درمانی طبیعی برای موی سر خود استفاده کنید.
۲۹. از پیری زودهنگام جلوگیری می‌کند

ممکن است بعضی‌ها از مکمل‌های زیبایی برای پیشگیری از علائم پیری زودرس من جمله چین و چروک استفاده کنند. احتمال دارد از مصرف بهترین خوراکی‌هایی که سرشار از مواد مغذی هستند و به جوان ماندن شما کمک می‌کنند آگاهی نداشته باشید. این به خاطر کار مواد مغذی‌ فوق‌العاده‌ای است که مسئول حفظ سلامتی هستند. در نتیجه، برای ممانعت از پیری زودرس، عرق مریم گلی در حفظ جوانی پوست مفید و موثر است. این فایده‌ی مریم گلی به خاطر وجود مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی در آن است.
توصیه‌هایی برای مصرف

۱. بهترین راهکار مصرف خوراکی‌ها به نحوی معتدل است. به همین طریق، از نوشیدنی عرق مریم گلی نیز در حد اعتدال استفاده کنید. نه خیلی کم نه خیلی زیاد. به واقع، از این طریق بهترین استفاده‌ها را از آن خواهید برد.

۲. نوشیدن عرق مریم گلی به شما کمک خواهد کرد سلامت خود را ارتقاء ببخشید و آب بدن شما را حفظ خواهد کرد. با این حال باید مراقب میزان مصرف مریم گلی باشید چون مقدار زیاد آن به خاطر وجود کافور ممکن است مسمویت زا باشد. در نتیجه، اگر بیش از حد از این عرق بنوشید، ممکن است دچار تشنج یا سرگیجه شوید.

۳. برای داستن یک عرق گیاهی آرامش بخش می‌توانید به آن بابونه یا رزماری اضافه کنید.

۴. علاوه بر عرق گیری، می‌توانید مریم گلی را به سالادها نیز اضافه کنید. حتی، امروزه، مردم دوست دارند از این گیاه به عنوان یک چاشنی و ادویه در خوراکی‌های گوشتی استفاده کنند.

۵. زنان باردار نباید عرق مریم گلی مصرف کنند چون حاوی توژون است. حتی مصرف عرق مریم گلی توسط زنان باردار ممکن است باعث انقباضات زودرس شود.

۶. همچنین توصیه می‌شود کسانی که دچار حمله‌های صرعی هستند عرق مریم گلی ننوشند. بنابراین آن‌ها مجاز به نوشیدن این عرق نیستند چون برای کسانی که از صرع رنج می‌برند باعث تشنج خواهد شد.

۷. نهایتا، توصیه می‌شود برای نظر خواهی درباره‌ی دوز روزانه‌ی مصرف عرق مریم گلی با پزشک مشورت کنید.
بعد از مطالعه درباره‌ی مزایای مریم گلی برای سلامتی و توصیه‌هایی برای مصرف آن، ممکن است به گنجاندن عرق مریم گلی به عنوان یکی از گزینه‌های نوشیدنی در رژیم غذایی خود بیشتر فکر کنید. با توجه به مزایای فراوانی که برای سلامتی دارد،‌ مطمئن باشید از مصرف آن پشیمان نخواهید شد و چیزی جز لذت نصیب‌تان نمی‌شود. در واقع، این عرق گیاهی دارویی طبیعی برای درمان بسیاری از انواع بیماری‌ها است. از این رو، برای حسن ختام، جهت داشتن زندگی و بدنی سالم‌تر فنجان عرق مریم گلی را سر بکشید!
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین