کد خبر: ۲۲۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
سخنگوی گمرک ایران، آخرین وضعیت مرزهای مسافری و تجاری را تشریح کرد.
ناطقان: به نقل از گمرک ایران، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک آخرین وضعیت مرزها را تشریح کرد.

وضعیت مرزهای دریایی جنوب

سید روح اله لطیفی در تشریح آخرین وضعیت مرزهای اقتصادی کشور گفت: وضعیت گمرکات دریایی درجنوب کشور شامل چابهار، کنارک، جاسک، بوشهر، دیر، شهید رجایی، شهید باهنر، امام (ره) و … عادی است و کالای تجاری با شناورهای متوسط و بزرگ به مقاصد متوسط و دور دست در حال انجام است و بنادری از قبیل دیلم، خرمشهر، آبادان فعالیتشان متوقف شده است و این درحالی است که بیش از ۷۰ درصد عملیات گمرکی وحجم تجارت خارجی کشور ازمبادی اصلی تجاری دریایی کشور یعنی بندرامام، شهید رجایی، شهید باهنر و چابهار صورت می‌گیرد که همه این بنادر در حال فعالیت هستند. البته مرزهای کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس از جمله کشورهای امارات متحده عربی، و کویت کاملاً مسدود است و کشور قطر نیز کالاهای صادراتی ایران را از طریق شناورهای یخچالدار پذیرش می‌کند.

مرزهای کشور عراق به جز اقلیم کردستان بسته است

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: مرزهای زمینی تجاری با اقلیم کردستان به جز مرز پرویزخان که صبح فردا مجدداً بازگشایی می‌شود کاملاً فعال بوده و باز هستند ولی در حال حاضر مرزهای زمینی کشور با عراق متأسفانه به دلیل مسائل مرتبط با مقابله با فراگیری ویروس کرونا بسته است بطوریکه مرزهای چذابه وشلمچه کما کان غیر فعال هستند ودر بخش ملوانی هم ورود کالا در گمرک اروند کنار همچون گذشته کاملاً متوقف بوده و در گمرک چوئبده بسیار کند است. درگمرک شادگان و سجافی نیز این وضعیت به همین شکل است.

مرز پرویز خان بازگشایی شد

لطیفی اضافه کرد: پس از بازدید صبح امروز وزیر اقتصاد اقبیم کردستان مرز پرویز خان فعالیت خود را از سر گرفت. اداره مرزی اقلیم نیز از شب گذشته ورود کامیون‌های حامل سوخت به داخل حریم کردستان از طریق مرز پرویزخان را ممنوع اعلام کرده است و تنها از طریق روش شوتینگ صادرات سوخت به اقلیم را مجاز دانسته است. بدین صورت که کشنده ایرانی در مرز با اقلیم کردستان تانکرسوخت را در مخزنی تخلیه و تحویل طرف عراقی می‌دهد وطرف عراقی نیز پس از دریافت سوخت به صورت عمده با تانکرهای عراقی سوخت را به مقاصد این کشور ارسال می‌کند.

لطیفی در خصوص سایر مرزهای با اقلیم کردستان افزود: در مرز باشماق، تردد مسافر ممنوع است ولی صادرات کالا در حال انجام است. نکته قابل توجه در این خصوص این که، اقدامات بهداشتی از قبیل ضدعفونی محیطی ووسایل نقلیه وگندزدایی و همچنین کنترلهای لازم برای تردد در مبادی مرزی به طور مرتب در حال انجام است.

وضعیت تجارت در گمرک بندر امام خمینی عادی است

لطیفی در ادامه گفت: در گمرکات آبادان وخرمشهر، واردات بخاطر شرایط اعلامی از سوی فرمانداری ومنطقه آزاد به حالت نیمه تعطیل درآمده است وصادرات نیز همین وضعیت را دارد و از سوی دیگر در گمرک بندر امام خمینی (ره) خوشبختانه روند صادرات وواردات عادی است و مشکل خاصی وجود ندارد.

فعالیت در مرزهای زمینی ارمنستان و ترکیه درحال تعلیق است

این مقام مسئول گمرک کشور گفت: اگرچه مرز زمینی ایران با ترکیه مسدود و رایزنی‌های خوبی برای تردد کامیون‌های تجاری دو کشور شده است که حاصل آن ورود کامیون‌های ایرانی از کشورهای ثالث به ترکیه برای بازگشت به ایران و تحویل اقلام بهداشتی مورد نیاز کشور در باازرچه مرزی ساری سو بوده است ولیکن امیدواریم که ترکیه با سرعت بیشتری فعالیت تجاری را با ایران به جریان درآورد.

لطیفی اضافه کرد: ارمنستان همچنان صرفاً در حوزه مسافری به اتباع دو کشور که قصدبازگشت به کشورشان را دارند اجازه تردد می‌دهد و به ایرانی‌های ارامنه نیز اجازه ورود به کشور ارمنستان را می‌دهد، البته همچنان مذاکرات جهت واردات کالاهای اساسی با این کشور در جریان است جابجایی کالا در مرز جمهوری خودمختار نخجوان در حال انجام است ولی ارمنستان همچنان مرزهایش را بسته نگه داشته است.

ادامه فعالیت تجاری با آذربایجان و روسیه

لطیفی افزود: درحال حاضر مرزهای زمینی با کشور آذربایجان با روش ترانشیپ منت برای جابجایی کالاها باز است و ترانزیت کالاهای ایرانی و روس از مسیر این کشور در حال انجام است.

سخنگوی گمرک اظهار داشت: مشکل چندانی در مرز آستارا از طریق جاده‌ای و ریلی وجودندارد.البته نکته قابل توجه این است که، در پی شیوع ویروس کرونا وبسته شدن مرزهای زمینی متعددی در کشور، سیل کامیون‌ها به سمت بزرگترین مرز زمینی شمال کشور روانه شده است که باتوجه به اتخاذ تدابیر لازم واقدامات تأمینی و بهداشتی در خصوص گند زدایی وسم پاشی محوطه‌های گمرکی وکامیونها در پایانه صادراتی گمرک آستارا، خدمات از سوی این گمرک در این شرایط حساس ودشوار در حال ارائه است که قابل توجه است.

امکان صادرات دریایی به کشورهای آسیای میانه از بندر امیر آباد

به گفته سخنگوی گمرک، تجارت دریایی در مرزهای شمال کشور در استان مازندران شامل بندر امیرآباد و نوشهر نه تنها کاهش نداشته بلکه بار زمینی نیز به دوش حمل و نقل دریایی افتاده و تراکم جابجایی بار در حوزه کشورهای آسیای میانه وروسیه از طریق بندرها وگمرکات در استان مازندران بیشتر شده است.

مرز جاده‌ای ترکمنستان بسته است

لطیفی در خصوص فعالیت در مرزهای ایران با ترکمنستان با بیان اینکه مرزهای زمینی با ترکمنستان بسته است، خاطرنشان کرد: این توقف در تمام حوزه‌های مسافری و تجاری است و تنها کامیون‌های ترکمن می‌توانند به کشور خود بازگردند. مرز زمینی با ترکمنستان مسدود است.

وی ادامه داد: تردد خودروهای صادراتی وترانزیت به ترکمنستان ممنوع است و رفت وآمد مسافرین هم جریان ندارد و صرفاً تنها امکان بازگشت خودروهای ترکمن مقدور است. بنابراین مرزهای سرخس، لطف آباد وباجگیران واینچه برون در حال حاضر فاقد رفت وآمد مسافرین وتبادل کالااست و صرفاً کالاهای فاسدنشدنی ازطریق ریلی از مرز سرخس به کشور ترکمنستان به صورت محدود منتقل می‌شود.

تمام مرزهای کشور با افغانستان فعال است

سخنگوی گمرک ایران در خصوص وضعیت مرزی با افغانستان وتبادل کالا با این کشور گفت: انتقال کالاهای صادراتی ایرانی از گمرک دوغارون وماهیرود روان است ضمن آنکه کنترل تردد افراد با استفاده از دستگاه‌های تب سنج در دوغارون نیز انجام می‌شود. ضمن آنکه سرعت تشریفات گمرکی در این مرزها کاهش یافته، چرا که نظارت روی کالاهای خروجی بیشتر شده تا اقلام مورد نیاز بهداشتی از کشور خارج نشوند و از طرف دیگر، کنترل افغان‌ها بویژه از سوی پرسنل وزارت صحت این کشور بر روی کالای ورودی و هم افرادی که وارد این کشور می‌شوند به دلیل شرایط بهداشتی بیشتر شده است همچنین در حال حاضر مرز ماهیرود و همچنین منطقه ویژه اقتصادی وبازارچه مرزی ماهیرود باز و فعال است.

لطیفی با اشاره به سایر مرزهای ایران با افغانستان، افزود: مرز میلک با افغانستان باز وفعال است وصرفا کندی در انجام تشریفات بعلت انجام پروتکل‌های بهداشتی از سوی گمرکات طرفین ووزارت صحت افغانستان به شکل سختگیرانه ای در حال انجام است.

مرزهای پاکستان دو روز زودتراز زمان اعلامی بسته شد

لطیفی با اشاره به بسته بودن مرز اقتصادی با پاکستان طی دو روز گذشته، گفت: علیرغم اینکه مقرربود برابر تصمیمات کمیته امنیت ملی پاکستان مرزهای این کشور با ایران از ۱۶ مارس یعنی امروز بسته شود، ولیکن مقامات پاکستانی دو روز زود تر اقدام به مسدودی مرزهای خود کردند ولذا مرزهای میرجاوه، کوهک، جالق (در شهرستان سراوان)، پیشین، ریمدان (که صرفاً بازارچه مرزی موقت دارد) مسدود است.
منبع: مهر
برچسب ها: مرزها ، وضعیت ، گمرک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین