کد خبر: ۲۲۵۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
دیابت بارداری بعد از دو آزمایش گلوکز تشخیص داده می شود که در هفته 24 تا 28 انجام می شود سعی کنید قند خون خود را تا حد ممکن نزدیک به حد نرمال نگه دارید.
ناطقان: کنترل قند خون یکی از مهم ترین عوامل در دوران بارداری است. مقید بودن به کنترل قند خون، مطمئنا به داشتن شانس حاملگی موفق کمک می کند. کنترل دیابت برای افراد مبتلا به دیابت که می خواهند باردار شوند و هم چنین افرادی که در دوران بارداری به دیابت مبتلا می شوند، اهمیت دارد.در این مطلب بررسی میکنیم قند خون خانم ها در دوران بارداری چقدر باید باشد تا از نرمال بودن آن مطمئن باشند.

دیابت بارداری چیست؟

گزارش شده است که به طور متوسط 2 تا 4 درصد زنان مبتلا به دیابت موقت می شوند، که به عنوان دیابت بارداری نیز شناخته می شوند .به دلیل این که آن ها قادر به تولید مقدار بیشتری انسولین برای غلبه بر سطوح مقاومت نیستند، این اتفاق می افتد.

در دیابت بارداری، هیچ نشانه ای از علائم خارجی که به طور معمول به عنوان مشخصه بیماری شناخته می شوند، به عنوان مثال تشنگی بیش از حد، خستگی و افزایش ادرار وجود ندارد.


کنترل قند خون در دوران بارداری:

کنترل قند خون خوب، خطر عوارض در حال رشد برای مادر و نوزاد را کاهش می دهد.نشانگاه HbA1c برای مادران قبل و در دوران بارداری 6.1 % ( یا 43 mmol/mol) می باشد.

به افراد مبتلا به دیابت قبل از بارداری توصیه می شود میزان قند خون خود را قبل و در طول بارداری، بسیار خوب کنترل کنند.هشت هفته اول بارداری، خیلی حیاتی هستند و از این رو اکیدا توصیه می شود که کنترل دقیقی انجام دهید و این گونه نباشد که بدون برنامه ریزی باردار شوید.

مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا می شوند، طبق آنچه در بخش نکات دوران بارداری در نمناک گفته ایم در ابتدا با رژیم غذایی و ورزش درمان می شوند، اما اگر میزان قند خون بالا باقی بماند، ممکن است به آن ها هیپوگلیسمی های دهانی ( قرص) یا تزریق انسولین بدهند.

مدیریت دیابت :

برای کمک به رسیدن به میزان قند خون مورد نظر ، انتظار می رود که میزان قند خون خود را قبل از هر وعده غذایی و یک ساعت بعد از غذا آزمایش کنید.افرادی که انسولین را برای دیابت خود مصرف می کنند، باید هر بار قبل از خواب نیز میزان قند خون خود را آزمایش کنند.

برای تحت کنترل قرار دادن دیابت، در فواصل مشخص از شما آزمایش خون گرفته خواهد شد.در طول دوران بارداری، از سوی تیم پزشکی، مراقبت های سطح بالایی برای شما باید انجام شود و هر گونه سوال شما در مورد مسائل مربوط به سلامتیتان باید پاسخ داده شود.



چگونه دیابت بر نوزاد تاثیر می گذارد؟

گزارش شده است که دیابت در دوران بارداری موجب افزایش احتمال داشتن نوزادان بزرگتر از حد معمول و نقایص مادرزادی می شود.

مرگ و میر نوزادان و نقایص زایمان:

افزایش خطر مرگ و میر نوزادان یا نقایص مادر زادی در مادران مبتلا به دیابت وجود دارد، با این حال با مراقبت های پیش از موعد می توان این خطر را با اطمینان از این که مادر قبل و بعد از حاملگی سالم است، کاهش داد.

علاوه بر این اگر زن قبل از حاملگی مبتلا به دیابت باشد، عوارض مرتبط با دیابت می تواند بدتر شود؛ این شامل مواردی مانند فشار خون بالا، بیماری های کلیوی، آسیب عصبی و رتینوپاتی که یک شکل از بیماری دیابت می باشد، است.

انسولین بیش از حد :

نوزاد یک زن مبتلا به دیابت اغلب انسولین بیش از حدی در پاسخ به سطوح بالای قند خون درون بدن مادر تولید می کند.در دیابت نوع 1 هیچ انسولین اضافی توسط بدن شما تولید نمی شود، بنابراین ممکن است نیازهای انسولین افزایش یابد، تیم سلامت شما باید بتواند بهترین راهی برای مدیریت دیابت را توصیه کند.

دیابت در دوران بارداری احتمال ابتلا به ناتوانی مادرزادی یا نقص مادرزادی در نوزادان را افزایش می دهد، به خصوص اگر گلوکز خون شما برای 10 هفته اول بارداری کنترل نشود.قند خون بالا هم چنین به رشد بیش از اندازه جنین کمک می کند که باعث می شود زایمان و درد زایمان دشوار شود و احتمال شکستگی های نوزاد یا آسیب های عصبی افزایش یابد.

نوزادان درشت به احتمال زیاد از طریق سزارین به دنیا می آیند ، نوزادان مادران دیابتی در معرض خطر سختی تنفس، زردی و میزان خطرناکی از کمبود کلسیم و قند خون هستند.


تشخیص قند بارداری:

دیابت بارداری هنگامی که قند خون شما بالاتر از سطوح مشخص شده پس از دو آزمایش گلوکز باشد، تشخیص داده می شود.اولین آزمایش، که معمولا بین هفته های 24 تا 28 حاملگی انجام می شود، مستلزم نوشیدن 50 گرم محلول قند و چک کردن میزان قند خون شما پس از یک ساعت است .

اگر سطح قند خون شما بالاتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر باشد، پزشک احتمالا دستورالعمل دوم آزمایش گلوکز را تنظیم می کند که قند خون شما را هنگامی که ناشتا هستید و 2 تا 3 ساعت بعد از آزمایش اولیه اندازه می گیرد.

اگر گلوکز ناشتا بالا از 95 mg/dl و سطح یک ساعت بعد آن بالاتر از 180 mg/dl ، سطح دو ساعت بعد بالاتر از 155 mg/dl و یا در اندازه گیری سه ساعت بعد بالاتر از 140 mg/dl ، باشد دیابت بارداری تشخیص داده می شود.

میزان سلامت:

برای زنان باردار بدون دیابت، میانگین گلوکز ناشتا بین 69 mg/dl و 75mg/dl متفاوت است. یک ساعت پس از خوردن آن ها از 105mg/dl تا 108 mg/dl متغیر است. اگر دچار دیابت پیش از موعد یا دیابت بارداری هستید، هدف مدیریت این است که گلوکز خون خود را تا حد ممکن نزدیک به حد نرمال نگه دارید بدون این که بیش از حد کم شود.

با توجه به دستورالعمل های انجمن دیابت آمریکا در سال 2014، هدف قند خون برای زنان دیابتی در دوران بارداری عبارتند از :قند خون ناشتا کمتر از 95 میلی گرم در دسی لیتر ، قند خون کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر، یک ساعت پس از خوردن غذا، و کم تر از 120 میلی گرم در دسی لیتر ، 2 ساعت بعد از خوردن غذا است.

و اما پاسخ پزشکان ایرانی به سوال " میزان قند خون نرمال در دوران بارداری " این است که معمولا باید قند خون ناشتا خانم باردار زیر 90-95 باشد، یک ساعت پس از میل غذا بین 150 تا 160 و دو ساعت بعد از غذا تا 120 باشد.


ملاحظات قند بارداری:

بارداری یک دوران چالش بر انگیز است، هم از لحاظ احساسی و هم از لحاظ فیزیولوژیکی.حفظ سطح قند خون مطلوب در دوران بارداری باعث جلوگیری از مشکلات جدی مادر و فرزند می شود.

برای ارزیابی خطر ابتلا به دیابت و مراقبت از سطح قند خون در حد طبیعی، مراقبت های اولیه و مداوم در دوران بارداری بسیار مهم است.اگر می دانید که باردار هستید، اما هنوز به مراقبت های قبل از زایمان درگیر نشده اید به پزشک یا ماما مراجعه کنید.


منبع : diabetes
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین