کد خبر: ۲۲۵۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
استاندار خوزستان :
غلامرضا شریعتی دوشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص آخرین وضعیت ابتلا به کروناویروس در خوزستان، اظهار کرد: امروز یا روز گذشته در شادگان مراسم فاتحه ای بوده که حداقل ۲ هزار نفر در این مراسم شرکت کردند. این موضوع مانند این است که بمب ساعتی در چنین جمعیتی رها کنیم و همه را در معرض خطر قرار دهیم.
ناطقان: غلامرضا شریعتی دوشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص آخرین وضعیت ابتلا به کروناویروس در خوزستان، اظهار کرد: آنفلوآنزای فصلی که حدود یک میلیارد نفر را در سطح جهان مبتلا کرده است، میزان کشندگی نسبتا کمی دارد اما میزان ابتلا به بیماری کووید ۱۹ به سرعت رو به افزایش است و از مرز ۳۰۰ هزار نفر نیز گذشته است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ابتدا عنوان شده بود که کشندگی کووید ۱۹ به میزان ۲ درصد است، سپس میزان کشندگی این بیماری ۳.۴ درصد اعلام شد اما اکنون طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، کشندگی کروناویروس ۴.۳ درصد است که با این میزان سرایت، درصد بسیار بالایی است و اهمیت خطر را نشان می‌دهد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: پاندمی کروناویروس تاکنون ۱۹۲ کشور را درگیر کرده است. کشورهای بزرگ و مهم جهان نیز کاملا به این ویروس مبتلا هستند و آمار پاندمی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده نیز وضعیت را مبرهن کرده است و اهمیت و حساسیت موضوع را به ما نشان می‌دهد.

شریعتی افزود: از زمان بروز نخستین مورد ابتلا به کروناویروس تا رسیدن به ۱۰۰ هزار نفر، سه ماه طول کشیده است اما در طول ۱۲ روز، موارد ابتلا به ۲۰۰ هزار نفر رسید و ترسناک‌تر این است که در مدت سه روز، در دنیا موارد ابتلا به ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. این روند، اهمیت و ویژگی‌های ویروس کرونا را نشان می‌دهد و لزوم توجه را به ما گوشزد می‌کند.

وی با اشاره به شیوع کروناویروس در ایران، تصریح کرد: روز دوشنبه ۴ فروردین‌ماه در سطح کشور یک‌هزار و ۴۱۱ مورد به کرونا مبتلا شدند. بیشترین موارد روزانه ثبت شده در کشور مربوط به همین روز بوده است که این موضوع، اهمیت توجه ما را بیش از پیش نشان می‌دهد. در ۱۰ روز اخیر در هر ساعت ۴۸ نفر در کشور مبتلا شدند و در هر ساعت ۵ تا ۶ نفر فوت کردند و هر ساعت، ۱۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

استاندار خوزستان بیان کرد: تعداد بیماران مبتلا به کروناویروس در کشور تاکنون به ۲۳ هزار و ۴۹ مورد قطعی مثبت رسیده است و آمار رو به افزایش است.

وی افزود: پیک موارد سندروم تنفسی در آبان‌ماه و پیک دوم آن در اسفندماه و اوایل فروردین‌ماه است. سندروم شدید تنفسی رو به کاهش است اما موارد کروناویروس که یکی از سندروم‌های تنفسی شدید است، رو به افزایش است و به طور اختصاصی خود را نمایان می‌کند.

وی با اشاره به موارد ابتلا به کروناویروس در خوزستان، گفت: روز دوشنبه ۴ فروردین ماه ۳۰ مورد مثبت ابتلا به کرونا ویروس در خوزستان ثبت شده است. اگرچه در این روز بیشترین موارد ابتلا به کرونا در کشور ثبت شد اما روز بیشترین موارد در خوزستان نبوده است. ۲۶ اسفندماه بیشترین موارد ابتلا به کروناویروس در خوزستان ثبت شده است. این موضوع نشان می‌دهد اقدامات جدی انجام شده و باید جدی‌تر ادامه یابد.

استاندار خوزستان گفت: تعداد موارد ابتلا به کروناویروس در خوزستان تاکنون به ۴۷۴ مورد رسیده است. همچنین تاکنون ۶۱ مورد فوتی داشتیم و در روز ۴ فروردین نیز دو مورد فوتی داشتیم.

شریعتی ادامه داد: در هفته منتهی به ۲ اسفندماه چهار مورد مثبت به کروناویروس ثبت شده است. از ۱۷ تا ۲۳ اسفندماه، بیشترین موارد با ۱۷۰ مورد و ۲۴ اسفندماه تا یک فروردین‌ماه، ۱۴۹ مورد ابتلا به کروناویروس داشته‌ایم.

شریعتی افزود: ۹۴ درصد مبتلایان به کروناویروس در خوزستان در شهرها بوده‌اند و ۶ درصد ابتلا در روستاها بوده است. همچنین ۵۸ درصد موارد مبتلایان را مردان و ۴۲ درصد  را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به توزیع سنی موارد ابتلا به کروناویروس در خوزستان، افزود: میانگین سنی مبتلایان به کرونا در خوزستان ۵۲ سال است. بیشترین میزان شیوع کروناویروس بین افراد ۴۵ تا ۵۹ سال، سپس ۶۰ تا ۷۴ سال و پس از آن بین ۳۰ تا ۴۴ سال است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: ۵۶ درصد موارد مبتلا به کروناویروس در خوزستان هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند اما ۴۴ درصد مبتلایان، بیماری زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری کلیوی دارند. این نشان می‌دهد کسانی که به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند به دلیل اینکه کمتر از منزل خارج می‌شوند، کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند.

شریعتی تصریح کرد: در خوزستان، ۳۳ درصد مبتلایان به کروناویروس زنان خانه‌دار، ۱۹ درصد کسانی که شغل آزاد دارند، ۱۰ درصد بازنشسته‌ها، ۹ درصد کارمندان و ۶ درصد پرسنل بهداشت و درمان هستند.

وی افزود: یعنی زنان خانه‌دار یا از همسرانشان که خارج از منزل حضور دارند، مبتلا می‌شوند یا به علت اینکه خانه‌دار هستند و به مراکز خرید یا بازار می‌روند، خود را در معرض خطر قرار می‌دهند؛ فکر می‌کنم شرایط تا حدی بحرانی است که لازم است زنان خانه‌دار از خروج از منزل اجتناب کنند. ضرورتی ندارد در این شرایط زنان خانه‌دار از منزل خارج شوند و اگر از منزل خارج نشوند، درصد ابتلای آنها بسیار کم خواهد بود.

شریعتی افزود: در بازنشسته‌ها نیز معمولا به دلیل اینکه جمعی به بیرون یا به پارک می‌روند، امکان ابتلا افزایش می‌یابد. کارمندان نسبتا درصد کمتری از ابتلا را به خود اختصاص می‌دهند زیرا بهتر توصیه‌ها را رعایت می‌کنند.

وی بیان کرد: از کسانی که کار آزاد یا سن بالا دارند و یا خانه‌دار هستند، خواهشمندیم که در این مدت از منزل خارج نشوند و در خانه بمانند. شاید هم خسته شوند اما خسته شدن بهتر از این است که سلامت و جان‌شان را از دست بدهند.

شریعتی بیان کرد: کادر بهداشت و درمان برای حفظ سلامت مردم، خود را به خطر می‌اندازند. ۶ درصد مبتلایان به کرونا یعنی ۳۰ نفر از مبتلایان به کرونا در خوزستان، از این گروه هستند. بنابراین برای اینکه کادر بهداشت و درمان نیز آمادگی لازم برای درمان بیماران را داشته باشند، از منزل خارج نشوند تا این افراد نیز کمتر در معرض خطر قرار بگیرند.

وی ادامه داد: کسبه، ۳ درصد موارد ابتلا به کروناویروس را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین اگر تصمیمی برای تعطیلی مراکز و یا برخی اصناف گرفته می‌شود، برای حفظ سلامتشان است.

استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت سفر در استان تصریح کرد: تعداد کسانی که به استان‌های آلوده سفر کرده‌اند، در حال افزایش است. خوزستانی‌ها به استان‌های دیگر رفته‌اند و برگشته‌اند و برای نزدیکان خود خطرآفرین شده‌اند. شیوع کروناویروس در خوزستان از طریق مسافرت به استان‌های آلوده بوده است، مثلا مشاهده می‌کنیم بیمار ۷۷ که سفر به استان آلوده داشته، چه تعدادی را مبتلا کرده است.

وی با اشاره به نقش بیماری‌های زمینه‌ای در فوت مبتلایان به کروناویروس، افزود: درست است که ۵۶ درصد مبتلایان به کروناویروس بیماری زمینه‌ای نداشته و ۴۴ درصد بیماری زمینه‌ای دارند اما ۸۲ درصد فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای دارند و ۱۸ درصد فوت‌شدگان مبتلا به ویروس، بیماری زمینه‌ای نداشتند.

شریعتی تصریح کرد: افراد بالای ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای ندارند اکثریت فوتی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و افراد زیر ۶۰ سال نیز ۳۰ درصد موارد فوت را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین کسانی که بالای ۶۰ سال دارند و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، باید مراقبت ویژه انجام دهند.

استاندار خوزستان در خصوص احتمال فوت بین مبتلایان به کروناویروس دارای بیماری زمینه‌ای، گفت: نقش نخست در این زمینه را بیماری‌های دیابت و قلبی و عروقی هر کدام با ۳۲ درصد به خود اختصاص داده‌اند. بیماری ریوی ۱۵ درصد، فشار خون ۱۴ درصد و بیماری‌های کلیوی نیز ۴ درصد را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: میانگین سنی فوت‌شدگان ۶۲.۵ سال است؛ بیشترین فوتی‌ها نیز در سن ۶۰ تا ۷۴ سال، پس از آن ۷۵ سال به بالا و سپس ۴۵ تا ۵۹ سال است. عمده این موارد فوتی، بیماری زمینه‌ای دارند. همچنین ۵۷ درصد فوت‌شدگان مردان و ۴۳ درصد زنان هستند.

وی با اشاره به فراوانی موارد کروناویروس به تفکیک شهرستان‌های خوزستان بر اساس تعداد، گفت: در شرق اهواز ۸۶ مورد، غرب اهواز ۷۵ مورد، دزفول ۴۱ مورد، آبادان  ۳۸ مورد، خرمشهر ۳۵ مورد و اندیمشک ۳۳ مورد ابتلا ثبت شده است.

شریعتی تصریح کرد: در میزان ابتلا به کروناویروس در صد هزار نفر جمعیت، خرمشهر گوی سبقت را ربوده است؛  یک هفته پیش اندیمشک رتبه نخست در ابتلا در صد هزار نفر جمعیت را داشت و خرمشهر در رده ششم و هفتم قرار داشت اما متاسفانه اکنون با شرایطی مواجه هستیم که به علت کم توجهی، عدم رعایت نکات بهداشتی و یا مقاومت در برابر تعطیلی مغازه‌ها و مراکز تجاری، خرمشهر درصد بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد و رتبه نخست را دارد.

وی افزود: این مساله هشداری به مردم، مسئولین خرمشهر و منطقه آزاد اروند و همه کسانی است که در این شهرستان نفوذ دارند.

استاندار خوزستان بیان کرد: آبادان، اندیمشک و یا شوشتر رتبه‌های بیشتری داشتند اما با مداخلات انجام‌شده، در حال عقب‌نشینی هستند. به نظر می‌رسد در خرمشهر و شادگان مداخلات خوبی انجام نشده است و این موارد، هشداری برای ما است. باید شرایط را کنترل کنیم و اجازه ندهیم موارد ابتلا به کرونا به سرعت افزایش یابد.

شریعتی تصریح کرد: در مجموع از ۴۷۴ مورد مثبت کروناویروس در خوزستان، ۲۸۱ مورد بهبود یافتند و ۶۱ مورد فوت کردند. در حال حاضر ۱۳۲ نفر از مجموع بیماران، در بیمارستان‌ها بستری هستند. بنابراین، ۵۹.۲ درصد بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته‌اند، ۲۷.۸ همچنان تحت نظر هستند و ۱۲.۸ درصد فوت شده‌اند. البته توجه شود این موارد از موارد شدید بستری‌شده هستند، نه همه موارد ابتلا.

وی با اشاره به تعداد نمونه‌های بررسی‌شده روزانه و موارد مشکوک به کروناویروس در خوزستان، گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نمونه در خوزستان بررسی شده که ۴۷۴ مورد از این تعداد مثبت بوده و یک هزار و ۹۲۶ مورد منفی بوده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: بحثی که وزارت بهداشت به صورت جدی آغاز کرده، غربالگری جمعیت است. مردم می‌توانند به سایت salamat.gov.ir مراجعه و فرم را پر کنند یا از دانشگاه‌ها  و دانشکده‌های علوم پزشکی با خانواده‌ها تماس می‌گیرند تا اطلاعات لازم را به دست بیاورند.

وی افزود: در استان خوزستان تاکنون ۲ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۶۵۳ نفر غربالگری شده‌اند. با وجود اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در اجرای این طرح تاخیر داشته، اما رتبه ششم کشور را تاکنون به خود اختصاص داده است.

شریعتی گفت: در حال حاضر، غربالگری در شهرهای کوچک خوزستان تقریبا در حال رسیدن به صد درصد است اما هنوز درصد غربالگری در شهرهای بزرگ نسبتا پایین است که باید شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، بهبهان، اهواز، رامهرمز، ماهشهر، دشت‌آزادگان، اندیمشک و دزفول اقدامات اساسی در این راستا انجام دهند تا به غربالگری صد درصد برسیم. فرمانداران نیز موظف هستند این کار را پیگیری و نظارت کنند تا تشخیص و شناخت بیماران احتمالی انجام شود.

استاندار خوزستان با اشاره به نتایج غربالگری اهواز، گفت: ۲.۴ درصد از مجموع افراد غربالگری شده اهواز به بیمارستان‌های منتخب ارجاع داده شده اند. ۰.۱۹ درصد نیز به صورت سرپایی درمان شدند، ۱۵ درصد توصیه به مراقبت در منزل شدند و ۸۲ درصد مساله خاصی نداشتند.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود مردم به سایت salamat.gov.ir مراجعه ‌کنند و از افرادی که در این زمینه اقدام کرده‌اند، تشکر می‌کنیم. تاکنون ۸.۵ درصد جمعیت، خوداظهاری کرده‌اند اما  ۶۵ درصد موارد را ما پیگیری کرده‌ایم.

شریعتی تصریح کرد: انتظار داریم مردم صادقانه پاسخگو باشند و شرایط خود را بدون کم و کاست بیان کنند تا تشخیص لازم را در زمان مناسب انجام دهیم. همچنین کسانی که احتمال انتقال بیماری را دارند از جمعیت جدا کنیم.

استاندار خوزستان با اشاره به مناطق درگیر کروناویروس در اهواز، گفت: در غرب اهواز، کیانپارس با ۱۴ مورد ابتلا به کروناویروس همچنان در صدر قرار دارد، اگرچه از هفته پیش تاکنون تنها یک مورد مثبت ابتلا به کروناویروس در این منطقه تشخیص داده شده است. گلستان نیز چهار مورد، بوستان سه مورد، کمپلوی شمالی سه مورد و کوی علوی چهار مورد ابتلا دارند. در شرق اهواز نیز فاز ۲ پاداد، کوروش و مهدیس هر کدام ۶ مورد ابتلا و آخرآسفالت و  شهرک آغاجاری هر کدام ۴ مورد ابتلا را دارند.

وی با تاکید بر لزوم عدم حضور در تجمعات افزود: در حالی که امروز گزارش داده شد که شرایط در گتوند بسیار عادی بوده اما موارد مثبت کرونا در این شهرستان به سه مورد رسیده است و این مساله نشان از عدم دقت و مراقبت است. اینکه به این راحتی از این مساله بگذریم، مانند بمب ساعتی است که ما را با بحران مواجه می‌کند. کنترل شهرهای کوچک بسیار راحت تر است. اینکه در یک شهر کوچک، دو بیمار مبتلا به کرونا داشته باشیم، معادل ۲۰۰ بیمار در اهواز است.

شریعتی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در حوزه دانشکده‌های علوم پزشکی سطح استان خوزستان بیان کرد: مراقبت در حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان کم بوده است و باید به طور جدی در این زمینه اقدام شود و سختگیرانه‌تر اقدام کنند زیرا نسبت به جمعیت در منطقه آبادان، خرمشهر و شادگان بیماران زیادی داریم. ۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان از این شهرستان هستند که این آمار قابل قبول نیست و در این زمینه مداخله می‌کنم.

وی افزود: امروز یا روز گذشته در شادگان مراسم فاتحه ای بوده که حداقل ۲ هزار نفر در این مراسم شرکت کردند. این موضوع مانند این است که بمب ساعتی در چنین جمعیتی رها کنیم و همه را در معرض خطر قرار دهیم. از مردم خواهش می‌کنم چنین مراسمی را کنار بگذارند. آداب و رسومات سنتی مانند نوع دوستی در شرایط فعلی کنار گذاشته شود.

وی تصریح کرد: روند رشد ابتلا به کروناویروس در شوشتر کاهش یافته اگر چه همچنان در جمعیت ۱۰۰ هزار نفری رتبه سوم را دارد اما روند رشد کم است و نشان از تاثیر مداخلات ما است باید این اقدامات هدفمند ادامه یابند.

استاندار خوزستان با اشاره به مناطق پرخطر اهواز گفت: در اهواز، کیانپارس، کوی انقلاب، کوی علوی، پردیس، شهرک دانشگاه، کوی مهدیس، بازار نادری و کوروش مناطق خطر هستند. زیتون کارمندی از جمله مناطقی است که در معرض رفتن به سمت منطقه خطر است. مناطق زرد مانند شهرک نفت و کیان‌آباد نسبتا پاک یا با موارد کم ابتلا هستند که باید مراقبت کنیم تا به سمت خطر نروند.

شریعتی با اشاره به کاهش ترددها در محورهای خوزستان، گفت: تعداد ورودی‌ها در محور اندیمشک - پلدختر در روز دوشنبه (۴ فروردین ماه) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۷ درصد و خروجی‌ها ۸۰ درصد کاهش یافته است که این موضوع، نشان از کنترل‌های سختگیرانه در ورودی‌ها در خوزستان است و به مواردی که مشکل دارند، اجازه نمی‌دهیم وارد استان شوند.

وی افزود: تعداد ورودی‌ها در مسیر بهبهان نیز در روز دوشنبه (۴ فروردین ماه) نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸۶ درصد و خروجی‌ها در این مسیر نیز ۹۲ درصد کاهش یافته است. ورودی محور مسجدسلیمان  - اندیکا نیز ۹۱ درصد و خروجی‌ها ۸۹ درصد کاهش یافته است.

استاندار خوزستان گفت: ورودی‌ها از دهدز نیز نسبت به بازه مشابه سال گذشته ۷۳ درصد کاهش و خروجی‌ها در این مسیر نیز ۸۷ درصد کاهش یافته است.

شریعتی گفت: تعداد تردد در تمامی جاده‌های داخلی و خارجی خوزستان در روز دوشنبه (۴ فروردین ماه) ۲۸۲ هزار و ۹۴۰ تردد بود در حالی که تردد در سال گذشته در این روز ۹۶۵ هزار و ۷۱۲ تردد بوده است. البته شاید یک خودرو چندین بار تردد کرده باشد بنابراین ترددها تقریبا ۳۰ درصد شده است.

وی با اشاره به موارد مرگ و میر ناشی از کروناویروس در جهان، گفت: در کشور چین ۲۰ درصد موارد شدید حاد و بحرانی منجر به فوت شده است. در جهان ۲۱.۸ درصد موارد شدید حاد و بحرانی منجر به فوت شده که این آمار در خوزستان ۱۴.۳ بوده است اما طبق آماری که امروز ثبت شده به ۱۲.۸ درصد رسیده است بنابراین تاکنون  مراقبت‌ها خوب بوده است. اگرچه این پایان کار نیست و در انتها باید آمار مقایسه شود. تاکنون نسبتا شرایط خوب است.

وی بیان کرد: اینکه در مدت سه روز موارد ابتلا به کروناویروس در جهان از ۲۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته، هشداردهنده و اعلام خطری برای ما است.

وی خطاب به خوزستانی‌ها گفت: هم استانی‌های عزیز، بعد از جنگ تحمیلی تاکنون هیچ بحرانی تا این حد زندگی و سلامت ما را به خطر نینداخته است؛ آن زمان با دشمنی روبه‌رو بودیم که در مقابل ما می‌جنگید اما امروز با دشمن نامرئی و بسیار مسری و خطرناک روبه‌رو هستیم و تنها زمانی از عهده شکست این دشمن بر می‌آییم که همه با اقدام مشترک و حس وظیفه‌شناسی همگانی، این موقعیت را به درستی و با جدیت درک کنیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: سیستم بهداشت و درمان استان و کشور برای تمام جمعیت طراحی نشده و تنها می‌تواند پذیرای بخش محدودی از بیماران باشد. با رعایت اصول بهداشتی و خودمراقبتی، بار بیمارستان‌ها و پرسنل بهداشت و درمان را سنگین‌تر نکنیم.

شریعتی ادامه داد: رویکرد ما در استان خوزستان، بیماریابی دقیق، سریع و رصد زنجیره انتقال است تا با این رویه، امکان خدمات سریع و پیشگیری از شیوع بیماری بهتر فراهم شود. امروز دغدغه ما سلامت مردم است و هیچ موضوعی در این درجه از اهمیت نیست و برای حفظ سلامتی مردم، با هر فرد یا موضوعی که زندگی و سلامت انسان‌ها را تهدید کند، به طور قاطع و قانونی برخورد می کنیم و هر جا نیاز به محدودیت‌های بیشتری باشد، بی‌ملاحظه انجام می‌دهیم.

وی گفت: سفر و جابه‌جایی حق همگان است اما شرایط بحرانی امروز و وجود اولویت‌های بالاتر، ما را بر آن داشت در این زمینه محدودیت‌های سختگیرانه اعمال کنیم و اجازه ندهیم مهمانی وارد خوزستان شود و کنترل کامل و سختگیرانه‌ای بر ورودی‌ها و خروجی‌های خوزستان اعمال کنیم.

وی افزود: به منظور اجرای دقیق این محدودیت‌های سختگیرانه، متعهدانه عمل می‌کنیم اما در حوزه درون‌ استانی برای قطع زنجیره انتقال ویروس به همراهی و همکاری مردم عزیز نیازمندیم و بدون شک بدون مشارکت و همبستگی اجتماعی مردم، تمام فعالیت‌های ما خنثی و محکوم به شکست است.

استاندار خوزستان گفت: حتی یک نفر هم در مسیر مقابله با کروناویروس مهم است و این امر واجب کفایی نیست بلکه واجب همگانی است. شیوع کروناویروس نشان داد که نیازمند همبستگی قوی اجتماعی هستیم و این بار، همبستگی ما در دوری از تجمعات و در کنار همدیگر بودن است. نباید در این مسیر انفعالی عمل کرد بلکه باید پیشگیرانه و تهاجمی با ویروس کرونا مقابله کنیم.

شریعتی ادامه داد: در طول مدت گذشته از گزارش اولین مورد ابتلا به کروناویروس در خوزستان، تمام تدابیر پیش‌دستانه و تهاجمی را در مقابل ویروس پیش گرفتیم؛ تعطیلی اماکن آموزشی و فرهنگی و اماکن غیرضروری و مراسمات مذهبی و دینی را در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: در زمان سیل بزرگ خوزستان، مردم را به نزدیکی و در کنار هم بودن و همدلی دعوت کردم و خواستیم تمام توان و ظرفیت استان برای مقابله با سیلاب قرار بگیرد و خوشبختانه خدا را شاکریم که با همدلی و سیل مهربانی مردم، بر سیل پیروز شدیم اما ابزارهای ما برای مواجهه و غلبه بر کرونا امروز متفاوت‌تر است.

استاندار خوزستان بیان کرد: امروزه خاضعانه از مردم می‌خواهم با فاصله گرفتن از یکدیگر و ماندن در خانه به یکدیگر کمک کنیم. با شناختی که از عواطف و رسوم مردم شریف خوزستان دارم، می‌دانم این کار بسیار سخت است اما در عوض اعتقاد دارم مردم برای غلبه بر سختی‌ها مصمم هستند و در این زمان، تصمیم درست می‌گیرند و راهی را انتخاب خواهند کرد که به نزدیکی ما آسیب وارد نشود و با استفاده از ابزارهای ارتباطی و فضای مجازی از یکدیگر مطلع خواهند شد و هوای همدیگر را بیشتر از گذشته خواهند داشت.

وی افزود: توصیه ما به عنوان پزشک یا استاندار صرفا برای حفظ جان مردم است؛ ویروس از آسمان به زمین نمی‌بارد و یا به طور خود به خود کسی را مبتلا نمی‌کند و حتما از شخصی به شخص دیگر انتقال می‌یابد. چرا موجب خسارت یا مرگ دیگری باشیم؟ چرا نسبت به عواقب رفتارهایمان بی‌تفاوت باشیم؟ پدران و مادران ما چرا باید در معرض آن قرار بگیرند؟

استاندار خوزستان گفت: به عنوان مقامی که خط قرمز خود را سلامت مردم خوزستان قرار دادم و در راه حفظ سلامت مردم با هیچکس مماشات نکردم، از همه تقاضا می‌کنم از تصمیمات اضطراری که تنها برای مدت کوتاهی وضع شده‌اند، پیروی کنند.

شریعتی افزود: ما با بررسی وضعیت به صورت شبانه‌روزی، این آمادگی را داریم که در صورت لزوم و به صورت فعالانه تصمیمات سختگیرانه‌تری نیز اتخاذ کنیم و در این مسیر از مردم می‌خواهیم منعطفانه با تغییر شرایط، آمادگی تطبیق با شرایط جدید را در خود ایجاد کنند.

وی بیان کرد: مردم اخبار رسمی را تنها از طریق صدا و سیما و مراجع رسمی خبری دریافت کنند تا درگیر شایعات و اخبار کذب نشوند. اینکه چه میزان تلفات داشته باشیم یا اینکه چه تعداد از عزیزانمان را از دست بدهیم، به رفتار امروز ما بستگی دارد و امروز باید با عقل و دل خویش تصمیم بگیریم تا پشیمان و سرافکنده نباشیم.

شریعتی خطاب به جوانان گفت: این ویروس آنچنان بی‌رحم و سرکش است که پیر و جوان نمی‌شناسد و همه را به کام مرگ می‌کشاند. البته شاید جوانان در صورت ابتلا، پس از دو هفته بستری بهبود یابند اما جوانان می‌توانند یکی از مهمترین زنجیره‌های انتقال کروناویروس باشند.

وی افزود: انتخاب با شما است که کجا می‌روید و یا چگونه با این ویروس برخورد می‌کنید. این رفتار و عملکرد شما است که می‌تواند برای پدر، مادر و اطرافیانتان به ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای حکم مرگ و زندگی داشته باشد. از جوانان می‌خواهم با همدلی و همبستگی به جای انتشار ویروس، زنجیره انتقال را بشکنند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اعمال محدودیت‌های جاده‌های ورودی و خروجی استان نه تنها کافی نیست بلکه توصیه به رعایت فاصله اجتماعی لازم و ضروری است. فاصله اجتماعی یعنی فاصله گرفتن از افراد در منزل، محیط کار و بیرون از منزل، صف نانوایی، خرید از مغازه و حضور حداقلی در خارج از منزل. فاصله‌گیری اجتماعی در مواقع اضطرار حضور در خارج از منزل، بسیار ضروری است.

وی گفت: کاهش تحرک اجتماعی در سطح خوزستان از طریق کنترل ورودی و خروجی استان، تعطیلی اصناف غیرضروری، پرهیز از برگزاری مراسمات فرهنگی، هنری و ورزشی، لازم و ضروری است. هیچ فردی از ابتلا به کروناویروس مصون نیست. فقیر و غنی، پزشک و پرستار و همه در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

شریعتی افزود: از زحمات کارکنان بهداشت و درمان استان خوزستان که مجاهدانه در مسیر خدمت به مردم و کنترل کرونا قدم بر می‌دارند و همچنین نیروهای امنیتی، انتظامی، سپاه، بسیج، دستگاه قضایی، شهرداران، دهیاران و تولیدکنندگان که ظرفیت تولید خود را در مسیر تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک قرار دادند، تشکر می‌کنیم. ویروس کرونا از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر و در عین حال بی‌رحم‌تر است بنابراین از مردم می‌خواهم مراقب سلامتی خود، پدران و مادران و عزیزان خود باشند.

وی با اشاره به نحوه حضور کارکنان دستگاه‌ها و ادارات خوزستان در محل کار از پنجم تا ۱۵ فروردین ماه اظهار کرد: به مسئولان و کارمندانی که از پنجم فروردین باید در محل کار خود حاضر شوند تاکید می‌کنم تا ۱۵ فروردین ماه، باید تنها ۲۰ درصد افراد شاغل در محل کار خود حاضر شوند.

استاندار خوزستان افزود: مسئولین ادارات و مدیران کل موظف هستند که چهار پنجم شاغلان را تقسیم کار کنند تا حداقل کارکنان برای حل کار مردم در محل کار خود حضور داشته باشند. در عین حال به نحوی عمل شود که هم کار مردم انجام شود و هم امکان خطرپذیری به حداقل برسد.

شریعتی با تاکید بر لزوم رعایت فاصله های فیزیکی در محیط کار گفت: به مسئولین دستگاه‌های اداری و قضایی اعلام و ابلاغ می کنم که ۲۰ درصد کارمندان در هر واحد در سر کار حضور پیدا کنند و ۸۰ درصد تا پانزدهم فروردین ماه به صورت چرخشی، ترخیص باشند تا هم روند کار استان انجام شود و هم امکان بیماری‌زایی را به حداقل برسانیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین