کد خبر: ۲۲۵۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
بازار سرمایه، واپسین روزهای سال ٩٨ را به دلیل شیوع ویروس کرونا، تاثیرپذیری بازارهای جهانی از این موضوع، کاهش شدید قیمت نفت و کامودیتی‌ها، پرنوسان پشت سر گذاشت؛ اکنون، سهامداران در انتظار بازگشایی بورس در نخستین روز معاملاتی از ایام نوروز و مشاهده سمت و سوی شاخص در این بازار هستند.
ناطقان: «علی مولایی» امروز (سه شنبه) ، پیش بینی خود از روند معاملات بورس در پنج روز ایام نوروز را اینگونه بیان کرد: در سال‌های گذشته عمده در آمدها از طریق فروش نفت و فرآورده‌های نفتی انجام می‌شد که در وضعیت کنونی نفت دچار افت قیمتی بسیار شدیدی شده است.

وی ادامه داد: اکنون در برهه‌ای از زمان قرار داریم که فروش نفت به شدت کاهش یافته و بازگشت پول به چرخه اقتصاد بسیار دشوار شده است.

مولایی خاطرنشان کرد: اینکه اعلام شود افت قیمت نفت تاثیری مستقیم بر  فاکتورهای اقتصادی کشور می‌گذارد، چندان نظر درستی نیست و اکنون با توجه به میزان اندک فروش نفت دیگر وابستگی چندانی به قیمت نفت در معاملات بازار نداریم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اکنون بازارهای جهانی و بازارهای مالی در سراسر دنیا دچار افت سنگین شده‌اند، این بخش از ریزش بازارهای جهانی به دلیل بدبینی نسبت به ویروس کرونا رخ داده که تبعات بسیاری را در  بازار ایران با خود به همراه داشت.

 وی با بیان اینکه اتفاقی که روز چهارشنبه در بازار ایران رخ داد مغایر با همه اتفاقات بین المللی بود، اظهار داشت:  شاخص داوجونز و دیگر شاخص‌های بورس آمریکا بعد از تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت آمریکا افت سنگینی را تجربه کردند، در حالی که در آخرین روز معاملات بازار سرمایه در سال ٩٨ شاهد ورود حجم نقدینگی و رشد بالایی از شاخص بورس بودیم.

مولایی با بیان اینکه این اتفاق فارغ از همه اتفاقات بین المللی بود و نشان می‌دهد که وضعیت بورس ایران تحلیل مجزایی از تمام اتفاقات بین‌المللی دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع می‌توان پیش‌بینی کرد که روند معاملات بورس نه تنها در پنج روز  معاملاتی نوروز بلکه بعد از آن هم صعودی خواهد بود؛ محرک اصلی این رشد وجود حجم گسترده‌ای از نقدینگی است که در اقتصاد کشور جایی برای ورود ندارند.

وی با اشاره به اینکه در آخرین روز معاملاتی سال ٩٨ بانک مرکزی با رفتاری هوشمندانه نرخ رسمی ارز را در صرافی‌های ملی و بانکی از ١٥ هزار و ٧٥٠ تومان به ١٤ هزار و ٩٠٠ تومان کاهش داد، گفت: در کنار کاهش قیمت ارز در صرافی‌ها، قیمت طلا و سکه در بازار وارد فاز کاهشی شد که این نشان می‌دهد بازارهای موازی همچنان به دلیل تحت کنترل بودن، پذیرای پول‌های سرگردان برای سرمایه‌گذای نیستند.

مولایی با بیان اینکه تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود نقدینگی‌های در اختیار خود به بازار سرمایه، بهترین راه برای کنترل هجوم نقدینگی به بازارهای موازی و بازارهای سفته بازانه است، گفت: دولت به دنبال ورود نقدینگی‌ها در بازار سرمایه است، اگر این حجم از نقدینگی قرار است در مرحله سرمایه‌گذاری، لطمه‌ای را به شرایط حاکم در اقتصاد کشور وارد کند پس بهتر است هر چه زودتر وارد بازار سرمایه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، بازار سرمایه به دلیل بازدهی که در سال ٩٨ به دست آورد تا پایان شهریور ماه اولویت نخست سرمایه‌گذاری بین فعالان بازار است و همچنان شاخص بورس با رشد پرشتاب همراه خواهد بود.

وی افزود: به طور معمول سرمایه‌گذاران در آخرین روز معاملاتی سال به دلیل تعطیلات پیش‌رو اقدام به فروش سهام خود می‌کنند در حالی که روند بازار در روز چهارشنبه  (۲۸ اسفند) خلاف سال‌های گذشته حرکت کرد و شاهد حجم گسترده‌ای از ورود نقدینگی به بازار سرمایه و روند صعودی شاخص بورس بودیم.

مولایی به صنایع برتر در معاملات سال ٩٩ اشاره و بیان کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش نرخ دلار در سامانه‌های نیما و سنا به بیش از ١٣ هزار ٧٠٠ تومان، سهم های صادرات محور که می‌توانند ارز خود را از طریق سامانه‌های نیما و سنا تبدیل به ریال کنند به عنوان سهم‌های جذاب در بازار مطرح می‌شوند و می‌توانند به عنوان لیدر بازار مطرح باشند.

این کارشناس بازار سرمایه به اصلی‌ترین ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: بازار سرمایه در ایران می‌توانست به دلیل احتمال توافق آمریکا و چین در مسیر صعودی قرار بگیرد اما یک‌باره مشکل ویروس کرونا همه معادلات جهانی را برهم زد.

افزایش قیمت دلار، ناجی گروهای کامودیتی محور

در این زمینه «نوید قدوسی» کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: اکنون موضوع کرونا از جمله پدیده‌های قالبی است که بازار جهانی، کامودیتی‌ها و بازار ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: روند حاکم بر معاملات نوروزی بازار سرمایه تابع اتفاقات رخ داده در بازار جهانی، کامودیتی‌ها، گستردگی شیوع ویروس کرونا و روند انتشار آن است.

قدوسی معتقد است: اکنون عامل نااطمینانی مختلفی بر روند معاملات بازار سرمایه سایه انداخته که پیش‌بینی این بازار را مشکل کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روز چهارشنبه که آخرین روز معاملات سال ٩٨ بود شاهد کاهش شدید قیمت نفت بودیم که این موضوع زمینه ایجاد نگرانی‌هایی را برای فعالان بازار فراهم کرد، گفت: اثرات منفی کاهش قیمت نفت در اقتصاد ایران و بازار بورس به واسطه کاهش صادرات نفت خام محدود شده است؛ بنابراین اکنون دیگر مانند گذشته کاهش درآمد از فروش نفت خام نمی‌تواند تاثیر  زیادی را بر معاملات بازار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت نفت بر محصولات پتروشیمی و پالایشی که به عنوان دو گروه بزرگ در بازار محسوب می‌شوند تاثیرگذار است، افزود: کاهش قیمت نفت به مراتب بر گروه معدنی و فلزی تاثیرگذار است و زمینه کاهش قیمت محصولات این گروه را فراهم می‌کند.

قدوسی ادامه داد: در این میان تعدادی از گروه‌ها مانند گروه بانک، بیمه، خودرو، دارویی، صنایع غذایی و انبوه سازی که وابستگی به نرخ نفت و کامودیتی‌ها ندارند مسیر جداگانه‌ای را در پیش می‌گیرند و بیشتر مورد اقبال بازار و سرمایه‌گذاران قرار خواهند گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در سال ٩٩ تاکید کرد و افزود: اگر وضعیت کامودیتی‌ها به همین شکل باشد به نظر می‌رسد به دلیل گستردگی شیوع ویروس کرونا و ضعف تقاضا در دنیا قیمت کامودیتی پایین می‌ماند و  روند برگشتی در قیمت آنها رخ نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه تا یک ماه آینده شاهد تحرکی در گروه‌های کامودیتی محور نخواهیم بود، افزود: اگر قیمت دلار افزایش یابد و به سمت کانال ١٨ هزار تومان برود، کاهش قیمت کامودیتی‌ها از طریق افزایش قیمت ارز جبران می‌شود و گروه‌های وابسته به کامودیتی‌ها از این طریق در مسیر رشد قرار می‌گیرند.

قدوسی گفت: با این حال اگر تحرکی در نرخ دلار رخ ندهد گروه های وابسته به کالاهای کامودیتی کمتر مورد اقبال بازار قرار می‌گیرند و گروه‌های غیرکامودیتی بیشتر در معرض توجه خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه به ریسک‌های تهدید کننده بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: شیوع ویروس کرونا که اثر مستقیم بر سطح فعالیت‌های اقتصادی و نیز اثر غیرمستقیم بر کاهش قیمت کامودیتی‌ها  دارد به عنوان مهمترین اصلی‌ترین مساله تهدید کننده در بازار سرمایه تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است در سال جاری برخی از شرکت‌ها دچار مشکلاتی در  زمینه تامین مواد اولیه، تولید و فروش شوند، افزود: در سال ٩٨ با چنین مشکلاتی روبرو نبودیم اما اکنون صحبت‌هایی در خصوص کمبود سنگ آهن و کنسانتره در بازار سال آینده مطرح شده که این موضوع بر زنجیره فولاد و معاملات آن تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: با توجه به احتمال کسری بودجه سنگین در سال ٩٩ و نبود منابع برای جبران این کسری، احتمال افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی وجود دارد که به احتمال زیاد این موضوع باعث افزایش انتظار تورمی خواهد شد.

قدوسی گفت: این اتفاق از دریچه اقتصادی، مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند که در کنار آن  فرصت و پتانسیل رشد برای بازار سرمایه را فراهم خواهد کرد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین