کد خبر: ۲۲۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
فرمانده ستاد مقابله با کرونا:
دکتر زالی طرح ایمن سازی گله ای را روشی منسوخ شده برشمرد که در مورد بیماری‌های نوپدید غیر قابل اجرا هستند وی در ادامه تاکید کرد که با تمام تلاش باید مانع از بروز چنین اتفاقی در جامعه شویم که ۶۰ تا ۷۰ درصد از مردم به بیماری کرونا مبتلا شوند چون یک تابلوی بسیار ترسناک و هولناکی را در ادامه مسیر خواهیم داشت.
ناطقان: به نقل از روابط عمومی دانشگاه  علوم پزشکی شهیدبهشتی دکتر علیرضا زالی  در گفتگو با رادیو سلامت ،عدم توجه به بحث قرنطینه سازی و اجرای طرح ایمنی گله‌ای را تصوری بسیار غلط و منسوخ شده  از نظر علمی برشمرد و گفت:  ایمنی جمعی یا مصونیت دسته‌جمعی ( Herd immunity) که به آن ایمنی گله‌ای نیز می‌گویند، شکلی از مصونیت غیرمستقیم در برابر بیماری واگیر است که این بحث در ایمنی شناسی جهانی و بیماری های نوپدید هیچ جایگاهی ندارد و این نوع ایمن سازی تقریبا در مورد بیماری‌های نوپدید غیرقابل اجراست.

وی تاکید کرد:  اگر این الگوی مصون سازی بخواهد اجرا شود باید  تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه به این بیماری مبتلا شوند که این امر منجر به بستری شدن تعداد زیادی از افراد در بیمارستان و همچنین فوت عده کثیری از مبتلایان خواهد شد و یک آمار وحشتناک از مرگ و میر در اثر این روش ایجاد می‌شود.  

 سازمان جهانی بهداشت مخالف ایمن سازی گله‌ای یا دسته جمعی است

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران این روش مصون سازی زا کاملا منسوخ برشمرد و خاطرنشان کرد که در هیچ کشوری تاکنون توصیه نشده و سازمان جهانی بهداشت نیز صراحتا مخالفت خود را با این کار اعلام کرده است. هیچ کشوری بصورت متقن و ثابت شده این اقدام را در دستور کار خود قرار نداده است واین روش کاملا غیر علمی و غیر استاندارد است.

دکتر زالی با اشاره به این مطلب که کرونا یک ویروس نوپدید است و از ظرفیت بالای تنوع ژنتیکی برخوردار است گفت : این ویروس  متناسب با شرایط بیماریزایی که دارد و ساختار ایمنی افراد، در هر فرد مبتلا  تابلوی کاملا متفاوتی را ایجاد می‌کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر امروز فردی در معرض اتفاقی ویروس قرار گیرد حتما به سلامت از آن عبور کند و ممکن است که منجر به مرگ و میر فرد شود.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در جامعه ما که جمعیت زیادی از افراد سالمند، مبتلایان به بیماریهای زمینه‌ای، قلبی عروقی، دیابت، گیرندگان اعضای پیوند ومصرف کنندگان  داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی وجود دارد استفاده از این روش مصون سازی به استقبال مرگ رفتن است و اساسا هیچ گروهی از ایمنی شناسی جهانی و داخلی و اپیدمیولوژییست‌ها مطلقا این روش را توصیه نمی کنند.

به گفته وی شاید در این نوع طرح کرونا با بیماریهایی مثل سرخک و اوریون اشتباه گرفته شده درصورتی که الگوی بیماری زایی، انتشار و گسترش و سرایت  کرونا ویروس با سایر بیماری های که از قبل می شناختیم کاملا متفاوت است.

 ایمن سازی جمعی  با اخلاق پزشکی  در تناقض است

دکتر زالی این روش مصون سازی را مربوط به قرنها بسیار دور برشمرد؛  زمانی که دارو، واکسن، امکان ایزولاسیون و غربالگری و قرنطینیه سازی در منزل وجود نداشت و افزود: این روش از نظر پزشکی، اجتماعی، علمی و اجرایی توصیه نمی‌شود و استفاده از آن در مورد کرونا به شدت می‌تواند با اخلاق پزشکی در تناقض باشد. به این معنی که در این بیماری باید مداخلات فعالانه انجام دهیم و استفاده از این روشها که مردم منفعلانه در معرض یک بیماری قرار گیرند اساسا کاری غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود بنابراین ما مطلقا این روش را توصیه نمی کنیم.

وی در ادامه  تاکید کرد که با تمام تلاش باید مانع از بروز چنین اتفاقی در جامعه شویم که ۶۰ تا ۷۰ درصد از مردم به بیماری کرونا مبتلا شوند چون یک تابلوی بسیار ترسناک و هولناکی را در ادامه مسیر خواهیم داشت.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین