کد خبر: ۲۲۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در کشورمان به طور میانگین هر ده دقیقه یک نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می دهد.
ناطقان: کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت درباره تدابیر وزارت بهداشت برای روز سیزده بدر گفت: بخش عمده‌ای از مردم در کاهش مراودات و سفرها مراعات کردند و بیم آن می‌رفت بخشی موضوع را ساده بگیرند. و در طرح تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی موضوع سفر و ورود به تفرج‌گاه‌ها مدنظر قرار گرفته شده است و با خاطیان به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

وی گفت: اشتراک گذاری تجارب کشورها برای مهار کرونا اهمیت زیادی دارد به دلیل اینکه هر کشوری ممکن است در یک زمینه خاص توانایی مقابله با کرونا را داشته باشد.

جهانپور با بیان اینکه یکی از عوامل مخل سلامت روان سوگ ابراز نیافته است گفت: برای پیشگیری از این موضوع نیازمند مهارت‌هایی هستیم که مشاوران و روانشناسان باید به این موضوع ورود کنند، متاسفانه طی روزهای اخیر خبری درباره در نظر گرفته شدن قطعه خاص برای بیماران کرونایی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که این اقدام نادرست است. در برخی مناطق از خاک سپاری فوتی‌ها ممانعت می‌کنند که این کار نیز اشتباه است. موضوع غسل دادن باید بر اساس فتوی رهبری باشد و موضوع دفن نیز از پروتوکل مشخصی برخوردار است.

وی افزود: امکان اینکه ویروس از عمق دو متری خارج شود وجود ندارد و این موضوع سوء برداشت غلطی از دفن بهداشتی است.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته شیب ابتلا به بیماری افزایش داشته است گفت: امروز آمار نسبت به روز گذشته تقریبا ثابت مانده و امیدواریم این پایداری حفظ شود، اگر میانگین دوره کمون را هفت روز در نظر بگیریم، مواردی که ممکن است به نوعی در روزهای پایانی سال گذشته با ویروس مواجهه داشته باشند، امروز علائم خودش را نشان می‌دهد.

*هر ده دقیقه یک ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا می‌میرد

جهانپور گفت:  هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی در هفته‌های اخیر جانش را به دلیل ابتلا به بیماری کرونا  از دست می‌دهد و تقریبا در تمام دو سه هفته اخیر این رنج فوت حفظ شده است. تقریبا همه موارد شدید هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند. از نظر تعداد بهبودیافتگان هم در مقایسه با کشورهایی به جز چین که در فاز کنترل است، وضعیت بهتری داریم.

وی درباره اینکه تست اولیه داروی درمان کرونا با استفاده از تزریق پلاسما و سلول‌درمانی در بیمارستان مسیح دانشوری مثبت شده، آیا امیدی به درمان است گفت: ‌اقدامات پژوهشی همزمان با سایر کشورها در ایران هم در حال انجام است. دانشمندان ایرانی هم طرح‌های مطالعاتی متعددی را مطرح کردند با استفاده از آموخته‌های قبلی که امکان اثربخشی در درمان بیماری وجود دارد. بعضی از اینها در فاز اول، نتایج و اثربخشی نسبی شاهد هستیم ولی امروز برای قضاوت قطعی در مورد آنها زود است. اگر هزینه اثربخشی مطلوب گزارش شود، حتما در پروتکل‌های ملی هم به‌عنوان جزئی از درمان گزارش می‌شود.

جهانپور افزود: تفکیکی بین اتباع کشورهای خارجی قائل نیستیم و از هر کشوری می‌توانند از خدمات استفاده کنند دو میلیون و 500 هزار نفر در سامانه سیب ثبت نام کرده‌اند که با مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند خدمات دریافت کنند و بخشی که تحت پوشش بیمه باشند نیز هزینه کمتری طبق تعرفه‌ها پرداخت خواهند کرد. نمی‌دانیم کشورهای همسایه ما اغلب شیوه خاصی در شناسایی ثبت داده‌ها دارند که آمار مبتلایان آنها اینقدر کم هست؟ برای ما مشخص است که برخی کشورها توانایی ثبت داده‌ها را ندارند و برخی ملاحضاتی دارند و برخی از اتباع این کشورها به نیت دریافت درمان قصد ورود به کشور دارند که از پذیرش آنها معذوریم.

وی ادامه داد: سیاست ما به این سمت بوده که تعداد پرستار و پزشک بیشتری جذب کنیم از فرصت اسخدامی استفاده کرده‌ایم و با تایید رییس جمهور و با دستور وی بیش از 4500 پرستار و سایر کادر درمانی در اسفندماه درحال خدمت بوده‌اند در غالب 9000 نفری که از قبل مجوز داریم جذب خواهند شد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مبالغ دریاف شده از سمان برنامه و بودجه به دانشگاه‌ها پرداخت شد و بین دانشگاه‌ها تقسیم شده است و جزییات این مبالغ تشریح خواهد شد و جزییات مطالبات و معوقات ما به دانشگاه‌ها توسط معاون توسعه توسعه وزارت بهداشت تشریح می‌شود.
منبع: فارس
برچسب ها: ابتلا ، کرونا ، فوت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین