کد خبر: ۲۲۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶
عسل می‌تواند هزاران سال در کوزه‌های های مهر و موم شده باقی بماند. حتی در مقبره‌های مصر باستان نیز ظروف حاوی عسل فاسد نشده کشف شده است.
ناطقان: به گفته محققان، کلید این راز در روند تهیه عسل توسط زنبور‌ها نهفته است. زنبور‌های کارگر، شهد‌های شیرین را از گل‌ها جمع می‌کنند و آنرا به کندو منتقل می‌کنند.

در اینجا زنبور‌ها شهد را به سایر زنبور‌های کارگر منتقل می‌کنند که مکرراً آن را می‌نوشند و مجدداً بیرون می‌دهند و به این ترتیب میزان آب آن را کاهش می‌دهند. در طی این فرآیند، آنزیمی در معده زنبور‌ها گلوکز شهد را به اسید گلوکونیک (که به اسیدی شدن عسل با pH حدود ۴ کمک می‌کند) و پراکسید هیدروژن تجزیه می‌کند.

هنگامی که شهد در کندو ذخیره شد، زنبور‌ها با شدت بر فراز عسل بال می‌زنند تا سرعت تبخیر آب آن را بیشتر کند. میزان پایین آب و اسیدیته بالای عسل، دو دلیل اصلی فاسد نشدن آن هستند، زیرا باکتری‌هایی که باعث فاسد شدن مواد غذایی می‌شوند در این شرایط نمی‌توانند زندگی کنند.

پراکسید هیدروژن همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است؛ بنابراین عسل در ماه‌های سرد زمستان برای زنبور‌ها تازه می‌ماند و می‌تواند سال‌های طولانی در ظروف ما سالم بماند.
برچسب ها: عسل ، فاسد ، گل ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین