کد خبر: ۲۲۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
قیمت‌های نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی به‌دنبال نشانه‌های احیای اقتصاد چین که امیدها به بهبود تقاضا را برانگیخت، بخشی از ضرر روز گذشته را جبران کرد و بهبود یافت.
ناطقان: در حالی که بهای معاملات آتی نفت در بازار نیویورک برای نخستین بار در چهار روز گذشته افزایش یافت و تحت تاثیر آمار بهتر از حد مطلوب بخش تولید چین ۵.۹ درصد رشد کرد، در مقایسه با اواخر دسامبر، ۶۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. قرنطینه گسترده شهرها و کشورها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا باعث افت تقاضا برای نفت خام و سوخت‌ها شده است.

پالایشگاه‌های نفت چین در حال افزایش نرخ پالایش نفت به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا هستند اما این افزایش ممکن است بیهوده باشد. تقاضای جهانی برای نفت به شدت افت کرده و بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که مصرف نفت در هفته جاری ۲۶ میلیون بشکه در روز معادل ۲۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

افت شدید تقاضا باعث تعطیلی پالایشگاه‌ها از آفریقای جنوبی گرفته تا کانادا شده است و همزمان عربستان سعودی میزان عظیمی نفت را به مصر می فرستد تا بازار اروپا را از عرضه لبریز کند. مازاد عرضه عظیم، ساختار بازار نفت را دچار فروپاشی کرده و بیم آن می‌رود که ظرفیت مخازن جهانی نفت به زودی تکمیل شود.

استفن اینس، استراتژیست ارشد اکسی کورپ در این زمینه گفت: هرگونه خوش‌بینی اندک هم خوشایند است. نابودی تقاضا مهمترین عامل موثر بر بازار در این روزها محسوب می شود و مسائل عرضه هم وضعیت حاد فعلی را تشدید کرده است.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۱۹ سنت افزایش در بازار نیویورک به ۲۱ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته ۶.۶ درصد سقوط کرده و به ۲۰ دلار رسیده بود که پایینترین قیمت از فوریه ۲۰۰۲ بود. قیمتها در مارس ۵۲ درصد کاهش داشته‌اند.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳۸ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش، به ۲۳ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه ۸.۷ درصد سقوط کرده و به ۲۲ دلار و ۷۶ سنت رسیده بود. بهای نفت برنت در مارس ۵۴ درصد و در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۶۵ درصد سقوط کرده است.

قیمت گریدهای نفتی در حال حاضر بسیار پایین‌تر از شاخص‌های قیمت بازار جهانی است. به عنوان مثال نفت کانادا به رکورد اندک سه دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسیده است. در حالی که بسیاری از گریدهای نفتی مهم پایین ۱۰ دلار معامله می شوند، شماری از آنها به رکورد سه دلار سقوط کرده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت‌های پایونیز نچرال ریسورسز و پارسلی انرژی از رگولاتورهای تگزاس درخواست کرده اند کاهش تولید نفت را مورد بررسی قرار دهند و خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر یک نشست اضطراری شده‌اند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: چین ، کمک ، بازار نفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین