کد خبر: ۲۲۶۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
رئیس دفتر وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت فشار حداکثری آمریکا نتیجه نداده است و برای همین جنگ‌طلب‌های کاخ سفید به ویژه مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ، در حال تشدید تنش در عراق و منطقه هستند.
ناطقان: "لری ویلکرسون"  رژیم ترامپ را عامل افزایش بی‌ثباتی در منطقه و عراق دانست و افزود: فکر نمی‌کند تاثیر ویروس کرونا بر عملکرد ماشین جنگی آمریکا چشمگیر باشد.

وی ادامه داد: تندروها در دولت آمریکا به دنبال بهره‌برداری از توان نظامی هوایی و ناوگان دریایی برای تهاجم به نیروهای نزدیک به ایران در عراق خواهند بود.

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد با توجه به شرایط عراق، آمریکا نوعی حضور نظامی خود را تداوم خواهد داد. چند عامل در اینجا دخیل هستند که برخی از آنها مثبت و در راستای منافع بغداد است، برخی از آنها خنثی و بخشی دیگر منفی  است.

ویلکرسون مدعی شد: از منظر عراقی‌ها، احتمالا آنها به ایالات متحده برای مبارزه با داعش و تعادل بخشیدن به حضور ایران نیاز دارند. آنها خیلی این را علنی نمی‌توانند بگویند.

وی اظهار کرد: الحشد الشعبی خواستار خارج شدن آمریکاست که بازتابی از خواست بسیاری از مردم عراق است. عراق در شرایط پیچیده و دشواری قرار گرفته که از یک‌سو موقعیت ایران را باید در نظر بگیرد و از سوی دیگر حضور نظامی آمریکا را مدیریت کند.

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا مدعی شد شاید ترجیح عراق این باشد که به حال خود بماند تا مشکلاتش را حل و فصل کند و به نوعی ثبات و شکوفایی برسد.

ویلکرسون با بیان اینکه «ما با ادامه حمایت از سعودی‌ها در جنگ یمن و ناتوانی از فهم تصویر کلی، شرایط در عراق و منطقه را بدتر می‌کنیم»، افزود: این تصویر بزرگتر شامل فشار حداکثری تغییر نظام در ایران است که اصلا کارایی نداشته و در واقع نتایج منفی به بار آورده است.

وی افزود: بخشی از این نتایج منفی چیزی جز وضع ناامید کننده‌ای نیست که ایران خود را در آن یافته باشد که تنها با موشک‌های بالستیک و گروه‌های شبه نظامی می‌تواند منافع خود را پیش ببرد و برایش نوعی توازن با ایالات متحده در صورت مذاکرات احتمالی به وجود آورد.

رئیس دفتر کالین پاول که حمله نظامی آمریکا به عراق در آن دوران شکل گرفت، افزود: ایران چاره‌ای جز این کار ندارد. عراق از بسیاری جهات آوردگاه است. با توجه به تحکیم حضور روسیه و بهره‌برداری اسد از آن برای تحکیم دولتش، سوریه از این وضعیت آوردگاهی خارج شده است. تنها آوردگاهی که در برابر ایران است، یمن و عراق هستند.

ویلکرسون افزود:عراق اکنون مهم‌ترین آوردگاه شده است که نتیجه ترور (سردار) سلیمانی توسط ماست. بنابراین ما در حال تشدید مشکل در سراسر عراق و منطقه هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا در میانه همه‌گیر شدن ویروس کرونا در آمریکا و دیگر مناطق، ترامپ به دنبال منافع سیاسی با افزایش درگیری و تنش‌ها در عراق است، گفت: من باور ندارم که رئیس جمهوری ترامپ و به طور کلی ایالات متحده از افزایش تنش سودی ببرند.

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: خطر اینجاست که ترامپ، همانگونه که اشاره کردید، بر مبارزه با ویروس کرونا متمرکز شده است. نشست‌های خبری وی را نگاه کنید، متوجه می‌شوید اما زیر دست وی افرادی هستند که دنبال دعوا هستند. یکی از این افراد کلیدی که دنبال درگیری است، "مایک پمپئو" وزیر خارجه ایالات متحده است.

ویلکرسون خاطرنشان کرد: او به شدت به دنبال سرنگونی نظام در تهران است. او هر چه از دستش بر بیاید، برای این کار انجام می‌دهد. حتی با اینکه ویروس کرونا در حال گسترش است و حتی با توجه به آنچه در ایران جریان دارد و دولت ایران تلاش دارد که موفقیتی در کارنامه خود ثبت کند به صحبت‌های وی در چند روز گذشته توجه کنید.

وی با تاکید بر اینکه فکر نمی‌کند ترامپ به دنبال تنش باشد، اضافه کرد: به نظرم این گمانه‌زنی بیراه نیست که رئیس جمهوری ترامپ نه بی‌ثباتی در عراق می‌خواهد و نه در ایران که ناگزیر به کاربرد نیروی نظامی شود که به افزایش تنش ها بینجامد.

رئیس دفتر وزیر خارجه پیشین آمریکا یادآور شد: نگرانی من از افراد زیردست رئیس جمهوری ترامپ است. افرادی که اکنون خیلی حواسش به آنها نیست و آنها هر کاری می خواهند، می‌کنند.

ویلکرسون تصریح کرد: من خیلی صریح بگویم، آن چیزی که اکنون مایک پمپئو دنبال می‌کند، نه اشغال و پیاده کردن نیروی زمینی، بلکه حمله بسیار وسیع هوایی شبانه روزی آمریکاست تا به ایران درس بدهد و روند فشار حداکثری را به اوج خود برساند. یک نطقه اوج که سرنگونی نظام در تهران را به دنبال آورد.

وی اظهار کرد: به باور من کسی که در برابر آن ایستاده است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده است. من دوست ندارم از دونالد ترامپ تعریف کنم اما در این خصوص باید حرف را زد و امیدوارم حدسم درست باشد. من فکر نمی‌کنم که ویروس کرونا به اندازه‌ای اثر گذار باشد که مانع از حمله ایالات متحده به ایران شود.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین