کد خبر: ۲۲۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد در ایام تعطیلی و تدریس آنلاین توضیحاتی را ارائه کرد.
ناطقان: «احمد حیدری»  درباره وضعیت آموزش مجازی در این دانشگاه بیان کرد: بحث تحصیل دانشجویان باید با جدیت دنبال شود تا تهدید کرونا نتواند به تحصیل و آموزش لطمه بزند در همین راستا ما تلاش کردیم این ترم را به بهترین شکل به اتمام برسانیم. دانشگاه آزاد مصمم است از طریق آموزش مجازی تا زمانی که دانشگاه‌ها باز شوند، آموزش را ادامه دهد.

وی ادامه داد: ما از 14، 15 اسفند آموزش مجازی را شروع کردیم و بیشتر واحدهای ما این روند را پیش گرفتند. علت هم این بود که واحدهای الکترونیک که دانشگاه آزاد از قبل داشته به صورت الکترونیکی و مجازی دانشجویان را در قسمت‌های مختلف پوشش می‌داد و این تجربه خوبی بود، اما به شکل کلان و کشوری نبود. ما از تجربیات واحدهای الکترونیک برای آموزش‌های مجازی بهره بردیم.

حیدری گفت: از طرفی تعطیلات عید فرصت بسیار مناسبی بود که همه واحدهای ما در کل کشور مجهز شوند و یک ستاد تسهیلات آموزش مجازی در دانشگاه آزاد مرکز به ریاست طهرانچی رییس دانشگاه آزاد و با مدیریت علمایی معاون آموزشی دانشگاه آزاد تشکیل شد.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اقداماتی که در بستر آموزش مجازی انجام می‌شود، توضیح داد: مطالب درسی در بستر فضای مجازی به شکل پاورپوینت ارائه می‌شود. این شیوه آموزش یک پایه گذاری جدید در آموزش عالی کشور و در جهان شده است و این سطح آموزش مجازی در کشور باقی خواهند ماند.

حیدری افزود: آموزش به صورت آنلاین است، اما مطالب ضبط می‌شود تا بعدها نیز مورد استفاده دانشجویان قرار بگیرد. در ادامه تلاش می‌شود از شبکه lms  و موبایل به عنوان پشتیبان برای این کار استفاده شود. همچنین در حال برنامه ریزی برای ضبط دروس توسط اساتید مجرب در استودیو هستیم که محتوای آن در سایت علوم تحقیقات درج خواهد شد. از نظر من در آینده این روش یک روش متداول خواهد بود.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشجویان از طریق موبایل نیز می‌توانند به نرم افزار آموزش مجازی وصل شوند و حتما نیازی به لپ‌تاپ نیست. درباره حجم اینترنت مورد استفاده دانشجویان نیز باید بگویم که ما یک نامه به وزارت ارتباطات زده‌ایم و طی آن نامه، درخواست اینترنت رایگان یا کم‌هزینه را داشتیم. ضمن اینکه مصمم هستیم واحدهای شهرستان‌هایی که اینترنت ضعیف است یا به نوعی محرومیت وجود دارد، مورد توجه وزارت ارتباطات قرار بگیرد.

وی در ادامه بیان کرد: البته امکان دارد که برخی از دانشگاه‌ها مشکلاتی داشته باشند، اما این آموزش‌ها با موبایل امکان پذیر است و اکثر دانشجوها دارای موبایل هوشمند هستند.

حیدری درباره شهریه ثابتی که توسط دانشجویان واریز شده، اما کلاس‌ها به صورت مجازی و بعضا با برخی مشکلات مثل قطع و وصل شدن یا حتی عدم دسترسی دانشجو به اینترنت برگزار می‌شود، توضیح داد: اساتید ما در همان ساعت‌هایی که در دانشکده به شکل حضوری تدریس می‌کردند، اکنون به شکل مجازی درس می‌دهند. شهریه دانشجویان برای حقوق کارمندان و اساتید هزینه می‌شود و باید حقوق اساتید پرداخت شود.

وی در پاسخ به این سوال که اما هزینه اینترنت علاوه بر شهریه یک هزینه مضاعف به دانشجویان تحمیل می‌کند و چه برنامه و اقدامی برای کمک به دانشجویان دارید؟ گفت: به هر حال اینها مشکلاتی است که برای کشور پیش آمده است، وقتی یک مشکل بحرانی در کشور پیش می‌آید، همه باید کمک کنند. دانشگاه تلاش دارد برای کمک و همراهی به دانشجویان به آنها وام بدهند که برای پیگیری این امر نامه‌ای به ریاست جمهوری و ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده است، تا با ما مساعدت کنند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در حال حاضر همه بنگاه‌های اقتصادی، آموزشی، ‌پژوهشی و فرهنگی کشور دچار رکود شده و از آنجا که دانشگاه آزاد به پول دولتی وابسته نیست با مشکل مواجه خواهد شد،‌ در واقع دانشگاه ما متکی به شهریه‌هایی است که از دانشجویان گرفته می‌شود. یک دانشجوی مهندسی حداکثر ممکن است در طی یک سال 5، 6 میلیون شهریه پرداخت کند و با این مبالغ هزینه‌های آموزش، استاد، کارمند و هیات علمی اداره می‌شود و سودی برای دانشگاه آزاد ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این هزینه‌هایی که دانشجویان بابت اینترنت پرداخت می‌کنند، آیا امکان مساعدت برای پرداخت شهریه متغیر وجود دارد یا خیر؟ گفت: در قالب وام قرض الحسنه این کمک صورت خواهد گرفت و تلاش می‎شود هم مبلغ این وام بیشتر شود و هم راحت‌تر در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره تعیین تکلیف آموزش دروس عملی گفت: پس از پایان این ایام، فرصت سه ماه تابستان را در اختیار داریم و به محض اینکه دانشگاه‌ها باز شود از هر آنچه که باید برای دروس عملی استفاده شود، بهره خواهیم برد.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین