کد خبر: ۲۲۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
استاد دانشگاه آلابامای جنوبی تحریم‌ها را عاملی برای محدود کردن توان ایران در مقابله با کرونا دانست و گفت: کشورهای غربی باید بدانند که کمک به ایران در این شرایط فرصت مناسبی برای حل اختلاف‌ها است.
ناطقان: مایکل هولینگزورث، (Michael Hollingsworth) استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی است. حوزه تخصصی او جنگ و تروریسم، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تحریم‌ها در شرایط مقابله با کرونا مطرح کرده است.

ایران به دلیل تحریم‌ها بیش از سایر کشورها با مشکل کرونا روبرو بوده است

مایکل هولینگزورث در ابتدا در مورد شیوع کرونا ویروس در جهان گفت: کرونا باعث همه‌گیری در جهان شده است و بر همه مناطق جهان از جمله ایران تاثیر چشم‌گیری داشته است ایران به دلیل تحریم‌ها بیش از سایر کشورها با این مشکل روبرو بوده است، یک تهدید واقعی در این بیماری وجود دارد اما در طول تاریخ بسیار بدتر شده است. در اصل ، جهان در آخرین بیماری همه‌گیر آنفولانزای خوکی بسیار خوش‌شانس بوده است. آنفولانزای خوکی می‌توانست بسیار بدتر باشد، اما قابلیت و سرعت انتقال کرونا یک مشکل است که می‌تواند باعث مشکلات زیادی شود.

تحریم‌ها توان ایران برای مقابله با کرونا را محدود کرده است

عزم جمعی برای لغو تحریم‌ها وجود ندارد

وی در ادامه در مورد تحریم‌ها گفت: تحریم ها در این شرایط غیراخلاقی است. تحریم‌ها قدرت اقتصادی ایران را به شدت تضعیف کرده است. به همین دلیل است که کشورها به ایران کمک‌هایی ارائه داده‌اند. کمک‌های بشردوستانه از تحریم‌های فعلی معاف است، اما این تحریم‌ها قدرت اقتصادی ایران را تضعیف کرده است ، بنابراین توانایی کشور را در پاسخ به ویروس محدود می‌کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی تاکید کرد: با توجه به اوضاع موجود، کاهش موقت تحریم‌ها علیه ایران و همچنین ارائه مساعدت مستقیم به بهترین وجه بهترین مسیر پیش روی ایران است اما دولت ایران باید مایل به پذیرش آن باشد. متأسفانه کشورها مشغول برخورد با سیاست‌‌های داخلی در مورد ویروس هستند و توجه زیادی به رفع مشکلات ایران نشده است. اکنون بیشتر کشورهای جهان درگیر کرونا ویروس هستند بنابراین عزم چندانی برای لغو تحریم‌ها در سطح جهانی وجود ندارد.

 

سازمان ملل برای لغو تحریم ها ناکارآمد است

وی در مورد نقش سازمان‌های بین‌المللی در لغو تحریم‌ها در شرایط کنونی گفت:  سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی سیاست‌هایی را تعیین می‌کنند اما کمک‌های مستقیمی انجام نمی‌دهند. سازمان ملل به ویژه در این زمینه ناکارآمد است. آنها واقعاً نمی‌توانند کاری انجام دهند. این سیاست‌های کشورهای مختلف است که بعضاً بر سلامت مردم جهان تأثیر می‌گذارد. متأسفانه کشورهای کمتر توسعه یافته یا کشورهایی که در  تحریم‌های سنگین قرار دارند در این شرایط به طور نامتناسب رنج می‌برند.

مردم ایران قربانی سیاست‌ها شدهاند

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: به نظر من مردم ایران نباید تحریم و شرایط سخت را در این شرایط تحمل کنند. مردم ایران در این شرایط قربانی سیاست‌ها شده‌اند.

ایالات متحده علاقه‌ای به رفع تحریم‌ها ندارد

وی هم چنین گفت: ایالات متحده قصد ندارد تحریم‌های عمومی را در زمان شیوع کرونا لغو کند. آنها تلاش کرده‌اند کمک‌های بشردوستانه ارائه دهند که در تحریم ممنوع نیست. ایالات متحده علاقه‌ای به رفع تحریم‌ها ندارد، بنابراین به احتمال زیاد کمک اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد. هنوز ترس زیادی در مورد برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و این ترس وجود دارد پولی که از لغو تحریم‌ها در دسترس ایران قرار می گیرد به اهدافی غیر از تهیه مایحتاج پزشکی اختصاص یابد. البته به نظر می‌رسد چین بتواند کمک‌های چشم گیری به مردم ایران کند. 

کمک به ایران فرصتی برای بهبود روابط ایران و غرب است

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: این شرایط احتمالاً بیشترین تأثیر را در توانایی ایران در پاسخ به ویروس داشته است. شرایط اقتصادی بر توان ایران برای مقابله با  کرونا تاثیر داشته است. به نظر می‌رسد تمایلی برای لغو تحریم‌ها در این شرایط وجود ندارد. اما کشورهای غربی باید بدانند که کمک به ایران در این شرایط فرصت مناسبی برای حل اختلاف‌ها است. به نظر می‌رسد که اکنون مردم ایران در مبارزات قدرت میان ایران و آمریکا و اروپا گرفتار شده‌اند و در این شرایط رنج زیادی متحمل خواهند شد.

منبع: ایلنا
برچسب ها: بهبود ، غرب ، روابط ، ناطقان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین