کد خبر: ۲۲۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس پس از انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، عملا از دومینیک راب وزیر امور خارجه کابنیه خود خواسته تا هر جا که لازم شد، امور دولت و برنامه ملی مقابله با ویروس کرونا را هدایت کند.
ناطقان: جانسون اگرچه هنوز به طور رسمی سکان دولت را واگذار نکرده، اما با توجه به گزارش هایی که درباره مشکلات تنفسی او منتشر شده، احتمال زیادی وجود دارد که بی هوش و به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شود. به این ترتیب او دست‌کم تا چند روز قادر به تصمیم گیری و هدایت دولت نخواهد بود.

وزیر امور خارجه انگلیس در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت که جانسون از وی خواسته تا به نیابت از او اقدامات لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه تیم بسیار قدرتمندی از پزشکان در کنار نخست وزیر قرار دارند افزود؛ در این مدت ما این اطمینان را حاصل خواهیم کرد که تمام برنامه‌هایی که وی دستور آن را داده بود در اسرع وقت انجام شوند.

راب در غیاب نخست وزیر ریاست جلسات و هماهنگی بین اعضای دولت را برعهده خواهد داشت؛ البته جلسه امروز دولت لغو شد و به نظر می‌رسد که جانسون مایل است همچنان در امورهای کلیدی مورد مشاورت قرار گیرد.

در قاموس سیاسی انگلیس، سمتی تحت عنوان جانشین نخست وزیر وجود ندارد. به این ترتیب اختیارات راب تا زمانی که جانسون در قید حیات است محدود و قادر به اتخاذ تصمیمات کلیدی بدون مشورت نخست وزیر و اعضای کابینه نخواهد بود.

به گفته موسسه موسوم به «اندیشکده دولت»، نخست وزیر تا زمانی که در قید حیات است سکان دولت را برعهده خواهد داشت، مگر اینکه استعفا کند.

بی‌بی‌سی گزارش داد اگر جانسون فوت شود انتظار می‌رود که ملکه انگلیس از راب بخواهد تا برگزاری انتخابات درون حزبی و تعیین جانشین، دولت موقت تشکیل دهد.

با این حال ادامه این وضعیت نگرانی‌هایی را درباره مدیریت برنامه دولت برای مقابله با کرونا ایجاد کرده و فشارها برای کناره گیری جانسون از قدرت بالا گرفته است.

جانسون ۸ فروردین گذشته اعلام کرد که به کرونا مبتلا شده و یک هفته خود را قرنطینه می‌کند. او در این مدت با ارسال کلیپ‌های ویدیویی تلاش کرد تا اوضاع را آرام نشان دهد. وی پیش از انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه در توییتر نوشته بود که به برای انجام آزمایش های معمول به بیمارستان منتقل شده و حال عمومی‌اش خوب است.

با این حال حوالی ساعت ۸ شب (دوشنبه ۱۹ فروردین) به وقت محلی سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس  اعلام کرد که با وخیم‌تر شدن وضعیت نخست وزیر و طبق توصیه تیم پزشکی، او به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده است. به همین خاطر نخست وزیر از وزیر خارجه که سمت وزیر اول را بر عهده دارد خواسته در هر جا که لازم شد امور دولت را هدایت کند.

جانسون به دلیل سهل‌انگاری و اتخاذ سیاست بدنام ایمنی گله‌ای در مواجهه با کرونا در داخل به شدت مورد انتقاد قرار دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین