کد خبر: ۲۲۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
ربا دریافت پول به صورت غیرشرعی و غیر قانونی است و قانون مجازات های مشخصی را برای آن در نظر گرفته است.
ناطقان: ربا دریافت پول به صورت غیر شرعی و غیر قانونی است و مطابق با فقه و قانون تا زمانی که وجه اضافی دریافت نشود، ربا محقق نخواهد شد، از همین رو صرف توافق به اینکه شخصی پولی اضافه‌تر را در قبال وجه معین به کسی بدهد، این عمل جرم است، زیرا ملاک اخذ وجه بیشتر است.

شاید جای سوال باشد که اگر کسی برای ربا گرفتن به رباخوار چکی بدهد، چه وضعیتی پیش می‌آید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در صورتی که ثابت شود دارنده چک آن را به عنوان ربا دریافت کرده، حق مطالبه وجه آن چک را ندارد و باید چک را به صادر کننده مسترد کند.

با این وجود باید توجه داشت تا زمانی که وجه چک دریافت نشده، ربا محقق نمی‌شود.
مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده چیست؟

در پاسخ به این سوال که آیا هم ربا دهنده و هم ربا گیرنده هر دو مجرمند یا خیر، باید گفت که چه ربا دهنده و چه گیرنده و حتی شخصی که واسطه عمل رباست، مجرم محسوب به حساب می‌آیند.

مطابق با قانون هر یک از مجرمان به ۶ ماه تا ۳ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی معادل مال مورد ربا محکوم می‌شوند.

علاوه بر این مجازات‌ها ربا گیرنده باید مبلغ اضافه را به ربا دهنده مسترد کند، البته هر زمان ثابت شود که ربا دهنده در حالت اضطرار وجه اضافه پرداخت کرده است، مجازات نخواهد شد.

ربا دادن در حال اضطرار برای ربا دهنده جرم به حساب نمی‌آید و اگر ربا بین پدر و فرزند و زن و شوهر باشد یا مسلمان از کافر ربا دریافت کند، عملکرد آن‌ها از حیث قوانین جرم به حساب نمی‌آید.
برچسب ها: ربا ، غیر قانونی ، پول
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین