کد خبر: ۲۲۷۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
فرماندار ایالت نیویورک:
اندرو کوومو گفت: در نیویورک، هر ۲ دقیقه یک نفر به علت کرونا جان می بازد شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در ایالت نیویورک در حال افزایش است. در بیست و چهار ساعت گذشته، هفتصد و نود و نه نفر به علت ابتلا به این بیماری در نیویورک جان باختند که این آمار در مدت یک روز بی سابقه است. با این آمار شمار جان باختگان کرونا در ایالت نیویورک به هفت هزار و شصت و هفت نفر رسیده است.
ناطقان: آخرین اخبار و تحولات در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در جهان به شرح زیر است:


در مدت سه هفته، ده درصد کل شاغلان آمریکا که حدود شانزده و نیم میلیون نفر است بیکار شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، گزارش تکان دهنده دیگری درباره وضعیت بیکاری در آمریکا منتشر شد. براساس این گزارش در هفته منتهی به چهارم آوریل، شش میلیون و ششصد هزار نفر دیگر در آمریکا بیمه بیکاری را درخواست کردند. علت افزایش بیکاری در هفته‌های اخیر در آمریکا شیوع ویروس کرونا است. در این شرایط، مردم به شدت به حمایت بانک مرکزی آمریکا نیازمند هستند. به نظر می‌رسد ارزیابی‌های قبلی درباره شمار افراد بیکار ناشی از کرونا، کمتر از حد واقعی بوده است. در ماه مارس، حدود یکصد و شصت و دو میلیون نفر در امریکا شاغل بودند. این در حالی است که در مدت فقط سه هفته، ​حدود شانزده میلیون و پانصد هزار نفر در آن کشور کار خود را از دست دادند.

البته باید مدنظر داشت که شماری از این افراد از کار خود معلق شده اند و ممکن است به کار خود بازگردند، اما تعداد دقیق این افراد مشخص نیست. بازگشت این افراد به محیط کار برای احیای اقتصاد کشور ضروری است، اما به هرحال، ​از دست رفتن این تعداد فرصت شغلی در مدت کوتاه، ​ضربه بزرگی به بازار اشتغال آمریکا وارد کرده است. این نکته بسیار جالب توجه است، زیرا به نظر می‌رسد برای جلوگیری از یک بحران، کشور در معرض خطر بروز بحران دیگری قرار می‌گیرد. منظور از این سخن آن است که به مردم گفته شده است در خانه بمانند تا بحران کرونا مهار شود، اما همین کار پیامد‌هایی به همراه داشته است به این صورت که فرصت‌های شغلی از دست می‌روند. در این میان باید توجه داشت که وضع بغرنجی به وجود آمده است بویژه در شرایطی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از به اصطلاح "انفجار بزرگ" سخن می‌گوید و اینکه آمریکا از منحنی اوج کرونا پیش افتاده است و می‌توان بازار اقتصاد کشور را زودتر از زمان پیش بینی شده بازگشایی کرد.
 
آمریکا
تعداد مبتلایان از ۴۵۹ هزار و تعداد قربانیان از ۱۶ هزار نفر گذشت
به گزارش پایگاه اینترنتی ورلد میتر، با تائید ابتلای ۲۴ هزار و پانصد و بیست و یک فرد جدید به کرونا در آمریکا، تعداد مبتلایان به این بیماری به رقم ۴۵۹ هزار و چهارصد و چهل و هشت نفر رسید. از این تعداد تاکنون ۱۶ هزار و ۳۵۷ نفر جان خود را از دست داده و ۲۴ هزار و نهصد و ده نفر بهبود یافته اند.
 
آمریکا
تحقیقات نشان داد کرونا از اروپا به آمریکا رسیده است و نه از چین
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، نیویورک کانون شیوع بیماری کووید-۱۹ در آمریکا به شمار می‌رود بطوریکه بالاترین شمار جان باختگان و مبتلایان به کووید-۱۹ در این ایالت و شهر نیویورک است. درباره منشاء بروز این بیماری در نیویورک گمانه زنی‌های زیادی انجام شده است. دو تحقیق جدید در این باره انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که ویروس کرونا از اروپا به نیویورک آمده است و نه این که به صورت مستقیم از چین به آمریکا آمده باشد. دکتر آنتونی فاوچی رئیس موسسه ملی بیماری‌های حساسیتی و عفونی نتایج این تحقیقات را معتبر دانسته است.
وی در این خصوص به شبکه تلویزیونی ‌ای بی سی نیوز گفته است: با توجه به حجم سفر‌های هوایی از همه مناطق ایتالیا بویژه از شمال ایتالیا به آمریکا، تعجب آور نیست که نیویورک بسیار قبل‌تر از آنکه متوجه شویم، به این ویروس آلوده شده باشد.
 
آمریکا
بیشترین آمار فوت روزانه در نیویورک
حدود هشتصد نفر در مدت بیست و چهار ساعت در نیویورک به علت کرونا جان باختند.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، اندرو کوومو فرماندار ایالت نیویورک در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در ایالت نیویورک در حال افزایش است. در بیست و چهار ساعت گذشته، هفتصد و نود و نه نفر به علت ابتلا به این بیماری در نیویورک جان باختند که این آمار در مدت یک روز بی سابقه است. با این آمار شمار جان باختگان کرونا در ایالت نیویورک به هفت هزار و شصت و هفت نفر رسیده است.
فرماندار نیویورک نسبت به خطر شیوع بیشتر ویروس کرونا در این ایالت هشدار داد و گفت: ما در حال حاضر در "موج اول" مبارزه با ویروس کرونا قرار داریم. این ویروس از روز اول پیش روی ما بود اما ما دشمن را دست کم گرفتیم و این همیشه خطرناک است، دوستان، من و ما نباید دوباره این کار را بکنیم.
فرماندار دموکرات ایالت نیویورک گفت: هجده روز از زمان اجرای مقررات قرنطینه در نیویورک سپری می‌شود. البته این زمان به اندازه یک عمر بوده است. سی و نه روز از زمان مشاهده اولین مورد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در ایالت نیویورک سپری می‌شود. از زمان مشاهده اولین مورد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در آمریکا نیز هشتاد روز سپری می‌شود. این هشتاد روز به صورت قابل توجهی زندگی مردم را تغییر داده است. دولت آمریکا براساس مدل‌های ارزیابی خود اعلام کرد که در بدترین حالت یک و نیم میلیون تا دو میلیون و دویست هزار نفر به علت کرونا در آمریکا جان خواهند باخت و در بهترین سناریو نیز شمار جان باختگان کرونا در امریکا به علت اقدامات کاهش دهنده تلفات، بین یکصد هزار تا دویست و چهل هزار نفر خواهد بود که همین رقم هم بسیار تکان دهنده است.
وی گفت: درباره وضعیت ایالت نیویورک در زمان اوج شیوع بیماری کووید-۱۹ آمار وحشتناکی وجود دارد. بدترین ارزیابی را دانشگاه کلمبیا منتشر و اعلام کرده است که فقط در ایالت نیویورک، یکصد و سی و شش هزار نفر بستری خواهند شد. این رقم تعداد مبتلایان را نشان نمی‌دهد و فقط تعداد افراد بستری شده را نشان می‌دهد. در ارزیابی مدل مکینزی شمار افراد بستری شده در ایالت نیویورک یکصد و ده هزار نفر ارزیابی شده است. البته مدل دیگری را نیز مکینزی منتشر کرده است که براساس آن تعداد افراد بستری شده در ایالت نیویورک، پنجاه و پنج هزار نفر برآورد شده است. ارزیابی بنیاد گیتس شمار افراد بستری شده در ایالت نیویورک در زمان اوج شیوع کرونا را هفتاد و سه هزار نفر برآورد کرده است. هر یک از این سناریو‌ها برای نیویورک نابود کننده هستند، زیرا باید به خاطر داشت که در ایالت نیویورک فقط پنجاه و سه هزار تخت بیمارستانی در شبکه درمانی ایالتی وجود دارد. در شهر نیویورک تعداد تخت‌های بیمارستانی سی و شش هزار تخت است. پس می‌بینیم که هریک از سناریو‌های فوق، مشکل ساز است. در حال حاضر و به لطف اقدامات انجام شده برای کاهش دادن شیب منحنی ابتلا به کرونا، حدود هجده هزار نفر در نیویورک بستری شده اند.
وی در ادامه افزود: ما ظرفیت شبکه درمانی و بیمارستانی خود را به صورت قابل توجهی افزایش داده ایم. شبکه درمانی این ایالت، ​عملکرد فوق العاده‌ای داشته است. کارکنان کادر درمانی ایالتی عملکرد فوق العاده ای از خود نشان داده اند. حامیان ما در دولت فدرال از جمله سپاه مهندسان بسیار خوب عمل کرده اند. هدف بنده از روز اول این بوده است که این ایالت را برای بدترین وضعیت آماده کنیم،  با اقداماتی که انجام داده ایم توانسته ایم ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خود را به نود هزار تخت افزایش دهیم. اما حتی این رقم نود هزار تخت بیمارستانی با بدترین سناریو‌های اعلام شده از نظر عددی، ​ تناسب ندارد. اقداماتی که انجام داده ایم سبب شده است شیب منحنی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ کاهش یابد.
فرماندار نیویورک گفت: شمار جان باختگان ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ در ایالت نیویورک در حال افزایش است. برای درک این مسئله می‌توان آمار قربانیان کرونا در نیویورک را با شمار جان باختگان ناشی از حملات یازده سپتامبر در سال دو هزار و یک مقایسه کرد. گفته می‌شد یازده سپتامبر بدترین روز برای نیویورک برای مدت طول عمر یک نسل بوده است. ما حداکثر تلاش خود را صورت داده ایم تا رویداد مشابه یازده سپتامبر دیگر رخ ندهد. در یازده سپتامبر، ۲ هزار و ۷۵۳ نفر در نیویورک و حمله به برج‌های مرکز تجارت جهانی کشته شدند. اما تاکنون شمار جان باختگان ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ در ایالت نیویورک به ۷ هزار و ۶۷ نفر رسیده است. این آمار بسیار دردناک، شوکه کننده و تکان دهنده است. زبان بنده از سخن گفتن در این خصوص قاصر است. یازده سپتامبر بسیار مصیبت بار و ویران کننده بود. اما حالا می‌بینیم که شمار جان باختگان این قاتل بی سر و صدا بسیار بیشتر از آن زمان است. درواقع، این وضعیت شبیه انفجاری خاموش است که کل جامعه ما را درگیر کرده است.
وی در ادامه افزود: درخواست ما از مردم همچنان این است که درخانه بمانندو مراقب خود و دیگران باشند. ما باید با شدت عمل و هوشمندانه و با حفظ وحدت به اقدامات خود برای مبارزه با این بیماری ادامه دهیم.
 
کانادا
۲۰ هزار و ۶۹۰ مورد ابتلاء، ۵۲۶ مورد جان باخته
شبکه تلویزیونی سی بی اس اعلام کرد: با اضافه شدن ۸۸۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایالت کبک، تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در کانادا به رقم ۲۰ هزار و ۶۹۰ نفر رسید. با مرگ ۴۱ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد تلفات ناشی از ابتلا به این بیماری در کاناد به ۵۲۶ مورد افزایش پیدا کرد.
 
آمریکا
تصمیم ترامپ برای بازگشایی اقتصاد آمریکا در ماه مه  
خبرگزاری رویترز گزارش داد: استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا روز پنج شنبه با سرپیچی از توصیه‌های کارشناسان پزشکی این کشور گفت اقتصاد آمریکا باید در ماه مه برای کسب و کار بازگشایی شود.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان پزشکی گفته اند تعطیلی کسب و کار و فاصله گذاری اجتماعی باید مدتی دیگر برقرار بماند تا ویروس کرونا شکست بخورد.
منوچین در پاسخ به سوالی در شبکه سی ان بی سی مبنی بر این که آیا فکر می‌کند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اقتصاد آمریکا را در ماه مه بازگشایی خواهد کرد پاسخ مثبت داد.
آمریکا
وضعیت تاکسی ها در نیویورک
یک راننده تاکسی در نیویورک گفت من نمی‌توانم منتظر اقدامات دولت در خصوص مبارزه با کرونا بمانم. به گزارش شبکه تلویزیونی ای پی تی ان, این راننده تاکسی گفت: من همیشه ۲۰ مسافر در روز داشتم حالا من ۶ تا ۷ نفر مسافر دارم. من همیشه حداقل ۳۰۰ دلار در روز درآمد داشتم اما حالا اگر بتوانم ۱۱۰ دلار درآمد روزانه داشته باشم بسیار خوش شانس خواهم بود.
وی افزود: ما باید سریع عمل کنیم، زیرا کارکنان بیمارستان‌ها در ساعت ۷ یا ۸ بعدازظهر شیفت کاری خود را تغییر می‌دهند. زمانی که شما خوش شانس باشید می‌توانید ۱ یا ۲ نفر از آن‌ها را سوار کنید. سرگردانی در شهر بسیار بد است.
این راننده تاکسی در ادامه گفت: من باید در خارج از خانه باشم تا خدمات را برای دیگران فراهم کنم و تلاش کنم که هزینه زندگی خود را تامین کرده و زنده بمانم. من نباید منتظر اقدام دولت بمانم، زیرا من نمی‌دانم که آیا آن‌ها می‌توانند به من کمک کنند یا نه؟ من چه کاری باید بکنم؟ من باید غذا بخورم.
 
آمریکا
کرونا، کابوس بی خانمان‌های آمریکا
کرونا، زندگی بی خانمان‌های آمریکا را به کابوس تبدیل کرده است. به گزارش شبکه تلویزیونی پی بی اس آمریکا، تا وقتی بیماری کووید-۱۹ به آمریکا برسد، بی خانمانی بزرگترین مشکل همه گیر در بسیاری از شهر‌های آمریکا بود. حالا یک بحران (کرونا) با بحران دیگر (بی خانمانی) در کنار هم قرار گرفته اند. وضعیت افراد بی خانمان در این شرایط بسیار سخت است.
جِفری نورس رئیس بنیاد خیریه موسوم به "روستا‌های پدر جو" است. به گفته وی، سرپناه‌ها به صورت بالقوه مکانی برای گسترش ویروس است و می‌تواند شیوع بیماری کووید-۱۹ را تسریع کند.
در سال‌های اخیر، بیماری‌های عفونی از قبیل هپاتیت و تیفوس در بین بی خانمان‌ها و فراتر از این جوامع، به سرعت گسترش پیدا کرده است. به گفته بابی واتس، مدیرعامل مرکز ملی شورای رسیدگی به وضع افراد بی خانمان در آمریکا، افرادی که بی خانمانی را تجربه می‌کنند در معرض خطر هستند و نه اینکه خودشان خطر باشند. به گفته وی این وضعیت "بدترین کابوسی است که از نظر بیماری‌های همه گیر می‌تواند بروز کند".
 
فرانسه
افزایش شمار جان باختگان کرونا در فرانسه به ۱۲۲۱۰ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرد با ثبت ۱۳۴۱ مورد جدید فوت بر اثر کرونا شمار جان باختگان در این کشور به ۱۲۲۱۰ نفر افزایش یافت.
 
آلمان
کلاهبرداری برای دریافت کمک های مالی
بزرگ‌ترین دولت محلی آلمان اعلام کرد به علت مشاهده تقلب‌های بزرگ تصمیم گرفته است پرداخت کمک‌های فوری به شرکت‌هایی را که از شیوع ویروس کرونا متضرر شده اند، به حال تعلیق درآورد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، مقامات دولت محلی نوردراین-وستفالن واقع در غرب آلمان "بعد از مشاهده اطلاعاتی درباره وجود پایگاه‌های جعلی که در موتور‌های جستجوگر طبقه بندی شده بودند"، تصمیم گرفتند پرداخت کمک‌ها به شرکت‌های کوچک و مستقل را که برلین برای مقابله با بحران ویروس کرونا اختصاص داده است، "به طور موقت به حال تعلیق درآورند".
کلاهبردار‌ها به طور ملموس با ایجاد پایگاه‌های اینترنتی جعلی صفحات رسمی مقامات را که در آن‌ها می‌توان درخواست‌های کمک را به طور اینترنتی ثبت کرد، کپی می‌کنند. آن‌ها سپس داده‌های شرکت‌هایی را که می‌خواهند فرم‌ها را پر کنند، به دست می‌آورند و از آن‌ها برای قرار دادن درخواست‌های خود در پایگاه‌های حقیقی استفاده می‌کنند به این ترتیب پول‌ها را به دست می‌آورند.
پلیس محلی به موازات آغاز تحقیقی اعلام کرد شکایت‌های زیادی "از اشخاصی که می‌خواهند به طور اینترنتی درخواست کمک کنند" دریافت کرده است که "به پایگاه‌های جعلی هدایت می‌شوند" که این پایگاه‌ها می‌خواهند "به طور آشکار از داده‌های آن‌ها استفاده کنند".
این نوع کلاهبرداری در بسیاری از مناطق آلمان بعد از این که دولت یک کمک ۵۰ میلیارد یورویی برای شرکت‌های کوچک برای مقابله با بحران ویروس کرونا اعلام کرده، توسعه پیدا کرده است. این کمک برای شرکت‌هایی که کم‌تر از ۱۰ کارمند دارند، ممکن است تا ۱۵ هزار یورو بالغ شود.
در پایان ماه مارس پلیس ایالت بادن-وورتمبرگ نیز درباره گسترش این پایگاه‌های جعلی هشدار داده و از شرکت‌ها خواسته بود "فقط از صفحات رسمی" برای ثبت درخواست‌های خود "استفاده کنند.
دفتر امنیت اطلاعات فدرال آلمان نیز به تازگی اعلام کرد در فضای شیوع ویروس کرونا افزایش حملات سایبری علیه شرکت‌ها و شهروندان را شاهد بوده است.
این منبع همچنین اعلام کرد رشد انفجاری خرید‌هایی را با نام دامنه‌هایی با کلمات کلیدی مانند "کرونا" و "کووید" مشاده کرده است که سپس برای "اهداف جنایی" مورد استفاده قرار گرفته اند.
پلیس فدرال آلمان نیز روز پنجشنبه هشدار داد "شمار بالای کمک‌های مالی" اختصاص داده شده برای مقابله با کرونا ویروس می‌تواند "باعث افزایش کلاهبرداری شود".
 
عمان
افزایش شمار جان باختگان کرونا در عمان به سه نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت بهداشت عمان اعلام کرد با ثبت یک مورد جدید فوت بر اثر کرونا، شمار قربانیان این بیماری در این کشور به سه نفر افزایش یافت.
 
تونس
افزایش شمار جان باختگان کرونا در تونس به ۲۵ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت بهداشت تونس از ثبت یک مورد جدید فوت بر اثر کرونا و افزایش شمار جان باختگان در این کشور به ۲۵ نفر خبر داد. همچنین شمار افراد مبتلا به کرونا در تونس با ۱۵ مورد افزایش به ۶۴۳ نفر رسیده است.
 
ایتالیا
دولت ایتالیا در حال بررسی تمدید قرنطینه در این کشور تا سوم ماه مه است
خبرگزاری رویترز گزارش داد: یک منبع در اتحادیه‌های صنعتی ایتالیا گفت دولت ایتالیا در حال بررسی تمدید قرنطینه در این کشور تا سوم ماه مه است.
 
آمریکا
دستورالعمل جدید مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها برای مشاغل ضروری
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا دستورالعمل جدیدی برای کرونا و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی برای مشاغل ضروری منتشر کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا با دقت خاصی روند شیوع بیماری کووید-۱۹ را در آمریکا پایش می‌کند. این سازمان فدرال که برای کل آمریکا در زمینه کنترل بیماری‌ها تصمیم گیری می‌کند دستورالعمل جدیدی برای مقابله با شیوع کووید-۱۹ منتشر کرد. این دستور العمل برای دارندگان مشاغل ضروری از قبیل پزشکان و پرستاران است که می‌خواهند سر کار خود بازگردند و در معرض کووید-۱۹ قرار گرفته اند. براساس این دستورالعمل، این افراد باید قبل از شروع کار خود، دمای بدنشان را تست کنند و در همه ساعات حضور در محل کار خود، ماسک به صورت داشته باشند و فاصله گذاری اجتماعی را تاحد امکان و متناسب با وظایف شغلی خود رعایت کنند. در این دستورالعمل، به این افراد به صراحت گفته شده است که اگر بیمار شدند باید در خانه بمانند، از استفاده مشترک از وسایل شخصی از قبیل گوشی و امثال آن که نزدیک صورت قرار می‌گیرد، خودداری کنند و در زمان استراحت در مکان‌های شلوغ تجمع نکنند. اما کارشناسان از این دستورالعمل ناراحت هستند و می‌گویند از این افراد باید تست به عمل بیاید و درصورت سالم بودن به سر کارشان بازگردند، اما به علت اینکه، به اندازه کافی نیرو‌های حرفه‌ای در این بخش‌ها وجود ندارد، استفاده از این دستورالعمل اجتناب ناپذیر به نظر می آید.
 
ایرلند
ثبت ابتلای ۵۰۰ نفر در یک روز در ایرلند؛ بیشترین آمار در یک روز
خبرگزاری رویترز گزارش داد: آمار تایید شده ابتلا به ویروس کرونا در ایرلند روز پنج شنبه با ۵۰۰ مورد افزایش به ۶۵۷۴ نفر رسید. این بیشترین آمار ابتلا به این بیماری در یک روز در این کشور بوده است.
با این حال مقامات بهداشت این کشور می‌گویند شمار افرادی که در مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند ثبات پیدا کرده است. آمار تلفات این بیماری نیز از ۲۳۵ نفر در روز چهارشنبه به ۲۶۳ نفر در روز پنج شنبه رسید.
 
نشست غیرحضوری شورای امنیت
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
فرانسه
بیش از ۱۲ هزار فرانسوی بر اثر کرونا جان باخته اند
آمار جان باختگان کرونا در فرانسه با ۱۳۴۱ نفر طی یکروز به ۱۲ هزار و ۲۱۰ نفر افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پاریس، مدیرکل سلامت وزارت بهداشت فرانسه در نشست خبری گفت: از ۱۲ هزار و ۲۱۰ فوتی کرونا در فرانسه ۸ هزار و ۴۴ مورد در بیمارستان و ۴ هزار و ۱۶۶ مورد در خانه‌های سالمندان بوده است.
ژروم سالومون افزود: ۳۰ هزار و ۷۶۷ نفر در حال حاضر در بیمارستان بستری اند که ۷ هزار و ۶۶ نفرشان در بخش مراقبت‌های ویژه اند. وی گفت: ۲۳ هزار فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ نیز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.
 
انگلیس
بوریس جانسون از بخش مراقبت ویژه خارج شد
جیمز لندال خبرنگار بی بی سی در حساب توئتیری خود نوشت: بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از بخش مراقبت ویژه خارج شده و در بخش، از نزدیک تحت مراقبت قرار دارد.
 
اردن
افزایش شمار جان باختگان کرونا در اردن به هفت نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت بهداشت اردن از افزایش جان باختگان کرونا در این کشور به هفت نفر خبر داد و اعلام کرد با ثبت ۱۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در اردن، شمار افراد مبتلا در این کشور به ۳۷۲ افزایش یافت.
 
آمریکا
صف‌های طولانی در فلوریدا برای پرکردن فرم‌های مربوط به بیمه بیکاری
تلویزیون آسوشیتدپرس از صف‌های طولانی در فلوریدا برای دریافت و پر کردن فرم‌های مربوط به دریافت بیمه بیکاری تصاویر زیر را پخش کرد:
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
آمریکا
افزایش مبتلایان به کرونا در ایلینوی ظرف ده هفته به ۱۲ هزار نفر
در مدت ده هفته شمار مبتلایان به کرونا در ایالت ایلینوی آمریکا، دوازده هزار نفر افزایش یافته است.
به گزارش شبکه تلویزیونی خبری پی بی اس آمریکا، حدود ده هفته پیش جی پی پریتزکِر فرماندار ایالت ایلینوی اعلام کرد یک زن در شهر شیکاگو در این ایالت به ویروس کرونا مبتلا شده است که وی دومین مورد شناخته شده ابتلا به کرونا در آمریکا بود. در حال حاضر، تعداد موارد شناخته شده ابتلا به کرونا از دوازده هزار نفر فراتر رفته است و بیش از سیصد نفر نیز در این ایالت جان باخته اند.
 
امارات
ادامه تعطیلی مساجد و مراکز عبادی
خبرگزاری رویترز گزارش داد: امارات تعطیلی مساجد و مراکز عبادی را تا اطلاع ثانوی تمدید کرد.
 
آمریکا
گزارش تکان دهنده از دیدگاه کادر درمانی آمریکا درباره کمبود تجهیزات ایمنی
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

روزنامه نیویورک تایمز با تهیه گزارشی تصویری به انعکاس دیدگاه‌های کادر درمانی آمریکا درخصوص کمبود تجهیزات پزشکی و قربانی شدن کادر درمانی به علت عملکرد ترامپ پرداخت.
این گزارش تصویری با اظهاراتی از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شروع ‌شد. ترامپ گفت: ماسک‌ها به کجا می‌رود؟ به نظرم، ماسک‌ها از در‌های عقبی، خارج می‌شود!
دکتر جی شوئر: من این ماسک جراحی را مدت دو روز است که به صورتم دارم!
امیلی توماس تکنسین بیمارستان: سه روز است که من از ماسک ان-۹۵ خودم استفاده می‌کنم.
ترامپ: آن‌ها سال‌ها است که ده تا بیست هزار ماسک تحویل (بیمارستانها) داده اند.
دکتر کامیلا: (پزشک بخش اورژانس) چطور ممکن است از ده هزار ماسک به این رقم برسیم؟
ترامپ: به سیصد هزار ماسک رسیده ایم!
دکتر کامیلا: کارکنان بخش درمانی همینطورند دیگه! (با کنایه) علت این مسئله آن است که بیماری همه گیر پیش آمده است.
کورنیلا گراجس جراح اطفال: ثروتمندترین کشور در غرب آنهم درسال ۲۰۲۰!
ترامپ: قویترین اقتصاد جهان
مری مک دونالد: (پرستار) این وضعیت واقعی در بیمارستان‌های ما در حال حاضر است. آن‌ها به شما یک کیسه کاغذی می‌دهند!
صدای مرد: آن‌ها به شما یک کیسه کاغذی می‌دهند تا ماسک صورت و ماسک ان-۹۵ خود را در آن قرار دهید.
مری مک دونالد: (پرستار) من باید این بسته را هر روز با خودم به محل کار بیاورم و ببرم. آیا فکر می‌کنید این روش، ایمن است؟
یک خانم با لباس قرمز: استفاده از این وسایل برای انجام نظافت در بین بیماران، غیرقابل قبول است.
خانم با لباس سیاه: مخصوصا این که من چهار ماه است که باردارم.
ترامپ: ما میلیون‌ها میلیون تجهیزات مختلف را تحویل داده ایم. ما هرکاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا تجهیزات بیشتری به شما بدهیم.
دکتر کامیلا: (پزشک بخش اورژانس) اینکه گفته شود ما از ماسک‌ها به صورت درست استفاده نمی‌کنیم یا آن‌ها را احتکار می‌کنیم.
ترامپ: فکر نمی‌کنم آن‌ها ماسک‌ها را احتکار می‌کنند بلکه مسئله احتمالا بدتر از احتکار کردن است.
ادامه حرف دکتر کامیلا: (پزشک بخش اورژانس) این سخن کاملا کاملا مضحک است.
جان پیرسون: (پرستار) ما شاهد آن هستیم که کادر بیمارستانی خودشان به بازار می‌روند و خودشان تجهیزات حفاظتی را تهیه می‌کنند. ما از هر راهی که بتوانیم این کار را انجام می‌دهیم.
خانم کندی: (پرستار) وقتی شما دستگاه تنفس مصنوعی را به بیمار وصل می‌کنید، ذراتی از دهان بیمار در هوا رها می‌شود و این ذرات برای هرکسی که نزدیک بیمار باشد، بسیار خطرناک است.
یک پرستار: بدون این تجهیزات حفاظت شخصی، ما وجود نخواهیم داشت. ما به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز نداریم، زیرا اگر تجهیزات حفاظتی را نداشته باشیم هیچکس از ما نخواهد بود که به داد بیماران برسد.
کندی: (پرستار) ما در معرض خطر هستیم. بیماران در خطر هستند. خانواده هایمان که نزد آن‌ها می‌رویم در خطر هستند. کارکنان مغازه‌هایی که بنده اقلام مورد نیازم را از آنجا خریداری می‌کنم در معرض خطر هستند.
بروک گالیش: ما به تجهیزات حفاظتی شخصی مناسب نیاز داریم. ما به این اقلام، همین حالا نیاز داریم نه هفته آینده یا دو هفته دیگر یا یک ماه بعد. ما همین حالا به این تجهیزات نیاز داریم.
کورنیلا گراجس جراح اطفال: من تسلیم نمی‌شوم. من عاشق کارم هستم. هرکاری که در توانم باشد برای نجات جان انسان‌ها انجام می‌دهم.
جان پیرسون: (پرستار)رئیس جمهور ترامپ! تو هم یک روز باید با مرگ مواجه شوی. به این مسئله فکر کن که چگونه با کسانی رفتار کرده‌ای که قرار است از تو مراقبت کنند؟
کورنیلا گراجس جراح اطفال: ما نباید فرصت کمک کردن به کادر درمانی را به علت نبود تجهیزات حفاظتی از دست بدهیم آنهم در حالیکه کادر درمانی حاضر هستند کار خود را انجام دهند. این رویه، اشتباه است. همه ما باید از اتفاقی که در حال رخ دادن است، شرمسار باشیم.
 
آمریکا
شهردار نیویورک: فاصله گذاری اجتماعی در نیویورک باید ادامه یابد
شهردار نیویورک تصریح کرد باید طرح فاصله گذاری اجتماعی و در قرنطینه خانگی ماندن شهروندان ادامه یابد. به گزارش آسوشیتدپرس، دی بلازیو شهردار نیویورک در پیامی ویدئویی خطاب به مردم این شهر گفت: ما هنوز با انتقال گسترده ویروس مواجه هستیم. ما همچنان با واقعیت‌های دردناک و وحشتناکی برای بسیاری از خانواده‌های نیویورکی سر و کار داریم. هنوز راهی طولانی پیش رویمان است. به نظرم، هیچ چیز در ماه آوریل بهتر نمی‌شود و فکر می‌کنم ماه آوریل سخت و طولانی خواهیم داشت. از مدت‌ها قبل گفته ام که برای ماه طولانی و سخت آماده شوید. این واقعیت که ما شاهد برخی از بهبود‌ها در زمینه بستری شدن‌ها بوده ایم یا شاهد برخی بهبود‌ها در زمینه دستگاه‌های تنفس مصنوعی بوده ایم، نشان می‌دهد که در خانه ماندن و فاصله گذاری اجتماعی نتیجه بخش بوده است. الان زمان آن نیست که گارد خود را پایین بیاوریم و دیگر بی خیال شویم! بلکه برعکس، باید این تدابیر را تشدید کنیم. باید از این استاندارد‌ها و رویکرد‌ها که همه با هم یاد گرفته ایم استفاده کنیم. ما باید این تدابیر را تا حد امکان شدیدتر و قویتر کنیم. این تنها راه برون رفت از این وضعیت است.
وی در ادامه افزود: اگر ما دقت نکنیم و قوی نباشیم و اصول را رعایت نکنیم، این بیماری می‌تواند بار دیگر قدرت پیدا کند و شدت یابد. ما باید به شدت نگران قدرت گرفتن دوباره این ویروس باشیم. ما نگران هستیم. اتفاقی که اصلا نمی‌توانیم اجازه بدهیم پیش بیاید این است که گارد خود را پایین بیاوریم و اجازه بدهیم این بیماری با شدت بیشتری پشت در خانه ما قرار بگیرد و بعدا ببینیم که شمار قربانیان به شدت افزایش یابد. اگر ما کار‌ها را به درستی انجام دهیم و کمک‌های لازم را دریافت کنیم به ویژه اگر دولت فدرال امکان تست گرفتن بیشتر را فراهم کند، می‌توانیم پیشرفت‌های مستمر قابل توجه داشته باشیم. این پیشرفت همواره بی عیب و نقص و خطی و زیبا نخواهد بود، اما همچنان پیشرفت مستمر خواهد بود.
 
ایتالیا
صنعت گل و گیاه ایتالیا با شیوع کرونا شدیدا دچار پژمردگی شده است
شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مغازه‌ها و مراسم عروسی و تشییع و تدفین موجب زمین خوردن صنعت پرورش گل و گیاه در ایتالیا شده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی‌ای پی تی ان، به علت شیوع بیماری کرونا در ایتالیا و تعطیلی‌های گسترده و بسته بودن مغاز‌ها و تعطیلی مراسم، صنعت گل و گیاه در این کشور با رکود شدید مواجه شده است به نحوی که کارگران بخش کشاورزی مجبور شده اند سیستم آبیاری را خاموش کنند، زیرا گل‌ها قابل فروش نیستند، بنابراین هدر رفتن آب توجیهی ندارد.
درگیر شدن کشور‌های همسایه با ویروس کرونا موجب تعطیل شدن بازار صادرات گل و گیاه در ایتالیا شده است. ده‌ها هزار شاخه گل در مزارع پرورش آن‌ها دست نخورده باقی مانده و در حال از بین رفتن هستند.
 
آمریکا
مدیر اداره تدفین در نیویورک: آرمستان‌ها تا دو هفته و نیم دیگر جایی ندارند
مدیر اداره تدفین در نیویورک گفت: شمار اجساد رو به افزایش است و آرامستان‌ها فقط تا دو هفته و نیم دیگر ظرفیت دارند. به گزارش شبکه تلویزیونی‌ای پی تی ان، جسوس پوجولس (Jesos Pujols) گفت: نهاد‌های مربوط به تدفین و خاکسپاری تا حد ممکن تمامی اقدامات خود را انجام می‌دهند، اما شمار اجساد رو به افزایش است. ما هم اکنون در دستور کار خود تدفین ۲۰۰ نفر را داریم و صد نفر دیگر نیز در راه هستند؛ بنابراین ما کار خود را به بهترین نحو انجام می‌دهیم. اما برای اینکه حقیقتا کار خود را انجام دهیم همه باید به فوریت عمل کنند.
وی افزود: سوزاندن اجساد و یا تدفین آن‌ها در قبرستان دو موضوع جداگانه هستند. ما زمین‌های کمی در اختیار داریم. شاید این فضا فقط برای دو هفته و نیم دیگر جوابگو باشد. بعد از آن، ما نمی‌توانیم کاری برای اجساد انجام دهیم.
او گفت: در حال حاضر پول هیچ ارزشی ندارد. هیچ ارزشی ندارد. من ترجیح می‌دهم که شغل خود را از دست بدهم و یک شغل عادی داشته باشم. من ترجیح می‌دهم که هم اکنون در خانه خود قرنطینه شوم.
وی گفت: در ۲ هفته اخیر من تمامی ۷ روز هفته را کار کرده ام. من هر روز ۱۳ تا ۱۴ ساعت کار کرده ام. این موضوع هزینه زیادی برای سلامتی من به همراه خواهد داشت.
پوجولس گفت: از هفته گذشته ما به تمامی تماس‌های تلفنی رسیدگی کرده ایم. من حتی با برخی از افراد هم درگیر شده ام.
 
‌‌چین
کرونا و شتاب دیجیتالی شدن اقتصاد چین
ماه‌ها قرنطینه مردم چین برای مهار کرونا موجب شد تا دومین اقتصاد بزرگ دنیا به سرعت به سوی دیجیتالی شدن پیش برود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از پکن، اقتصاد دیجیتال، که پیش از شیوع کرونا یکی از اهداف پکن بود، طی سال‌های اخیر با سرعت سالیانه بیش از ۲۰ درصد رشد کرده و این کشور اکنون حدود یک سوم از تولید ناخالص داخلی و اشتغال یک چهارم از نیروی کار خود را مدیون آن است.
اگر چه برخی کسب و کار‌های سنتی در طول بحران کرونا تا آستانه ورشکستگی رفته‌اند، اما شرکت‌های فناور محور مانند بایت‌دنس و تنسنت طی ماه‌های گذشته، شاهد اقبال چشم‌گیری بوده‌اند.
اکنون علاوه بر حوزه‌های فروش آنلاین، کنفرانس‌های ویدیویی و سرگرمی، کسب و کار‌های سنتی مانند رستوران‌ها و نهاد‌های آموزش خصوصی نیز به استفاده از فضای مجازی روی آورده‌اند.
طی دو ماه نخست سال جدید میلادی، در حالی که خرده‌فروشی در چین حدود ۲۱ درصد کاهش داشت، خرده‌فروشی برخط با ۳ درصد افزایش به حدود ۲۲ درصد از کل فروش چین (معادل ۱۵۸ میلیارد دلار) رسیده است.
 
سوریه
منطقه شرق فرات و التنف سوریه با شرایط خطرناکی مواجه هستند
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو منطقه شرق فرات و التنف سوریه با شرایط بسیار دشوار و خطرناکی در زمینه شیوع کرونا مواجه هستند.
این دو منطقه، تحت سیطره نیرو‌های آمریکایی و متحدان آن‌ها قرار دارند.
 
هشدار آکسفام درباره افزایش فقر در جهان
آکسفام برای جلوگیری از فقیرتر شدن ۵۰۰ میلیون نفر به دلیل تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، پرداخت یارانه، کمک به شرکت‌ها و بخشش بدهی کشور‌های درحال توسعه را پیشنهاد کرده است.
شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: از چند هفته پیش طرح‌های کمک رسانی ارائه می‌شوند. سازمان غیردولتی آکسفام هشدار داد که اگر این تمهیدات واقعا در کشور‌ها به اجرا گذاشته نشود، جهان با ۵۰۰ میلیون فقیر بیشتر روبرو خواهد شد.
گزارشگر این شبکه گفت: آکسفام گزارشی شوکه کننده منتشر کرد. این موسسه در این گزارش ۲۰ صفحه‌ای در مورد تبعات اقتصادی شیوع کووید - ۱۹ هشدار داد. اگر اقدامی انجام نگیرد، پانصد میلیون نفر به جمعیت فقرا در جهان اضافه خواهد شد. در این گزارش آمده است: این اتفاق مبارزه با فقر را در سطح جهانی ده سال به عقب می‌برد که این رقم در برخی مناطق مثل آفریقای سیاه و خاورمیانه و آفریقای شمالی معادل ۳۰ سال خواهد بود.
یکی از دلایل اصلی فقیرتر شدن این افراد، افزایش بیکاری در جهان است. به گزارش سازمان بین المللی کار تعداد بیکاران به شدت افزایش خواهد یافت.
اکسفام برای جلوگیری از این فاجعه غم انگیز، در گزارش خود توصیه‌ها و تمهیداتی را برای حمایت از قشر آسیب پذیر پیشنهاد کرده است. پرداخت یارانه نقدی یکی از این راهکارهاست. این موسسه برای شرکت ها، حمایت از شرکت‌های کوچک‌تر و قاعدتا شکننده‌ترین آن‌ها را توصیه کرده است. آکسفام برای کشور‌ها نیز همبستگی بیشتر را پیشنهاد می‌کند. این موسسه خواستار بخشش بخشی از بدهی‌های کشور‌های در حال توسعه، به ویژه بدهی‌هایی شده است که می‌بایست در سال جاری پرداخت شوند.
 
بررسی واکسن صدساله سِل برای مقابله با کرونا
واکسن صدساله سِل برای مقابله با کرونا بررسی می‌شود.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، تلاش‌ها برای یافتن واکسن مقابله با بیماری کووید-۱۹ با شدت و حدت در جهان ادامه دارد. امروز پژوهشگرانی اعلام کردند یک واکسن یکصد ساله برای مقابله با بیماری سِل شاید بتواند دارویی برای درمان کووید-۱۹ باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در گذشته از این واکسن به صورت گسترده برای مقابله با بیماری سل در کشور‌های در حال توسعه استفاده شده است و در همین کشورها، شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ بسیار پایین‌تر از کشور‌های توسعه یافته است. برهمین اساس گفته می‌شود شاید واکسن مذکور بتواند برای مقابله با ویروس کرونا نیز نتیجه بخش باشد و باید در این زمینه تحقیق شود. پژوهشگران در هلند و استرالیا در حال بررسی آثار واکسن قدیمی سِل هستند و احتمالا نتیجه این تحقیقات سه تا شش ماه دیگر منتشر می‌شود. البته در این میان باید به یک هشدار جدی هم توجه داشت. اینکه آمار شیوع کووید-۱۹ در کشور‌های در حال توسعه کمتر است لزوما به معنای این نیست که این مسئله ناشی از واکسن سل است که در این کشور‌ها استفاده شده است. علت‌های بسیار زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه چرا آمار ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور‌ها پایین است. شاید تست کرونا به اندازه کافی در این کشور‌ها گرفته نمی‌شود. شاید منابع مالی و زیرساخت‌های لازم برای این منظور در کشور‌های در حال توسعه وجود ندارد. طبیعی است وقتی تست کرونا گرفته نشود، آمار هم پایین‌تر خواهد بود.

روسیه
روسیه همه بیماران ذات الریه اعلامی در مسکو را بیمار احتمالی کرونا محسوب می‌کند
خبرگزاری رویترز گزارش داد: اداره بهداشت شهر مسکو روز پنج شنبه گفت همه بیماران ذات الریه اعلامی در این شهر را به عنوان بیماران احتمالی کرونا محسوب می‌کند. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که پزشکان روس درباره صحت و دقت آزمایش شناسایی ویروس کرونا ابراز تردید کردند. این تغییر سیاستی به درخواست پزشکان بیمارستان‌هایی صورت گفت که مسوول درمان کرونا هستند.
این پزشکان گفتند نتایج آزمایش تشخیص کرونا ۷۰ تا ۸۰ درصد از موارد درست است. این تغییر سیاستی به احتمال زیاد موجب قدرت گرفتن منتقدانی می‌شود که می‌گویند آمار رسمی ابتلا به کرونا در روسیه از آمار واقعی پایین‌تر است.
آن‌ها می‌گویند بسیاری از موارد ابتلا به کرونا صرفا به عنوان ذات الریه اعلام شده است.
 
یمن
شیوع کرونا فرصتی است که ریاض خود را از بن بست در یمن نجات دهد
به گفته کارشناس فرانسوی، اعلام آتش بس عربستان سعودی در یمن به بهانه مبارزه با ویروس کرونا، راهی است که سعودی‌ها می‌توانند محترمانه خود را از بن بست این جنگ چند ساله نجات دهند.
شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: دیپلماسی به رغم گسترش اپیدمی کرونا همچنان فعال است. سازمان ملل امروز از طریق ویدئوکنفرانس جلسه‌ای با حضور اعضای شورای امنیت برگزار کرد. در این گردهمایی موضوعاتی حساس مثل جنگ در سوریه و جنگ در یمن که همچنان در جریان است، مطرح شدند. گفته می‌شود پیشرفت‌هایی حاصل شده و عربستان سعودی برای مقابله با گسترش ویروس کرونا اعلام آتش بس کرده است.
فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان سیریل پاین گزارشگر این شبکه و کارشناس مسایل خاورمیانه را پخش کرد. وی گفت: باید خاطر نشان کرد که این (آتش بس) برای ریاض راهی است برای این که بتواند محترمانه خود را از این جنگ خارج کند. عربستان در این جنگ بی پایان که چند سال ادامه داشته، به بن بست رسیده است.
گزارشگر گفت: در حال حاضر موردی از ابتلا به ویروس کرونا در یمن شناسایی نشده است. اما سازمان‌های بشردوست از گسترش ویروس کرونا و شکل گیری بدترین وضعیت در این کشور بیمناک هستند. سیستم بهداشت و درمان در یمن خونی در بدن ندارد و مردم این کشور با سوء تغذیه و بیماری وبا دست و پنجه نرم می‌کنند. بیش از دو سوم مردم یمن یعنی ۲۴ میلیون نفر پیش از این هم به کمک‌های بشردوستانه نیازمند بودند.
 
ایتالیا
یاس در ایتالیا در پی شدت گرفتن آمار روزانه ابتلا و فوت
خبرگزاری رویترز گزارش داد: تلفات روزانه همه گیری کرونا در ایتالیا روز پنج شنبه ۶۱۰ نفر افزایش یافت. این آمار روز چهارشنبه ۵۴۲ نفر بود. شمار موارد ابتلای روزانه به این بیماری نیز از ۳۸۳۶ نفر مورد جدید در روز چهارشنبه به ۴۲۰۴ نفر در روز پنج شنبه رسید.
به این ترتیب، آمار روزانه هم تلفات و هم ابتلا به این بیماری در ایتالیا شتاب گرفت. این موجب ناامیدی برای مردم این کشور است که از ۹ مارس در قرنطینه هستند و بی صبرانه منتظرند نشانه‌هایی از عقب نشینی این بیماری مشاهده کنند.
کل آمار تلفات بیماری کرونا در ایتالیا از روز ۲۱ فوریه به ۱۸ هزار و ۲۷۹ نفر رسیده که بالاترین آمار در جهان است. آمار مبتلایان به این بیماری نیز به ۱۴۳ هزار و ۶۲۶ نفر رسیده است که سومین آمار بالا در جهان بعد از آمریکا و اسپانیاست.
روز پنج شنبه ۳۶۰۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بودند. این آمار روز چهارشنبه ۳۶۹۳ نفر بود. البته این آمار برای ششمین روز کاهش یافته است که خبر خوبی به رغم افزایش موارد جدید ابتلا به این بیماری است.
از میان مبتلایان به کرونا در ایتالیا تا کنون ۲۸ هزار و ۴۷۰ نفر بهبود یافته اند. این رقم یک روز قبل ۲۶ هزار و ۴۹۱ نفر بود.
 
انتقاد نخست وزیر ایتالیا از اروپا
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

دولت ایتالیا بار دیگر از انچه بی توجهی اروپا به درخواست مالی این کشور برای مقابله با بحران کرونا اعلام شده، از اتحادیه اروپایی انتقاد کرد. جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا در مصاحبه ای تلویزیونی، با اشاره به پیامدهای سنگین کرونا بر اقتصاد این کشور بار دیگر بر ضرورت صدور فوری « اوراق قرضه کرونا » توسط اتحادیه اروپا پافشاری کرد.
کونته گفت: اگر اروپا در برابر چالش بزرگ فعلی نتواند درست عمل کند ان وقت باید با رویای اتحاد اروپایی خداحافظی کرد و هر کشور مستقلا برای مهار کرونا عمل کند.نباید فراموش کنیم که دادگاه تاریخ، دولتمردان اروپایی را قضاوت خواهد کرد.
ایتالیا هم اکنون با حدود 18 هزار قربانی کرونا، همچنان در صدر فهرست کشورهایی است که بالاترین امار مرگ و میر را بر اثر ابتلا به این ویروس دارد و برای مهار کرونا به شدت نیازمند کمک های مالی اتحادیه اروپایی است.
نخست وزیر ایتالیا پیشتر نیز خطاب به دولتمردان اروپایی با پافشاری بر این مسئله که در خصوص بحران کرونا نباید مرتکب اشتباهات غم انگیزی شوند هشدار داده بود که عملکرد ضعیف اتحادیه اروپایی در قبال این بحران می تواند فلسفه وجودی اروپا را از بین ببرد.

روسیه
ادعاهای آمریکا علیه سازمان جهانی بهداشت غیرسازنده بود
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: ادعاهای آمریکا علیه سازمان جهانی بهداشت غیرسازنده بود و در زمان نامناسبی مطرح شد.
 
انگلیس
راب: هنوز به اوج کرونا در انگلیس نرسیده ایم
خبرگزاری رویترز گزارش داد: دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس گفت هنوز به اوج کرونا در این کشور نرسیده ایم و هنوز برای برداشتن قرنطینه زود است. وی گفت نباید به ویروس کرونا دوباره فرصت داد مردم بیشتری را بکشد.
وزیر خارجه انگلیس که عهده دار امور بعد از بستری شدن بوریس جانسون نخست وزیر این کشور است گفت هنوز با جانسون صحبت نکرده است.
 
تمدید اضطرار بهداشتی در لبنان
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
باصداها:
نفر اول- سرلشگر محمود الاسمر دبیرکل شورای عالی دفاع لبنان
نفر دوم- حسان دیاب نخست وزیر لبنان
نفر سوم- شهروند لبنانی
 
سازمان ملل درباره فقر زنان بر اثر شیوع کرونا هشدار داد
سازمان ملل متحد روز پنجشنبه هشدار داد "نزدیک به ۶۰ درصد زنان در جهان که در اقتصاد غیر رسمی کار می‌کنند درآمد کمتری کسب می‌کنند و با خطر بزرگی برای دچار شدن به فقر "به دنبال شیوع کووید-۱۹ "مواجه هستند".
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد "گنجاندن این زنان را در قلب "بازسازی اقتصادی خواستار شد.
گوترش در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد حتی اگر میزان مرگ و میر مردان در همه گیری ویروس کرونا بالاتر از زنان باشد، این بحران "تاثیرات اقتصادی و اجتماعی ویرانگری برای زنان و دختران دارد".
سازمان ملل در گزارشی که به همراه این بیانیه منتشر کرده است، خاطر نشان کرد "میلیون‌ها فرصت شغلی زنان از بین رفته است".
دبیرکل سازمان ملل با ابراز بیم از این که "پیشرفت‌های از دست رفته در سال‌های آینده به دست نیاید"، افزود "نوجوانانی که دیگر به مدرسه نمی‌روند، ممکن است دیگر هرگز به مدرسه باز نگردند".
گوترش روز یکشنبه از دولت‌ها خواسته بود در دوره‌ای که بر اثر شیوع همه گیری کووید-۱۹ قرنطینه عمومی در سراسر جهان اعمال می‌شود، از زنان و دختران در برابر خشونت‌های زناشویی و خانوادگی بیشتر محافظت کنند.
 
ترکیه
تعداد کشته‌های کرونا در ترکیه به ۹۰۸ تن رسید
به گزارش خبرگزار‌ی رویترز ‏‏، وزارت بهداشت ترکیه روز پنجشنبه از افزایش تعداد قربانیان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور به ۹۰۸ نفر خبر داد.
 
آمریکا
ابتلای ۴۰۰ خدمه ناو هواپیمابر "تئودور روزولت" به کرونا
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از ثبت ۴۰۰ مورد ابتلا به کرونا در میان خدمه ناو هواپیمابر "تئودور روزولت" خبر داد.
 
آمریکا
مک کانل: دموکرات‌ها مانع اختصاص ۲۵۰ میلیارد دلار برای نجات مشاغل زیان دیده شدند
میچ مک کانل رئیس اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنای آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: اعضای دموکرات سنا هم اکنون از تصویب برنامه فوری، محبوب و دوحزبی مربوط به نجات مشاغل که خودشان عینا دو هفته پیش با ما نوشته بودند، ممانعت کردند. من از هر دو طرف تمجید کردم و خواستم که بدون تغییر، میزان دلار (اختصاص یافته) را افزایش دهند. اما آن‌ها آن را بلوکه کردند.

فرانسه
پیش بینی وزیر دارایی فرانسه در مورد رکود اقتصادی این کشور
خبرگزاری رویترز گزارش داد: وزیر دارایی فرانسه گفت انتظار دارد بودجه بخش دولتی این کشور در سال جاری میلادی دچار رکودی به میزان ۷/۶ درصد تولید ناخالص داخلی بشود. پیش بینی قبلی در ماه مارس ۳/۹ درصد بود.
وی گفت انتظار دارد عمیق ترین رکود از سال ۱۹۴۵ تاکنون در این کشور رخ دهد و بهبود این وضعیت نیز دشوار و پرهزینه خواهد بود و طول خواهد کشید. وزیر دارایی فرانسه گفت انتظار دارد کسری بودجه این کشور در سال جاری میلادی بالغ بر ۱۷۰ میلیارد یورو باشد حال آن که در ابتدای سال ۲۰۲۰ این رقم ۹۳ میلیارد یورو بود. وی گفت انتظار دارد اقتصاد کشورش در سال جاری میلادی شش درصد کوچک شود.
وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه گفت: پاریس بودجه طرح "حالت اضطرار بهداشتی" برای مقابله با پیامد‌های کرونا را تا ۱۰۰ میلیارد یورو افزایش می‌دهد.
 
انتقاد مقام اروپایی از تلاش کشور‌ها برای خوکفایی در ملزومات پزشکی
خبرگزاری رویترز گزارش داد: مدیر کل تجارت در اتحادیه اروپا گفت تلاش کشور‌ها برای خوکفایی در ملزومات پزشکی موجب اختلال شده و منجر به افزایش هزینه بهبود برای همه خواهد شد.
وی گفت هیچ کشوری نمی تواند در تولید برخی تجهیزات پزشکی نظیر دستگاه اکسیژن ساز خودکفا شود.
 
روسیه
ارسال کمک‌های روسیه به بوسنی
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از وزارت دفاع روسیه، روسیه با هدف کمک به بوسنی هرزگوین برای مقابله با کرونا کمک‌هایی را به این کشور ارسال می‌کند.
 
برزیل
رئیس جمهور برزیل: مردم به سر کار برگردند
رئیس جمهور برزیل با اعلام رعایت قوانین وزارت بهداشت خواستار بازگشت مردم به کار شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما از سائوپائولو، بولسونارو در نطق تلوزیونی گفت: اقدامات قرنطینه "مسئولیت اصلی" استانداران است.
وی افزود: "مطمئن" هستم که "اکثریت قریب به اتفاق" مردم می‌خواهند به سر کار برگردند.
بولسونارو معتقد است بیکاری و فقر در این شرایط بسیار بدتر از ویروس کرونا به مردم برزیل ضربه خواهد زد، اما طبق تحقیقات موسسه نظرسنجی Datafolha نشان میدهد ۷۶ درصد مردم موافق قرنطینه و ماندن در خانه هستند.
 
ترکیه
تحرکات اشخاصی که کرونا دارند از طریق تلفن همراه آن‌ها تحت نظر گرفته می‌شود
دولت ترکیه روز پنجشنبه از اتخاذ تدبیری برای مقابله با همه گیری رو به رشد ویروس کرونا در این کشور خبر داد که بر اساس آن مقامات ترکیه تحرکات اشخاصی را که آزمایش کرونا در آن‌ها مثبت شده، تحت نظر می‌گیرند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، دفتر ریاست جمهوری ترکیه در ویدیویی که این تدبیر را معرفی کرده است، اعلام کرد اگر شخص بیمار یا کسی که با او در تماس بوده است، منزل خود را ترک کند، یک پیامک و سپس یک تماس تلفنی خودکار دریافت خواهد کرد که از او می‌خواهد به منزل خود باز گردد. در صورتی که شخص اطاعت نکند یا دوباره عمل خود را تکرار کند، پلیس مداخله خواهد کرد و به طور مثال جریمه‌هایی اعمال خواهد شد.
این تدبیر که قرار است این هفته اجرایی شود، در حالی در ترکیه اعلام می‌شود که مقامات بسیاری از کشور‌های اروپایی به شیوه‌ای برای استفاده از تلفن همراه برای مبارزه با کووید-۱۹ بدون تعرض به زندگی خصوصی اشخاص فکر می‌کنند.
دفتر ریاست جمهوری ترکیه اطمینان داد این اقدام با رعایت قانون مربوط به داده‌های خصوصی انجام و همه عناصر جمع آوری شده بعد از پایان همه گیری نابود خواهد شد. این منبع خاطر نشان کرد "طرح‌های مشابهی در سایر کشور‌های جهان کسب نتایج عالی را در مبارزه با کووید-۱۹ امکان پذیر کرده است".
ترکیه از چند روز پیش با سرعت گرفتن شیوع همه گیری مواجه شده است. بر اساس تازه‌ترین آمار‌هایی که روز چهارشنبه منتشر شد، این کشور ابتلای بیش از ۳۸ هزار نفر را به کرونا که ۸۱۲ نفر از آن‌ها جان باخته اند، ثبت کرده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای مقابله با این وضع تدابیر متعددی را از جمله تعطیلی مدارس، کافی شاپ ها، فضا‌های فرهنگی و تعلیق پرواز‌ها و محدودیت جا به جایی‌ها اتخاذ کرده است. اما مخالفان و پزشکان توصیه می‌کنند اردوغان قرنطینه عمومی اعلام کند که رئیس جمهور ترکیه با استناد به این که نمی‌خواهد اقتصاد ترکیه را شکننده و فلج کند، این تدبیر را رد کرده است.
در حال حاضر فقط اشخاصی که بالاتر از ۶۵ و کم‌تر از ۲۰ سال دارند، یا به بیماری‌های مزمنی مبتلا هستند، حق خروج از منزل را حتی برای خرید ندارند.
 
انگلیس
آمار تلفات انگلیس به ۷۹۷۸ نفر رسید
خبرگزاری رویترز گزارش داد: آمار تلفات کرونایی انگلیس در ساعت ۱۶ روز چهارشنبه به وقت جهانی به ۷۹۷۸ نفر رسید. این آمار روز سه شنبه ۷۰۹۷ نفر بود.
 
ایتالیا
تلفات در ایتالیا با ۶۱۰ نفر افزایش به ۱۸ هزار و ۲۷۹ نفر رسید
خبرگزاری رویترز گزارش داد: تلفات کرونا در ایتالیا با ۶۱۰ نفر افزایش به ۱۸ هزار و ۲۷۹ نفر رسید. همچنین آمار تایید شده مبتلایان به ویروس کرونا در ایتالیا از ۱۳۹ هزار و ۴۲۲ نفر به ۱۴۳ هزار و ۶۲۶ نفر رسید.
 
انگلیس
نخست وزیر انگلیس هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برد
خبرگزاری رویترز گزارش داد: وزیر خارجه انگلیس گفت نخست وزیر این کشور هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برد.

آمریکا
سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اوایل نوامبر درباره بحران کرونا هشدار داده بودند
ای بی سی نیوز به نقل از چهار منبع اطلاعاتی نوشت: مرکز ملی اطلاعات پزشکی ارتش آمریکا (NCMI) اوایل ماه نوامبر (آبان ماه) هشدار داده بود که یک بیماری در منطقه ووهان چین در حال گسترش است که می‌تواند الگو‌های زندگی و کسب و کار را تغییر دهد و تهدیدی برای مردم ایجاد کند.

برزیل
بی خانمان‌ها با خطرات بسیاری روبرو هستند
وضعیت خطرناک هزاران بی خانمان برزیلی در شهر سائوپائولو به علت گسترش همه گیری ویروس کرونا رو به وخامت دارد و خیابان خوابی را برای آنان سخت و سخت‌تر کرده است. به گزارش شبکه تلویزیونی گلوبال نیوز کانادا، از آنجا که این افراد باید برای گرفتن غذا در صف‌های طولانی منتظر بمانند سلامت شان در معرض خطر قرار می‌گیرد. شمار افرادی که در خیابان‌های پایتخت برزیل زندگی می‌کنند، نزدیک به ۲۴ هزار نفر برآورد شده است. این افراد به علت دسترسی نداشتن به بهداشت مناسب با خطر‌های بزرگی روبرو هستند.
لوئیز رناتو ریبریو، یکی از بی خانمان‌هایی است که هر روز در سائوپائولو آب نبات می‌فروشد، اما سیاست‌های محدودسازی دولت که از ماه گذشته برقرار شده، کار و کاسبی او را به شدت کساد کرده است.
وی گفت: «حتما ما هم از آلوده شدن و ابتلا به ویروس می‌ترسیم، چونکه ما هم از همین مردم هستیم، اما هیچ کاری از دستمان بر نمی‌آید. چگونه به جنگ ویروس برویم؟ اگر من یک جا (جای خاص) بمانم هیچ درآمدی نخواهم داشت، پس باید بیرون بیایم.»
کانون گسترش همه گیری ویروس کرونا در برزیل، پایتخت این کشور است. تا روز چهارشنبه دست کم ۷۰۰ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باختند و نزدیک به ۱۴ هزار نفر هم مبتلا شده بودند.
جولویو لنسنوتی (Julio Lancellotti) کشیش کاتولیکی است که به مدت سه دهه بی خانمان‌ها را همراهی و به آن‌ها یاری رسانی کرده است. وی با اصرار از مسئولان دولتی درخواست می‌کند برای ضدعفونی دست ها، ژل نایاب الکلی را در اختیار بی خانمان‌ها قرار بدهد.
به گفته‌ی لنسنوتی؛ «این‌ها (بی خانمان ها) با خطرات بزرگتری در زندگی روبرو هستند. خطراتی همچون گرسنگی، سرما، رهاشدگی، بی حرمتی، تحقیر و خشونت آنان را تهدید می‌کند. هم اکنون نیز تهدید دیگری وارد زندگی آن‌ها شده است.»
وی افزود: «چه کسانی در خیابان زندگی می‌کنند؟ خواه در برزیل باشد، خواه در آلمان یا در هلند و یا در نیویورک فرقی نمی‌کند؛ چه کسانی در خیابان‌ها و پیاده رو می‌خوابند. خانه‌ی آنان چیست؟ ما داریم در یک نظامی زندگی می‌کنیم که آن‌ها را از خانه هاشان بیرون انداخته و به آنان اجازه نمی‌دهد خانه و سرپناه داشته باشند و از سوی دیگر به آن‌ها می‌گوید "در خانه بمانید." خانه‌ی آن‌ها در خیابان است؛ خانه شان پیاده رو است.»
 
آفریقا
هشدار بانک جهانی درباره رکود کشور‌های جنوب صحرای آفریقا
بانک جهانی روز پنجشنبه هشدار داد کشور‌های جنوب صحرای آفریقا به علت همه گیری کرونا ویروس جدید، در سال ۲۰۲۰ با شدیدترین رکود در ربع قرن مواجه می‌شوند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژوهانسبورگ، براساس بیانیه‌ای که بانک جهانی منتشر کرد، همه گیری کووید-۱۹ "تاثیر قابل توجهی بر رشد در کشور‌های جنوب صحرای آفریقا خواهد گذاشت و بر اساس پیش بینی‌ها رشد اقتصادی در این کشور‌ها از مثبت دو و چهار دهم در سال ۲۰۱۹، به منفی دو و یک دهم درصد تا منفی پنج و یک دهم درصد در سال ۲۰۲۰ سقوط خواهد کرد. این نخستین رکودی است که در مدت ۲۵ سال گذشته با چنین وسعتی در این منطقه روی خواهد داد".
 
انگلیس
اکثر مردم انگلیس واکنش در قبال ویروس کرونا را کند می‌دانند
روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دو سوم مردم انگلیس بر این باورند دولت برای مقابله با شیوع کرونا به کندی عمل کرده است.
بر اساس این گزارش، نتایج یک نظرسنجی نشانه داد افکار عمومی در انگلیس درباره راهبرد دولت این کشور برای مقابله با ویروس کرونا به صورت فزآینده‌ای مطمئن نیستند. بر اساس نظرسنجی که هفته گذشته موسسه ایپسوس موری به نیابت از کینگز کالج لندن انجام داد، بیش از دو سوم مردم انگلیس فکر می‌کنند دولت این کشور برای کنترل روند گسترش ویروس کرونا به شدت کند عمل کرد.
این نظرسنجی همچنین نشان داد بیش از ۴۰ درصد از شهروندان انگلیسی بر این باورند واکنش دولت این کشور به این بحران سردرگم کننده و ناسازگار بود و تنها ۳۰ درصد با این موضوع مخالف بودند و از دولت حمایت کردند.
یک نفر از چهار فردی که در این نظرسنجی شرکت کرد، به اطلاعات ارائه شده از سوی دولت اعتماد دارد و تنها یک نفر از هر پنج نفر اعلام کرد به شدت بر این باور است که توصیه‌های رسمی موثر است.
۱۶ درصد هم اعلام کردند یا شغل خود را از دست دادند یا به شدت احتمال می‌دادند که در نتیجه شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست خواهند داد. ۱۴ درصد نیز اعلام کردند احتمالا شغل خود را از دست خواهند داد.
این نظرسنجی همچنین نشان داد حدود ۹۰ درصد از افراد از قرنطینه و ۸۱ درصد هم از واگذاری اختیارات بیشتر به پلیس حمایت کردند.

کانادا
پیش بینی‌ مرگ ۱۱ هزار تا ۲۲ هزار نفر در کانادا
بر اساس دو سناریوی بسیار محتمل که مقامات بهداشتی کانادا روز پنجشنبه منتشر کردند، ویروس کرونا تا پایان همه گیری می‌تواند باعث جان باختن ۱۱ هزار تا ۲۲ هزار نفر در این کشور شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از اتاوا، بر اساس اطلاعاتی که برای نخستین بار در سطح فدرال در کانادا منتشر شده است، این کشور همچنین پیش بینی می‌کند در صورتی که تدابیر سختگیرانه در ماه‌های آینده حفظ شود از ۹۳۴ هزار نفر تا نزدیک به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر تا پایان بحران به ویروس کرونا آلوده شوند.
 
کانادا
۱۹ هزار و ۷۷۴ مبتلا و ۴۶۱ فوتی
خبرگزاری رویترز گزارش داد: آمار مبتلایان به کرونا در کانادا از ۱۸ هزار و ۴۴۷ نفر در روز چهارشنبه، به ۱۹ هزار و ۷۷۴ نفر طی امروز رسید. همچنین آمار تلفات این بیماری در همین مدت از ۴۳۵ نفر به ۴۶۱ نفر رسید.
در خبری دیگر نخست وزیر کانادا گفت تا زمانی که واکسن کرونا ساخته نشود این کشور به وضع عادی باز نخواهد گشت.
 
شمار مبتلایان به کرونا در نیوزیلند سیر نزولی پیدا کرده است
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، در میان خبر‌های بد مربوط به کرونا، امروز خبر خوبی درباره این ویروس در نیوزیلند منتشر شد. مقامات مسئول در نیوزیلند اعلام کردند شمار مبتلایان به ویروس کرونا امروز برای چهارمین روز متوالی در این کشور کاهش یافت. تاکنون فقط یک نفر در نیوزلند به علت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان باخته است. موقعیت مکانی نیوزیلند که در فاصله دوری از دیگر کشور‌های جهان قرار دارد، این بار به نفع این کشور بوده است.

آمریکا

کمک مالی دولت فدرال آمریکا به ایالت‌ها

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، دولت مرکزی آمریکا از بسته جدید حمایتی اقتصادی در دوران بحران ناشی از ویروس کرونا خبر داد. براساس این تصمیم جدید دولت آمریکا، دو هزار و سیصد میلیارد دلار به اقتصاد و فعالان اقتصادی این کشور اختصاص می‌یابد. در این بسته حمایتی، ششصد میلیارد دلار کمک جدید برای بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است که به علت کرونا دچار مشکل شده اند. یکی دیگر از بخش‌های این بسته حمایتی، کمک پانصد میلیارد دلاری در قالب وام‌های جدید به ایالت‌ها و مقامات محلی است.  این درحالی است که گزارش‌ها از تشدید مشکلات اقتصادی و بیکاری در آمریکا خبر می‌دهند.
مجارستان
تمدید قرنطینه در مجارستان به مدت نامحدود
خبرگزاری رویترز گزارش داد: نخست وزیر مجارستان قرنطینه کرونایی در این کشور را به مدت نامحدود تمدید کرد.
 
آمریکا
نگرانی دولت ترامپ از مخدوش شدن وجهه‌اش در جهان
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: دولت آمریکا از مخدوش شدن وجهه این کشور در خصوص ارسال کمک‌های پزشکی چین به سراسر جهان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا نگران است.
فادی منصور خبرنگار الجزیره در واشنگتن درباره اصرار آمریکا بر ذکر شدن عبارت ”ویروس چینی" در قطعنامه شورای امنیت در مورد مبارزه با شیوع ویروس کرونا گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تا پیش از تماس تلفنی با همتای چینی اش، اصرار داشت که از عبارت ویروس چینی استفاده کند و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم آن را ویروس ووهان می‌خواند.
ترامپ می‌گوید به علت آنکه این ویروس از چین شیوع پیدا کرد به کار بردن این عبارت درست است. از منتقدان ترامپ می‌گویند اصرار او بر این موضوع، فقط تلاشی برای فرار به جلوست تا تعلل و سوء مدیریت خودش را در تعامل با بحران این ویروس، توجیه کند. هر چند که زمان کافی برای اتخاذ تدابیر مناسب داشت. ترامپ خطرناک بودن این ویروس را نفی می‌کرد و می‌گفت خطر آن از آنفلوانزا کمتر است. این در حالی است که ترامپ و پمپئو دیگر به صورت علنی از عبارت ویروس چینی استفاده نمی‌کنند.
خبرنگار این شبکه افزود: دولت آمریکا به طرح انتقادات تند از چین و سازمان جهانی بهداشت ادامه می‌دهد و این سازمان را به جانبداری و پیروی از پکن متهم می‌کند. شاهد رقابت بین چین و آمریکا بر سر آن هستیم که چه کسی کمک‌های بیشتری در اختیار دیگر کشور‌ها قرار می‌دهد. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید تاکنون نیم میلیارد دلار به دیگر کشور‌ها برای مبارزه با شیوع کرونا کمک کرده است، اما توانایی تامین تجهیزات پزشکی و حفاظتی برای دیگر کشور‌ها را ندارد. این در حالی است که کمک‌های چین از این نوع تجهیزات به سراسر جهان فرستاده می‌شود. شاهد شکل گیری چهره‌ای از چین به عنوان رهبر کمک رسانی به دیگر کشور‌ها هستیم، در حالی که آمریکا در این باره خلائی بر جای گذاشته است.
وی خاطر نشان کرد: وزیر امور خارجه آمریکا از هر فرصتی استفاده می‌کند تا دست و دلبازی واشنگتن را به جهانیان یادآوری کند. در واقع، پمپئو می‌خواهد از رقابت شدید با چین عقب نماند. ویروس کرونا، مرحله جدیدی از رقابت را بین واشنگتن و پکن آغاز کرد. در حالی که دولت ترامپ که با شعار ”اول آمریکا"، مانع از صادرات تجهیزات پزشکی به دیگر کشور‌ها می‌شود، چین با ارسال کمک به کشور‌های مختلف، برای خودش تبلیغ می‌کند و قدرتش را در صادر کردن این تجهیزات حتی به آمریکا، نشان می‌دهد. در حالی که کارخانه‌های چینی، میلیون‌ها ماسک تولید می‌کنند، بعضی آمریکایی‌ها مجبورند ماسک‌هایی را که در خانه‌ها به صورت دستی تولید شده است، خریداری کنند.
براین هاردینگ کارشناس مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل در واشنگتن گفت: ”تردیدی نیست که چین به همه کشور‌های جهان ماسک صادر می‌کند. چین قدرت چنین کاری را دارد و در داخل کشور هم نیازی به استفاده از ماسک نیست؛ بنابراین چین از این فرصت برای ارسال کمک‌های انسانی به دیگر کشور‌ها استفاده می‌کند. اما روشن است که کاملا تلاش می‌کند، بهره برداری سیاسی از این موضوع داشته باشد. "
در ادامه این گزارش آمده است: چین به کشور‌های اروپایی هم که متحد سنتی آمریکا هستند، کمک‌های پزشکی ارسال می‌کند. ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و دیگر کشور‌های اروپایی شاهد فرود هواپیما‌های چینی حامل کمک‌های پزشکی هستند. این باور در جهان شکل گرفته است که آمریکا خلائی در رهبری تلاش‌ها برای مقابله با ویروس کرونا بر جای گذاشته است، خلائی که چین تلاش می‌کند آن را پر کند. چین با این هدف امروز از آنچه دیپلماسی ماسک خوانده می‌شود، استفاده می‌کند.

باشله بر کاهش تحریم‌های بین المللی علیه ایران تأکید کرد
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتقاد از «اعمال قدرت نامحدود» که برخی کشور‌ها به کار گرفته اند، هشدار داد شیوع کرونا نباید یک «چک سفید» برای نقض حقوق بشر باشد.
باشله همچنین بر کاهش تحریم‌های بین المللی علیه ایران تاکید کرد.
میشل باشله در ویدیو کنفرانسی از شورای حقوق بشر ژنو (که در تاریخ این شورا بی سابقه بوده است) گفت «ممکن است تدابیری فوری برای پاسخگویی به این ضرورت سلامت عمومی لازم باشد، اما این شرایط اضطراری چک سفید برای نادیده گرفتن الزامات حقوق بشری نیست».
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، باشله گفت «از اینکه برخی کشور‌ها به اعمال قدرت اضطراری بی حد و اندازه متوسل شده اند به شدت نگران است». وی تأکید کرد «شفاف سازی در اولویت است و می‌تواند در صورت بحران سلامت جان افراد را نجات دهد».
این درخواست در حالی مطرح شد که در روز‌های اخیر، برخی کشورها، سازمان‌ها و مقامات کشور‌ها و در بین آن‌ها دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره آمار چین ابراز تردید کرده اند.
باشله همچنین از کشور‌ها خواست در برابر بحران کرونا، از آسیب پذیرترین مردم مانند زندانیان، فقرا، زنان و مهاجران محافظت کنند». وی افزود «چنانچه این امر صورت نگیرد، ممکن است شیوع کرونا همچنان نابرابری‌های بیشتری بوجود آورد».
باشله همچنین بر درخواست خود برای کاهش تحریم‌های بین المللی علیه کشور‌هایی همانند ایران تأکید کرد.
 
تایوان
درخواست تایوان از مدیر کل سازمان بهداشت جهانی برای عذرخواهی
تایوان خواستار عذرخواهیِ مدیرکل سازمان بهداشت جهانی از این کشور شد.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد تایوان روز پنجشنبه در واکنش به اظهارات "تدروس ادهانوم جبریسوس" مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در مورد این کشور، خواستار توضیح فوری وی در این باره شد. تدروس ادهانوم جبریسوس تایپه را متهم کرد که شهروندانش را برای حمله به سازمان جهانی بهداشت به علت مدیریت "بیماری همه گیر کرونا" مورد تشویق قرار داده است.
تدروس ادهانوم جبریسوس روز چهارشنبه از تمام جهانیان خواست که برای مبارزه با ویروس کرونا، "انرژی خود را جمع کنند". مدیر کل سازمان بهداشت جهانی پس از آن این فراخوان را اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با ادعای نزدیکی بیش از حد آژانس (بهداشت) سازمان ملل به چین و ادعای سوء مدیریت بیماری همه گیر کرونا، این سازمان را مورد انتقاد قرار داد. دونالد ترامپ تهدید کرده است کمک‌های مالی آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را به حالت تعلیق در می‌آورد. رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۷ آوریل گفته بود که سازمان جهانی بهداشت با اینکه بیشتر بودجه خود را از این کشور دریافت می‌کند، کانون فعالیت‌هایش هنوز هم چین است. این در حالی است که مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در طول کنفرانس مطبوعاتی تایید کرد که مورد حملات شخصی به ویژه از نوع نژادپرستانه و عمدتا در محیط اینترنت بوده است. وی با این حال با دقت، از ذکر نام دونالد ترامپ خودداری، اما به تایوان اشاره کرد. تدروس ادهانوم جبریسوس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مجازی از ژنو خاطرنشان کرد: «سه ماه پیش، این حمله از تایوان انجام شد.» وی ادامه داد: «میان این توهین‌ها و تهمت ها، آن‌ها حتی شروع به انتقاد از من کردند هرچند من اهمیّتی ندادم.»
این سخنان خشم تایوان را برانگیخت به گونه‌ای که صحبت‌های مدیرکل سازمان بهداشت جهانی را "اتهاماتی بی اساس" خواند.
"جوآن اوو" سخنگوی وزارت امور خارجه تایوان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «کشور ما هرگز مردم را به حملات شخصی علیه مدیرکل سازمان بهداشت جهانی یا اظهارات نژادپرستانه تحریک نکرده است.» وی افزود: «دولت ما، توضیحِ فوری و عذرخواهیِ مدیر کل سازمان بهداشت جهانی را به سبب چنین عملِ توهین آمیزی خواستار است.»
روابط بین سازمان بهداشت جهانی و تایوان قبل از شروع همه گیری (ویروس کرونا) متشنج شده بود، اما طی سه ماه گذشته، این روابط رو به وخامت گذاشته است. از جزیره تایوان به عنوان نمونه‌ای از مبارزه با بیماری همه گیر "ویروس کرونا" یاد شده است. در تایوان با وجود نزدیکی جغرافیایی با چین، تنها ۳۷۵ مورد ابتلا به ویروس کرونا تأیید شده و پنج مورد فوتی در آن به ثبت رسیده است. چین اولین شریک تجاری تایوان، به شمار می‌آید. تایوان با ۲۳ میلیون نفر جمعیت، محروم از سازمان بهداشت جهانی باقی مانده است.
 
ساحل عاج
شناسایی ۶۰ بیمار جدید کرونایی در ساحل عاج
با شناسایی ۶۰ مورد ابتلای جدید شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در ساحل عاج در روز پنجشنبه به ۴۴۴ نفر افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از ابیجان، وزارت سلامت و بهداشت عمومی ساحل عاج شمار فوتی‌ها در این کشور را سه نفر اعلام کرد.
همچنین استفاده از ماسک در بزرگترین شهر ساحل عاج اجباری شد. شورای ملی امنیت اعلام کرد استفاده از ماسک در ابیجان و حومه، بزرگترین شهر ساحل عاج اجباری است.
ابیجان پایتخت اقتصادی ساحل عاج است که با حومه آن حدود شش میلیون نفر جمعیت دارد. در بیانیه این شورا آمده است با توجه به "موجود بودن و رایگان بودن" ماسک استفاده از آن اجباری است.
همچنین منع آمد و شد در کشور از ساعت ۲۱ تا ۵ صبح، دو هفته دیگر تمدید شد.
 
مصر
شمار فوتی‌های کرونا در مصر به ۱۱۸ نفر افزایش یافت
مصر بالاترین تعداد فوتی‌ها از شروع بحران کرونا را در یک روز ثبت کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از قاهره، وزارت بهداشت مصر اعلام کرد: ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ نفر از جمله یک شهروند خارجی بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باختند و شمار فوتی‌های کرونا به ۱۱۸ نفر افزایش یافت. در همین مدت تست کرونای ۱۳۹ نفر نیز مثبت شد و به این ترتیب تعداد مبتلایان به ۱۶۹۹ نفر رسید. بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت مصر با ترخیص ۴۳ بیمار مبتلا به کرونا از بیمارستان از جمله یک شهروند خارجی تعداد بهبود یافتگان به ۳۴۸ نفر رسید.
 
لبنان
ابتلای هفت نفر از نیرو‌های امنیت داخلی لبنان به ویروس کرونا
وزیر کشور لبنان گفت: هفت نفر از نیرو‌های امنیت داخلی این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از بیروت، محمد فهمی افزود: گفت، این نیرو‌ها در خانه‌های خود و نه محل کارشان به ویروس کرونا آلوده شده اند.
محمد فهمی افزود: هم اکنون این افراد به همراه خانواده هایشان در قرنطینه خانگی هستند.

انگلیس
نخست وزیر انگلیس به بخش عمومی منتقل شد
دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد: بوریس جانسون با بهبودی نسبی از بخش مراقبت‌های ویژه خارج شده است و در بخش عمومی بیمارستان روند درمانش پیگیری می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از لندن، دفتر نخست وزیری انگلیس عصر پنج شنبه به وقت محلی بدون تشریح وضع جسمانی بوریس جانسون و اینکه تا چه مدت باید در بیمارستان بستری باشد افزود: نخست وزیر از کادر درمانی برای خدمات شایانی که به او ارائه کردند قدردانی کرد.
نخست وزیر انگلیس که از دو هفته پیش به ویروس کرونا آلوده شده بود یک شنبه به علت وخامت حالش در بیمارستان سنت توماس در مرکز لندن بستری شد و روز دوشنبه هم به علت وخیم‌تر شدن وضع جسمانی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان (ICU) انتقال یافت و امروز پس از سه روز درمان در بخش مراقبت‌های ویژه به بخش عمومی بیمارستان منتقل شد.
دومنیک راب وزیر خارجه انگلیس که در غیاب جانسون سکان دولت را در دست دارد اعلام کرد نخست وزیر تحت بهترین خدمات پزشکی و درمانی قرار دارد.
شمار جان باختگان کرونا در انگلیس همچنان رو به افزایش است و تازه‌ترین آمار دولتی که فقط مربوط به جان باختگان کرونا در بیمارستانهاست از مرگ هشت هزار نفر بر اثر کرونا در بیمارستان‌های این کشور حکایت دارد.
کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی در کنار کمبود شدید کادر درمانی موجب شده شمار قربانیان کرونا در این کشور به صورت جهشی رو به افزایش باشد.
برخی ناظران معتقدند بی توجهی دولت در هفته‌های گذشته به توصیه‌های کارشناسان و تجارب کشور‌ها در محدود کردن فعالیت‌های اجتماعی و نیز طرح فاصله گذاری اجتماعی و دیگر اقدامات در مهار کرونا موجب شده است انگلیس با موج سهمگین مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ مواجه و در مهار آن کم توان شود.
 
آمریکا
مقام پنتاگون: ویروس کرونا می‌تواند کشتی‌های بیشتری را آلوده کند
معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: ویروس کرونا می‌تواند کشتی‌های بیشتری را آلوده کند. به گزارش شبکه تلویزیونی‌ای پی تی ان، ژنرال جان هیتن (John Hyten) گفت: این تصور اشتباهی است که بگوییم تنها ناو روزولت به این ویروس آلوده شده است. ما کشتی‌های زیادی در دریا داریم. ما تاسیسات نظامی زیادی داریم که به نقاط مختلف جهان اعزام شده اند. ما بر روی یک ناو هواپیمابر اتمی به تنهایی ۵ هزار ملوان داریم. این تصور که این موضوع بار دیگر روی نمی‌دهد، راه درستی برای برنامه ریزی نیست. آنچه که ما باید انجام دهیم این است که در این وضعیت شیوع کرونا، چگونه درباره عملیات‌های خود برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: این ویروس چگونه نیرو‌های ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؟ نیرو‌های ما نیرو‌هایی جوان و سالم هستند. ما چگونه باید عملیات‌های خود را انجام دهیم؟ ما چگونه یک کشتی را پیش از آنکه به دریا برود قرنطینه کنیم؟ ما چگونه باید از یک کشتی حفاظت کنیم؟ ما باید چگونه این اقدامات را در ناو‌های هواپیمابر و زیردریایی‌های اتمی انجام دهیم؟ ما چگونه باید این اقدامات حفاظتی را در رابطه با نیروی هوایی و بمب افکن‌ها انجام دهیم؟ ما چگونه باید این اقدامات را در رابطه با نیرو‌های عملیاتی خود انجام دهیم؟ ما باید در تمامی حیطه‌ها کار کنیم. این وضعیت جدیدی است. ما باید بر روی آن تمرکز کنیم. امروز که صحبت می‌کنیم، ما در یک وضعیت جهانی جدید به سر می‌بریم.
هیتن در ادامه گفت: متاسفانه امروز صبح، شاهد بستری شدن یک ملوان بودیم. من امیدوارم که شمار مبتلایان به صفر برسد، اما تصور نمی‌کنم که این موضوع در رابطه با ویروس کرونا روی دهد. همیشه ۱ یا ۲ نفر مبتلا می‌شوند. این موضوع برای نخستین بار امروز صبح روی داده است. امید ما این است که آن ملوان بهبود پیدا کند. ما برا‌ی او و خانواده اش وهمکارانش دعا می‌کنیم. نیروی دریایی یک طرح را تدوین کرده است.
او گفت: شمار اندکی از ابتلا در ناو نیمیتز وجود داشته است. ما این وضعیت را پیش از آنکه نیمیتز راهی ماموریت شود از نزدیک زیرنظر داریم. اما این به منزله یک شیوع گسترده نیست. ملوانان آن کشتی از هم فاصله گرفته اند و از همدیگر جدا شده اند. ما جزئیات بیشتری در این رابطه در اختیار نداریم. ما وضعیت موجود را از نزدیک زیر نظر داریم. ما پیش از اینکه این کشتی راهی دریا شود وضعیت را با دقت زیر نظر داریم و بررسی میکنیم.

توافق اتحادیه اروپا بر سر یک برنامه اقتصادی کرونایی به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد یورو
خبرگزاری رویترز گزارش داد: وزیر دارایی فرانسه گفت وزرای دارایی اتحادیه اروپا بر سر یک برنامه اقتصادی کرونایی توافق کردند که طی آن مجموعا ۱۰۰۰ میلیارد یورو برای مقابله با کرونا تخصیص داده می‌شود. وزیر دارایی فرانسه گفت اتحادیه اروپا بر سر مهم ترین برنامه اقتصادی در تاریخ خود توافق کرد.
 
فرانسه
حدود ۱۰۰ سازمان غیردولتی برای کمک به افراد فقیر در فرانسه به سازمان ملل متوسل شدند
نزدیک به ۱۰۰ سازمان غیردولتی روز پنجشنبه از هفت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که مسئول رسیدگی به مسائل فقر و مهاجران هستند، خواستند از فرانسه تقاضا کنند تا در مدیریت همه گیری ویروس کرونا "محروم‌ترین افراد" را در تدابیر حمایتی خود "بگنجاند".
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، ۹۲ انجمن، سازمان غیر دولتی و جمعیت از جمله سازمان عفو بین الملل، اتحادیه حقوق بشر و پزشکان بدون مرز با امضا این درخواست، خاطر نشان کردند "این درخواست به اشخاصی که در خیابان یا حلبی آباد‌ها زندگی می‌کنند، اشاره می‌کند که به طور کامل از تدابیر محافظتی در برابر کووید-۱۹ بی بهره هستند".
این سازمان‌ها همچنین با اشاره به "اوضاع نگران کننده" در ارتباط با چنین افرادی در بسیاری از شهر‌های فرانسه، از گزارشگران ویژه مسئول بهداشت، اسکان یا دسترسی به غذا و آب درخواست کردند به کمک این افراد بشتابند.

آمریکا
تصاویر دفن اجساد جان باختگان کرونا در نیویورک
شبکه تلویزیونی الحدث تصاویری هوایی از دفن اجساد جان باختگان کرونا در نیویورک آمریکا پخش کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین