کد خبر: ۲۲۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
جگر خام یا نیمه پخته (به اصطلاح آبدار) می‌تواند بسیاری از میکروب‌های بیماری زا را به بدن مصرف کننده انتقال دهد.
ناطقان: مصرف جگر به صورت نیم‌پخته یا خام رایج‌ترین راه ابتلای انسان به بیماری‌های عفونی است،

برخی از افراد ممکن است بنا به علاقه یا اعتقاد نادرست، به مصرف جگر خام بپردازند. از سوی دیگر در برخی از مناطق ایران، خوردن خام یا کم‌پخته جگر دام‌ها توسط زنان بارداری که معتقدند خوردن آن برای رشد جنین مناسب است رواج دارد.

همچنین در مواردی مشاهده شده است که بیماران مبتلا به کم خونی مزمن، جگر را به صورت خام مصرف می‌کنند که این امر خطری برای انتقال آلودگی محسوب می‌شود.

مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:خوردن جگر خام و اعتقاد مردم مبنی بر درمان کم خونی و اصلاح بیماری‌های خونی مورد تایید نیست و استفاده از گوشت و جگر خام می‌تواند مخاطرات جدی به همراه داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: یکی از مهمترین خطراتی که با مصرف جگر خام ما را تهدید می‌کند مبتلا شدن به بیماری تب کنگو است که به طور شدید جزء بیماری‌های واگیر دار محسوب می‌شود.

او  افزود: افرادی که جگر خام مصرف می‌کنند در دستگاه گوارشی دچار مشکلات جدی مانند بیماری سیاه زخم خواهند شد. همچنین درپی مصرف جگر خام، بیماری‌های انگلی در کبد افراد را مشاهده می‌کنیم.

متخصص بیماری‌های عفونی مطرح کرد: دانستن این موضوع برای تمام افراد لازم است که مصرف جگر خام تاثیر مثبتی در بهبود بیماری کم خونی ندارد و مصرف کنندگان را در معرض بیماری‌های شدید عفونی قرار می‌دهد. همچنین مصرف جگر خام و خون سازی در بدن هیچ مبنای علمی ندارد و مورد تایید نیست.

این مواردی که توسط متخصص عفونی بیان شد و توصیه‌های شدید مبنی بر استفاده نکردن از جگر خام در روز‌های عمومی است و چنین خطرات و بیماری‌های عفونی را در پی دارد، اما حالا که با اپیدمی ویروس کرونا مواجه هستیم، خطرات مصرف جگر خام و هر ماده خام دیگر به مراتب بیشتر است و عادت‌های قبلی و نادرست مبنی بر استفاده از جگر خام برای خونسازی را کنار بگذارید.

در این میان، برخی بی توجه به آلودگی‌ها و بیماری‌هایی که ممکن است از طریق این فرآورده‌ها منتقل شود، اقدام به مصرف آن می‌کنند. اما در مقابل، افرادی هم هستند که موشکافانه ظاهر جگر، محل عرضه، نوع طبخ و بهداشت ظروف را بررسی کرده و کمتر این غذا را خارج از خانه تهیه می‌کنند.

همچنین متخصصان تغذیه معتقدند در دوره اپیدمی ویروس کرونا از مصرف غذاهای خام و نیمه آماده کاملا پرهیز کنید و به سلامت غذایی خود توجه ویژه داشته باشید.
برچسب ها: جگر ، خام ، میکروب ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین