کد خبر: ۲۲۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
امروز قیمت گندم در بازارهای جهانی 9 دلار افزایش یافت و سایر کالاها هم افزایش قابل توجهی داشتند که دلیل عمده آن هجوم کشورها برای ذخیره‌سازی و توقف صادرات از سوی کشورهای صادرکننده است.
ناطقان: امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع گندم و خوراک دام افزایش یافت. قیمت هر بوشل ذرت با 1.25 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت 336.75 دلار رسید. قیمت گندم هم رشد بی‌سابقه 9 دلاری را تجربه کرد و هر بوشل از این محصول با 9 دلار افزایش به 557.5 دلار معامله شد.

قیمت پنبه هم در بازارهای جهانی امروز رشد داشت و با 46 افزایش با 54.4 دلار به فروش رفت اما در این میان قیمت دام زنده و قهوه کاهش داشتند. قیمت دام زنده با 2.3 دلار کاهش به قیمت 84.38 دلار به فروش رفت.

روز گذشته رسانه‌ها از افزایش قیمت جهانی گندم به بیشترین میزان 7 سال گذشته خبر دادند. دلیل افزایش قیمت محصولات کشاورزی اشتیاق کشورها برای ذخیره‌سازی محصولات اساسی مانند گندم، برنج و خوراک دام و طیور است که باعث افزایش تقاضا شده است.

از سوی دیگر کشورهای بزرگ صادرکننده این محصولات به چند دلیل صادرات خود را متوقف یا کند کردند. نخست اینکه صادرات آنها مغایر با پروتکل‌های بهداشتی به خاطر شیوع بیماری کووید 19 است، دوم اینکه این کشورها ارزیابی می‌کنند که تأمین نیاز داخل کشور خود را در اولویت قرار دهند. بنابراین افزایش تقاضا از یک سو و کاهش عرضه از سوی دیگر باعث رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی شده است.

کشور ما نیاز گسترده به واردات خوراک دام و طیور دارد و حدود 70 درصد نیاز خود را از واردات تأمین می‌کند.

روز گذشته اتحادیه‌های کشوری طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور اعلام کردند 2.3 میلیون تن خوراک دام و طیور در بنادر رسوب کرده و اجازه ترخیص داده نمی‌شود.

ایران گرچه در سه سال گذشته از واردات گندم بی‌نیاز بود اما سال گذشته مجبور شد 2.5 میلیون تن گندم وارد کند که البته مسؤولان داخلی اعلام کردند دلیل این واردات این است که گندم‌کاران محصول خود را به دولت نفروخته‌اند و گرنه امسال نیز در گندم خودکفا هستیم.

ایران سالانه حدود 500 تا یک میلیون تن برنج وارد می‌کند، چند وقت پیش رئیس جمهور اعلام کرد که کشور در تولید برنج خودکفا شده است اما در واقع این خودکفایی به گفته متخصصان دور از واقعیت بود به طوری که وزیر جدید جهاد کشاورزی دو روز پیش در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد اعلام کرد آنچه از سوی دولت در مورد افزایش تولید برنج مطرح شد مربوط به کشتی بود که در استان‌های سیل‌زده جنوب انجام شد و البته این کشت بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته بود.

ایران همچنان واردکننده برنج است و باید برنامه خودکفایی را برای سال‌های آینده تضمین کند.

بخش کشاورزی بنا به آمار وزارت جهاد کشاورزی امسال بیش از 7 درصد رشد داشته که می‌تواند در شرایط تحریم و درگیری کشور با بیماری کووید 19 به عنوان پیشران اقتصاد محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری در این بخش که کمترین آسیب را از تحریم‌ها می‌تواند داشته باشد برای اقتصاد کشور بسیار ضروری و مهم است.

ایران به رغم تولید 120 میلیون تن محصول کشاورزی و خوداتکایی 80 درصدی در بخش کشاورزی اما همچنان در محصولات اساسی مانند خوراک دام و طیور، دانه‌های روغنی، گوشت و برنج واردکننده است و برای کشور مشکلات زیادی را به بار می‌آورد. سرمایه‌گذاری در بخش‌های حساس از این دست می‌تواند جهش تولید را در این بخش ایجاد کند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین