کد خبر: ۲۲۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
هیئت دولت در ابتدای هر سال به استناد ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- و در سال‌های اخیر احکام قانون برنامه و بودجه سنواتی، موظف است ضریب ریالی حقوق کارکنان در بخش های مختلف را اعلام کند تاامتیاز درج شده در احکام در ضریب حقوق ضرب شود.
ناطقان: ضریب حقوقی که در ابتدای هر سال و بر اساس شرایط مختلف اقتصادی و تصمیم گیری جمعی تعیین می شود، در نهایت در فیش حقوقی کارکنان اعمال می شود و با یک ضریب مشخص میزان حقوق نهایی آنها در سال مشخص می کند.

مطابق مصوبه سال ۱۳۹۸ هیئت دولت، ضریب حقوق شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت -مصوب ۱۳۷۰- (از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلین پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه) برای سال ۱۳۹۸ با ۱۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به میزان ۱۲۰ر۲ ریال تعیین شد.

در این شرایط اگر امتیاز حق شغل فردی را ۵۱۱۵  در نظر بگیریم، پس از ضرب شدن امتیاز ۵۱۱۵ در عدد ۲۱۲۰ حق شغل وی برای سال ۹۸  را برابر با ۱۰.۸۴۳.۸۰۰ تعیین می کرد.

به این نکته باید توجه داشت که تقریبا مبلغ تمام بند‌های حکم به ضریب حقوقی بستگی دارند. امتیاز هر بند با ضریب حقوقی که هرسال باتوجه به افزایش حقوق مشخص می شود ضرب شده و مبلغ هر بند حکم بدست می‌آید.

البته نباید از این نکته غافل شد که بند‌هایی که به صورت درصد محاسبه می‌شوند از جمله فوق العاده بدی آب و هوا یا فوق العاده ویژه، ارتباط مستقیم به این امتیاز ندارند و درصدی از چند آیتم دیگر خواهند بود که البته آن‌ها به صورت امتیازی محاسبه شده اند.
تغییرات ضریب حقوقی در سال‌های ۱۳۹۷ به بعد

تا سال ۱۳۹۶ ضریب حقوقی تمام کارمندان به صورت یکسان بود. مثلا درسال ۹۶ ضریب حقوقی ۱۶۹۵ ریال و سال ۹۵ ضریب حقوقی ۱۵۴۱ ریال بود.

اما در سال ۱۳۹۷، چون احکام حقوقی بصورت پلکانی افزایش داشت تقریبا برای هر نفر با توجه به اخرین حکم سال ۹۶،   افزایش حقوقی متفاوتی ایجاد شد درنتیجه ضریب حقوقی متفاوتی در بین همکاران مشاهده شد. در آن سال برای بدست آوردن مقدار ضریب حقوقی خود می‌بایست مبلغ یکی از بند‌های اخرین حکم خود در سال ۹۷ را تقسیم بر امتیاز همان بند نمایید. مثلا اگر بند حق شاغل دارای امتیاز ۳۰۶۳ و مبلغ ۵،۸۷۴،۸۳۴ باشد با تقسیم مبلغ بر امتیاز به عدد ۱۹۱۸ میرسیم درنتیجه ضریب حقوقی ۱۹۱۸ ریال است.

در سال ۱۳۹۸، این ماجرا را به گونه دیگری مدیریت کردند و ضریب را یکسان نگه داشتند و مبلغ افزایش افرادی که مطابق قانون بودجه آن سال بیشتر از ضریب تعیین شده، افزایش داشتند، در ردیف‌های جداگانه درج شد. 
ضریب حقوق سال ۱۳۹۹

با توجه به بند الف. تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۹۹ (قسمت ۱-۱ بند مورد اشاره) ضریب ریالی کلیه کارکنان و حقوق بگیران ثابت دولت به میزان ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش می‌یابد؛ بنابراین با توجه به اینکه ضریب ریالی مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ۹۸ عدد ۲۱۲۰ بود لذا ضریب سال ۹۹ به عدد ۲۴۳۸ افزایش می‌آبد.

لازم به ذکر است، در خصوص افزایشات احکام کارگزینی کارکنان رسمی و پیمانی و قرارداد انجام کار معین و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری، در قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور برای حقوق‌بگیران زیر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و همچنین تا ۶ میلیون تومان فرایند تکمیلی برای افزایش حقوق دیده شده است که در یادداشت مستقل تحت عنوان: محاسبه افزایش حقوق ۹۹ در احکام و قرارداد‌های کارمندان و بازنشستگان به آن پرداخته شده است.
نحوه محاسبه حقوق سال ۱۳۹۹

در احکام حقوقی سه نوع ردیف وجود دارد،

الف- ردیف‌های دارای امتیاز

ب-ردیف‌های بدون تغییر (تفاوت تطبیق و سایر)

ج-ردیف بدون امتیاز، ولی متغییر (بدی آب و هوا، کمتر توسعه یافته، فوق العاده ویژه، ماده ۵۱ ایثارگران)

 با توجه به اینکه افزایش حقوق سال ۹۹  نسبت به سال قبل ۱۵% تعیین شده است، پس ضریب سال ۹۸ از ۲۱۲۰ در سال ۹۹  احتمالا عدد ۲۴۳۸ خواهد بود، در نتیجه اگر بند‌های دارای امتیاز در ۲۴۳۸ ضرب شود،  رقم جدید حقوق بدست می آید.

گفتنی است، قانون بودجه سال ۹۹ این اختیار را به دولت داده است تا به افرادی که از حقوق پایین تری برخوردار هستند افزایش بیشتری را اعمال نماید که این موضوع توسط سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور تعیین و پس از تصویب اجرا خواهد شد، لذا آنچه به عنوان در صد افزایش حقوق در فضای مجازی منتشر شده است وجهه قانونی ندارد.
منبع: تابناک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین