کد خبر: ۲۲۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
رهاسازی حیوانات خانگی در خیابان های مشهد بعد از بحران کرونا، وضعیت خطرناکی را برای سلامت جامعه ایجاد کرده و این مسئله در شرایط کنونی قوز بالای قوز شده است.
ناطقان:  پس از شیوع ویروس کرونا شاهد اتفاقات مختلفی در سطح کشور و به تبع آن در خراسان رضوی و مشهد بوده ایم، یکی از مواردی که در هفته‌های اخیر گلایه و نگرانی برخی از شهروندان را به دنبال داشته، مشاهده حیوانات خانگی سرگردان در خیابان‌های مختلف مشهد است.
 


 
یکی از این شهروندان گفت: بار‌ها با حیوانات خانگی رها شده در خیابان‌های صیاد و هاشمیه مشهد روبه رو شده ام، اتفاقی که بنا به اعلام تعدادی از دوستانم این روز‌ها درحال بیشتر شدن است و اگر از سوی مسئولان تدابیری برای آن در نظر گرفته نشود به یک معضل فراگیر شهری تبدیل خواهد شد.
گزارشی مبنی بر ناقل بودن حیوانات خانگی وجود ندارد
احمد شریعتی مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص این مسئله گفت: به عنوان یک دامپزشک و مسئول در این امر معتقدم که اولا نباید حیوانات مختلف را در منزل نگهداری کنیم، این حیوانات باید در فضایی خارج از منزل نگهداری و پرستاری شوند، ما همواره بر این موضوع تاکید داشته ایم که نگهداری حیوانات خانگی مستلزم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
 
او ادامه داد: اگر تماسی با این حیوانات برقرار می‌شود برای جلوگیری از تمامی بیماری‌ها و نه تنها هراس از کرونا، باید در این تماس‌ها بهداشت رعایت شود.
 
مدیرکل دام پزشکی خراسان رضوی گفت: در خصوص انتقال بیماری کرونا از حیوانات خانگی به انسان نیز باید گفت هنوز بسیاری از موضوعات درباره این ویروس ناشناخته است و نمی‌توان با قطعیت برخی از مسائل را در خصوص این بیماری بیان کرد، اما در باره این سوال که آیا کرونا از طریق حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود، تا امروز ما هیچ گونه گزارشی را در استان و کشور نداشته ایم.
 
آیا حیوان خانگی ناقل بیماری کروناست؟/رهاسازی حیوانات خانگی در خیابان های مشهد
 
شریعتی درخصوص ابتلای یک سگ به کرونا در هنگ کنگ که دلیل اصلی نگرانی مردم و رهاسازی حیوانات خانگی تاکنون بوده است، افزود: ابتلای این حیوان به این بیماری با ناقل بودن آن فرق می‌کند، تا امروز در هیچ کجای جهان گزارش نشده است که حیوانی ناقل این بیماری باشد، هم اکنون نیز لزومی به گرفتن آزمایش از حیوانات خانگی احساس نمی‌شود و ما نیز در این زمینه تابع ستاد ملی کرونا هستیم.
 
او ادامه داد: رهاسازی حیوانات خانگی در شرایط کنونی مشکلات اجتماعی را در پی دارد و می‌توان این نوع رفتار را به از چاله در آمدن و به چاه افتادن تشبیه کرد.
رهاسازی حیوان خانگی، خطری بزرگ متوجه سلامت جامعه
محمد طیبی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی درمانگاه‌های دام پزشکی خراسان رضوی نیز در پاسخ به ناقل بودن یا نبودن حیوانات خانگی گفت: تنها مشکلی که درباره حیوانات اهلی و خانگی وجود دارد این است که این حیوانات می‌توانند به صورت مکانیکی ویروس را به انسان انتقال دهند.
 
او تصریح کرد: همان طور که باید در تماس با وسایل مختلف مثل دستگاه تلفن همراه، دستگیره در یا هر شیء دیگری رعایت مسائل بهداشتی و مراقبتی را انجام داد، در تماس با حیوانات خانگی و یا محیط‌های خارج از خانه هم باید فاصله مناسب و در صورت تماس مستقیم، موازین بهداشت فردی را رعایت کرد.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی درمانگاه‌های دام پزشکی خراسان رضوی گفت: قطعا در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشکل خاصی به وجود نمی‌آید، درباره این که حیوانات خانگی ناقل بیولوژیک ویروس کرونا باشند تاکنون هیچ گونه گزارش رسمی و تایید شده‌ای وجود نداشته است.
 

 
طیبی افزود: خطر انتقال بیماری از حیوانات خانگی بیش از خطر انتقال بیماری از اشیای موجود در منازل نیست.
 
او با اشاره به ایجاد موج نگرانی بین مردم درباره احتمال انتقال کرونا از حیوان خانگی به انسان تصریح کرد: طبق آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی هیچ مورد انتقال بیماری از حیوانات خانگی به انسان نداشته ایم و حیوانات خانگی تاکنون جزو ناقلان بیماری محسوب نشده اند.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی درمانگاه‌های دام پزشکی خراسان رضوی گفت: رهاسازی حیوانات خانگی می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مثل بیماری هاری شود، همچنین حیوانات خانگی با حیوانات ولگرد در قدرت تامین غذا و دفاع از خود به شدت متفاوت و در این موارد بسیار آسیب پذیرند، به این دلیل ممکن است در اندک زمانی از بین بروند و به همین دلیل ما پیشنهاد می‌دهیم به جای رهاسازی حیوانات خانگی آن‌ها را در شرایط مناسب بهداشتی نگهداری کنند تا معضلات اجتماعی دیگری را شاهد نباشیم.
برنامه ای جز جمع آوری حیوانات رها شده نداریم
علیرضا صحراگرد  مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص برنامه مدونی برای حیوانات خانگی رها شده در شهر توسط شهرداری مشهد، گفت: هر سگی که در شهر رهاسازی شده باشد، همکاران ما در خدمات شهری شهرداری مشهد آن را جمع آوری می‌کنند، ولی برنامه خاصی برای حیوانات خانگی که رهاسازی شده اند نداریم و چنان چه شهروندان سگ‌های خانگی یا ولگرد را در سطح شهر مشاهده کردند، با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.
 
او ادامه داد: این سگ‌ها در سوله نگهداری سگ‌های ولگرد نگهداری می‌شوند و اکنون به جز جمع آوری این حیوانات، هیچ برنامه دیگری نداریم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین