کد خبر: ۲۲۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، همه مردم هنگام خروج از خانه با رعایت نکات زیر، باید از ماسک استفاده کنند.
ناطقان: در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، وزارت بهداشت توصیه کرده است که همه مردم هنگام ورود به محیط‌های عمومی از دستکش و ماسک استفاده کنند تا از ویروس در امان بمانند؛ بنابراین نحوه استفاده از ماسک برای حفاظت در مقابل ویروس، بسیار مهم است. در این گزارش به انواع ماسک‌ها و چگونگی استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

ماسک‌ها در یک تقسیم بندی کلی به سه دسته پارچه ایی، پزشکی و فیلتردار تثسیم می‌شوند که ویژگی هر کدام را ذکر خواهیم کرد.

ماسک پارچه ایی

ماسک پارچه ایی برای محافظت از دیگران توصیه می‌شود. اگر شما مبتلا به ویروس کرونا هستید، این ماسک از انتشار قطرات تنفسی شما از طریق سرفه یا عطسه جلوگیری کرده و مانع ابتلای سایر افراد می‌شود. استفاده از این ماسک برای کسانی که می‌خواهند از خانه خارج شوند و یا از علائم بیماری کووید-۱۹ برخوردار هستند، توصیه می‌شود.


ماسک پزشکی

ماسک پزشکی نیز تنها قابلیت جلوگیری از انتشار قطرات تنفسی فرد آلوده به دیگران و کاهش ریسک ابتلای نزدیکان بیمار می‌شود. این ماسک بیشتر در بیمارستان‌ها و برای جلوگیری از انتقال ویروس از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به کادر درمانی و افراد دیگر استفاده می‌شود.

ماسک فیلتردار

ماسک فیلتردار قابلیت مراقبت از شخص و جلوگیری از انتقال ویروس به دهان و بینی فردی که از آن استفاده می‌کند را دارد؛ بنابراین تنها ماسکی که می‌تواند از عبور ویروس جلوگیری کند، ماسک فیلتردار است. این روز‌ها با توجه به افزایش شمار مبتلایان و تراکم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از بیماران مبتلا، همه افراد مشغول در بیمارستان‌ها و به ویژه کادر درمان و افرادی که از بیماران مراقبت می‌کنند، برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید از این نوع ماسک استفاده کنند.


چگونه از ماسک استفاده کنیم؟

نحوه زدن ماسک به صورت بسیار مهم است؛ چرا که اگر نکات بهداشتی در استفاده از آن رعایت نشود ممکن است ویروس را به دهان و بینی فرد منتقل کرده و او را مبتلا کند.

برای زدن ماسک ب روی صورت، ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون شسته و یا با محلول‌های دیگر، ضدعفونی کنید. سپس ماسک را بر روی صورت خود قرار داده و گیره روی بینی آن را فشار دهید تا از ورود هوای آلوده به داخل ماسک جلوگیری شود. حتما به این نکته توجه داشته باشید که خارج از خانه و تا زمانی که دستان خود را نشسته اید، به هیچ عنوان به صورت خود دست نزنید.

برای برداشتن ماسک از روی صورت خود، ابتدا دوباره به مدت ۲۰ ثانیه دستان خود را با آب و صابون بشویید، سپس ماسک را با احتیاط و بدون گرفتن قسمت داخلی آن از روی صورت خود بردارید. ماسک آلوده را با رعایت احتیاط در سطل زباله دردار بیندازید و دوباره دستان خود را ضدعفونی کنید.حسنی// ویروس کرونا؛ هر آنچه باید درباره ماسک‌ها بدانید
میزان ماندگاری ویروس روی ماسک

بر اساس برخی تحقیقات، ویروس به مدت ۷ ساعت بر روی ماسک زنده می‌ماند. با این وجود، نباید از ماسک آلوده دوباره استفاده کرد؛ چرا که امکان ابتلا به ویروس را افزایش می‌دهد.
آیا استفاده از ماسک مانع ابتلا به ویروس کرونا می‌شود؟

ماسک‌ها در برابر ابتلا به ویروس امنیت کامل را تضمین نمی‌کنند. حفظ فاصله اجتماعی، شست و شوی مداوم دست‌ها و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی دیگر، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است؛ بنابراین حتی زمانی که از ماسک استفاده می‌کنید، از رعایت این نکات اجتناب نکنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین