کد خبر: ۲۲۷۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
هر بشکه سبد نفتی اوپک با ۱ دلار و ۴۸ سنت کاهش ۲۱.۱۹ دلار فروخته شده است.
ناطقان: سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه (۲۰ فروردین) با یک دلار و ۴۸ سنت کاهش ۲۱.۱۹ دلار فروخته شده است.

 این نوع نفت سه شنبه گذشته ۲۲.۶۷ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

قیمت سبد نفتی اوپک که تا ۱۶ دلار هم پایین آمده بود، هفته گذشته به ۲۳.۴۸ دلار نیز رسید که دلیل این افزایش، امید به زنده شدن دوباره توافق کاهش تولید بود.

دونالد ترامپ پنج شنبه ۱۴ فروردین مدعی شد که واسطه توافقی میان روسیه و عربستان برای کاهش تولید ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه نفت در روز شد.

همچنین عربستان در همین روز خواستار نشست اضطراری اوپک پلاس شد و اعلام کرد در نظر دارد تا به توافقی عادلانه برای ثبات بازار نفت برسد.

همین اظهارات سبب شد تا قیمت نفت در روز پنج شنبه (۱۴ فروردین)، بیشترین افزایش روزانه در تاریخ خود را ثبت کند. نفت برنت ۴۷ درصد افزایش و نفت خام آمریکا ۲۴.۷ درصد افزایش را ثبت کردند.

به این ترتیب، در روز جمعه، آخرین روز کاری معاملات جهانی، قیمت نفت خام برای دومین روز در بازارهای جهانی افزایش یافت؛ هم نفت برنت و هم نفت خام آمریکا، رکورد بیشترین افزایش هفتگی به علت امید به کاهش عرضه در سراسر جهان با «توافق کاهش تولید» ثبت کردند.

* برگزاری نشست اوپک پلاس و گروه جی ۲۰

کشورهای تولیدکننده نفت و هم پیمانانشان که به اوپک پلاس معروفند، روز پنج شنبه ۲۱ فروردین نشستی برگزار و توافق کردند که به شرط پیوستن مکزیک به توافق ۱۰ میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

قرار شد تا در روز جمعه ۲۲ فرودین در نشست گروه جی ۲۰، این توافق نهایی شود که این گروه هم نتوانست کاری از پیش ببرد.

* ادامه تلاش‌ها برای به سرانجام رساندن توافق

به گفته مقامات عربستانی و کاخ کرملین، همچنان مذاکرات با مکزیک برای متقاعد کردن این کشور ادامه دارد.

سخنگوی کاخ کرملین، دقایقی پیش گفت: کل جهان به توافق اوپک پلاس برای تولید نفت نیاز دارد، چراکه بدون این توافق اقتصاد جهان در لبه بحران و آشفتگی قیمت نفت قرار می‌گیرد.

هنوز مشخص نیست که آیا در این توافق مشارکت می کند و در این صورت، میزان مشارکت آن چقدر خواهد بود.

از طرفی نروژ نیز بار دیگر ابراز تمایل کرد در صورتی که توافق اجرایی شود، یک کاهش یک جانبه را بررسی کند.

*کمترین قیمت سبد نفتی اوپک از زمان معرفی این نوع نفت



کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی به دنبال کاهش های اخیر و تلاطم در بازار نفت در روز پنج شنبه (۱۳ فروردین) با ۱۰ دلار و ۴۴ سنت افت به ۱۶.۸۷ دلار در هر بشکه رسید.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۵ به شمار می رود.  سبد نفتی اوپک در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۵ با نفت های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.



سبد نفتی اوپک، سال ۲۰۲۰ را با قیمت ۶۷.۹۶ دلار در هر بشکه آغاز کرد، اما پس از نشست اوپک پلاس با روسیه عدم موافقت مسکو برای کاهش بیشتر تولید، قیمت نفت دوباره کاهش پیدا کرد.

روسیه اعلام کرد که با کاهش بیشتر موافق نیست، اما با تمدید این توافق مشکلی ندارد.

به این ترتیب، عربستان اعلام کرد که از ابتدای ماه آوریل این کشورها اجازه خواهند داشت، هر اندازه که می خواهد، تولید نفت داشته باشند و ریاض شروع به ارائه تخفیف های سنگین برای تمامی نفت‌های فروشی خود در سراسر جهان کرد، به این ترتیب، توافق سه ساله اوپک با تولیدکنندگان دیگر نفت از هم پاشید.

شکاف میان اوپک و روسیه، نگرانی در مورد سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ را زنده کرده است. زمانی که عربستان و روسیه برای سهم خود در بازار با نفت شیل آمریکا به رقابت پرداختند و در هیچ توافق کاهش تولیدی حضور نداشتند.

از طرفی، این نشست در حالی برگزار شده بود که ویروسی به نام کووید ۱۹ در حال انتشار در جهان و تعطیلی کسب و کارهای مختلف و به چالش کشانده اقتصاد جهان بود؛ در نتیجه تقاضا برای نفت کاهش پیدا کرد.

از هم پاشیده شدن توافق، افزایش تولید عربستان، تخفیف های ریاض، شیوع کرونا، کاهش تقاضا برای نفت و فرو رفتن جهان در رکودی عجیب، شوک‌های زیادی به بازار نفت وارد و قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از ۶۰ درصد افت کرد، به این ترتیب قیمت نفت اوپک به کمتر از ۱۷ دلار در هر بشکه رسید.

هر بشکه نفت اوپک در هفته منتهی به ۱۰ آوریل ۲۲.۴۵ دلار فروخته شد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.
منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین