کد خبر: ۲۲۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
والدین این روزها بیشتر درگیر مسائل اقتصادی، معیشتی، ترس و نگرانی هستند و شاید همین که ببینند فرزندشان گوشه‌ای نشسته و ساکت است و مشغول بازی با موبایل است حس کنند خوب است درحالی که برعکس اتفاقات ریشه‌ای‌تری ممکن است در این موقعیت‌ها رخ دهد.
ناطقان: سیما فردوسی روانشناس و مشاور حوزه کودک و نوجوان  با اشاره به افزایش استفاده از پلتفرم‌های عرصه ویدئوهای درخواستی در اینترنت توسط کودکان و نوجوانان در روزهای قرنطینه خانگی، بیان کرد: خانواده در این روزها باید برنامه‌ریزی داشته باشد که بچه‌ها به حال خود رها نباشند و نوعی زمان‌بندی منظم را بوجود بیاورند که کودکان در نوعی هرج و مرج به سمت هر مصرف محتوایی کشیده نشوند.

وی ادامه داد: کودکان در این فضا و با توجه به گستره این سرویس‌ها و پلتفرم‌ها، معمولاً می‌گردند تا ببینند چه چیزی را می‌توانند پیدا کنند، آن هم با این حجم از فیلم و سریال و سرگرمی‌هایی که در قالب شبکه‌ها و پلتفرم‌های مختلف در دسترس‌شان قرار دارد. به ویژه اینکه تماشای برخی از این فیلم و سریال‌ها هم جذابیت ایجاد می‌کند و تنوع طلبی و کنجکاوی کودک و نوجوان باعث می‌شود بیشتر به تماشای اینها رو بیاورند.

فردوسی با توصیه به خانواده تصریح کرد: خوب است که خانواده‌ها در کنار فرزندانشان باشند و به بچه‌ها در این زمینه آگاهی بدهند. والدین باید در جریان آنچه بچه‌ها استفاده می‌کنند باشند و در موارد لزوم ورود کنند. بچه‌ها به حال خود رها نباشند و دسترسی به هر محتوایی در این پلتفرم‌ها برایشان به شکل سامان یافته‌ای انجام شود.

با روانشناس و جامعه‌شناس تعامل داشته باشید

این روانشناس با اشاره به محتوای برخی از این فیلم و سریال‌ها اظهار کرد: بسیاری از این محتواها و محصولات باید بومی‌سازی شوند شاید سریالی یا انیمیشن‌هایی عرضه شود که مناسب فرهنگ ما نباشد و نباید سراسیمه و شتابزده هر محتوایی را به صرف جذاب بودن برای مخاطب داخل ارائه کنیم.

وی در هشدار دیگری به صاحبان پلتفرم‌ها اظهار کرد: کسانی که متولیان این قضیه هستند باید روانشناسان و جامعه‌شناسان را دعوت کنند و با آن‌ها مشورت داشته باشند. این یک ضرورت است که نوعی تعامل در این زمینه وجود داشته باشد. برای عرضه یک سریال یا فیلم باید با کار کارشناسی انجام شود تا خانواده هم بتواند با خیال راحت اجازه دهد کودکشان از این محتوا استفاده کند.

خطر در کمین کودکان ساکت و موبایل به دست

این مشاور کودک تأکید کرد: خیلی از والدین بابت این موضوعات نگران هستند، خیلی‌ها هم انتقاداتی دارند اما دستشان کوتاه است چون نمی‌توانند کودک را در استفاده از این محتوا کنترل کنند و البته امکان‌پذیر هم نیست. باید خیال والدین در این زمینه به گونه‌ای راحت شود.

وی در پایان با اشاره به خطری که در کمین کودکان و استفاده آن‌ها از موبایل‌ها برای تماشای محتوای فیلم و سریال‌هایی که بدون رده‌بندی سنی ارائه می‌شوند، تصریح کرد: باید این نظارت‌ها از طرف ارگان بالاتر و پرقدرت‌تری انجام بگیرد. والدین این روزها بیشتر درگیر مسائل اقتصادی، معیشتی، ترس و نگرانی هستند و شاید همین که ببینند فرزندشان گوشه‌ای نشسته و ساکت است و مشغول بازی با موبایل است حس کنند خوب است درحالی که برعکس اتفاقات ریشه‌ای‌تری ممکن است در این موقعیت‌ها رخ دهد.
منبع: مهر
برچسب ها: خطر ، کودکان ، ناطقان ، ساکت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین