کد خبر: ۲۲۷۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
وزیر نیرو گفت: امسال ۹ سد بزرگ افتتاح و ۹ سد دیگر آبگیری خواهد شد همچنین ۵۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی با احداث شبکه اصلی آبیاری و زهکشی آماده کشت می‌شود.
ناطقان: رضا اردکانیان در جمع خبرنگاران گفت: امسال در ادامه پویش هر هفته الف- ب- ایران 250 طرح آب و برق و فاضلاب با سرمایه گذاری 50 هزار میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

وزیر نیرو افزود: براساس این پویش امسال 9 سد بزرگ افتتاح و 9 سد دیگر آبگیری خواهد شد همچنین 54 هزار هکتار اراضی کشاورزی با احداث شبکه اصلی آبیاری و زهکشی آماده کشت می‌شود.

وی گفت: 9 تصفیه خانه آب و 11 تصفیه خانه فاضلاب و آبرسانی پایدار به 1400 روستای کشور با جمعیتی بیش از 700 هزار نفر از دیگر برنامه‌های پویش امسال خواهد بود.

وزیر نیرو افزود: در بخش برق نیز 12 نیروگاه حرارتی با ظرفیت بیش از 2 هزار و 100 مگاوات به مدار خواهد آمد و چند صد نیروگاه خورشیدی، بادی و مقیاس کوچک به بهره برداری می‌رسد.

اردکانیان همچنین گفت: بیش از هزار و 900 کیلومتر خط انتقال برق که متعلق به فصل ساخت و ساز‌های طرح پویش هر هفته الف- ب- ایران خواهیم داشت.

وی افزود: کار مهمتر اصلاح در ساز و کارهاست که موجب می‌شود مصرف منابع محدود بهتر شود بنابر این ساز و کار‌ها و فرآیند‌ها و رویه کاری اصلاح می‌شود به نحوی که در آبرسانی و برق رسانی تلفات کمتری داشته باشیم و راندمان نیروگاه‌های حرارتی افزایش یابد و در جهت کوچک سازی و چابک سازی دولت قدم برداریم.

وزیر نیرو گفت: موضوع خاموشی تابستان امسال مانند سال گذشته خواهیم داشت که شامل مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف برق می‌شود.

اردکانیان افزود: برای آب‌های مرزی کشور نظام پشتیبانی با عنوان مرکز ملی آب‌های مرزی امسال راه اندازی می‌شود.

وی افزود: تبادل برق با کشور‌های همسایه و فعال شدن کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با فدراسیون روسیه، افغانستان، ارمنستان، تاجیکستان و قطر از دیگر برنامه‌های امسال این وزارتخانه است.

وزیر نیرو گفت: تلاش می‌کنیم امسال در بخش مصرف منابع آب و برق و منابع انسانی؛ عادات و آداب مناسب تری در بین همکاران و از طرفی با همکاری مردم در بخش مصرف در برنامه داشته باشیم.

اردکانیان افزود: پویش امسال هر هفته الف- ب- ایران از هفته آخر فروردین آغاز می‌شود و شروع آن از استان تهران خواهد بود که براساس این 4 طرح مهم در برنامه افتتاح داریم.

وی گفت: افتتاح واحد بخار نیروگاه پرند سه تصفیه خانه مهم فاضلاب در اسلامشهر، ملارد و تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر در صفادشت به بهره برداری می‌رسد برای این طرح‌ها 2 هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وزیر نیرو افزود: پارسال 227 طرح به ارزش حدود 33 هزار میلیارد تومان در سطح کشور اجرا و افتتاح شد که شامل 10 سد مخزنی، 3 شبکه آبیاری و زهکشی در هفت استان به ارزش سرمایه گذاری هزار و 490 میلیارد تومان، 24 طرح آبرسانی روستایی به 859 روستا با جمعیت 504 هزار نفر در 16 استان به ارزش 443 میلیارد تومان، 17 طرح خطوط آبرسانی شهری در هفت استان به ارزش 536 میلیارد تومان، 13 طرح تصفیه خانه فاضلاب برای جمعیت 691 هزار نفر در 9 استان بوده است.

اردکانیان گفت: در پویش پارسال 6 طرح تأسیسات بازچرخانی فاضلاب در شش استان به ارزش سرمایه گذاری هزار و 151 میلیارد تومان، 10 تصفیه خانه آب برای جمعیت 3 میلیون و 528 هزار نفر در هشت استان به ارزش سرمایه گذاری هزار و 134 میلیارد تومان افتتاح شد.

وی افزود: همچنین 18 طرح نیروگاه حرارتی، 17 نیروگاه خورشیدی و بادی، 6 نیروگاه مقیاس کوچک، 103 طرح شبکه انتقال فوق توزیع و توزیع از دیگر طرح‌های افتتاح شده در سال گذشته است.

وزیر نیرو در ادامه افزود: امسال میزان اتکا به بودجه عمومی دولت برای بهره برداری از طرح‌ها 30 درصد است و 70 درصد دیگر از طریق تسهیلات بانکی، صندوق توسعه ملی و فروش محصول تولیدی آب و برق تأمین می‌شود.

رضا اردکانیان گفت: هر چه در مصرف آب و برق دقیق‌تر عمل کنیم عملاً هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد.

وی گفت: پارسال همراهی مردم را داشتیم و امسال نیز انتظار داریم در شرایط فعلی جامعه؛ که میزان مصرف آب بیشتر شده، چون شبکه آب شرب و بهداشتی یکی است بنابراین پروتکل‌های بهداشتی را با مصرف آب کمتری رعایت کنیم و به عبارت دیگر آب شرب را برای تابستان تأمین کنیم.

وزیر نیرو به بارش‌های خوب امسال اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال آبی (اول مهر تاکنون) 30 درصد بیشتر از متوسط بلندمدت بارش داشتیم، ولی باید به ظرفیت تصفیه خانه‌ها هم توجه کنیم، چون در زمان سیلاب آب کدورت دارد و قابل انتقال به تصفیه خانه نیست و حتی ممکن است تصفیه خانه‌ها برای مدت زمان کوتاهی از مدار خارج شود.

اردکانیان گفت: تعطیلات ناشی از شیوع کرونا موجب شد مصرف کاهش یابد، اما ممکن است در فصل تابستان که اغلب کارخانجات تعطیل بودند و مصرف کاهش داشت امسال تصمیمات دیگری گرفته شود و بعد از کرونا نیاز بیشتری در تولید به برق داشته باشیم بنابراین عادت‌های خوب پارسال را در مصرف از دست ندهیم.

وی افزود: امسال بیشتر طرح‌هایی که در قالب پویش قرار گرفته است طرح‌های در دست اجراست که از سال‌های پیش شروع شده و قرار است به بهره برداری برسد و، چون امسال سال پایانی دولت دوازدهم است علاوه بر بهره برداری باید طرح‌های جدیدی را آغاز کنیم تا در سال‌های بعد به نتیجه برسد بر این اساس اغلب طرح‌های نیمه تمام در قالب پویش الف- ب- ایران گنجانده شده است.

وزیر نیرو همچنین درباره آب شرب سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان امسال از نظر تأمین آب شیرین در وضع خوبی قرار دارد و سیلاب‌های ماه‌های آخر 98 را با آمادگی قبلی روانه مخازن موجود کرده ایم.

اردکانیان افزود: سیلاب‌های افغانستان که در ابتدای سال نیز روانه ایران شد در چاه نیمه‌های 1، 2، 3، و 4 که سد‌های نیمه طبیعی موجود هستند ذخیره شدند و بخش قابل توجهی از آن نیز وارد تالاب‌های منطقه شده اند بنابراین‏، این استان از نظر تأمین منابع آب شیرین به صورت بالقوه مشکلی ندارد در صورتی که طرح‌های عمرانی به نتیجه برسد.

وی گفت: طرح‌های خوبی در بخش آبرسانی روستایی در استان سیستان و بلوچستان داریم که اغلب آبرسانی امسال به هزار و 400 روستا در این استان است.

وزیر نیرو همچنین درباره تبادل انرژی و صادرات برق نیز افزود: همان گونه که پارسال خاموشی صفر داشتیم و در تابستان عرضه انرژی بیشتری به مصرف کنندگان داخلی داشتیم و صادرات افزایش یافت برنامه امسال ما نیز همین است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین